Max_Headroom skrev:Max Headrooms princip:
Lösning: Skaffa en anläggning som så neutralt och objektivt som möjligt ÅTERGER dina allra bästa skivor (alltså dom bäst inspelade). Skaffa sedan möjlighet att i realtid kunna kompensera för fel på mindre goda inspelningar, t.ex. EQ, stereoexpander/kompressor och vad mer man kan vilja ha.
_____________________________________________________
Vanlig audiofilanläggning (måttligt till svårt färgande):
+ Vissa skivor låter bra, men nästa alla andra "mindre bra"
+ Kan ge hög status hos polarna
- Vill man ändra något för att kompensera en dålig inspelning måste en eller flera apparater bytas.
- Goda inspelningar kommer inte till sin rätt, då anläggningen förvränger ljudet (det kanske låter bra, men inte så bra som det skulle kunna göra)
- Dyra apparater
Max Headrooms princip:
+ Neutralt och rent ljud får goda inspelningar att komma till sin rätt
+ Dåliga inspelningar kan göras mer uthärdliga genom en enkel knapptryckning. Snabbt, enkelt och billigt!
+ Man behöver inte byta apparat för att kompensera olika fel.
+ Relativt billiga apparater (om dessa väljs enbart efter ljud, ej status, utseende och andra faktorer). Billiga slutsteg lyser dock med sin frånvaro.
- Låg status
Verkligen ett positivt bidrag i andan "göra något konstruktivt". Strålande!
Status är f.ö. ett märkligt fenomen. I vissa kretsar är ju antistatus värsta statusen!

Eller hur? Status är betraktarbereonde, skulle man kunna säga.
Du skriver att "måttligt till starkt färgande" hifianläggningar har en övervägande del skivor som "låter dåligt". Vi har nog inte riktigt samma erfarenheter här. Jag vill inte balansera det så att "många skivor" låter dåligt i "audiophilanläggningar". Men visst finns det extremfall där man får "välja vilken skiva som helst så länge det är den eller den"...
Njäeee...Morello! upp till KAMP och bygg och börja sälja det 300 timmars utvecklade slutsteget så att det blir lite substans i det hela - och fräls oss stackars satar med lite "kräm".
