Moderator: Redaktörer
Frågan är väl vad överleva skall betyda...
Peter Steindl menade i en annan tråd att en marknad som sjunkit till 1/4 av vad den varit tidigare är död.
Hur många LP produceras och säljs idag jämfört med 1982?
IngOehman skrev:Bill50x skriver att det är självklart att vinyl kommer att överleva CD. Vad menar han med det?
Menar han att Vinyl kommer komma tilbaka som det dominerande mediet?![]()
Eller menar han att han tror att det om säg 5 år (eller varför inte säga 7 - d v s år 2015) inte existerar några CD-spelare hemma hos folk längre, och att ingen längre har en CD-samling? (Men väl en samling vinyler de spelar.)
Om det är något i den stilen han menar undrar jag om han verkligen menar allvar?
IngOehman skrev:Angående ditt von Oben-aktiga: "...du bör tänka igenom formuleringen av dina frågor lite bättre..."
Vh, iö
IngOehman skrev:Dina påståenden i det ovanstående är för övrigt felaktiga, bara så du vet.
Vh, iö
Richard skrev:Är det ingen fler än undertecknad och kanske ev.Chris Lymme, som tror att vinylförsäljningens uppgång endast beror på skivbolagens desperata vilja att sälja skivor, eftersom hela cd-marknaden kollapsat p.g.a. downloads via internet ?![]()
Chris_Lymme skrev:Din åsikt att jag har fel bryr jag mig för övrigt inte om. Jag lyssnar nämligen mycket gärna på SACD och tycker att de ganska konsekvent ger bättre ljud än CD. För min del innebär det att SACD är ett bättre medium. I praktiken.)
prolinn skrev:Kul att flera faktiskt bekänner att de inte är så nöjda med CD som man kan tro när man läser många inlägg som rör vinylavspelning kontra CD-avspelning.
Jag tänker inte förneka mig; Har några hört Linn:s nätverksspelare? De är helt grymma! Överglänser alt. krossar alla Linn:s tidigare CD-spelare (även den billigare el. mindre dyra, om man så vill, DS-spelaren är minst lika bra som CD12:an). Har även hört Klämboxen och även den låter rätt bra (för priset), inte som någon av Linn:s senaste CD-spelare, men ändå - för priset klart imponernade.
... och de nya spelarna visar att CD-mediets format inte var det avgörande problemet utan avspelningen av detsamma! De löser givetvis inte mastringsproblematiken, men de visar att mastringen i många fall inte var ett riktigt så avgörande problem som många trott.
[/quote]Finns säkert fler anledningar. Dock är det väldigt klart att det släpps MER skivor på vinyl idag än för 5 år sedan. Jag gjorde en lista på dom ca 45 bästa skivorna 2007 och nästan alla släpptes på vinyl. Så hade det knappast varit 2002.
Richard skrev:Det visar också att " source first" bara var en dogm för att sälja dyra signalkällor förut.
Bill50x skrev:Richard skrev:Det visar också att " source first" bara var en dogm för att sälja dyra signalkällor förut.
Nix. En bra mastrad skiva låter bättre på vilken skräpspelare som helst än en taskigt mastrad skiva på en dyr-fi spelare.
Ganska bra bevis för att source first är en bra tanke, eller?
Men, jag är naturligtvis inte för pro source first till 100% eftersom den teorin inte fungerar i praktiken. För PS-teorin används oftast bara från källan som du har hemma. Men "skit in = skit ut" har man glömt med den tolkningen.
/ B
Richard skrev:Du har rätt i det du skriver, men kan de bästa skivorna under 2007, som släpps på vinyl, också bero på skivbolagens plötsliga välvilja att kränga vinylskivor ?
Kan det månne finnas profithunger inblandad, tro?
H. Richard.
Richard skrev:prolinn skrev:Kul att flera faktiskt bekänner att de inte är så nöjda med CD som man kan tro när man läser många inlägg som rör vinylavspelning kontra CD-avspelning.
Jag tänker inte förneka mig; Har några hört Linn:s nätverksspelare? De är helt grymma! Överglänser alt. krossar alla Linn:s tidigare CD-spelare (även den billigare el. mindre dyra, om man så vill, DS-spelaren är minst lika bra som CD12:an). Har även hört Klämboxen och även den låter rätt bra (för priset), inte som någon av Linn:s senaste CD-spelare, men ändå - för priset klart imponernade.
... och de nya spelarna visar att CD-mediets format inte var det avgörande problemet utan avspelningen av detsamma! De löser givetvis inte mastringsproblematiken, men de visar att mastringen i många fall inte var ett riktigt så avgörande problem som många trott.
Det visar också att " source first" bara var en dogm för att sälja dyra signalkällor förut.
Men, nu gör företaget en helomvändning.
Nu kan ju en simpel hårddisk för 400:- plötsligt duga, enligt det skottska företaget- bara du köper en av deras nätverkspelare för 50000:- och uppåt...
H. Richard.
prolinn skrev: Det visar ju bara att digital lagring på CD med nära-realtidsavspelning är mycket svårt. Om man bortser från mängden störningar som allstras av CD-avspelningselektroniken och den fördröjing man skulle behöva acceptera för att läsa in CD:n i ett FIFO så skulle det nog inte vara någon skillnad.
subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Din åsikt att jag har fel bryr jag mig för övrigt inte om. Jag lyssnar nämligen mycket gärna på SACD och tycker att de ganska konsekvent ger bättre ljud än CD. För min del innebär det att SACD är ett bättre medium. I praktiken.)
Ursäkta att jag upprepar mig, men hur kan du veta att det är formatet du jämför och inte masteringen och/eller olika apparatfel?
Kaffekoppen skrev:Helt korrekt notering, det kan han ju rimmligen inte veta, men som konsument har det väl ingen praktisk betydelse?
Vi kan tycka, och jag tycker också, att den idiotdifferentiering som görs mastersmässigt - förmånsmässigt till SACD´ns fördel - är förkastlig, men branchen har uppenbarliggen hittat ett sätt att ytterliggare nyttja det faktum att de mastrat CD-skivor sämre än mediet tllåter.
Chris försvar visar bara att de lyckats mycket bra i sin marknadsföring.subjektivisten skrev:Chris_Lymme skrev:Din åsikt att jag har fel bryr jag mig för övrigt inte om. Jag lyssnar nämligen mycket gärna på SACD och tycker att de ganska konsekvent ger bättre ljud än CD. För min del innebär det att SACD är ett bättre medium. I praktiken.)
Ursäkta att jag upprepar mig, men hur kan du veta att det är formatet du jämför och inte masteringen och/eller olika apparatfel?
Chris_Lymme skrev:Själv skiter jag helt i Öhman och lyssnar själv. På så sätt har jag upptäckt att SACD potentiellt ger ett mycket trevligt ljud som CD inte kan nå upp till.
Chris_Lymme skrev:Din skepsis visar bara att Öhman har lyckats mycket bra med sitt uppdrag att få er att tycka som han.
Som vanligt har du problem med logiken! Det visar ju bara att digital lagring på CD med nära-realtidsavspelning är mycket svårt. Om man bortser från mängden störningar som allstras av CD-avspelningselektroniken och den fördröjing man skulle behöva acceptera för att läsa in CD:n i ett FIFO så skulle det nog inte vara någon skillnad. Saken är väl den att det går inte bortse från dessa faktorer.
Om man är intresserad av musik så tycker jag det är vettigt att i varje fall kolla dessa apparaters prestanda eller en Squeezebox om man inte har möjlighet att lägga dom pengarna. Har man andra intressen kanske det är bortkastad tid?
lennartj skrev:Nja, att läsa av skivan i nästintill realtid till en buffert kan under ideala förhållanden bli likvärdig när skivan är felfri och kan leverera data i tid för att hålla bufferten fylld utan interpolering.
Läser man av skivan i förväg med exempelvis EAC inställd för att inte acceptera bitfel kan det ta allt mellan 4 minuter och timmar med omläsningar tills all information extraherats korrekt.
Jag saknar CD-spelare med buffert och även Transporter.
Det skulle vara intressant att göra lyssningstest mellan buffrad CD-spelare och Transporter både med CD som EAC läser ner på minimitid och sådana EAC får kämpa med.
Hade inte Meridians första CD-spelare en indikator som blinkade om felkorrigeringen inte klarade problemen utan gick över till interpolering?
En sådan indikator vore mycket intressant på en spelare med buffert,
även för konstatera om olika metoder för rengöring av CD har avsedd effekt.
Magnuz skrev:prolinn skrev: Det visar ju bara att digital lagring på CD med nära-realtidsavspelning är mycket svårt. Om man bortser från mängden störningar som allstras av CD-avspelningselektroniken och den fördröjing man skulle behöva acceptera för att läsa in CD:n i ett FIFO så skulle det nog inte vara någon skillnad.
Att buffra data från CD:n utan alltför stor fördröjning är väl en smal sak. Är det inte precis det som görs i en del spelare?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster