Margaux skrev:steveo1234 skrev:Efter att ha läst tråden bestämde jag mig för att testa. Min gamla center var ingen höjdare och därför stängde jag av den och körde i phantomläge. Första filmen var Master and Commander och det lät ganska tråkigt, även om dialogen lät aningen bättre. Massor av dynamik försvann utan center.
Ni som förespråkar 4.1 system; skulle ni vilja testa att spela upp Master and commander utan center? För eget bruk kan jag bara konstatera att phantom låter hemskt sådärför köpte jag istället in ännu en högtalare i samma serie som mina H-V och placerade den som center istället.
Intressant nog låter phantom olika bra/dåligt på vissa filmer men MaC är helt onjutbar i phantomläge , iaf för mig.
Detta kan ju bero på en mängd olika saker. Tex din akustik, dina högtalare, din placering osv. I ditt fall så kan det såklart vara så att det är bättre med center. I mitt gamla rum och mina förra högtalare var det också bättre med center.
Jag skulle gissa att det ställer ganska stora krav på rum och högtalare för att det skall bli bra utan center.
MaC låter fantastiskt utan center hos mig. Det är faktiskt en av min referensfilmer vad gäller ljud
Kuriosa: Min hustru brukar ibland göra yoga/strech framför projektorn när vi tittar på tv. Hon brukar dock ondgöra sig över att ljudet i mitten försvinner när hon placerar sig mellan frontarna
MaC låter fantastiskt hos mig med, med center då. Utan låter det bara illa, ungefär som om det fantastika ljudspåret får en "nightmode". Så illa att det inte lär vara fel på rum/osv/osv. En tanke jag fick nu är det kan möjligtvis beror på dålig nermixning av min förstärkare. Någon som vet om HK AVR7000 gör ett allmänt uselt jobb i detta avseende?