Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Senaste Molt! Qualitätspackad!!!

Inläggav Calleberg » 2022-11-16 01:02

FBK skrev:
Calleberg skrev:
FBK skrev:[Men den är mångtrådig, det gååååår juuuu inteee................................... 8O :roll: :mrgreen: För 15år sedan var det helt otänkbart med sådan kabel.... :? 8O :o Det var bara EKK som gällde. Men jag har "äkta" gammal EKK kabel liggande som ska testas emot annat. 8)

Första gången jag hörde det här EKK-snacket trodde jag att det var lite ironiskt på skämt och att undermeningen var att kabelvalet var så okritiskt att t.o.m EKK kunde duga bra. Och eftersom det alltid blir några stumpar över vid div. byggprojekt kan man lika gärna använda det man redan har osv...

Så hävdar jag fortfarande att det är.

Om folk sedan på riktigt trott att EKK har speciella audiofilegenskaper så är det bara att konstatera ännu en gång att humor och ironi inte är för alla...
:mrgreen:

Så du är säker på att vi inte ska leta efter lite gammal äkta EKK åt dig ? Kom igen nu, du måste ju ha sådana också i kabelsamlingen :D :wink:

Nej nej NEJ, EKK är HELT ute. Vintage PRISOL är det som gäller nu. Det börjar bli svårt att få tag på sånt och det minskar inte direkt det upplevda lyftet som dessa ger.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-16 01:11

Calleberg skrev:
FBK skrev:
Calleberg skrev:
Första gången jag hörde det här EKK-snacket trodde jag att det var lite ironiskt på skämt och att undermeningen var att kabelvalet var så okritiskt att t.o.m EKK kunde duga bra. Och eftersom det alltid blir några stumpar över vid div. byggprojekt kan man lika gärna använda det man redan har osv...

Så hävdar jag fortfarande att det är.

Om folk sedan på riktigt trott att EKK har speciella audiofilegenskaper så är det bara att konstatera ännu en gång att humor och ironi inte är för alla...
:mrgreen:

Så du är säker på att vi inte ska leta efter lite gammal äkta EKK åt dig ? Kom igen nu, du måste ju ha sådana också i kabelsamlingen :D :wink:

Nej nej NEJ, EKK är HELT ute. Vintage PRISOL är det som gäller nu. Det börjar bli svårt att få tag på sånt och det minskar inte direkt det upplevda lyftet som dessa ger.

Du, jag har en kompis som testade kopparrör, sådana som man har till vattenledningar och det är de bästa högtalarkablar han haft säger han. Så ska du ha det bästa av det bästa så kan du snacka om styva kablar.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2022-11-16 01:24

Ja de va en kul tid m mycket ideer.
Simply Blac m FR66s å SPU t Remus som drev ett Lodström 6080 OTL steg som gav 2x4W 8Ohm.
Till de måste man ju ha flashiga högtalar kablar.
De va på den tiden Cogan Hall Intermezzo va poppis.
Ja hade inte råd m dom kablarna så då fick de bli egen händigt gjort.

Ja körde på den setupen i några år å va mycket nöjd.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-11-16 11:37

FBK skrev:Du, jag har en kompis som testade kopparrör, sådana som man har till vattenledningar och det är de bästa högtalarkablar han haft säger han.

Hur anslöt han dem till förstärkare och högtalare? Idag är 10 mm vanligtvis den minsta dimensionen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-11-16 11:52

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:Du, jag har en kompis som testade kopparrör, sådana som man har till vattenledningar och det är de bästa högtalarkablar han haft säger han.

Hur anslöt han dem till förstärkare och högtalare? Idag är 10 mm vanligtvis den minsta dimensionen.

Han stoppade in en bit skalad lampsladd i varje ände?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-11-16 11:55

sprudel skrev:Hört talas om tvärimpedansmodulationdistorsion? Hur f-n mäter man den? :mrgreen:

viewtopic.php?f=9&t=67050&hilit=tv%C3%A4rimpedansmodulation&start=720
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-11-16 12:36

Morello skrev:
sprudel skrev:Hört talas om tvärimpedansmodulationdistorsion? Hur f-n mäter man den? :mrgreen:

Här är lite utförligare (och möjligen första gången det beskrevs på faktiskt): https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=252650#p252650
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-11-16 12:46

Almen skrev:
Morello skrev:

Här är lite utförligare (och möjligen första gången det beskrevs på faktiskt): https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=252650#p252650

P.S. Om man vill diskutera tvim* så kanske man kan skapa en egen tråd om det? Jag är mer intresserad av att diskutera det specifika testet i senaste MoLt (som jag dock inte fått ännu!).

*) tvim = tvärimpedansmodulation
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-11-16 13:02

Ja, eftersom det inte existerar ett enda mätresultat för det påstådda problemet så ska man förstås släppa det hela direkt.

(Alla som brukar studera mätningar i t.ex. Stereophile eller på ASR bör känna till att man där vid förstärkartest använder flera meter av "tvärimpedansmodulerad" kabel och kan ändå för de bästa konstruktionerna mäta THD+N under -100 dB (< 0,001 %), d.v.s. inte minsta spår av denna hypotetiska förvrängning kan noteras i praktiken.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-11-16 13:40

Almen skrev:
Morello skrev:

Det må vara en kul anekdot, men den ger inte något objektivt vid handen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2022-11-17 09:19

I-or skrev:Ja, eftersom det inte existerar ett enda mätresultat för det påstådda problemet så ska man förstås släppa det hela direkt.

(Alla som brukar studera mätningar i t.ex. Stereophile eller på ASR bör känna till att man där vid förstärkartest använder flera meter av "tvärimpedansmodulerad" kabel och kan ändå för de bästa konstruktionerna mäta THD+N under -100 dB (< 0,001 %), d.v.s. inte minsta spår av denna hypotetiska förvrängning kan noteras i praktiken.)

Om man är intresserad så kan man ju försöka mäta just detta felet och utreda det vidare, bara av intresse då!
Även om det inte skulle påverka hörbart i praktiken:)

Jag har då aldrig hört någon skillnad på enkardel eller flerkardel, men kör enkardel till topparna ändå.
För varför inte, om det är en skillnad (hur obetydlig den nu än må vara) och det inte kostar något extra.
Ja då är jag inte rädd att gå på det eventuellt teoretiskt bättre alternativet. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-11-17 10:31

"Problemet" är att även de bästa distorsionsanalysatorer har en under gräns om cirka -120 dB, vilket inte duger för att mäta olinjäriteter i kablar. Å andra sidan är förstås hörbarheten för spektrala artefakter under -120 dB obefintlig.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-11-17 15:17

hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:

Nej. Utan en massa tvinnade EKK och banankontakter

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2022-11-17 19:43

FBK skrev:
hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:

Nej. Utan en massa tvinnade EKK och banankontakter

:D
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2022-11-17 19:44

Morello skrev:"Problemet" är att även de bästa distorsionsanalysatorer har en under gräns om cirka -120 dB, vilket inte duger för att mäta olinjäriteter i kablar. Å andra sidan är förstås hörbarheten för spektrala artefakter under -120 dB obefintlig.

Man får börja med att bygga en analysator som är bättre först, sedan mäta :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-03-13 19:23

Har fått flera nummer som jag inte tagit mig tid att läsa, men snart så...

Fick ett mail idag från en sån där adress som inte går att svara till. I mailet påstås det att LTS årsmöte ska flyttas framåt, skulle ha varit på lördag annars.
Adressen är "<svara-ej@epost.kanslietonline.se>" alltså inte från LTS. Ska man tro på ett sådant mail, eller är det Putin som slagit sina klor i LTS?

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-03-13 21:59

hifikg skrev:Har fått flera nummer som jag inte tagit mig tid att läsa, men snart så...

Fick ett mail idag från en sån där adress som inte går att svara till. I mailet påstås det att LTS årsmöte ska flyttas framåt, skulle ha varit på lördag annars.
Adressen är "<svara-ej@epost.kanslietonline.se>" alltså inte från LTS. Ska man tro på ett sådant mail, eller är det Putin som slagit sina klor i LTS?

Nej det är ett korrekt mejl från LTS.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-13 23:05

När det nu talas om HiFi-tidningar så kom jag på en rolig grej som jag inte tänkt på förut, jag har faktiskt aldrig någonsin köpt en tidning som rör ämnet HiFi. :lol:
Senast redigerad av goat76 2025-03-14 00:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-03-13 23:31

goat76 skrev:När det nu talas om HiFi-tidningar så kom jag på en rolig grej som jag inte tänkt på förut, jag har faktirskt aldrig någonsin köpt en tidning som rör ämnet HiFi. :lol:

Finns det andra tidningar menar du?!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-14 11:36

hifikg skrev:
goat76 skrev:När det nu talas om HiFi-tidningar så kom jag på en rolig grej som jag inte tänkt på förut, jag har faktirskt aldrig någonsin köpt en tidning som rör ämnet HiFi. :lol:

Finns det andra tidningar menar du?!

Numera läser jag inga papperstidningar alls.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-03-14 11:42

Jag har inte fått något meddelande från LTS.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-03-14 12:25

hifikg skrev:Har fått flera nummer som jag inte tagit mig tid att läsa, men snart så...

Tror inte att Putin har något intresse för Ljudtokiga Sällskapet. Han kommer ha fullt upp med att vårda sin relation till Trump. :mrgreen: :wink:
Senast redigerad av distad 2025-03-14 13:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2025-03-14 12:40

RogerGustavsson skrev:Jag har inte fått något meddelande från LTS.

Då har du det här:

I dag, tre dagar före det planerade årsmötet i Ljudtekniska Sällskapet, har det kommit till styrelsens kännedom att några tidigare styrelseledamöter i sällskapet är i färd med att ta fram ett nytt förslag på tillträdande styrelse, och som vi antar även en alternativ verksamhetsplan med en delvis annan prioritering.

Nuvarande styrelse har ställt sig till förfogande för återval men inväntar nu det kommande förslaget till alternativ tillträdande styrelse och verksamhetsplan för Ljudtekniska Sällskapet 2025. Så snart vi får kännedom om dessa alternativ kommer vi att informera alla medlemmar.

Med anledning av att endast ett fåtal procent av Ljudtekniska Sällskapets medlemmar brukar vara med på årsmötena är det både en demokratifråga och en fråga om respekt för alla medlemmar att de informeras om de ändrade förutsättningarna kring kommande styrelseval och verksamhetsinriktning. Därför senarelägger vi årsmötet 2025.

Nuvarande styrelse kommer att administrera Ljudtekniska Sällskapets löpande verksamhet fram till det senarelagda årsmötet.

Vår plan är att boka möteslokalen för det senarelagda årsmötet tre veckor efter det ursprungligen planerade årsmötet eller närmast efterföljande lördag då lokalen är ledig. Så snart möteslokalen bokats för det senarelagda årsmötet kommer vi att informera om det på hemsidan och per e-brev.

Ljudtekniska Sällskapets styrelse

KanslietOnline
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2025-03-14 15:31

Revolution på gång?

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2025-03-14 17:20

hifikg skrev:Revolution på gång?

Ja, det verkar så.

Utgår ifrån att medlemmarna får information om vad en eventuell ny styrelse och verksamhetsplan innebär för LTS framtida inriktning i god tid innan mötet. Är det måhända någon på detta forum som kan nämna vad detta rör sig om?
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-03-14 19:18

hifikg skrev:Revolution på gång?

Blir intressant att se vad som kommer ske. Några har kanske uppfunnit en ny kabel ? :o :D *skojar*

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-03-14 22:11

RogerGustavsson skrev:

De va dom då klenast kopparrören frå Tibnor ja körde å dom va rätt tunna å liten ytterdiameter.
Dom gick dock inte i mina Cliff polskruvar som sväljer rätt många kvadrat milimeter.
Så i förstärkar ändan på rören fick ja löda i ett par EK 1,5mm2.
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OD-11, OA-50.1, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Kermit116

Inläggav Kermit116 » 2025-03-15 10:50

Imperial-Blomman skrev:De va dom då klenast kopparrören frå Tibnor ja körde å dom va rätt tunna å liten ytterdiameter.
Dom gick dock inte i mina Cliff polskruvar som sväljer rätt många kvadrat milimeter.

Hur blev det då när alla elektroner skulle tränga ihop sig för att komma in i EK-kabeln, upplevdes ljudet som komprimerat?

F ö ser även jag framemot att få läsa om programförklaring och möjligen nya ansikten.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-03-15 19:14

Kermit116 skrev:
Imperial-Blomman skrev:De va dom då klenast kopparrören frå Tibnor ja körde å dom va rätt tunna å liten ytterdiameter.

Hur blev det då när alla elektroner skulle tränga ihop sig för att komma in i EK-kabeln, upplevdes ljudet som komprimerat?

Jaha, vill du testa något nytt ? Kanske sådana kablar i sommarhuset ? :D Tror Fru Groda skulle gilla det. 8)

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-03-15 22:45

Kermit116 skrev:

F ö ser även jag framemot att få läsa om programförklaring och möjligen nya ansikten.

Ja de blev ju lite komprimerat i ena änden.
Men de lät bra iallafall :)
Deltidare på Hifikit.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi