BB När jag läst dina inlägg efter de första, så uppfattar jag det som att du är intresserad av att i ett blint test ta reda på generella preferenser. Ett sådant test är helt riktigt beroende av den miljö och den anläggning man använder (samt även panelen om den inte är stor nog). Du kommer, om du inte har väldigt konstiga alternativ, inte få tydliga utslag i ett sådant test. Folk har olika preferenser, och testet kan komma att visa en övervikt åt något håll, men troligen inte mer. (Om du exempelvis testar två högtalare med lite olika spridningsmönster.)
Chris_Lymme skrev:BB skrev:Ett blindtest har (för mig) bara validitet i just den akustiska miljö där den gjordes med just den deltagande testpanelen samt med just den valda testutrustningen vid det aktuella tillfället och blir därför (för mig) ointressant som generell värdemätare/kvalitétsbedömmare.
Mvh, //BB
Hurra! Du har just blivit min hjälte.
Jag har skrivit samma sak (fast mindre väl) i flera trådar och fått så mycket på skallen av vissa tyckare.
BB skrev:Om jag gör en blindtest så är det inte för att kolla om det finns skillnader mellan två komponenter. Det behöver jag inte eftersom jag på empirisk grund vet att så är fallet.
Hurra! Igen.

Det måste vara anstängande att hela tiden missförstå så gravt som du väljer att göra.
Päron och äpplen är apelsiner. Säger du emot är du mot åsiktsfrihet. Håller du med är du en wannabe...
Ärligt talat; är det någon som talat med BB. Jag är förvånad över den tydliga okunskap som uppvisas av någon så välrenommerad. Är det någon som "snott" nicket?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej