phloam skrev:Jag tycker det är intressant av två anledningar; det tar upp frågan om vad hifi-folk egentligen sysslar med, samt den ekonomiska aspekten - hur man får folk att spendera rätt stora belopp på att eliminera "fel" som har kanske i praktiken har väldigt liten betydelse för själva musiklyssnandet.
Väldigt konstig tankevurpa eftersom väldigt bra ljudförmedlare är rimligt billiga! Att tycka 6000 kr är för dyrt för en 500 watts Nad 208 kan man ju göra men om vi jämför så är 6000 kr vad andra lägger på en strömkabel till sina 150 000 kr Krellsteg. Så menar du fortfarande att det är stora pengar, om vi jämför mot "andra sidan"?
phloam skrev:Ta det här med "små fel som adderas ihop till stora fel eftersom det är en kedja" Ok, om vi börjar med cdspelaren så är det väl ändå så att den inte påverkar så himla mycket? Det är ju erkänt svårt att höra skillnad, sägs det. Högtalaren är ett kapitel för sig, eftersom den är en dekoder. Kvar återstår förstärkaren, som ju inte heller den färgar så det stör.
Nja, två små fel (CD spelare och förstärkare) räcker ju för skapa ett klart större fel som är hörbart. Sen ska du inte glömma bort att man kan ha CD drive, DAC, försteg, slutsteg.
phloam skrev:Känns som om man skulle behöva slänga in vinyl/tuner, inspelat på rullbandare alt. kassettdäck, kört genom EQ, för att överhuvudtaget få till en kedja med adderade fel att tala om. Vilket får mig att tänka, vad är egentligen "säljsnack" som används för att få folk att spendera? Vad är mantran som håller ihop en teknikkultur?
Säljssnack är ju knappast vad dom som söker transparent återgivning lyssnar på, eftersom det mesta som sägs är ju trams. Om jag jämför så tycker jag mig se mycket mindre pengar och mycket mindre byten dom senaste, säg 5 åren, mellan dom som sökt transparent återgivning genom tips från F/E lyssning, mot dom som sitter som blinda kockar utan smaklökar och blandar hejvilt.
phloam skrev:Men ok, säg att det blir fel i slutändan. Att det går att höra. Men varför stannar analysen där, oftast? Varför tar man inte steget ut och förklarar exakt vad det är i själva musikupplevelsen som går förlorat pga dessa fel? Då kommer det som tråden handlar om, en massa luddigt prat om allt är individuellt och tänkbar inbillning.
Vem gör inte det?
phloam skrev:Den här tråden är ett exempel på vad jag menar; man diskuterar t.ex. kablar (suck) och att det skulle gå att höra skillnad (hmm) men inte fasen sägs det nåt vettigt om vad i själva musikupplevelsen som förändras av dessa kabelbyten. Istället blir det prat om statistik.
Musikupplevelesen ändras ju inte! På samma sätt som ormolja medecin hjälper inte så gör inte detta heller det. Som jag sa, kolla dom om 6 månader, så ser du hur du fortfarande söker och söker efter nya voodoo kickar. Ibland väldigt dyra kickar.
Hur många målar CD skivorna med grön penna längre? Om musikupplevesen verkligen förändrades, så undrar jag varför dom sluta?
phloam skrev:Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med detta, kanske att jag bara försöker hålla mitt eget intresse vid liv trots att hifi kan vara jääävligt jobbigt ibland
Exakt vad är det som är intressant med ständigt på placebons sida och låta folk bli lurade av massa pengar? Jag har svårt att se NÅGON (förutom dom som tjänar på skiten) som skulle tacka nej till att spara 15 000 kr. Så du är kanske säljare då eller?