F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-03-15 20:54

Tack Johan och Solidstate för svaret på min fråga ang att bara LTS hör färgning vid F/E test, höll på att missa svaren bland alla inlägg :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 20:55

Flint skrev:Tråden har bra tittarsiffror. Sälj reklam.

problemet är OM tråden innehåller dålig reklam för olika intresenter...

Och ser man i tråden så finns där rätt mycket dålig reklam..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 20:56

Flint skrev:Mycket bättre än SVT:s som jag inte har sett eftersom det är 13 år sedan jag lyfte TV-aset över balkongräcket och råkade tappa den på en gul Fiat.

Var det då Stenmark åkte ur?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 20:58

Magnuz skrev:
Mayro skrev:metoden påvisar över tid att den ger orimliga svar. Vär är det svåra i att fatta dessa enkla ord?

Orden är inte svåra att förstå, problemet är att du inte har förklarat vad som är orimligt med resultaten. Hur ska vi kunna veta vad du menar när du inte förklarar det?

Du kanske kan själv analysera mer om omvärldens saker och sedan titta och fundera en aning.. Aventuellt kanske så ser du själv saker att ta dig mer noga koll på innan du köper det... JAg anser faktiskt inte den delen vara MIN uppgift att sköta för förhoppningsvis hifi intreserade som har lite koll utanför sin egen svär...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-03-15 20:59

Mayro skrev:metoden påvisar över tid att den ger orimliga svar. Vär är det svåra i att fatta dessa enkla ord?

Det är inte svårt att fatta orden men däremot är det väldigt svårt att förstå hur du kan dra denna slutsats som de mest tekniskt kunniga här (och dessa med VIDA överstigande min tekniska kompetens) samt de flesta andra (vill jag påstså) inte dragit utan tvärtom. I stort sett allt jag läst här visat på motsatsen på vad du säger och dessutom kommer jag själv till den motsatta slutsatsen när jag funderar över F/E.

Mayro skrev:Så bara via ert bevisande att ni inte ens läser vad man skriver visar ju att ni inte har ens läst utan bara svamlar på av andra skäl..

Bäste Mayro, jag hoppas att det där var ett skämt och att du innerst inne vet att det är precis tvärtom. Vi läser, du svamlar och vägrar svara på en enda fråga utan undviker alla frågor. Inlägg svarar du på allt som oftast men ytterst sällan på direkt frågor.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 21:01

Kaffekoppen skrev:Var det då Stenmark åkte ur?

Det är möjligt. Det small så bra att det kanske störde hans åkning. Nej skämt åsido, 94, åkte han fortfarande då?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 21:05

Aha, det var i ren glädje över att Sverige tog VM-brons i fotboll. Visste inte att du var så engagerad!

Stenmark körde väl på 70- och början på 80-talet. Det var iallafall då man slapp gå på lektionerna och fick glo på skidåkning i lärarrummet. Hela Sverige stod still och BNP fick sin första riktiga knäck.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-15 21:07

Mayro skrev:Du kanske kan själv analysera mer om omvärldens saker och sedan titta och fundera en aning.. Aventuellt kanske så ser du själv saker att ta dig mer noga koll på innan du köper det... JAg anser faktiskt inte den delen vara MIN uppgift att sköta för förhoppningsvis hifi intreserade som har lite koll utanför sin egen svär...

Att jag analyserar min omgivning och tittar och funderar leder väl inte till att jag förstår varför du tycker resultaten är orimliga? Hur skulle det kunna göra det? Det är bara du som kan svara på den frågan. Din sista mening förstår jag inte alls.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 21:09

nä nu får det va igen.. orkar inte mer tjatande här.. Ha en fin kväll i tråden..
:)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 21:11

Kaffekoppen skrev:Stenmark körde väl på 70- och början på 80-talet. Det var iallafall då man slapp gå på lektionerna och fick glo på skidåkning i lärarrummet. Hela Sverige stod still och BNP fick sin första riktiga knäck.

Jojjomen... Butiken var full av stönande, nagelbitande ickekunder. Men dom behövde inte slåss för att se nånting. Det fanns gott om rutor att titta på.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 21:14

Mayro skrev:nä nu får det va igen.. orkar inte mer tjatande här.. Ha en fin kväll i tråden..

Ladda upp. :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-03-15 21:27

Flint skrev:
Mayro skrev:nä nu får det va igen.. orkar inte mer tjatande här.. Ha en fin kväll i tråden..

Ladda upp. :)

Med 110 mil bilåka samt massa bära kan det behövas... men hifiresor ÄR roliga :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-03-15 21:32

Att sedan JAG inte har till uppgift att berätta VARFÖR då jag inte vet varför utan just efterfrågar undersökning om detta här gör era tjatanden rent underliga..

Snacka om att...säga saker utan säga något. Du hävdar att metoden är felaktig för den ger orimliga svar. Men du vet inte VARFÖR den gör det och varför du anser det.

Jag, med flera, väntar på din förklaring varför metoden inte är rimlig. Du har i flera år sagt liknade saker utan att en enda gång förklarat varför. Dax nu tycker jag.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-03-15 21:38

subjektivisten skrev:

Att sedan JAG inte har till uppgift att berätta VARFÖR då jag inte vet varför utan just efterfrågar undersökning om detta här gör era tjatanden rent underliga..

Snacka om att...säga saker utan säga något. Du hävdar att metoden är felaktig för den ger orimliga svar. Men du vet inte VARFÖR den gör det.

Jag, med flera, väntar på din förklaring varför metoden inte är rimlig. Du har i flera år sagt liknade saker utan att en enda gång förklarat varför. Dax nu tycker jag.

Eftersom Mayro nu är med i LTS och förmodligen kommer att göra X antal resor till hufvudstaden vars namn jag inte vill nämna för att övervara lika många f/e-test live kan han och de andra närvarande säkert reda ut den begrepps- och kommunikationsförvirring som här tycks råda. Hejda dig ett tag så ska du få se.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-03-15 21:41

alltså mayro....eftersom du inte säger exakt hur du menar ang fe-lyssningen ska jag ge mig på en tolkning..

jag tror du tycker att felet sitter i lyssningspanelen...det känns som om du tycker att dom är för konservativa och tycker allt nytt är skräp osv osv...

nåja nu till min fråga....om du och dina kompisar skulle göra en fe-lyssning...skulle du då lita på utfallet av lyssningen?

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-03-15 21:46

Jag tyckte jag var trevlig och ställde en enkel fråga. Det hade man inte mycket för :(

Nåväl, skit i det :D

Jag tolkar det som att du inte egentligen bryr dig särskilt mycket om metoden. Med tanke på de resultat man får av F/E-lyssning, så är det själva frågeställningen som inte är relevant. F/E ger svaret på en, för dig, helt irrelevant fråga.

Är det du vill, att någon oberoende verifierar om det ens är intressant att F/E-lyssna efter apparater som inte är hörbart färgande?

Det är ju självklart; om man ställer fel fråga, så får men helt galna svar.

Är jag på rätt spår?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 23:12

Tack för rakt svar.

Hur är det med

Klass A
Klass B
Klass D

Väldigt olika i karraktär.

Använder ni 208:an som ref eller ?
Isf
Kommer all klass A att falla ut då dessa anses vara varma i ljudet och därför färgar. Lite generalliserat.
Klass D borde då står sig hur bra som helst med sin nästan äckligt rena ljud?
Känns lite som om manskiner med ljudhöjande kvaliteer som för örat passa bättre på gruna av konstukrionen i sig iblan faller ur fast de är bättre eller är jag ute och cycklar. ???

Hmmm Varit borta ett tag och ser att jag missat måga sidor men inget konkret. Bara pajkastning.

Varför inte försöka reda ut begreppen istället för att kasta skit på varandra.

Var det någon som hittade mina frågor här ovan :!: Som jag ställde för tre sidor sedan :idea:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-03-15 23:26

Du är ute å cyklar MM :wink:

Försök sätta dig in hur en F/E-lyssning funkar, så tar vi dina frågor sedan (om du då fortfarande inte kommit på svaret själv) :)
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 23:33

Vad ?
En rörförstärkare har tydliger svårigheter att klara F/E fast de låter hur bra som helst. Vilka apparater klara testerna då? Klass A bygger på samma princip ljudmässigt ellerhur?

Min huvudförstärkare sklulle nog inte klara testet fast det är en helt unik konstruktion. 7st aktiva komponenter från ingån till utgång och ingen volym utan en Gain via jord så inte ens denna sitte i signalvägen. 2x75w klass A Men jämförelsevis med Denon 2105 så låter den mycker varmare och renare öppnare och detaljrikare. Enorm skillnad men eftersom ljudskillnaden är så stor tänker jag mig att denna inte skulle klara testet fast det uppenbarligen låter mycket bättre så visst är kanske dum då men kan man inte svara på¨frågorna då.

:?:

hifiguru@spray.se

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-03-15 23:37

Att det är en unik konstruktion är sällan någon fördel. "Varmt" ljud innebär ofta avrullad diskant och därmed klar färgning.

Mvh

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 23:40

Bild

8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-03-15 23:42

meanmachine skrev:En rörförstärkare har tydliger svårigheter att klara F/E fast de låter hur bra som helst.

Nu var vi ju där igen. Du tycker att en rörförstärkare låter bra (tycker du förresten verkligen att alla rörförstärkare låter bra, låter de inte ganska olika?). F/E handlar INTE ALLS om hur bra du eller jag eller någon annan tycker att det låter, utan om skillnaden mellan den signal som går in i förstärkaren och den som går ut. Det är två skilda saker.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 23:48

OK det försår jag.

Men är det då någon skillnad mellan klass A ab b D för att ta nått ex.

T.ex. Klass D trissor är ju x-trem snabba och borde klara signalen bättre även om de i renhet gränas till vad öra orkar höra?
Senast redigerad av meanmachine 2007-03-15 23:49, redigerad totalt 1 gång.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-15 23:48

Har för länge sedan givit upp att svara på herr meanmachines tankegångar som tycks ha gått runt sin egen axel flera varv utan att landa i någon form av reflektion.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-03-15 23:49

2x75W klass A låter som en strömslukare. Har du en träningscykel kopplad till en generator? 8O
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-03-15 23:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 23:49

Har för länge sedan givit upp att svara på herr meanmachines tankegångar som tycks ha gått runt sin egen axel flera varv utan att landa i någon form av reflektion.

:?:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-15 23:50

Referensen i ett F/E är ju ointressant, eftersom det är skillnaden på vad som var innan och det efter det som testas är. Man kan groft förenklat mata testobjektet med vad skit som helst. Så frågorna om de olika klasserna är eg inte applicerbart på det hela.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-03-15 23:50

2x75W klass A låter som en strömslukare. Har du en träingscykel kopplad till en generator?

Röstar inte på MP :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-03-15 23:50

håller med
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-03-15 23:52

meanmachine skrev:OK det försår jag.

Men är det då någon skillnad mellan klass A ab b D för att ta nått ex.

T.ex. Klass D trissor är ju x-trem snabba och borde klara signalen bättre även om de i renhet gränas till vad öra orkar höra?

Öh, klass D-trissor!? De är precis samma trissor som annars. De skiljer sig på intet sätt. Det är hur trissorna är sammankopplade som är det intressanta.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi