Moderator: Redaktörer
Mich skrev:1) Om man anger small på vissa högtalare. Kommer de lägre frekvenserna i dessa kanaler att alltid gå till SW?
eller beter sig olika apparater olika?
eller kan man i vissa apparater välja att få ut detta ljud i frontarna?
2) I vilken situation bör man dela LFE kanalen?
3) Jag tycker det verkar mycket märkligt att det går att ställa in så vissa ljud (basen i frontarna) kommer i två olika högtalare (frontarna + SW). När skulle man vilja ha det så?
Alexi skrev:Jag har själv flera gånger råkat ut här på faktiskt för Johans raka stil.
Jag tror att för Johan är manualer lättlästa tydliga beskrivningar och han kanske inte ser att för många av oss (inkl. mig) är de lika svåra att tyda som modern rysk prosa.
Att förklara något mycket komplext på ett enkelt pedagogiskt sätt som alla förstår är mycket svårt, så det är inte konstigt att tillverkarna inte kommit dit än när de för 10år sen hade en apparat med kanske tre rattar och nu är de datorer lika komplexa att operera som ett flygplan.
petersteindl skrev:Johan Lindroos kan nog svara på dina frågor. Hans krav är dock att du läst instruktionsmanualen och att du begriper det som står i den. Vi får se om du behöver ducka.
boom skrev:jonasp skrev:Alltså, Johan har en poäng. Sådana där apparater är komplicerade och det är inte självklart att det går att förstå dem utan att läsa manualen. Jag skulle snarare säga att man är chanslös om man inte tittar i manualen.
Här är en manual på AV7005 läs den sen kan du förklara den
http://us.marantz.com/DocumentMaster/US ... UG_v00.pdf
Och då är det den som är ganska lätt att förstå den svenska är rena katasrofen.
Ragnwald skrev:För att höja stämningen något, kan jag meddela att, efter ha lyssnad över detta receiverförsteg (AV-7005) med varierande musik, både analog resp digital matning, måste jag tillstå att det låter väldigt bra, eller Med LTS-termer; inte alls.
Jag anser nog det jag med. Det har varit en lång racka med nedvärderande inlägg på hala grunder!hevi skrev:Så till diskussionen... Jag tycker det är OK att vara skarp i sina kommentarer, som Johan valt att vara i det här fallet. Speciellt med booms mycket stensäkra och skarpa uttalanden (inte bara i denna tråd). Ska man "raljera" svepande om produkter och/eller teknologier så är det bra om man har i alla fall lite på fötterna -annars får man nog räkna med att få smaka på sin egen medecin emellanåt.
Ragnwald skrev:Nja, funktioner som boom efterlyste, har han ju funnit och använt sig av i åratal med Denon 3806. Var tydligen inte svåra att finna där.
MagnusÖstberg skrev:Det där om centern är jag lite tveksam till - det finns dock en funktion för att i multikanalsmusikåtergivning styra om/hur mycket man vill ha återgivet från centern. Kan du citera den informationen, för så är det inte i sr6004..
Mich skrev:Tack för svar.
Bara för att det dök upp en länk till manualen, så började jag titta i den (borde sova istället).
Default så blandar den kanalerna, för att skapa ett bredare ljud. Center'ns ljud blandas in i L och R. Den gör också "Shift sound image center to front or rear to adjust playback balance". Va nu de är - nu kom jag nog på det. Det är vanlig balanskontroll för center kanalens ljud som blandas in i L+R.
Verkar helidiotiskt. Nu försvann mitt intresse för denna apparat. Ja, okey det går att ställa in.
Ok, inställningsbar mellan 0.0-1.0 med 0.3 som standardvärde.Mich skrev:MagnusÖstberg skrev:Det där om centern är jag lite tveksam till - det finns dock en funktion för att i multikanalsmusikåtergivning styra om/hur mycket man vill ha återgivet från centern. Kan du citera den informationen, för så är det inte i sr6004..
Läs på sidan 73 om "C.Image" och "Dimension".
"Assign center channel signal to front left and right channels for wider sound."
//Michael
Mich skrev:Tack för svar.
Bara för att det dök upp en länk till manualen, så började jag titta i den (borde sova istället).
Default så blandar den kanalerna, för att skapa ett bredare ljud. Center'ns ljud blandas in i L och R. Den gör också "Shift sound image center to front or rear to adjust playback balance". Va nu de är - nu kom jag nog på det. Det är vanlig balanskontroll för center kanalens ljud som blandas in i L+R.
Verkar helidiotiskt. Nu försvann mitt intresse för denna apparat. Ja, okey det går att ställa in.
Den verkar inte ha någon parametriskequalizer. Borde man inte få det i denna prisklass?
//Michael
boom skrev:jonasp skrev:Alltså, Johan har en poäng. Sådana där apparater är komplicerade och det är inte självklart att det går att förstå dem utan att läsa manualen. Jag skulle snarare säga att man är chanslös om man inte tittar i manualen.
Här är en manual på AV7005 läs den sen kan du förklara den
http://us.marantz.com/DocumentMaster/US ... UG_v00.pdf
Och då är det den som är ganska lätt att förstå den svenska är rena katasrofen.
Alexi skrev:Om man förutsätter att användaren redan är insatt i hemmabio specifika termer kommer aldrig en förstagångs användare förstå något. Manualer ska skrivas för förstagångs användare.
Harryup skrev:Jag skulle personligen aldrig aldrig någonsin försöka läsa en svensk manual. Dom brukar i bästa fall vara översatta av nån som inte kan något. I normalfallet datoriserad översättning, och sämst av någon som kanske kom försent just den dagen och fick det som straff. Jag köper aldrig någonsin svenska datorprogram och jag läser inget om datorer på svenska.
Minns en gammal Yamaha CD-1X där man kunde läsa i manualen att på engelska kan den stråla laserstrålning om man öppnar den, på norska röntgenstrålning, på danska magnetisk strålning och på svenska radioaktiv strålning. Med reservation för att språken kan vara blandade.
mvh/Harryup
Alexi skrev:Om man förutsätter att användaren redan är insatt i hemmabio specifika termer kommer aldrig en förstagångs användare förstå något. Manualer ska skrivas för förstagångs användare.
DVD-ai skrev:Vanligt är det (har jag märkt) med förekomsten av "fisk" i instruktionsböcker av sämre snitt, sådanna som är översatta med program typ...
"stoppa fisken i" osv... va det en gång och har varit med om detta många gånger...
mx skrev:DVD-ai skrev:Vanligt är det (har jag märkt) med förekomsten av "fisk" i instruktionsböcker av sämre snitt, sådanna som är översatta med program typ...
"stoppa fisken i" osv... va det en gång och har varit med om detta många gånger...
Va?
Det har jag aldrig sett. Har du bild?
Mich skrev:Ja detta med manualer och hur maskinen igentligen fungerar...
AV7005, SR5005 och SR6005 har denna inblandning av center ljud till L+R.
MEN... i AV7005 Outlaw guiden står det att denna inställning enbart är för "Neo:6 Music" mode (sid 41). Undra om det stämmer?
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster