Skillnad mellan CD-spelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hör du skillnad på olika cd-spelare?

Ja
69
72%
Nej
27
28%

Antal röster : 96

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-03-13 11:13

Borde det eg. inte blir svårare och svårare att höra skillnad ju "bättre" och dyrare saker man jämför? Det är väl ändå HiFi-apparater vi pratar om?

Själv har jag hört enorm skillnad mellan en cd-spelare från Pioneer och en Philips 963 en gång i tiden. Dock var det mycket högre utnivå från 963:an så det kanske inte var så konstigt att skillnaderna upplevdes som stora.

Mvh

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-03-13 11:21

StefanA skrev:
retikel skrev:Tänk att 30% hittills underkänt sig själv och sin hobby. Jag trodde frågan var ett skämt först.

/74

Så du tycker att alla vi som inte hör skillnad mellan Cd-spelare ska lägga ner vårat Hifi-intresse och skaffa oss en hobby vi klarar av istället :?: :?: :?:

Lyssa på musiken, inte apparaterna. Mycket roligare!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-13 11:47

subjektivisten skrev:
Callisto skrev:
subjektivisten skrev:Har inte jämfört och skulle gissa att dom flesta bra spelare är stort sett helt lika under blindtest. Men, placebo folket säger annorlunda.

Vad kan man säga :mrgreen: :mrgreen:

- "Min cd/dvd för 4.000 kr låter lika bra som de bästa, allt annat är placebo"

Jovisst, ni som tror det får gärna göra det. Det är OK 8)

Ställer du upp på ett blindtest? Och snackar vi om färgat eller ofärgat ljud?

Jag och de som lyssnat har alla fått haksläpp när de hört skillnaden. Varför ska jag ens bry mig, för mig (och de andra) är det klara skillnader. Till och med gamla Agda skulle lätt höra skillnaden på de mycket mer markerade och kraftigare transienterna i musiken :) .

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-13 11:49

Baltazar skrev:Borde det eg. inte blir svårare och svårare att höra skillnad ju "bättre" och dyrare saker man jämför? Det är väl ändå HiFi-apparater vi pratar om?Mvh
Rent tankemärssigt vore det ju så. Men sedan är det intressanta hur man gör de dyrare appareaterna dyrare, ofta är mycket gjort som visserliggen är trevligt kosmetiskt, och vissa insatser som kanske gör påverkan till ljudet, men kanske lite i förhållande till kostnaden.

Det är ju därför vi har extremt små skillnader mellan spelare trots ganska stora prisskillnader. Kvalitén på de dyrare apparaterna är troligen bättre, komponentvalet selekterat, den mekaniska stabiliteten högre och knapparna gedignare. Men tänkom alla dessa insatser inte gör mer än 5-6% av resultatet till 5-6 gånger kostnaden.

Visst, det finns en skillnad där, men hur mycket mer får man ut i välljud genom att lägga resurserna på andra områden? Det är en fråga var och en bara kan bedöma själv. Personligen valde jag att jag inte hör skillnaden, helt enkelt därför att hos mig gör det större skillnad att flytta en fotpall ;-)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-13 11:52

Förstår inte vad som är problemet för vissa att det är skillnader i ljudet på olika cdspelare.
Om man inte jämfört/lyssnat på ett stort antal spelare, förstår jag inte hur man kan vara så kategorisk.

För att tydliggöra min inställning, jag har aldrig påstått att ljudkvalitet har med priset att göra.
Tycker faktiskt att 668:an uppfyller mina krav på just transientvillighet.
Det har jag kommit fram till utan blindtest.

Ing. Öhman hör skillnad (har han själv påstått) på olika Pioneerspelare tex, så även jag. :wink:

Skillnaderna är små jo, men oerhört retsamma om man blivit varse.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-03-13 11:53

Ja det hörs skillnader, men de är oftast så små att de spelar lite eller ingen roll.
Senast redigerad av Martin 2006-03-13 12:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-13 11:56

Det får stå för dig, mig retar det till gallfeber. 8O

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-13 12:44

Man skall kanske vara lycklig som inte lyssnat på tillräckligt stort antal spelare kanske.. lyckligt omedveten ;-)

Det kan ju ha med hörseln att göra med... vad vet jag!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-03-13 12:46

Jag tycker som Ragnwald (och några till...) - visst finns det hörbara skillnader och visst kan man reta sig på vissa CD-spelares klangliga egenheter.

Min numera pensionerade HK från c:a 1990 presenterar musiken på ett bra och "musikaliskt" sätt. Enda uppenbara tillkortakommandet jämfört med det bästa jag hört är en viss luddighet i basområdet. Inget störande fel i den bemärkelsen att man tänker (och irriterar sig på det) men fler detaljer i basregistret noteras med (vissa) andra spelare.

Min budget-Rotel från andra hälften av -90-talet har faktiskt något mer skärpa i basregistret. Men den lider å andra sidan av en något ljusare diskant som i vissa fall kan uppfattas som något grynig. Detta är ett fel som åtminstone jag retar mig på vid kritisk lyssning.

Den budget-Marantz jag testade i höstas lät som helhet mycket bra, men något för ljus vilket framhävde bland annat S-ljud något. Vilket jag retar mig på.

Min billiga Philips-DVD-spelare låter tunt och metalliskt jämfört med alla mina CD-spelare. Det är inte roligt att spela musik på den. (Åtminstone inte att lyssna på musiken. :wink: )

Min litet dyrare Philips-DVD-spelare låter helt OK utan några uppenbara tokigheter. Men jag har inte gjort någon kritisk jämförelse med CD-spelarna, så jag vet inte hur den står sig jämfört med dem.

Min Arcam-spelare har inga (av mig uppenbart hörbara) tillkortakommande jämfört med någon spelare jag hört. Då har jag gjort kritiska lyssningstest med dubbelt så dyra spelare. De eventuella skillnader som fanns var till Arcamens fördel och handlar om transienthantering (att få ett piano att låta naturligt). Skillnaderna var emellertid så små att jag inte skulle ge huvudet i pant på att de verkligen fanns.

Så visst kan CD-avspelare låta olika! Men huruvida skillnaderna skall betraktas som stora, små, eller försumbara är ju upp till lyssnaren. Men visst - ovanför de 6000 kr som var cirkapriset för min Arcam, har åtminstone jag mycket svårt att höra några förbättringar.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-03-13 13:00

MichaelG skrev:Den budget-Marantz jag testade i höstas lät som helhet mycket bra, men något för ljus vilket framhävde bland annat S-ljud något. Vilket jag retar mig på.

Min Arcam-spelare har inga (av mig uppenbart hörbara) tillkortakommande jämfört med någon spelare jag hört. Då har jag gjort kritiska lyssningstest med dubbelt så dyra spelare. De eventuella skillnader som fanns var till Arcamens fördel och handlar om transienthantering (att få ett piano att låta naturligt). Skillnaderna var emellertid så små att jag inte skulle ge huvudet i pant på att de verkligen fanns.

Intressant att du nämner just Marantz och Arcam i samband med pianoklanger (transienter). Jag har länge tyckt att Marantz har varit bra på att hantera just den biten. Min gamla 63 KI lät väldigt bra på den punkten även om den hade en del andra, mindre brister. Om jag inte minns helt fel är ju just transienterna en av Ken Ishiwatas käpphästar. Samma sak med min gamla Arcam. Min nya spelare, en Marantz 7600, har samma karaktär. Har kört igenom alla mina Oscar Peterson-plattor och det låter fantastiskt bra.

Tärnström

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-03-13 14:30

Callisto skrev:Jag och de som lyssnat har alla fått haksläpp när de hört skillnaden. Varför ska jag ens bry mig, för mig (och de andra) är det klara skillnader. Till och med gamla Agda skulle lätt höra skillnaden på de mycket mer markerade och kraftigare transienterna i musiken :) .

Ja, men är det för någon spelar färgar ljudet medvetet?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-03-13 15:43

Sanoj skrev:Enligt alla tester inkl. blindtester är det gigantiska skillnader*
Jag hör väldiga skillnader på olika cd-spelare, men så har jag testat oxå och går inte på vad div. sektledare anser.

// Jonas

.

* Om inte du specar vad/var du läser allt dravel, så behöver väl inte jag det heller....eller vad säger du Max..

Hej Sanoj!

Innan jag svarar så behöver jag veta om du med valet av orden "div. sektledare", menar testerna som utförs av Ljudtekniska Sällskapet. :?:

Edit: Det är med glädje jag funnit att du bidrar i tråden med engagemang och eget tyckande (med viss influens av herr ".").
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-13 20:54

subjektivisten skrev:
Callisto skrev:Jag och de som lyssnat har alla fått haksläpp när de hört skillnaden. Varför ska jag ens bry mig, för mig (och de andra) är det klara skillnader. Till och med gamla Agda skulle lätt höra skillnaden på de mycket mer markerade och kraftigare transienterna i musiken :) .

Ja, men är det för någon spelar färgar ljudet medvetet?

Med tanke på att mätvärdena (från föregående sämre modell) är mycket bra så tror jag inte färgning är aktuell 8) . De egenskaper som jag upplever beror snarare på mycket goda prestanda :) .

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-13 20:56

Jag har en CD-spelare Primare D20, inköpt 1998 för 8995kr och en CD/DVD-spelare Pioneer DV-380 inköpt 2006 för 955kr.
Dom låter olika!!! Det kan vem som helst höra, tom någon helt utan hifi-intresse kan höra vilken som spelar.

(Den tysthet, renhet och framför allt den auktoritet som Primaren förmedlar musken med saknas helt på Pioneeren som förvisso är en streber på att vilja spela allt, mycket och välvilligt men allt för tunt. Samma förhållande är det mellan tidigare nämda Mark Levinson och LG - fast med ännu tydligare skillnader.)

Try it! You'll hear it!
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-13 21:00

manger skrev:Jag har en CD-spelare Primare D20, inköpt 1998 för 8995kr och en CD/DVD-spelare Pioneer DV-380 inköpt 2006 för 955kr.
Dom låter olika!!! Det kan vem som helst höra, tom någon helt utan hifi-intresse kan höra vilken som spelar.

(Den tysthet, renhet och framför allt den auktoritet som Primaren förmedlar musken med saknas helt på Pioneeren som förvisso är en streber på att vilja spela allt, mycket och välvilligt men allt för tunt. Samma förhållande är det mellan tidigare nämda Mark Levinson och LG - fast med ännu tydligare skillnader.)

Try it! You'll hear it!

ok låt oss ta det så här då...stoppa in dina prylar i rummet brevid låt tjejen koppla in valfri cdspelare...skifta lite emellan blint förstås kan du säga vilken som är vilken?

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-13 21:02

Jepp! 20 av 20!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-13 21:03

manger skrev:Jepp! 20 av 20!

i ett annat rum kan jag inte annat än betvivla det

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-13 21:10

Har testat i lägenheten och har testat i alldeles nyköpta villan med frun som domare.

Har testat med hifi-intresserade polare (inkl en Copland som wildcard)

Har testat med min mor (som saknar allt intresse överhuvudtaget).

Har testat med andra högtalare.

Tro mig, dom låter olika...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-13 21:11

manger skrev:Har testat i lägenheten och har testat i alldeles nyköpta villan med frun som domare.

Har testat med hifi-intresserade polare (inkl en Copland som wildcard)

Har testat med min mor (som saknar allt intresse överhuvudtaget).

Har testat med andra högtalare.

Tro mig, dom låter olika...

det tror jag...men att pricka in 100/100 i ett blindtest i ett nytt rum...det vill jag se

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-13 21:21

Haakan_W skrev:det tror jag...men att pricka in 100/100 i ett blindtest i ett nytt rum...det vill jag se

In absurdum!

PS. blir det inte en viss avtrubbning efter att ha hört samma 5 låtar 100 gånger i sträck? Jag vill minnas att det finns forskning inom detta ämne... ...kan det vara psykoakustik?DS.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-13 21:27

ja du kan ju göra det 10ggr en dag å 10 nästa...så länge du inte missar så är det ju helt ok

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-13 21:28

manger skrev:Jag har en CD-spelare Primare D20, inköpt 1998 för 8995kr och en CD/DVD-spelare Pioneer DV-380 inköpt 2006 för 955kr.

Try it! You'll hear it!

Håller med dig till 100%. Upplever samma egenskaper :) .
(jag har cd31)

100 av 100 är inga problem 8) .

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-13 21:30

ja jag skulle då aldrig klara det...eller jo i mitt rum som jag är van vid...men i ett annat aldrig...

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-03-13 21:33

[quote="manger"]
Hörseln och erfarenheten!
quote]

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-13 21:37

jaja...

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-13 21:43

Haakan_W skrev:ja jag skulle då aldrig klara det...eller jo i mitt rum som jag är van vid...men i ett annat aldrig...

Du har heller inte hört skillnaden, hade du gjort det skulle du också göra det :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-13 21:47

Callisto skrev:
Haakan_W skrev:ja jag skulle då aldrig klara det...eller jo i mitt rum som jag är van vid...men i ett annat aldrig...

Du har heller inte hört skillnaden, hade du gjort det skulle du också göra det :)

pust å stön...jag har lyssnat på många många cdspelare och orkar inte diskutera mer...jag hör skillnad på tv'n å stereon det får duga just nu...man blir ju helt matt av alla dessa diskussioner

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-13 22:11

Haakan_W skrev:
Callisto skrev:

pust å stön...jag har lyssnat på många många cdspelare och orkar inte diskutera mer...jag hör skillnad på tv'n å stereon det får duga just nu...man blir ju helt matt av alla dessa diskussioner

Det har jag med under dryga 20 år 8) .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-03-13 23:26

Callisto skrev:

Try it! You'll hear it!

(jag har cd31)

Ska jag försöka låna en Pioneer och åka över så kan vi testa om du sätter 100/100? :)
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-03-13 23:34

Rydberg skrev:
Callisto skrev:

Try it! You'll hear it!

(jag har cd31)

Ska jag försöka låna en Pioneer och åka över så kan vi testa om du sätter 100/100? :)

Visst, men 100 lär ta lie tid :) .

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi