Max Headrooms princip

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-10-06 21:10

Max_Headroom skrev:Jag anser att en god högtalare bör utgöra en "hyggligt lätt" last för förstärkaren.

Fast om man tänker sig följande hypotetiska exempel: Med en viss budget kan man göra antingen en högtalare som låter hyffsat bra och har snäll last eller en som låter dubbelt så bra fast med dubbelt så svår last. Vilken är då bäst*? (beror det kanske på vilken förstärkare man har... :wink: )

*är den med svår last alltså inte en god högtalare trots att jag kan driva den utmärkt med min förstärkare? (självklart skall ju den svåra lasten framgå och försäljare skall informera m.m.)

såja, då har man fyllt sin "fåniga exempel"-kvot för idag...

edit: kan dock hålla med om att en del högtalare som har en orimligt svår last helt i onödan är mindre goda...(där man kanske kan misstänka dålig filterkoll)

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2004-10-06 21:23

norman.....

En bra högtlare, eller kanske en superhögtalre kanske kombinerar dom båda ???

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-10-06 21:36

besan skrev:norman.....

En bra högtlare, eller kanske en superhögtalre kanske kombinerar dom båda ???

Jo, fast jag menade ett hypotetiskt exempel där man utgick från samma budget och låtsades att det inte gick att få båda utan att höja budgeten.

Tycker alltså att det kan vara dumt att haka upp sig på enstaka parametrar. Man får se på helheten och vad man har för förutsättningar att driva högtalaren m.m.

(en superduperhögtalare kanske kombinerar allt och kanske kostar mindre än den billigaste på siba... :wink: (piP) :) )

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-06 22:49

norman skrev:
Max_Headroom skrev:Jag anser att en god högtalare bör utgöra en "hyggligt lätt" last för förstärkaren.

Fast om man tänker sig följande hypotetiska exempel: Med en viss budget kan man göra antingen en högtalare som låter hyffsat bra och har snäll last eller en som låter dubbelt så bra fast med dubbelt så svår last. Vilken är då bäst*? (beror det kanske på vilken förstärkare man har... :wink: )

Ja, precis, den som är svår last kan ju låta bra med ett riktigt FETT slutsteg. Men skit med en mer "normalt". Så den hyfsade kanske ger bättre resultat med en förstärkare som inte är extremt strömstark.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-07 07:28

Harryup skrev:spelar det någon roll om den spelar skjortan av andra dyrare högtalare?

Du menar: "Spelar det någon roll om den spelar skjortan av andra dyrare högtalare om man råkar kombinera den med ett av de ytterst få slutsteg som den låter bra med, men låter apa med i stort sett alla förstärkare som finns?"

Det vore ungefär som: Min sportbil har 450hk (om jag tankar den på macken i gullsjö vid 6-tiden udda torsdagar efter fullmåne - annars har den 99hk om jag tankar på något annat ställe/tid). :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-07 09:52

Ingen som tänkt så att en "optimal förstärkare" borde rimligtvis vara oberoende av lasten (utopi :) ). En förstärkare som börjar krokna vid 2-3 ohm måste väl då anses vara en klar kompromiss.
Det självklara svaret för mig är att det blir mycket dyrare. Det kommer kräva större nätdelar, fler trissor osv vilket ökar slutpriset väsentligt. Man ser ett klart samband med mycket dyra komponenter och "effektdubbling" vid halverad impedans.
Nu vill ju inte alla tillverkare lägga sig i +50.000 kr ligan men får då kompromissa på flera områden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-07 10:07

Callisto - det kan också vara så att de extragrepp man måste göra i förstärkaren för att även klara anomalier till laster gör att man måste kompromissa bort delar av välljudet. :wink:

Den enda vinnaren när man diskutterar överdriven förstärkardesign för orimliga högtalarlaster är kraftbolaget & staten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-07 10:18

Nattlorden:
JO, men nu är naturlagarna så att en elektrostat beter sig på ett visst sätt. Gillar man då återgivningen ifrån den typen av högtalare så får man välja förstärkare därefter som Callisto mycket riktigt påtalar så borde valet vara fritt om förstärkarleverantörerna gjorde sitt jobb fullt ut. Finns ingen naturlag som säger att förstärkare inte kan driva låga laster, bara kompromisser i designen gör ju att allt inte passar ihop.
Så det hela beror på egna värderingar av vilken färgning man kan leva med.

En del når nirvana med en 2-vägare, andra med ett bredbandselement, åter andra med elektrostater eller hornsystem.
Jag har haft nöjet genom åren att testa massor med kombinationer och att hitta något som passar för all typ av musik på alla ljudtryck och för alla människor finns inte.
Vi är alla olika, funkar olika, har olika värderingar och det är det som för diskussioner och utveckling framåt.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-10-07 10:23

Ingen som tänkt så att en "optimal förstärkare" borde rimligtvis vara oberoende av lasten

Jodå, de som konstruerar hypereffektiva klass D-förstärkare! (se PS Audios hemsida) :wink:

Användarvisningsbild
JonasR

Inläggav JonasR » 2004-10-07 10:28

Jag har haft nöjet genom åren att testa massor med kombinationer och att hitta något som passar för all typ av musik på alla ljudtryck och för alla människor finns inte.

Jodå!
President of Perfect8 Technologies
http://www.perfect8.com

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-07 10:29

Harryup - nånstans måste man ju göra en "reality-check" också. Annars borde vi väl sitta med plasmahögtalare allihop.

Var går gränsen? Låt oss plocka fram en princip som bör vara ännu bättre än elektrostat, men har en impedans på 0.1 ohm. Grattis till att ta fram ett slutsteg till den då! 8O

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-07 10:37

JonasR> såg på din hemsida att du nämner "sonically super silent glass (SSG)" 8O . Kan du förklara lite mer om det.

EngelholmAudio_inaktiv

Re: Max Headrooms princip

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-10-07 10:42

Max_Headroom skrev:Max Headrooms princip:
Lösning: Skaffa en anläggning som så neutralt och objektivt som möjligt ÅTERGER dina allra bästa skivor (alltså dom bäst inspelade). Skaffa sedan möjlighet att i realtid kunna kompensera för fel på mindre goda inspelningar, t.ex. EQ, stereoexpander/kompressor och vad mer man kan vilja ha.

Vanlig audiofilanläggning (måttligt till svårt färgande):

+ Vissa skivor låter bra, men nästa alla andra "mindre bra"
+ Kan ge hög status hos polarna

- Vill man ändra något för att kompensera en dålig inspelning måste en eller flera apparater bytas.
- Goda inspelningar kommer inte till sin rätt, då anläggningen förvränger ljudet (det kanske låter bra, men inte så bra som det skulle kunna göra)
- Dyra apparater

Max Headrooms princip:

+ Neutralt och rent ljud får goda inspelningar att komma till sin rätt
+ Dåliga inspelningar kan göras mer uthärdliga genom en enkel knapptryckning. Snabbt, enkelt och billigt!
+ Man behöver inte byta apparat för att kompensera olika fel.
+ Relativt billiga apparater (om dessa väljs enbart efter ljud, ej status, utseende och andra faktorer). Billiga slutsteg lyser dock med sin frånvaro.

- Låg status
Verkligen ett positivt bidrag i andan "göra något konstruktivt". Strålande!

Status är f.ö. ett märkligt fenomen. I vissa kretsar är ju antistatus värsta statusen! :wink: Eller hur? Status är betraktarbereonde, skulle man kunna säga.

Du skriver att "måttligt till starkt färgande" hifianläggningar har en övervägande del skivor som "låter dåligt". Vi har nog inte riktigt samma erfarenheter här. Jag vill inte balansera det så att "många skivor" låter dåligt i "audiophilanläggningar". Men visst finns det extremfall där man får "välja vilken skiva som helst så länge det är den eller den"...

Njäeee...Morello! upp till KAMP och bygg och börja sälja det 300 timmars utvecklade slutsteget så att det blir lite substans i det hela - och fräls oss stackars satar med lite "kräm". :lol: 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-10-07 10:45

Nattlorden du behöver inte överdriva. Nu är det faktiskt.se inte värre impedans än ca 2-4 ohm (förutsatt att du inte bara lyssnar på +12 kHz musik :D :wink: ). Basen t.ex ligger vid ca 3-4 ohm (förutom vid 40 Hz där det dyker) och bas brukar oftast bestå av hela spektrat och inte bara en ton :wink: , vilket medför att medelimpedansen inte blir så värst låg som en del verkar tro.
Jag kan tänka mig att när man spelar "vanlig" musik så hamnar man runt 3-4 ohm (4 ohm specat) och det betraktar väl alla här som normalt, eller. Jag tycker att vindarna blåser så att man försöker skylla på högtalarens egenskaper för att dölja brister hos en förstärkare :wink: .

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-07 10:49

JonasR:
Som vadå?
Mycket har kvalitéer men vad är heltäckande?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Max Headrooms princip

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-07 10:49

EngelholmAudio skrev:
Du skriver att "måttligt till starkt färgande" hifianläggningar har en övervägande del skivor som "låter dåligt". Vi har nog inte riktigt samma erfarenheter här. Jag vill inte balansera det så att "många skivor" låter dåligt i "audiophilanläggningar". Men visst finns det extremfall där man får "välja vilken skiva som helst så länge det är den eller den"...

Njäeee...Morello! upp till KAMP och bygg och börja sälja det 300 timmars utvecklade slutsteget så att det blir lite substans i det hela - och fräls oss stackars satar med lite "kräm". :lol: 8)

Står det verkligen "låter dåligt"? "Mindre bra" står det väl? Alltså helt OK, men inte alls så bra som det skulle kunna låta enligt MHP :-)

I övrigt håller jag med att Morello borde föröska sälja sitt slutsteg. Jag har faktiskt.se själv funderat på att föröska ta fram ett för försäljening, men det har stupat på främst 2 saker:

- Jag kan inte konstruera det själv, någon annan måste konstruera det.
- Jag har inte startkapital nog att dra igång det hela.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-10-07 10:56

Nattlorden:
Varför skulle vi sitta med Plasmahögtalare?
I horn typ Acapella?
Och i basen?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi