Centerhögtalare eller inte?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har (eller önskar/behöver) du en centerhögtalare i ditt multikanalssystem?

Ja
32
34%
Nej
51
54%
Vet inte
11
12%

Antal röster : 94

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2006-04-12 14:16

Margaux skrev:
steveo1234 skrev:Efter att ha läst tråden bestämde jag mig för att testa. Min gamla center var ingen höjdare och därför stängde jag av den och körde i phantomläge. Första filmen var Master and Commander och det lät ganska tråkigt, även om dialogen lät aningen bättre. Massor av dynamik försvann utan center.

Ni som förespråkar 4.1 system; skulle ni vilja testa att spela upp Master and commander utan center? För eget bruk kan jag bara konstatera att phantom låter hemskt sådärför köpte jag istället in ännu en högtalare i samma serie som mina H-V och placerade den som center istället.

Intressant nog låter phantom olika bra/dåligt på vissa filmer men MaC är helt onjutbar i phantomläge , iaf för mig.

Detta kan ju bero på en mängd olika saker. Tex din akustik, dina högtalare, din placering osv. I ditt fall så kan det såklart vara så att det är bättre med center. I mitt gamla rum och mina förra högtalare var det också bättre med center.

Jag skulle gissa att det ställer ganska stora krav på rum och högtalare för att det skall bli bra utan center.

MaC låter fantastiskt utan center hos mig. Det är faktiskt en av min referensfilmer vad gäller ljud :D

Kuriosa: Min hustru brukar ibland göra yoga/strech framför projektorn när vi tittar på tv. Hon brukar dock ondgöra sig över att ljudet i mitten försvinner när hon placerar sig mellan frontarna :)

MaC låter fantastiskt hos mig med, med center då. Utan låter det bara illa, ungefär som om det fantastika ljudspåret får en "nightmode". Så illa att det inte lär vara fel på rum/osv/osv. En tanke jag fick nu är det kan möjligtvis beror på dålig nermixning av min förstärkare. Någon som vet om HK AVR7000 gör ett allmänt uselt jobb i detta avseende?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-04-12 14:24

Att förstärkaren skulle göra ett dåligt jobb verkar högst osannolikt. Det är ju bara att mixa in centerkanalen i både hö/vä kanal med rätt nivå. Det som kan gå fel är ev. nivån.

Det har nog snarare med skillnaden i hur dina huvudhögtalare så som du har ställt upp dem målar upp ljudbilden jämfört med i kombinaition med centern.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2006-04-12 14:32

steveo1234 skrev:Någon som vet om HK AVR7000 gör ett allmänt uselt jobb i detta avseende?

H/K:n gör ett dåligt jobb endast i Logic 7-läget. Det finns en bugg där som gör att om man ställer in den att inte använda center så försvinner den kanalen helt, den mixas alltså inte ut i frontarna.

Ovanstående gäller alltså endast i Logic 7 men det läget använde du väl knappast?
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2006-04-12 17:32

gromit skrev:
steveo1234 skrev:Någon som vet om HK AVR7000 gör ett allmänt uselt jobb i detta avseende?

H/K:n gör ett dåligt jobb endast i Logic 7-läget. Det finns en bugg där som gör att om man ställer in den att inte använda center så försvinner den kanalen helt, den mixas alltså inte ut i frontarna.

Ovanstående gäller alltså endast i Logic 7 men det läget använde du väl knappast?

Jag BÖR inte ha gjort det, men nu blir jag osäker. Ska prova igen när tillfälle ges. Tack för tipset!

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-04-12 20:46

Har aldrig heller tänkt på detta speciellt mycket, och pratar vi film beror det otroligt mycket (antar jag) på vilken typ av film det är..

Om vi pratar filmer med 5.1-ljud i DD eller DTS finns det ju inspelat ljud avsett för en center, huruvida detta fungerar om man inte har nån har jag aldrig tänkt på.. Har t.om för mig att jag inte ens kan välja om jag har nån Center eller inte när jag spelar DD eller DTS.. Däremot går det självklart att välja vilka högtalare man har vid uppspelning i DPL, DPLII, DTS Neo, HKs Logic 5-7 osv.. men då pratar vi ju en virtuell surround-miljö.. Inte den inspelade..

Användarvisningsbild
mysnisse

Inläggav mysnisse » 2006-04-13 19:09

Svar JA!

Jag kör en gammel QLN-center 600 direkt under min
hembyggda projektorduk. Fronthögtalarna står
på något lägre höjd så därför blir det bättre med
centerljud precis vid bilden för att lura örat lite.

Detta får säkert HIFI-nerdar att skaka :) Härligt va :)

/Nisse
DV668-Rotel1057-RB1080-InoAudeio Pi60/ PiM/PiP-Denon33

Föregående

Återgå till Generellt om hifi