Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-04 12:06

"Beolab5, världens bästa högtalare?"
Påminner om en Fox News-rubrik.
"George Bush, best president ever?"
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-07-04 12:08

Nattlorden skrev:OT: NN: JBL 60 år i år? Det är det sedan Roswell-kraschen också... några kopplingar? *ler konspirationsteoretiskt*

:P
NN

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-07-04 12:08

Design är inte samma sak som formgivning. Bara så vi håller isär begrepp som så ofta sammanblandas. Design är ett övergripade begrepp som kan handla om hur kablar ska dras inne i en låda eller vilka material ger en viss känsla etc. Formgivning är ytan. Hur produkten ser ut.

Man kan naturligtvis argumentera för att en receiver från pioneer/denon/onkyo(eller så) är designad och formgiven. Men det har ju uppenbarligen inte lagts många sekunders tankeverksamhet och kärlek på produkternas form. (Om det skulle ta lång tid att komma fram till den formgivningen så påstår jag att de formgivarna är inkompetenta eller åtminstone oinspirerande. Jag menar, det är ju till förvillning lika utseenden på samtliga på markanaden befintliga produkter)

Jag inser att det inte är någon mening att älta detta vidare. Det är precis samma dilemma som när man försökter förklara varför en Macintosh är bättre än en windows pc. Det är oförenliga tankesätt. Idealism kontra pragmatism.

Sen kan man naturligvis gilla precis vad som helst som individ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 12:13

overture skrev:Om det skulle ta lång tid att komma fram till den formgivningen så påstår jag att de formgivarna är inkompetenta eller åtminstone oinspirerande. Jag menar, det är ju till förvillning lika utseenden på samtliga på markanaden befintliga produkter

Hmm... det är bevisat att den [s]desi...[/s] formgivningen funkar?
Nya radikala grepp kan bli kalkoner?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-07-04 12:29

Jo nytt för nyhetens skull och form bara för att "ska va" är ju naturligtvis inte eftersträvansvärt.
Jag menar att det finns stora möjligheter att utforma produkter inom hifi/hembio så att de blir elegantare och med mer "finess" utan att man behöver stoppa in kretskorten i "absurda" former bara för att sticka ut.

Du tog tidigare upp Meridian som jag håller med om är ett bra exempel. Där har vi också en helhetssyn.

Men när det gäller denon/onkyo/pioneer/marantz/sony etc etc ad nauseam så finns det ju knappt något utom loggan som skiljer dem åt. Varför inte åtminstone gömma skruvhuvudena på sidorna? Kanske lacka lådorna i olika färger? Träpaneler? En fjärrkontroll som sköter ett helt system (inkl tv) gjord i ett gedignare material än plast?

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-04 12:36

overture skrev:Jo nytt för nyhetens skull och form bara för att "ska va" är ju naturligtvis inte eftersträvansvärt.
Jag menar att det finns stora möjligheter att utforma produkter inom hifi/hembio så att de blir elegantare och med mer "finess" utan att man behöver stoppa in kretskorten i "absurda" former bara för att sticka ut.

Du tog tidigare upp Meridian som jag håller med om är ett bra exempel. Där har vi också en helhetssyn.

Men när det gäller denon/onkyo/pioneer/marantz/sony etc etc ad nauseam så finns det ju knappt något utom loggan som skiljer dem åt. Varför inte åtminstone gömma skruvhuvudena på sidorna? Kanske lacka lådorna i olika färger? Träpaneler? En fjärrkontroll som sköter ett helt system (inkl tv) gjord i ett gedignare material än plast?

De flesta bilar för 100.000 ser ju likadana ut oxå i respektive genre, kombi, sedan, kombikupe osv.. Går man upp till 1.000.000 finns det fler som sticker ut från varandra. Är väl lite samma sak i hemelektronik-branchen. Man lägger inte mer krut än nödvändigt på design/utseende än nödvändigt på den storsäljande delen av sortimentet säg mellan 5-20.000 kronor. Det fungerar och säljer ändå.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 12:42

overture skrev:Men när det gäller denon/onkyo/pioneer/marantz/sony etc etc ad nauseam så finns det ju knappt något utom loggan som skiljer dem åt. Varför inte åtminstone gömma skruvhuvudena på sidorna? Kanske lacka lådorna i olika färger? Träpaneler? En fjärrkontroll som sköter ett helt system (inkl tv) gjord i ett gedignare material än plast?

Fast i den stora delen av deras produktregister så är nog en hundralapp lägre utpris större konkurrensmedel än formgivningen? Design av monteringsenkelhet hör säkert hit.

Får det kosta mer så kan ju de också:
Bild
Pioneer Exclusive M7
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-07-04 13:04

BengtO och Nattlorden: Jovisst. Så är det ju.

Nu blev jag faktiskt.se lite sugen på att gå iväg och provlyssna på BL9 som jag vet finns i butik. (försöker desperat anknyta till topic igen...)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-07-04 13:16

Jag läste inledningen på denna tråd och inser hur kul det skulle vara att vara signaturen "Rain" för en dag. Efter att ha hängt här i ett par år så vore det ju fan om man inte hade lärt sig vilka knappar man skall trycka på för att dra igång cirkusen. Det skulle vara kul. Som en genreövning alltså. Det är ju inte så kul att i längden fördriva sin tid med att reta upp folk som inte förstår att det är detta som är det enda syftet med inläggen. Tycker jag alltså. YMMV.

Avis,

/D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-04 14:24

Bild

Här är väl en värdig, om än rätt gammal, utmanare till Beolab5.

Liknande utförande, aktiv och rundstrålande. Med avdrag och handikapp för ålder en bra utmanare.

Annars, ett par OA2212, gärna Bremen-varianten, skulle säkert kunna ge Beolab5 en riktigt tuff match.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-07-04 17:11

Ja det blev en tråd iaf. och resultatet är väl att jag läst endel som sagts om beolab5 både här och på andra platser. Ofta när man kommer in på amerikanska diskussioner om högtalaren så blir det lite Bose snack med och det vanligaste klagomålet verkar vara basen och vad somliga uppfattar som ett uppblåst stereo perspektiv.

Här är en liten sammanfattning av en test på burkarna, men med endel annat inkastat som kan få en att undra... Watt Puppy?

Cross-spectrum skrev:

"In short, while these speakers are not quite the best I've ever heard (that honor goes to the Wilson Watt/Puppy), they're definitely among the best. I highly recommend that every audiophile give them a listen. The bar has certainly been raised, if not for overall speaker design, then certainly for bass performance".

Peter John Chapman en av konstruktörerna bakon Beolab5 har en sida där man bla kan se hans hemma system bestående av meridian prylar och ett par mera konventionella egendesignade aktiva burkar men med Beo diskanterna samt den aukustiska linsen. Vete f#n om det inte är 15" basar i hans egna burkar med, tänk om de har samma mellanregister med!? Lustigt att han själv valt mera konventionell högtalardesign privat. Förmodligen så har ett mera konventionellt utseende sina fördelar.

Bild

http://www.mountain-environment.com/acoustics.html
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 22:33

matereo skrev:. Vete f#n om det inte är 15" basar i hans egna burkar med, tänk om de har samma mellanregister med!? Lustigt att han själv valt mera konventionell högtalardesign privat. .

Ser du inte att det är en prototyp?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-04 22:40

Rain skrev:
matereo skrev:. Vete f#n om det inte är 15" basar i hans egna burkar med, tänk om de har samma mellanregister med!? Lustigt att han själv valt mera konventionell högtalardesign privat. .

Ser du inte att det är en prototyp?

Till BL9 isf, inte till "världens bästa högtalare"....
Men som mannen säger, det är hans hemanläggning, inga kompromisser för form.

My home system, built to exactly my requirements. These are the subwoofers I mentioned earlier that are tuned to 19Hz - there is no low frequency boost - only a naturally flat response to 20Hz. The whole system is a 3-way active design with crossovers at 110Hz and 2000Hz.

..the Beolab 9, my latest acoustical contribution to the Bang & Olufsen loudspeaker portfolio released in January 2007. This is a compact floorstanding 3-way active loudspeaker with 640 W of amplifer power driving a 10" woofer, 5" midrange and 19mm tweeter.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 23:01

tvett skrev:Men som mannen säger, det är hans hemanläggning, inga kompromisser för form
[/quote]
Ursäkta men vem säger att formgivning behöver vara en kompromiss, snarare så är ju en fyrkantig högtalarlåda ofta en större kompromiss än en mindre resonansbenägen rund högtalarkonstruktion..

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-04 23:03

Vet inte vart du lärt dig det Rain.
En rund låda har mer resonanser än en rektangulär.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-04 23:04

Kan vi ta en liten diskussion om små vs. stora lådor nu?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 23:10

Hedlund skrev:Vet inte vart du lärt dig det Rain.

Hört talas om stående vågor?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-04 23:13

Rain skrev:Hört talas om stående vågor?

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaldrig. Vad är en våg?
Jag har tyvärr inte läst den reklamfoldern.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-04 23:14

Efter att ha läst flera av posterna på sidan två. Jag väljer att inte citera någon speciell.

Så vad är en bra högtalare? Jag skulle säga:

1. Extremt bred sweetspot - eller rättare sagt ingen alls. En bra högtalare skall låta lika oavsett i vilken vinkel man lyssnar på den - helst också bakifrån. Det värsta jag vet är när ljudet ändrar karaktär när man som lyssnare flyttar sig 20-30 grader. Sådana högtalare går fetbort. Kan nästan betraktas som felkonstruktioner. Sweetspot i hela rummet alltså.

2. Högtalaren skall kräva minimala ingrepp i möbleringen. Helt inga alls. Till nöds kan jag leva med att högtalaren kräver placering på stativ eller en placering 30-60 cm ut på golvet. Den högtalare som låter bra i flest rum utan att man ändrar på något är den bästa högtalaren. Det skall vara högtalaren som anpassar sig inte rummet. Lite grann som med dåliga kläder och dåligt väder alltså. Det finns inga dåliga rum - bara dåliga högtalare.

3. Den skall vara liten och estetiskt tilltalande - två möjligheter, synas mycket och ha en tilltalande och spännande form eller så skall den synas minimalt.

4. Den bör vara aktiv och har extremt effektiva förstärkare. Det känns så otroligt retro med den gamla tråk-förmedligskedjan källa -> förstärkare -> högtalare. Jag fattar verkligen inte varför vi fortfarande hänger kvar vid den otroligt trista uppsättningen. Källa -> Högtalare [aktiva med DAC, DSP, (drömmen är Wifi)] vore en mycket bättre förmedlignskedja. Fysikt stora förstärkare känns så -77.

5. Varmt och trevligt ljud - mycket stampa i taken. Musiken skall vara rolig att lyssna på. Det behöver inte vara en nackdel om den har jämn och utsträckt frekvensgång men det får inte ske på bekostnad av svänget.

6. Inte vara en trist trälåda.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-04 23:16

Rain skrev:

Ja, det är just därför som en rund låda med samma avstånd till alla reflekterande ytor är mer resonant än en kvadratisk eller rektangulär.

Du kan fundera lite över varför alla blåsinstrument är runda och inte fyrkantiga.
Svaret är stående vågor...

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-04 23:16

Vettigt skrivet Koffe :)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-07-04 23:19

Snälla Rain !

Du kan väl åtminstone pumpa däcken.

Edit: Stavfel
Senast redigerad av Laila 2007-07-04 23:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 23:21

Hedlund skrev:
Rain skrev:

Ja, det är just därför som en rund låda med samma avstånd till alla reflekterande ytor är mer resonant än en kvadratisk eller rektangulär.

En kvadratisk/rektangulär låda drabbas ofta mer negativt av stående vågor än en rund.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 23:22

tvett skrev:Vettigt skrivet Koffe :)

Det Koffe skriver stämmer till stor del in på BL5...

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-07-04 23:25

Tack!

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-04 23:25

Rain skrev:
Hedlund skrev:
Rain skrev:

En kvadratisk/rektangulär låda drabbas ofta mer negativt av stående vågor än en rund.

Din envishet och okunskap bländar mig.
Vi lägger ner diskussionen där... Tack så mycket för roliga inlägg Rain, för hur oense vi än är så är det lite underhållande.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-04 23:26

Rain skrev:

Det Koffe skriver stämmer till stor del in på BL5...

Tänte skriva det här förut men fick för mig att vänta på det där svaret från dig....

"Koffes bästa högtalare - BeoLab5"
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-04 23:32

Koffe:

1, 2, 3, 5; w0rd!

4; Det som talar emot din tes är att det begränsar valmöjligheterna att välja enskild del efter tycke. Vid inbyggda förstärkare begränsas det ngt. I fallet Beolab5 så begränsas den av en inte fullt optimal förstärkare (för att tjäna behovet av att vara "bäst", behovet "att inte få lådan att brinna upp av värmen" duger den ypperligt). Storleken på produkterna har ju med vad man förväntar sig att det skall se ut. Den semantiska sinnebilden för en produktkategori är otroligt stark. Jag för min del försöker skala bort onödiga konstruerade behov, som tonkontroller, fjärr, nätverkspelare etc.

6; Det fanns en tid då det var lyxigt att köpa saker i plast, då det var förknippat med fattigdom att köpa saker i trä. Vi kanske är där igen. Materialvalet sker ju ur formgivningen och konstruktionen. Lite dumt att välja bort ett material för att det är så vanligt och "trist". Det finns också en anledning att man bygger bilar i trist stål och aluminium. :wink:
Senast redigerad av Vee-Eight 2007-07-04 23:35, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-04 23:33

Hedlund skrev:
Rain skrev:
Hedlund skrev:Rain:

Det är som jag skrivit tidigare, att du har inte speciellt stor koll på hur en riktigt bra högtalare ska låta.
Beolab5 är och förblir en mellanklass produkt vad du än hävdar.
Detta kommer du att komma underfund med tiden, när du fått mer erfarenhet av "bra" högtalare.

Nej, du har INTE tillräckligt stor erfarenhet av bättre högtalare.
Då hade du inte försvarat Beolab5 så som du gör.
Och ja, jag har medvetet duckat för din fråga om bättre högtalare, men eftersom du tjatar om det så kommer här ett litet axplock av högtalare jag ägt, eller lyssnat till på ett mer seriöst sätt än bara ett snabbt mässbesök.

Von Schweikert VR-7 SE
Infinity Epsilon
VMPS RM40
B & W 800D, 801D och 802D
JmLab Utopia, Grand Utopia och Mezzo Utopia.

jag kan garantera dig att samtliga dessa sopar mattan med Beolab 5 så det står härliga till.

Du skrapade ihop några imponerande högtalare till slut men att de skulle sopa banan med BL5 kan du glömma, när det gäller distortion, bsåtergivning, fas, spridning placeringsvänlighet och mycket mer så klår BL5 de flesta av dom du räknade upp, och det vid dom flesta nivåer dessutom är Beolab 5 billigare än hälften av de du räknade upp och inkluderar alltså slutsteg,dac,dsp & filter.

Din definition av bra högtalare verkar mest innefatta imponatorhögtalare, men här handlade det om vad som kan kallas världens bästa högtalare då duger inte högtalare som ger enorma fasfel är akustiskt svårplacerade eller endast låter bra vid ett fåtal volymnivåer.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-04 23:38

Rain skrev:
Hedlund skrev:Det är som jag skrivit tidigare, att du har inte speciellt stor koll på hur en riktigt bra högtalare ska låta.
Beolab5 är och förblir en mellanklass produkt vad du än hävdar.
Detta kommer du att komma underfund med tiden, när du fått mer erfarenhet av "bra" högtalare.

Nej, du har INTE tillräckligt stor erfarenhet av bättre högtalare.
Då hade du inte försvarat Beolab5 så som du gör.
Och ja, jag har medvetet duckat för din fråga om bättre högtalare, men eftersom du tjatar om det så kommer här ett litet axplock av högtalare jag ägt, eller lyssnat till på ett mer seriöst sätt än bara ett snabbt mässbesök.

Von Schweikert VR-7 SE
Infinity Epsilon
VMPS RM40
B & W 800D, 801D och 802D
JmLab Utopia, Grand Utopia och Mezzo Utopia.

jag kan garantera dig att samtliga dessa sopar mattan med Beolab 5 så det står härliga till.

Du skrapade ihop några imponerande högtalare till slut men att de skulle sopa banan med BL5 kan du glömma, när det gäller distortion, bsåtergivning, fas, spridning placeringsvänlighet och mycket mer så klår BL5 de flesta av dom du räknade upp, och det vid dom flesta nivåer dessutom är Beolab 5 billigare än hälften av de du räknade upp och inkluderar alltså slutsteg,dac,dsp & filter.

Din definition av bra högtalare verkar mest innefatta imponatorhögtalare, men här handlade det om vad som kan kallas världens bästa högtalare då duger inte högtalare som ger enorma fasfel är akustiskt svårplacerade eller endast låter bra vid ett fåtal volymnivåer.

Det talas fortfarande i termer som säljare svänger sig med. Reklamtext, från början till slut. Men vad exakt är det som styrker era påståenden? Innan det är redovisat så är det endast kvalificerat ordbajs.
Senast redigerad av Vee-Eight 2007-07-04 23:42, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi