lasselite skrev:Jag sticker ut hakan och tänker tycka det. Och jag har dessutom generellt sett rätt
Idag är elektroniken så pass bra att det vanligtvis är mycket små skillnader mellan olika CD-spelare och förstärkare. Högtalare däremot är ofta där "man" tvingats kompromissa mest, eller, som i Carlsons fall, har en annorlunda filosofi.
Ja, att många tycker högtalarna är den viktigaste komponenten är ingen nyhet (tack Patrikf för länken) men det betyder ju inte att det är rätt.
"En miljon flugor kan inte ha fel - ät skit"
Frågan är förstås, VILKA skillnader fokuserar man på? Talar man om klangfärg (tex frekvensgångsskillnader) så är högtalare naturligtvis tongivande (häpp!). Men hur viktiga är högtalarna (i jämförelse med andra delar i återgivningskedjan) när det gäller att förmedla de musikaliska intentionerna? Jag menar nu inte att apparater är mer eller mindre musikaliska, utan snarare vilka faktorer i en återgivning är viktiga för att vi ska uppskatta musiken?
Vissa kräver en spikrak frekvensgång ner till 16 Hz, andra vill ha bästa möjliga dynamik. I en ideal värld får vi allt, men i det avseendet är väl endast live-musik det ultimata. Allt annat är ju bara ett försök till att återskapa verkligheten. Och när vi återskaper verkligheten kan vi tänka oss olika kompromisser. Dessa kompromisser styrs av vilken sorts musik vi lyssnar på, ekonomi, boendesituation, preferenser etc.
Vissa delar i en återgivningskedja hörs tydligare, andra dyker upp efter längre tids lyssning. Vad som är viktigt för mig är kanske oviktigt för någon annan. Vad är rätt?
Så här skrev IÖ i ett inlägg:
Slutsatsen är naturligtvis att man hellre lyssnar på ett bra fonogram i en usel CD-spelare än lyssnar på ett fonogram med dålig musik i en bra CD-spelare.
Det är väl en förklaring till varför "source first" är en OK princip (om än inte heltäckande)?
/ B