Moderator: Redaktörer
overture skrev:Om det skulle ta lång tid att komma fram till den formgivningen så påstår jag att de formgivarna är inkompetenta eller åtminstone oinspirerande. Jag menar, det är ju till förvillning lika utseenden på samtliga på markanaden befintliga produkter
overture skrev:Jo nytt för nyhetens skull och form bara för att "ska va" är ju naturligtvis inte eftersträvansvärt.
Jag menar att det finns stora möjligheter att utforma produkter inom hifi/hembio så att de blir elegantare och med mer "finess" utan att man behöver stoppa in kretskorten i "absurda" former bara för att sticka ut.
Du tog tidigare upp Meridian som jag håller med om är ett bra exempel. Där har vi också en helhetssyn.
Men när det gäller denon/onkyo/pioneer/marantz/sony etc etc ad nauseam så finns det ju knappt något utom loggan som skiljer dem åt. Varför inte åtminstone gömma skruvhuvudena på sidorna? Kanske lacka lådorna i olika färger? Träpaneler? En fjärrkontroll som sköter ett helt system (inkl tv) gjord i ett gedignare material än plast?
overture skrev:Men när det gäller denon/onkyo/pioneer/marantz/sony etc etc ad nauseam så finns det ju knappt något utom loggan som skiljer dem åt. Varför inte åtminstone gömma skruvhuvudena på sidorna? Kanske lacka lådorna i olika färger? Träpaneler? En fjärrkontroll som sköter ett helt system (inkl tv) gjord i ett gedignare material än plast?
Rain skrev:matereo skrev:. Vete f#n om det inte är 15" basar i hans egna burkar med, tänk om de har samma mellanregister med!? Lustigt att han själv valt mera konventionell högtalardesign privat. .
Ser du inte att det är en prototyp?
My home system, built to exactly my requirements. These are the subwoofers I mentioned earlier that are tuned to 19Hz - there is no low frequency boost - only a naturally flat response to 20Hz. The whole system is a 3-way active design with crossovers at 110Hz and 2000Hz.
..the Beolab 9, my latest acoustical contribution to the Bang & Olufsen loudspeaker portfolio released in January 2007. This is a compact floorstanding 3-way active loudspeaker with 640 W of amplifer power driving a 10" woofer, 5" midrange and 19mm tweeter.
[/quote]tvett skrev:Men som mannen säger, det är hans hemanläggning, inga kompromisser för form
Rain skrev:Hedlund skrev:Vet inte vart du lärt dig det Rain.
En rund låda har mer resonanser än en rektangulär.
Hört talas om stående vågor?
Hedlund skrev:Rain skrev:Hedlund skrev:Vet inte vart du lärt dig det Rain.
Ja, det är just därför som en rund låda med samma avstånd till alla reflekterande ytor är mer resonant än en kvadratisk eller rektangulär.
Rain skrev:Hedlund skrev:Rain skrev:Hedlund skrev:Vet inte vart du lärt dig det Rain.
Ja, det är just därför som en rund låda med samma avstånd till alla reflekterande ytor är mer resonant än en kvadratisk eller rektangulär.
En kvadratisk/rektangulär låda drabbas ofta mer negativt av stående vågor än en rund.
Hedlund skrev:Rain skrev:Hedlund skrev:Rain:
Det är som jag skrivit tidigare, att du har inte speciellt stor koll på hur en riktigt bra högtalare ska låta.
Beolab5 är och förblir en mellanklass produkt vad du än hävdar.
Detta kommer du att komma underfund med tiden, när du fått mer erfarenhet av "bra" högtalare.
Nej, du har INTE tillräckligt stor erfarenhet av bättre högtalare.
Då hade du inte försvarat Beolab5 så som du gör.
Och ja, jag har medvetet duckat för din fråga om bättre högtalare, men eftersom du tjatar om det så kommer här ett litet axplock av högtalare jag ägt, eller lyssnat till på ett mer seriöst sätt än bara ett snabbt mässbesök.
Von Schweikert VR-7 SE
Infinity Epsilon
VMPS RM40
B & W 800D, 801D och 802D
JmLab Utopia, Grand Utopia och Mezzo Utopia.
jag kan garantera dig att samtliga dessa sopar mattan med Beolab 5 så det står härliga till.
Rain skrev:Hedlund skrev:Det är som jag skrivit tidigare, att du har inte speciellt stor koll på hur en riktigt bra högtalare ska låta.
Beolab5 är och förblir en mellanklass produkt vad du än hävdar.
Detta kommer du att komma underfund med tiden, när du fått mer erfarenhet av "bra" högtalare.
Nej, du har INTE tillräckligt stor erfarenhet av bättre högtalare.
Då hade du inte försvarat Beolab5 så som du gör.
Och ja, jag har medvetet duckat för din fråga om bättre högtalare, men eftersom du tjatar om det så kommer här ett litet axplock av högtalare jag ägt, eller lyssnat till på ett mer seriöst sätt än bara ett snabbt mässbesök.
Von Schweikert VR-7 SE
Infinity Epsilon
VMPS RM40
B & W 800D, 801D och 802D
JmLab Utopia, Grand Utopia och Mezzo Utopia.
jag kan garantera dig att samtliga dessa sopar mattan med Beolab 5 så det står härliga till.
Du skrapade ihop några imponerande högtalare till slut men att de skulle sopa banan med BL5 kan du glömma, när det gäller distortion, bsåtergivning, fas, spridning placeringsvänlighet och mycket mer så klår BL5 de flesta av dom du räknade upp, och det vid dom flesta nivåer dessutom är Beolab 5 billigare än hälften av de du räknade upp och inkluderar alltså slutsteg,dac,dsp & filter.
Din definition av bra högtalare verkar mest innefatta imponatorhögtalare, men här handlade det om vad som kan kallas världens bästa högtalare då duger inte högtalare som ger enorma fasfel är akustiskt svårplacerade eller endast låter bra vid ett fåtal volymnivåer.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 42 gäster