Är vinyl-spelaren snart dödsdömd ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är vinyl-spelaren snart dödsdömd ?

Ja, nätverksspelare kommer att råda i framtiden
23
19%
Nej, vinylspelare kommer att finnas kvar
101
81%

Antal röster : 124

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-02-06 00:59

Självklart kommer vinylen att överleva CD´n. CD´n som fysiskt format alltså. När man väl lagrat/distribuerat musiken som ettor och nollor så är man inte bunden till det fysiska mediat. Vilket betyder att så fort något distributions- och uppspelningssätt är händigare än en CD så kommer denna att dö. Vinylen lever vidare därför att det är ett dj-a jobb att konvertera och folk vill kunna spela sina skivor.

Men kommer vinylen att leva vidare såtillvida att det fortfarande produceras fonogram även i framtiden? Ja, troligen. Så länge tillräckligt många förfogar över en vinylspelare och hellre köper fonogrammen i det formatet så kommer det också att släppas vinyler. Framför allt så länge man mastrar vinylerna bättre än de digitala utgåvorna.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-02-06 01:42

Ingvar

Jag måste säga att jag inte vet vad du menar med ditt inlägg då du skriver detta:

Frågan är väl vad överleva skall betyda...
Peter Steindl menade i en annan tråd att en marknad som sjunkit till 1/4 av vad den varit tidigare är död.
Hur många LP produceras och säljs idag jämfört med 1982?

Om du vill ha korrekta svar på dina frågor så kanske du bör tänka igenom formuleringen av dina frågor lite bättre innan du kommer med dom, men jag skall försöka svara ändå.

1982 och tidigare för den delen såldes det ganska bra av LP-skivor som dessa tingestar då hette. Under 90-talet sjönk försäljningssiffrorna och LP-skivorna försvann så smått ur den vanliga skivhandeln som bytte ut sitt sortiment mot CD. Det var helt enkelt inte lönt att sälja LP-skivor för efterfrågan var helt enkelt för låg. År 2000 var det inte mycket bevänt med vare sig LP-försäljningen eller Skivspelare för dessa dylika tingestar.

Informationen är från distributörer i både mjukvarubranschen och i hårdvarubranschen d v s dom som hade god statistik på försäljning.

Det som jag här nu säger lär väl knappast vara förstasidesstoff och jag är minst sagt förvånad att jag överhuvudtaget måste behöva rekapitulera självklarheter.

Efter denna nedgång kan det på senaste tid skönjas en statistisk säkrad klar uppgång och frågan som jag tycker snarare är relevant är om denna uppgång fortsätter eller möjligtvis håller i sig eller är en kort fluga d v s varar i två år till och sen faller?

Det vill säga om du vill jämföra dagens produktion och försäljning av LP-skivor så får du nog ta statistik från år till år för att skönja vad jag menar med det jag skriver.

Om det är så att försäljningen har gått från en hög nivå 1982 till nästan nollsiffror för att efter ytterligare några år vända och gå uppåt så är det entydigt så att en direktjämförelse mellan försäljningen 1982 och idag som du frågar efter inte ger dig något relevant svar på din fråga om man ställer din fråga i relation till mitt påstående som du ju gör.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att sätta min kommentar i samband med din fråga. Du kanske kan förklara dig så att jag förstår.
Marknader och försäljning är dynamiska begrepp och det är snarast derivatan samt den totala försäljningen vid en given tidpunkt som ger korrekta svar om man är intresserad av hur marknaden ändrar sig.
Efterfrågan på vinyl har klart ökat och Marknadsaktörerna har svarat med nyutveckling och nyproduktion och även med marknadsföring på mässor som t ex på CES 2008. Detta är tre fakta som kan urskiljas.

Nu är frågan vad som kommer att hända framledes. Jag skulle tro att den gamla lagen om tillgång och efterfrågan kan appliceras och i så fall ökar konsumtionen om tillgången ökas och vice versa d v s från efterfrågan har tillgången ökats och det är bara genom ytterligare tillgång som efterfrågan kan expandera om detta inte sker så tror jag vinylen blir en kort fluga och återgår till sin marknadsmässiga sömn.

Jag bryr mig inte om vilket som men om jag vill ha svaret på varför denna efterfrågeökning har varit med så pass liten tillgång så är ett svar självklart den att än har inte andan att få ett bättre ljud än det som officiellt bjuds försvunnit.

Jag har tidigare inte haft klart för mig att popmusik CDs är så pass söndermastrade. Jag trodde det tillhörde förra årtusendet men så är ju uppenbarligen inte fallet och jag är tacksam för den info som jag fått i detta ärende via detta forum och inte minst av subjektivisten. Jag kan förstå, även om jag inte gillar det, att man komprimerar musik som skall lyssnas på i bilen med bakgrundsstörnivå på 80 dB men ändå?

Ingvar, jag tror du kanske menar följande: ”Räcker den nuvarande uppgången på LP försäljning för att säkert påstå att vinylen kommer att ha en överlevnadsfaktor som är större än oss alla som nu är speciellt om man jämför med gamla rekordsiffror från fornstora dar?”

Jag tror själv inte det eftersom jag ser utvecklingen som ett uttryck för missnöje med nuvarande musik/ljudkvalitetsutbud som jag tidigare också nämnde. Men om marknadsaktörerna fortsätter sin fart i blindo med usla CD och hyfsade vinyl så kommer vinylutbudet att finnas ett bra tag till.

Vem vet, jag kanske sätter ihop min gamla skivspelare och tonarm som jag skissade på 1983. Jag har alla ritningar kvar och en gång i tiden tyckte van den Hul att jag skulle skrida till verket. Skivspelaren är med vakuumsug för att få plana skivor. Dessutom hade jag tänkt mig att hela skivspelaren skulle sväva och dessutom ha ett dubbelt skal med vakuum däremellan som en effektiv sköld mot mikrofoni. Tonarmen skulle vara tangentiell och vara beskaffad på sådant sätt att man inte ställer in nåltryck utan man ställer in VTA medelst lasermätning. Ingvar vet nog att sånt kan låta sig göras från åren på Geotronics. Sedan låses pickupen vertikalt så att det inte längre finns någon vertikal fjädring som kan röra tonarmen vertikalt. Tokiga idéer man hade, va? Priset? Well, som en bilhandlare sa: “If you have to ask the price then this is not for you.”

Så, skriv ut en check in blanko så fixar jag resten från Bahamas. :-)

MvH
Peter Steindl

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-06 03:06

Peter, bygg din spelare och fixa så den "ställer in" skivan på tallriken om skivan är ocentrerad, så köper jag ett ex. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-02-06 15:25

Peter!

Angående ditt von Oben-aktiga: "...du bör tänka igenom formuleringen av dina frågor lite bättre..."

Jag ställde ingen fråga till dig! :wink: (Läs gärna det jag skrev igen.)

Jag tog bara upp en sak du sagt tidigare, och jag gjorde det som eftertanke åt andra - för att tydliggöra att man innan man kan svara på frågan om huruvuda det ena eller andra frmatet är dött eller ej, måste definiera vad man menar med det först. (Steg 1 och 2 i diskussionskonsten.)

Jag ställde alltså upp en allmän undran till ALLA att fundera på, om vad det betyder att något har brakat ihop. Med din definition på när så skett är mer än uppfylld för vinylfallet.

Och mycket riktigt: Om man knackar på hos 10 000 människor i Sverige och frågar var de har sina vinyler, kommer de flesta att stå undrande om vad man menar, och få kommer att ha en vinylspelare. Nästan undantagslöst kommer de dock att ha möjlighet att spela CD, och ingen kommer att fråga vad en CD är för något (även om vissa nog anser att en CD är en CD-spelare, medan de kallar en CD för en CD-skiva...)

Så - det jag ställde var alltså en allmän fråga - är Vinyl dött?

Jag visade även att svaret kan inte vara ett tumregelmässigt JA eller NEJ, utan det måsta innehålla en liten utläggning om vad man menar med dött också. 8) Så enkelt var det.

Bill50x skriver att det är självklart att vinyl kommer att överleva CD. Vad menar han med det?

Menar han att Vinyl kommer komma tilbaka som det dominerande mediet? :o

Eller menar han att han tror att det om säg 5 år (eller varför inte säga 7 - d v s år 2015) inte existerar några CD-spelare hemma hos folk längre, och att ingen längre har en CD-samling? (Men väl en samling vinyler de spelar.)

Om det är något i den stilen han menar undrar jag om han verkligen menar allvar?

Om han däremot menar att det är troligare att man om 250 år kan spela en vinyl än att man kan spela en CD så är jag benägen att tro att han kan ha rätt. Gemene man kommer nog inte att kunna spela någon av dem dock, så museala möjligheter har kanske inte så mycket med vad som kan kallas överlevande system att göra. Eller?

Vilken definition har ni? :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-02-06 20:20

IngOehman skrev:Bill50x skriver att det är självklart att vinyl kommer att överleva CD. Vad menar han med det?

Menar han att Vinyl kommer komma tilbaka som det dominerande mediet? :o

Eller menar han att han tror att det om säg 5 år (eller varför inte säga 7 - d v s år 2015) inte existerar några CD-spelare hemma hos folk längre, och att ingen längre har en CD-samling? (Men väl en samling vinyler de spelar.)

Om det är något i den stilen han menar undrar jag om han verkligen menar allvar?

Jag menar inte att vinyl kommer tillbaka som det dominerande mediet. Det skulle vara mycket märkligt. Men, vinylen är ett media som inte låter sig konverteras så lätt. Vare sig ljud- eller hanteringsmässigt. Bland de som har en samling skivor och spelar dessa kommer en vinylspelare finnas på plats länge till. Jag känner ungdomar som idag handlar vinyl men det verkar oftast vara en modegrej och att det är billigt att hitta skivor. Det är inte alla ungdomar som spenderar tid på att ladda hem musik!

Med CD är det annorlunda. Silverskivan är egentligen inget annat än ett transportmedel av ettor och nollor. Plastaskarna är trista, sköra och det är sällan som det bifogade tryckta materialet når några höjder. Fördelen med CD (om vi bortser från ljudet) är den enkla hanteringen, information om speltid etc i displayen, lätt att byta spår via fjärrkontroll och att skivan vid rätt hantering verkar vara outslitlig.

Så kommer vinyl att överleva CD? Ja, jag tror det. Digitala strömmar kan distribueras på många sätt. Den unga generationen verkar ha en annan syn på ägande av det fysiska mediat. Inom en nära framtid kanske den mesta musiken finns strömmande på nätet och man betalar antingen för speltid, ljudkvalitet eller en fast månadsavgift. Som med själva internetuppkopplingen alltså.

Jag kan tänka mig att CD´n/DVD´n överlever som media i samband med annan media, tex böcker och liknande. Men som fristående musikförmedlare som idag? Tvekar. Men visst, det finns idag många människor som har massor med CD och som absolut inte kan tänka sig spendera en massa tid att konvertera dessa och lägga på hårddisk, tex. Dom behåller med all säkerhet sina spelare och kör med CD så länge det går.

"Det är svårt att sia, speciellt om framtiden"

/ B

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-06 21:30

IngOehman skrev:Angående ditt von Oben-aktiga: "...du bör tänka igenom formuleringen av dina frågor lite bättre..."

Vh, iö

Tja, vad mycket bättre du är då:

IngOehman skrev:Dina påståenden i det ovanstående är för övrigt felaktiga, bara så du vet.

Vh, iö

Din åsikt att jag har fel bryr jag mig för övrigt inte om. Jag lyssnar nämligen mycket gärna på SACD och tycker att de ganska konsekvent ger bättre ljud än CD. För min del innebär det att SACD är ett bättre medium. I praktiken.

Fast det är klart om du har tutat i alla dina knähundar att SACD är ett förkastligt medium så kan du ju inte ändra dig. För då skulle ju någon kunna tro att du ibland har fel i dina åsikter och då skulle du väl bli så konfys att du försvann i en liten blå rökplupp.

När det gäller vinyl så vete katten om jag inte ska skaffa en ny spelare snart. Lyssnade på lite klassiska skivor i helgen och fast man noterade en del brister så fäste man sig mer vid det levande, vackra och underhållande ljudet. Ungefär som SACD ;)
--- Medlem i VMGÖ ---

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-02-06 22:02

Är det ingen fler än undertecknad och kanske ev.Chris Lymme, som tror att vinylförsäljningens uppgång endast beror på skivbolagens desperata vilja att sälja skivor, eftersom hela cd-marknaden kollapsat p.g.a. downloads via internet ? :?

Om jag har rätt i detta, innebär det att vinylskivan kommer att dö en långsam, men obeveklig död, eftersom inga fördelar egentligen fanns med formatet ? :cry:
( förutom mera klirr i kassan hos skivbolagen )

Är det ingen fler än jag som tror att den påstådda vinylförsäljningsuppgången är högst marginell, ivrigt upphausad av traditionella 2-kanals hifitidningar som håller på att gå under p.g.a. hemmabioapparaternas/DVD-skivans fullständiga dominans på marknaden ? :P

H. Richard.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-06 22:42

Richard skrev:Är det ingen fler än undertecknad och kanske ev.Chris Lymme, som tror att vinylförsäljningens uppgång endast beror på skivbolagens desperata vilja att sälja skivor, eftersom hela cd-marknaden kollapsat p.g.a. downloads via internet ? :?

Tror det är flera anledningar varför det ökar.
Äldre "audiofiler" ser fördelen med utgåvor som är mindre förvansklade.
Nostalgiker som efter 15 år utan vinyl vill återuppleva sin barndom.
Yngre som tycker det är mycket roligare/snyggare med vinyl än CD.

Finns säkert fler anledningar. Dock är det väldigt klart att det släpps MER skivor på vinyl idag än för 5 år sedan. Jag gjorde en lista på dom ca 45 bästa skivorna 2007 och nästan alla släpptes på vinyl. Så hade det knappast varit 2002.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-06 22:44

Chris_Lymme skrev:Din åsikt att jag har fel bryr jag mig för övrigt inte om. Jag lyssnar nämligen mycket gärna på SACD och tycker att de ganska konsekvent ger bättre ljud än CD. För min del innebär det att SACD är ett bättre medium. I praktiken.)

Ursäkta att jag upprepar mig, men hur kan du veta att det är formatet du jämför och inte masteringen och/eller olika apparatfel?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-02-06 22:46

prolinn skrev:Kul att flera faktiskt bekänner att de inte är så nöjda med CD som man kan tro när man läser många inlägg som rör vinylavspelning kontra CD-avspelning.

Jag tänker inte förneka mig; Har några hört Linn:s nätverksspelare? De är helt grymma! Överglänser alt. krossar alla Linn:s tidigare CD-spelare (även den billigare el. mindre dyra, om man så vill, DS-spelaren är minst lika bra som CD12:an). Har även hört Klämboxen och även den låter rätt bra (för priset), inte som någon av Linn:s senaste CD-spelare, men ändå - för priset klart imponernade.

... och de nya spelarna visar att CD-mediets format inte var det avgörande problemet utan avspelningen av detsamma! De löser givetvis inte mastringsproblematiken, men de visar att mastringen i många fall inte var ett riktigt så avgörande problem som många trott.

Det visar också att " source first" bara var en dogm för att sälja dyra signalkällor förut.
Men, nu gör företaget en helomvändning.

Nu kan ju en simpel hårddisk för 400:- plötsligt duga, enligt det skottska företaget- bara du köper en av deras nätverkspelare för 50000:- och uppåt...

H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-02-06 22:51

Subjektivisten skrev:

Finns säkert fler anledningar. Dock är det väldigt klart att det släpps MER skivor på vinyl idag än för 5 år sedan. Jag gjorde en lista på dom ca 45 bästa skivorna 2007 och nästan alla släpptes på vinyl. Så hade det knappast varit 2002.
[/quote]

Du har rätt i det du skriver, men kan de bästa skivorna under 2007, som släpps på vinyl, också bero på skivbolagens plötsliga välvilja att kränga vinylskivor ?

Kan det månne finnas profithunger inblandad, tro?

H. Richard.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-02-06 23:13

Richard skrev:Det visar också att " source first" bara var en dogm för att sälja dyra signalkällor förut.

Nix. En bra mastrad skiva låter bättre på vilken skräpspelare som helst än en taskigt mastrad skiva på en dyr-fi spelare.

Ganska bra bevis för att source first är en bra tanke, eller?

Men, jag är naturligtvis inte för pro source first till 100% eftersom den teorin inte fungerar i praktiken. För PS-teorin används oftast bara från källan som du har hemma. Men "skit in = skit ut" har man glömt med den tolkningen.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-02-06 23:24

Bill50x skrev:
Richard skrev:Det visar också att " source first" bara var en dogm för att sälja dyra signalkällor förut.

Nix. En bra mastrad skiva låter bättre på vilken skräpspelare som helst än en taskigt mastrad skiva på en dyr-fi spelare.

Ganska bra bevis för att source first är en bra tanke, eller?

Men, jag är naturligtvis inte för pro source first till 100% eftersom den teorin inte fungerar i praktiken. För PS-teorin används oftast bara från källan som du har hemma. Men "skit in = skit ut" har man glömt med den tolkningen.

/ B

Du kan inte generellt säga att vilken skräpspelare som helst låter bättre med en bättre mastrad skiva, än en bra spelare med dåligt mastrad skiva. Det beror på om masterns förvrängning är större än spelarens- inte på var i kedjan förvrängningen introduceras.
Förtydligande: En bra mastrad skiva avspelad på världens sämsta avspelare kan mycket väl låta mycket sämre än en dåligt mastrad skiva på världens bästa avspelare.
Man kan lika gärna påstå att den sista kedjan (högtalaren ) i anläggningen är viktigast- om denna förvränger mest.

Ursäkta Ot !

H. Richard.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-07 02:43

Richard skrev:Du har rätt i det du skriver, men kan de bästa skivorna under 2007, som släpps på vinyl, också bero på skivbolagens plötsliga välvilja att kränga vinylskivor ?

Kan det månne finnas profithunger inblandad, tro?

H. Richard.

Nja, knappast. Dom flesta ugåvorna ligger på mellan 1000-5000 ex. Fåtal grupper säljer mer än så. Fast, 5000 ex är ju pengar med. Dock så har jag sett att flera artister återsläpps igen, för deras vinylversion sålde slut rätt fort så det är möjligt att det ökar sakta men säkert. Fem st av Ryan Adams återsläpptes igen, eftersom vinylversionerna var helt slutsålda, i 2500 ex var.
Tror att flera bolag, mindre som mellanstora, har fullt med folk som tycker det är lite trist att fler och fler endast laddar ner, lagligt eller ej, musik, och puschar lite extra för släppa iaf ett fåtal "riktiga" skivor, som man kan vara stolt över att äga.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2008-02-07 19:39

Richard skrev:
prolinn skrev:Kul att flera faktiskt bekänner att de inte är så nöjda med CD som man kan tro när man läser många inlägg som rör vinylavspelning kontra CD-avspelning.

Jag tänker inte förneka mig; Har några hört Linn:s nätverksspelare? De är helt grymma! Överglänser alt. krossar alla Linn:s tidigare CD-spelare (även den billigare el. mindre dyra, om man så vill, DS-spelaren är minst lika bra som CD12:an). Har även hört Klämboxen och även den låter rätt bra (för priset), inte som någon av Linn:s senaste CD-spelare, men ändå - för priset klart imponernade.

... och de nya spelarna visar att CD-mediets format inte var det avgörande problemet utan avspelningen av detsamma! De löser givetvis inte mastringsproblematiken, men de visar att mastringen i många fall inte var ett riktigt så avgörande problem som många trott.

Det visar också att " source first" bara var en dogm för att sälja dyra signalkällor förut.
Men, nu gör företaget en helomvändning.

Nu kan ju en simpel hårddisk för 400:- plötsligt duga, enligt det skottska företaget- bara du köper en av deras nätverkspelare för 50000:- och uppåt...

H. Richard.

Som vanligt har du problem med logiken! Det visar ju bara att digital lagring på CD med nära-realtidsavspelning är mycket svårt. Om man bortser från mängden störningar som allstras av CD-avspelningselektroniken och den fördröjing man skulle behöva acceptera för att läsa in CD:n i ett FIFO så skulle det nog inte vara någon skillnad. Saken är väl den att det går inte bortse från dessa faktorer.

Om man är intresserad av musik så tycker jag det är vettigt att i varje fall kolla dessa apparaters prestanda eller en Squeezebox om man inte har möjlighet att lägga dom pengarna. Har man andra intressen kanske det är bortkastad tid?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-02-07 21:44

prolinn skrev: Det visar ju bara att digital lagring på CD med nära-realtidsavspelning är mycket svårt. Om man bortser från mängden störningar som allstras av CD-avspelningselektroniken och den fördröjing man skulle behöva acceptera för att läsa in CD:n i ett FIFO så skulle det nog inte vara någon skillnad.

Att buffra data från CD:n utan alltför stor fördröjning är väl en smal sak. Är det inte precis det som görs i en del spelare?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2008-02-08 01:34

Nja, att läsa av skivan i nästintill realtid till en buffert kan under ideala förhållanden bli likvärdig när skivan är felfri och kan leverera data i tid för att hålla bufferten fylld utan interpolering.
Läser man av skivan i förväg med exempelvis EAC inställd för att inte acceptera bitfel kan det ta allt mellan 4 minuter och timmar med omläsningar tills all information extraherats korrekt.
Jag saknar CD-spelare med buffert och även Transporter.
Det skulle vara intressant att göra lyssningstest mellan buffrad CD-spelare och Transporter både med CD som EAC läser ner på minimitid och sådana EAC får kämpa med.
Hade inte Meridians första CD-spelare en indikator som blinkade om felkorrigeringen inte klarade problemen utan gick över till interpolering?
En sådan indikator vore mycket intressant på en spelare med buffert,
även för konstatera om olika metoder för rengöring av CD har avsedd effekt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-02-08 05:28

McIntosh MCD 7000 hade en sådan, felkorrlampa.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-02-08 05:29

Och Meridian buffrar i sina CD-spelare sen ett tag tillbaka, genom att använda DVD-drivar som får tid att läsa om skivan några ggr.

mvh/Harry

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-08 09:15

Helt korrekt notering, det kan han ju rimmligen inte veta, men som konsument har det väl ingen praktisk betydelse?

Vi kan tycka, och jag tycker också, att den idiotdifferentiering som görs mastersmässigt - förmånsmässigt till SACD´ns fördel - är förkastlig, men branchen har uppenbarliggen hittat ett sätt att ytterliggare nyttja det faktum att de mastrat CD-skivor sämre än mediet tllåter.

Chris försvar visar bara att de lyckats mycket bra i sin marknadsföring.

subjektivisten skrev:
Chris_Lymme skrev:Din åsikt att jag har fel bryr jag mig för övrigt inte om. Jag lyssnar nämligen mycket gärna på SACD och tycker att de ganska konsekvent ger bättre ljud än CD. För min del innebär det att SACD är ett bättre medium. I praktiken.)

Ursäkta att jag upprepar mig, men hur kan du veta att det är formatet du jämför och inte masteringen och/eller olika apparatfel?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-02-08 09:44

i går kväll lyssnade jag på en underbar CD. Det var en ny skiva med en mässa av Monteverdi, fantastisk musik utsökt framförd av ett gäng musiker och sångare anförda av Jordi Savall. Jag tror aldrig jag har hört så bra och naturligt ljud från en skiva, vare sig silvrig eller svart. Jag ska recensera den på annan plats tror jag.

I alla fall bevisar den för mig att CD-mediet har fantastiska förutsättningar till välljud när allt sköts på rätt sätt. Den aktuella skivan är upptagen rakt av med två rundtagande mikar och bara med naturlig efterklang från kyrkan de spelade in i, och det låter helt fantastiskt, varje enskild röst och instrument kan urskiljas fast det var upp till 60 pers som lät på en gång.

Så jag tror, och hoppas, att både vinyl och CD kommer att överleva för oss musikälskare. Och ljudälskare ("audiofiler").

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-08 09:48

Sånt gör mig glad att höra :)

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2008-02-08 13:24

Kaffekoppen skrev:Helt korrekt notering, det kan han ju rimmligen inte veta, men som konsument har det väl ingen praktisk betydelse?

Vi kan tycka, och jag tycker också, att den idiotdifferentiering som görs mastersmässigt - förmånsmässigt till SACD´ns fördel - är förkastlig, men branchen har uppenbarliggen hittat ett sätt att ytterliggare nyttja det faktum att de mastrat CD-skivor sämre än mediet tllåter.

Chris försvar visar bara att de lyckats mycket bra i sin marknadsföring.

subjektivisten skrev:

Din skepsis visar bara att Öhman har lyckats mycket bra med sitt uppdrag att få er att tycka som han.

Bokstavstroende Öhmanister törs ju inte lyssna på SACD eller skriva att det skulle kunna vara bra när Öhman en gång för alla har sagt att det måste vara dåligt.

Själv skiter jag helt i Öhman och lyssnar själv. På så sätt har jag upptäckt att SACD potentiellt ger ett mycket trevligt ljud som CD inte kan nå upp till.

Inte är jag rädd för att skriva det på Öhmanisternas hemsida heller.

Någon marknadsföring om SACD har jag aldrig läst för det skiter jag i lika mycket som jag skiter i Öhman.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-02-08 13:33

Han skiter här, han skiter där,
undrar vart allt detta skitande
bär ? :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-02-08 13:59

Chris_Lymme skrev:Själv skiter jag helt i Öhman och lyssnar själv. På så sätt har jag upptäckt att SACD potentiellt ger ett mycket trevligt ljud som CD inte kan nå upp till.

Exakt vad är det som den gör som inte CDn kan göra? Vad säger du om tester där man kört SACD/DVD-A via en 16/44.1 DAC och jämfört och man kunde då inte skilja dom åt?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-08 13:59

Chris_Lymme skrev:Din skepsis visar bara att Öhman har lyckats mycket bra med sitt uppdrag att få er att tycka som han.

Först! Jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig av min formulering. Det måste ju varit så, och det är därför vill jag påpeka att jag inte menade att du är en godtrogen person som är förd bakom ljuset av de sluga marknadsförarna. Du kanske såg det så?

Iannat fall måste jag säga att din text och din aggression mot mig är svårförståelig och jag vet faktiskt inte alls vad ditt syfte med den är.

Nåväl, jag tycker bara det är trist att man begränsar de olika formaten på andra grunder än vad de tekniskt sätt kan prestera, är vi överrens om det?

För min del får du älska vilket format du vill.

Jag är mer intresserad av musiken än det format som den är lagrad på. Jag köper alltså ett musikstycke och inte en CD-skiva, DVD-A skiva eller SACD, och jag tror detsamma gäller dig.

Vad är vi egentigen oense om? Har jag missat något?

Edit: Missade visst att ämnet var vinylspelare och vill bara klargöra att vinyl är trevligt :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-02-08 17:26

prolinn sade:
Som vanligt har du problem med logiken! Det visar ju bara att digital lagring på CD med nära-realtidsavspelning är mycket svårt. Om man bortser från mängden störningar som allstras av CD-avspelningselektroniken och den fördröjing man skulle behöva acceptera för att läsa in CD:n i ett FIFO så skulle det nog inte vara någon skillnad. Saken är väl den att det går inte bortse från dessa faktorer.

Om man är intresserad av musik så tycker jag det är vettigt att i varje fall kolla dessa apparaters prestanda eller en Squeezebox om man inte har möjlighet att lägga dom pengarna. Har man andra intressen kanske det är bortkastad tid?

Visst låter linns nätverkspelare bra, och skam vore det annars, med de ohemula, fantasifulla priserna.
Visste du förresten att ALLA vanliga cd-spelare har ett buffertminne ?

Att nätverkspelare har förutsättningar att ibland låta bra beror nog på att man slipper störningar från den mekaniska drivningen av skivan, servon, motorer och dylikt. Därmed inte sagt att det går att göra förträffliga dvd-spelare som låter lika bra som linns toppmodeller för en spottstyver. Denons 1720 är ett bra exempel på detta. Den kostade 1795:- och hade/har ett ljud som var nästan omöjligt att skilja från insignalen. Den spelaren kanske rent av låter bättre än linns toppmodeller, om målet är ett så oförvanskat ljud som möjligt, förstås.

Ursäkta OT , igen ! ( detta skall inte bli en linntråd, jag lovar ).

H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-02-08 17:34

lennartj skrev:Nja, att läsa av skivan i nästintill realtid till en buffert kan under ideala förhållanden bli likvärdig när skivan är felfri och kan leverera data i tid för att hålla bufferten fylld utan interpolering.
Läser man av skivan i förväg med exempelvis EAC inställd för att inte acceptera bitfel kan det ta allt mellan 4 minuter och timmar med omläsningar tills all information extraherats korrekt.
Jag saknar CD-spelare med buffert och även Transporter.
Det skulle vara intressant att göra lyssningstest mellan buffrad CD-spelare och Transporter både med CD som EAC läser ner på minimitid och sådana EAC får kämpa med.
Hade inte Meridians första CD-spelare en indikator som blinkade om felkorrigeringen inte klarade problemen utan gick över till interpolering?
En sådan indikator vore mycket intressant på en spelare med buffert,
även för konstatera om olika metoder för rengöring av CD har avsedd effekt.

Alla normala cd-spelare har inbyggd buffert.
Att meridian och andra märken trycker hårt på buffertminnets storlek är inte något att fästa sig vid. Det har ju ingen praktisk betydelse. Det används däremot med framgång vid företagets PR-avdelning och kan användas i deras trevliga, proffsiga annonseringskampanjer.
Sådana kampanjer måste nog till om man skall kunna sälja en dvd/cd-spelare för en kvarts miljon . :P

H. Richard.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-02-08 17:37

Magnuz skrev:
prolinn skrev: Det visar ju bara att digital lagring på CD med nära-realtidsavspelning är mycket svårt. Om man bortser från mängden störningar som allstras av CD-avspelningselektroniken och den fördröjing man skulle behöva acceptera för att läsa in CD:n i ett FIFO så skulle det nog inte vara någon skillnad.

Att buffra data från CD:n utan alltför stor fördröjning är väl en smal sak. Är det inte precis det som görs i en del spelare?

Alla spelare gör det.

H. Richard.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-02-08 17:41

Är du säker på det där Richard?

Jag har för mig att jag fick "pisk" på fingrarna av Öhman när jag trodde det. Databuffringen har ju som jag förstått det i de flesta fall inget med felkorrigering att göra.

Det som Meridan gör är väl att den läser av skivan flera gånger, vilket inte är normalt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi