Verkliga vs. upplevda/inbillade skillnader

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-22 13:36

phloam skrev:Jag tycker det är intressant av två anledningar; det tar upp frågan om vad hifi-folk egentligen sysslar med, samt den ekonomiska aspekten - hur man får folk att spendera rätt stora belopp på att eliminera "fel" som har kanske i praktiken har väldigt liten betydelse för själva musiklyssnandet.

Väldigt konstig tankevurpa eftersom väldigt bra ljudförmedlare är rimligt billiga! Att tycka 6000 kr är för dyrt för en 500 watts Nad 208 kan man ju göra men om vi jämför så är 6000 kr vad andra lägger på en strömkabel till sina 150 000 kr Krellsteg. Så menar du fortfarande att det är stora pengar, om vi jämför mot "andra sidan"?

phloam skrev:Ta det här med "små fel som adderas ihop till stora fel eftersom det är en kedja" Ok, om vi börjar med cdspelaren så är det väl ändå så att den inte påverkar så himla mycket? Det är ju erkänt svårt att höra skillnad, sägs det. Högtalaren är ett kapitel för sig, eftersom den är en dekoder. Kvar återstår förstärkaren, som ju inte heller den färgar så det stör.

Nja, två små fel (CD spelare och förstärkare) räcker ju för skapa ett klart större fel som är hörbart. Sen ska du inte glömma bort att man kan ha CD drive, DAC, försteg, slutsteg.

phloam skrev:Känns som om man skulle behöva slänga in vinyl/tuner, inspelat på rullbandare alt. kassettdäck, kört genom EQ, för att överhuvudtaget få till en kedja med adderade fel att tala om. Vilket får mig att tänka, vad är egentligen "säljsnack" som används för att få folk att spendera? Vad är mantran som håller ihop en teknikkultur?

Säljssnack är ju knappast vad dom som söker transparent återgivning lyssnar på, eftersom det mesta som sägs är ju trams. Om jag jämför så tycker jag mig se mycket mindre pengar och mycket mindre byten dom senaste, säg 5 åren, mellan dom som sökt transparent återgivning genom tips från F/E lyssning, mot dom som sitter som blinda kockar utan smaklökar och blandar hejvilt.

phloam skrev:Men ok, säg att det blir fel i slutändan. Att det går att höra. Men varför stannar analysen där, oftast? Varför tar man inte steget ut och förklarar exakt vad det är i själva musikupplevelsen som går förlorat pga dessa fel? Då kommer det som tråden handlar om, en massa luddigt prat om allt är individuellt och tänkbar inbillning.

Vem gör inte det?

phloam skrev:Den här tråden är ett exempel på vad jag menar; man diskuterar t.ex. kablar (suck) och att det skulle gå att höra skillnad (hmm) men inte fasen sägs det nåt vettigt om vad i själva musikupplevelsen som förändras av dessa kabelbyten. Istället blir det prat om statistik.

Musikupplevelesen ändras ju inte! På samma sätt som ormolja medecin hjälper inte så gör inte detta heller det. Som jag sa, kolla dom om 6 månader, så ser du hur du fortfarande söker och söker efter nya voodoo kickar. Ibland väldigt dyra kickar.

Hur många målar CD skivorna med grön penna längre? Om musikupplevesen verkligen förändrades, så undrar jag varför dom sluta?

phloam skrev:Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med detta :D , kanske att jag bara försöker hålla mitt eget intresse vid liv trots att hifi kan vara jääävligt jobbigt ibland :)

Exakt vad är det som är intressant med ständigt på placebons sida och låta folk bli lurade av massa pengar? Jag har svårt att se NÅGON (förutom dom som tjänar på skiten) som skulle tacka nej till att spara 15 000 kr. Så du är kanske säljare då eller?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-22 13:39

Goldfinger skrev:Det som jag tycker förändras mest är informationsmängden i återgivningen, en sämre kabel spelar mera på "ytan" om man säger, man hör alltid anslag tydligt oberoende vilken kabel man använder, ta tex anslaget på en hi-hat, ett anslag på gitarrsträng eller trumanslag det brukar höras tydligt i princip oavsett kabel.vad däremot en bättre kabel gör är att den lyckas plocka fram sekundär information som ligger långt bak i ljudbilden, vi talar här om rumsinformation(man får en förnimmelse om inspelningslokalens akustiska egenskaper) efterklang i instrument, (tex ett piano har lång efterklang som skall förmedlas och alltså inte låta stumt). Analoga instrument skall låta analoga och inte hårda och kantiga, (detta fenomen är vanligt bland kablar som drar på sig dist). Det behöver alltså inte handla så mycket om tonala skillnader mellan kablarna. Jag skulle nog emellertid ha väldigt svårt alt inte alls kunna utröna kabelskillnader på typiskt lågupplösta budgetsystem, en del här sitter ju emellertid på pip och framförallt pi60 borde vara en fullt tillräcklig förmedlare för att kabelskillnader skall komma i dager, verkligen ingen som någonsin upplevt något?

Ursäkta men jag tror inte riktigt att du fixar detta under kontrollerade former.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-22 13:42

sportbilsentusiasten skrev:Håller med.
Skulle det inte vara så stora skillnader på CD o stärkare? 8O
Koppla in valfri bergsprängare/klockradio till ett par pip eller vad ni nu har o lyssna.
Eller ta en budgetanlägning för 5k på Onoff...även den får det svårt mot ett bra system, MYCKET svårt.

Vad har priset för vikt i detta?
Jag tror jag skulle få svårt att skilja min 668 mot en, säg spelare för 800 kr, i ett kontrollerat blindtest (med matchade nivåer!).

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-08-22 13:46

subjektivisten skrev:
Koppla in valfri bergsprängare/klockradio till ett par pip eller vad ni nu har o lyssna.
Eller ta en budgetanlägning för 5k på Onoff...även den får det svårt mot ett bra system, MYCKET svårt.

Jag tror jag skulle få svårt att skilja min 668 mot en, säg spelare för 800 kr, i ett kontrollerat blindtest (med matchade nivåer!).

Så varför har du då en 668???????????? Sälj den och köp en 800 kr spelare och spara pengar!

Du har väl inte en 668 bara för att den är F/E lyssnad med bra resultat? :roll:
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-22 13:48

Floyd skrev:Så varför har du då en 668???????????? Sälj den och köp en 800 kr spelare och spara pengar!

Tänker inte svara dig förens du tar tillbaka dina felaktiga lögner eller visar mig citaten där jag påstår att folk inte får ha vad dom vill. Just nu är du väldigt låg i mina ögon efter dina ständiga lilla inhopp, totalt ointresserad av någon vettig diskussion.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-08-22 15:25

Floyd skrev:
subjektivisten skrev:

Så varför har du då en 668???????????? Sälj den och köp en 800 kr spelare och spara pengar!

Jag kan nog förstå subjektivisten. Alltså 668 vet man hur den är (genom F/E test) och även om man tror att en annan apparat kan vara lika lite färgande så vet man det inte säkert. Om apparaten för 800kr hade F/E testats och klarat sig lika bra som 668:an så hade han säkert valt den (om han inte av andra skäl än ljudmässiga ville ha 668:an).
Det är i alla fall vad jag tror att han menar.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-22 15:30

668 kan spela DVD också, liksom DVD-A och SACD.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-08-22 16:24

IngOehman skrev:668 kan spela DVD också, liksom DVD-A och SACD.

Vh, iö

Men är den F/E-testad? Hur har man/ni i så fall gjort med transporten?

/ B

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-22 16:49

Jag printade ut en byggbeskrivning till ett roligt slutsteg med 6T9 (vissa sajter och forum svartlistar byggen med 6T9 som röret heter för att det är moraliskt upplösande 8O :roll: :x :? ) och läser:

CONCLUSION
Everyone always asks the big question. "How does it sound?" or "What are the specs?". Every ear is diffrent and each person has his/her own ear for sound and music. .... So, you be the judge of your amp.

Jag tycker detta mycket bra sammanfattar upplevelsen av ljud och musik. Det är en religiös upplevelse och bara jag kan bestämma vad jag hör. Å andra sidan betyder det också att jag inte kan bestämma vad andra ska, bör eller kan höra.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-22 16:50

Bill50x skrev:Men är den F/E-testad? Hur har man/ni i så fall gjort med transporten?

/ B

Nej.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-22 17:43

soundbrigade skrev:CONCLUSION
Everyone always asks the big question. "How does it sound?" or "What are the specs?". Every ear is diffrent and each person has his/her own ear for sound and music. .... So, you be the judge of your amp.

Detta är ju inte helt sant. Det du hör med samma öron live och i din vardag som när du lyssnar på stereon.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-08-22 17:49

Jag tror författaren menade att det han hör inte är det samma som du hör.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-22 22:24

Vad jag förstår så hör vi rätt så lika ändå. Tror Ingvar vet mer om detta.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-08-22 23:06

Callisto skrev:
m_persson79 skrev:
Callisto skrev:
Svante skrev:
Callisto skrev:Den som inte upplever stora skillnader har inte heller lyssnat på ett riktigt bra system.

Hmm, det är just den där inställningen som drar med sig stor mängd placebo. "Jag hör stora skillnader på kablar eftersom jag har ett så bra system" är liksom roligare än "Jag hör ingen skillnad på kablar eftersom jag har ett så dåligt system".

Vem vill inte ha ett bra system?

Jag hade inte en tanke på att någon skulle räkna med kabelns effekt eftersom jag anser den vara obefintlig. Jag tänkte på elektroniken och högtalarna :oops: :)

Det där med att tro att man inte lyssnat på riktigt bra system håller inte. De flesta jag känner till har lyssnat på många, dyra, bra system. Inklusive undertecknad även om jag har ganska billigt system idag.

Och du tycker inte att det är stor skillnad 8O . Jag har jämfört en hel del under mina 24 år som hifi intresserad och förstår inte hur folk inte tycker att det är stor skillnad.

Har själv inte varit intresserad mer än c:a 15 år :) men blindtest förändrade allt. Totalt. Jag kunde höra skillnad mellan det mesta men fick svälja min stolthet och glömma att jag hade så jävla bra hörsel.

När man förlorar synintrycket så förlorar man mer än jag kunde drömma om.

Klart att system låter olika :!: 8O

Men när man nyktert lyssnar på musiken och inte apparater så försvinner en hel del.

Nämn en "vanlig" hifi-säljare som diggar blindtest och ratar kablar. 8) :wink:

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2008-08-22 23:31

Då jag för många år sedan fick ögonbindel på mig öppnades en helt ny värld.
Jag kommer att vara evigt tacksam mina kamrater som så förnuftigt lät mig genomlida ett blindtest.
Musiklivet blev annorlunda efter det och väldigt många förutfattade meningar liksom försvann.

/Griff

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-22 23:45

soundbrigade skrev:Jag tror författaren menade att det han hör inte är det samma som du hör.

Jag tror författaren inte förstår återgivningsbegreppet, utan lever i ett halvsovande töcken, en illusion utan klarsyn, där en hifi-apparat BARA kan vara en "skapare av ljud" som subjektivt behöver utvärderas, och som bara kan utvärderas subjektivt.

Det är tyvärr väldigt vanligt med så inskränkta världsbilder.

Och då blir det lätt så, att fokus hamnar på en helt irrelevant fråga - nämligen om själva "upplevelsen" är lika hos olika människor, med en antydning om att olika uppleveser indikerar olika behov.

Den tokfokusen saknar ju helt relevans, eftersom det inte finns något som säger att upplevelsen skall vara det heller. Varför skulle man eftersträva det, när den inte är det live?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-08-22 23:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-08-22 23:46

Griff skrev:Då jag för många år sedan fick ögonbindel på mig öppnades en helt ny värld.
Jag kommer att vara evigt tacksam mina kamrater som så förnuftigt lät mig genomlida ett blindtest.
Musiklivet blev annorlunda efter det och väldigt många förutfattade meningar liksom försvann.

/Griff

Ja, då är vi verkligen 2st. :)

Hoppas man inte blir nerdragen i skiten igen. Bara för att man insett att man blivit bedragen tidigare hindrar ju inte för att det ska ske igen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-22 23:56

Jag är rätt säker på att vi är fler än 3 till och med.

Troligen är det rätt många tusen som fått upp ögonen - genom att sluta dem. ;)

Fast jag har aldrig tvingats genomlida uppvaknandet.

Har ju aldrig trott att det kan finnas någon annan väg. Trots det har jag lagt en förfärlig massa tid på att undersöka om det inte gör det, trots allt (det måste man ju - intuition i all ära, men det man inte försöker falsifiera är inte heller värt att tro på).

Har inte hittat någon annan förnuftig väg i jakten på oväntade sådana, men väl hittat en förfärlig massa lönngångar.

Har på plats i dem hittat rätt många som irrar runt i dem dessutom, utan kraft nog att ge upp och leta efter den ingång genom vilken de förirrade sig in i dem för mer eller mindre länge sedan...

Vill man komma fram måste man helt enkelt hitta en/den väg som når fram. Trägen vinner inte just när det gäller att irra runt i lönngångar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-23 00:05

Undrar om trådskaparen "Diskotant", har någon kommentar, till trådens
utveckling ? :)

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-08-23 00:07

hehee :P ännu en hifi-skeptiker tråd... Dessa är ju bara så underbara och läsa asså...

kablar, blindtester, bevisbörda, Toole, Randi och Co. Färg å ofärg ja, jösses :) Det som förvånar mig mest är att hur det kommer sig att subkulturen hi-fi skeptisism lider mest av inbillning och alla placeboeffekter?

Skulle det funnits inbillning och placebo här så spelar det ingen roll om det är den gamla transistorradion som går eller allt i ett systemet a la netonnet. Inte bra med preparat som ger inbillning.

Det är bara trams det där med placebo och inbillning, för det kan man inte mäta!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-08-23 00:12

ThePreTor1aN skrev:
Inte bra med preparat som ger inbillning.

Det kan du kanske ha alldeles rätt i ! :D

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-08-23 00:23

subjektivisten skrev:

Du skulle nog inte kunna skilja dom ens om du fick använda ögonen.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-08-23 00:30

ThePreTor1aN skrev:
subjektivisten skrev:

Troll? :)

Så uppenbart provokativt...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-08-23 00:45

m_persson79 och Griff, här har ni en till. Sitter och ler lite över hur man slipper hålla på slänga ut massa pengar på hjärnspöken. Känns bra :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-23 01:03

ThePreTor1aN skrev:
subjektivisten skrev:

Trevlig kille... :?

Har du något mål med dina inlägg utöver att vara otrevlig? isåfall skulle
det nog inte skada om du gjorde i varje fall en liten anstränging för att
få det att märkas.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-08-23 01:12

Vad gör ni? Är det värt det?

Hej, hej!
/Martin
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-08-23 01:19

Om det leder till att vi får veta vad han vill få fram, mer än att bara vara
ovänlig (om det finns något sådant, vilket jag vill tro att det måste finnas)
så är det väl värt det? Det kan ju vara något intressant.

Jag håller i varje fall tummarna för något roligare än fortsatta ovänligheter.

Vh, iö

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2008-08-23 01:33

Martin skrev:Vad gör ni? Är det värt det?

Hej, hej!
/Martin

Ja, helt klart. Är inte detta ett forum? :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-08-23 01:41

Vad gör ni? Är det värt det?

Diskussionen känns igen och förväntningarna på att något nytt skall komma fram är låga.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2008-08-23 01:49

Det han säger är inte speciellt svårtolkat, han skriver ju att han inte tror på placeboeffekter, dvs resultatet blir detsamma blint som öppet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi