Moderator: Redaktörer
StefanA skrev:retikel skrev:Tänk att 30% hittills underkänt sig själv och sin hobby. Jag trodde frågan var ett skämt först.
/74
Så du tycker att alla vi som inte hör skillnad mellan Cd-spelare ska lägga ner vårat Hifi-intresse och skaffa oss en hobby vi klarar av istället![]()
![]()
subjektivisten skrev:Callisto skrev:subjektivisten skrev:Har inte jämfört och skulle gissa att dom flesta bra spelare är stort sett helt lika under blindtest. Men, placebo folket säger annorlunda.
Vad kan man säga![]()
![]()
- "Min cd/dvd för 4.000 kr låter lika bra som de bästa, allt annat är placebo"
Jovisst, ni som tror det får gärna göra det. Det är OK
Ställer du upp på ett blindtest? Och snackar vi om färgat eller ofärgat ljud?
Rent tankemärssigt vore det ju så. Men sedan är det intressanta hur man gör de dyrare appareaterna dyrare, ofta är mycket gjort som visserliggen är trevligt kosmetiskt, och vissa insatser som kanske gör påverkan till ljudet, men kanske lite i förhållande till kostnaden.Baltazar skrev:Borde det eg. inte blir svårare och svårare att höra skillnad ju "bättre" och dyrare saker man jämför? Det är väl ändå HiFi-apparater vi pratar om?Mvh
MichaelG skrev:Den budget-Marantz jag testade i höstas lät som helhet mycket bra, men något för ljus vilket framhävde bland annat S-ljud något. Vilket jag retar mig på.
Min Arcam-spelare har inga (av mig uppenbart hörbara) tillkortakommande jämfört med någon spelare jag hört. Då har jag gjort kritiska lyssningstest med dubbelt så dyra spelare. De eventuella skillnader som fanns var till Arcamens fördel och handlar om transienthantering (att få ett piano att låta naturligt). Skillnaderna var emellertid så små att jag inte skulle ge huvudet i pant på att de verkligen fanns.
Callisto skrev:Jag och de som lyssnat har alla fått haksläpp när de hört skillnaden. Varför ska jag ens bry mig, för mig (och de andra) är det klara skillnader. Till och med gamla Agda skulle lätt höra skillnaden på de mycket mer markerade och kraftigare transienterna i musiken.
Sanoj skrev:Enligt alla tester inkl. blindtester är det gigantiska skillnader*
Jag hör väldiga skillnader på olika cd-spelare, men så har jag testat oxå och går inte på vad div. sektledare anser.
// Jonas
.
* Om inte du specar vad/var du läser allt dravel, så behöver väl inte jag det heller....eller vad säger du Max..
subjektivisten skrev:Callisto skrev:Jag och de som lyssnat har alla fått haksläpp när de hört skillnaden. Varför ska jag ens bry mig, för mig (och de andra) är det klara skillnader. Till och med gamla Agda skulle lätt höra skillnaden på de mycket mer markerade och kraftigare transienterna i musiken.
Ja, men är det för någon spelar färgar ljudet medvetet?
manger skrev:Jag har en CD-spelare Primare D20, inköpt 1998 för 8995kr och en CD/DVD-spelare Pioneer DV-380 inköpt 2006 för 955kr.
Dom låter olika!!! Det kan vem som helst höra, tom någon helt utan hifi-intresse kan höra vilken som spelar.
(Den tysthet, renhet och framför allt den auktoritet som Primaren förmedlar musken med saknas helt på Pioneeren som förvisso är en streber på att vilja spela allt, mycket och välvilligt men allt för tunt. Samma förhållande är det mellan tidigare nämda Mark Levinson och LG - fast med ännu tydligare skillnader.)
Try it! You'll hear it!
manger skrev:Har testat i lägenheten och har testat i alldeles nyköpta villan med frun som domare.
Har testat med hifi-intresserade polare (inkl en Copland som wildcard)
Har testat med min mor (som saknar allt intresse överhuvudtaget).
Har testat med andra högtalare.
Tro mig, dom låter olika...
Haakan_W skrev:det tror jag...men att pricka in 100/100 i ett blindtest i ett nytt rum...det vill jag se
manger skrev:Jag har en CD-spelare Primare D20, inköpt 1998 för 8995kr och en CD/DVD-spelare Pioneer DV-380 inköpt 2006 för 955kr.
Dom låter olika!!! Det kan vem som helst höra, tom någon helt utan hifi-intresse kan höra vilken som spelar.
(Den tysthet, renhet och framför allt den auktoritet som Primaren förmedlar musken med saknas helt på Pioneeren som förvisso är en streber på att vilja spela allt, mycket och välvilligt men allt för tunt. Samma förhållande är det mellan tidigare nämda Mark Levinson och LG - fast med ännu tydligare skillnader.)
Try it! You'll hear it!
Callisto skrev:Haakan_W skrev:ja jag skulle då aldrig klara det...eller jo i mitt rum som jag är van vid...men i ett annat aldrig...
Du har heller inte hört skillnaden, hade du gjort det skulle du också göra det
Haakan_W skrev:Callisto skrev:Haakan_W skrev:ja jag skulle då aldrig klara det...eller jo i mitt rum som jag är van vid...men i ett annat aldrig...
Du har heller inte hört skillnaden, hade du gjort det skulle du också göra det
pust å stön...jag har lyssnat på många många cdspelare och orkar inte diskutera mer...jag hör skillnad på tv'n å stereon det får duga just nu...man blir ju helt matt av alla dessa diskussioner
Callisto skrev:manger skrev:Jag har en CD-spelare Primare D20, inköpt 1998 för 8995kr och en CD/DVD-spelare Pioneer DV-380 inköpt 2006 för 955kr.
Try it! You'll hear it!
Håller med dig till 100%. Upplever samma egenskaper.
(jag har cd31)
100 av 100 är inga problem.
Rydberg skrev:Callisto skrev:manger skrev:Jag har en CD-spelare Primare D20, inköpt 1998 för 8995kr och en CD/DVD-spelare Pioneer DV-380 inköpt 2006 för 955kr.
Try it! You'll hear it!
Håller med dig till 100%. Upplever samma egenskaper.
(jag har cd31)
100 av 100 är inga problem.
Ska jag försöka låna en Pioneer och åka över så kan vi testa om du sätter 100/100?
Användare som besöker denna kategori: MacBruce och 34 gäster