Vad är det för DAC i Marantz recivers?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-16 21:47

För att höja stämningen något, kan jag meddela att, efter ha lyssnad över detta receiverförsteg (AV-7005) med varierande musik, både analog resp digital matning, måste jag tillstå att det låter väldigt bra, eller Med LTS-termer; inte alls. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-16 22:41

Mich skrev:1) Om man anger small på vissa högtalare. Kommer de lägre frekvenserna i dessa kanaler att alltid gå till SW?
eller beter sig olika apparater olika?
eller kan man i vissa apparater välja att få ut detta ljud i frontarna?

Nej, inte automatiskt, utan det sätts i bashanteringen. Om till exempel C, SR och SL sätts som Small och SW=no så går basen till frontarna (om de satts till Large). I detta fall går även LFE till frontarna.

2) I vilken situation bör man dela LFE kanalen?

Kan möjligtvis tänka mig det för DD, eftersom LFE där per definition sträcker sig till 120 Hz (därmed inte nödvändigtvis sagt att det måste finnas ljud över 80 Hz).

3) Jag tycker det verkar mycket märkligt att det går att ställa in så vissa ljud (basen i frontarna) kommer i två olika högtalare (frontarna + SW). När skulle man vilja ha det så?

Om man vill ha mer bas än vad som finns på inspelningen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-05-16 22:48

Jag har själv flera gånger råkat ut här på faktiskt för Johans raka stil.

Jag tror att för Johan är manualer lättlästa tydliga beskrivningar och han kanske inte ser att för många av oss (inkl. mig) är de lika svåra att tyda som modern rysk prosa.

Att förklara något mycket komplext på ett enkelt pedagogiskt sätt som alla förstår är mycket svårt, så det är inte konstigt att tillverkarna inte kommit dit än när de för 10år sen hade en apparat med kanske tre rattar och nu är de datorer lika komplexa att operera som ett flygplan.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2011-05-16 23:18

Alexi skrev:Jag har själv flera gånger råkat ut här på faktiskt för Johans raka stil.

Jag tror att för Johan är manualer lättlästa tydliga beskrivningar och han kanske inte ser att för många av oss (inkl. mig) är de lika svåra att tyda som modern rysk prosa.

Att förklara något mycket komplext på ett enkelt pedagogiskt sätt som alla förstår är mycket svårt, så det är inte konstigt att tillverkarna inte kommit dit än när de för 10år sen hade en apparat med kanske tre rattar och nu är de datorer lika komplexa att operera som ett flygplan.

Nu är ju recievers ganska komplexa historier. Inte hellt olika de mest avancerade mobiltelefonerna i komplexitet räknat. För att kunna skriva en manual för en så pass komplex produkt som en reciever så måste man förutsätta att användaren har vissa förkunskaper och förstår vissa grudläggande koncept.

T ex att man med "LFE" menar effektkanalen ".1", alltså en av ljudkanalerna i källmaterialet, och att man med "subwoofer" menar en högtalare som är designad för låga frekvenser och vanligtvis används för att hjälpa resten av högtalarna att återge lågfrekvent information, dvs en utgång på recievern dit man kan mixa ljud från många kanaler, bland annat ".1" kanalen. Slutligen kan en subwoofer antingen spela som komplement till högtalarna, dvs att högtalarna (frontarna) spelar fullregister (så djupt dom kan) och subwoofern spelar från någon vald delningsfrekvens och nedåt, eller så kan man välja att dela av frontarna vid någon vald delningsfrekvens och låta subben spela det undre registret på egen hand.

Förstår man innebörden av LFE, subwoofer och "small" vs "large" så är det inte så jättekrångligt att förstå vad som menas i menyerna...

Så till diskussionen... Jag tycker det är OK att vara skarp i sina kommentarer, som Johan valt att vara i det här fallet. Speciellt med booms mycket stensäkra och skarpa uttalanden (inte bara i denna tråd). Ska man "raljera" svepande om produkter och/eller teknologier så är det bra om man har i alla fall lite på fötterna -annars får man nog räkna med att få smaka på sin egen medecin emellanåt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-16 23:28

petersteindl skrev:Johan Lindroos kan nog svara på dina frågor. Hans krav är dock att du läst instruktionsmanualen och att du begriper det som står i den. Vi får se om du behöver ducka.

Mer skit.

Det enda Johan påpekat är det absolut felaktiga att med att sprida felaktig information och att det med lätthet kan bli taget för sanning - och skada ett märke - när man vid flera tillfällen fått förklarat att det man påstår inte stämmer.

Ingen har sagt att manualerna skiner, men man skall nog vara försiktig med att dra slutsatser utan att verkligen veta.

Återigen, det finns en tråd om hur besvärliga de här grunkorna är och det är bättre att fråga än att påstå. Det vinner alla på!

Vad du vinner på din sarkasm är en helt annan fråga. Troligen inte det du avser iallafall.

boom skrev:
jonasp skrev:Alltså, Johan har en poäng. Sådana där apparater är komplicerade och det är inte självklart att det går att förstå dem utan att läsa manualen. Jag skulle snarare säga att man är chanslös om man inte tittar i manualen.

Här är en manual på AV7005 läs den sen kan du förklara den
http://us.marantz.com/DocumentMaster/US ... UG_v00.pdf

Och då är det den som är ganska lätt att förstå den svenska är rena katasrofen.

Jag tycker så gott som alla manualer är rena skräpet! De är good damit rent urusla!

Ragnwald skrev:För att höja stämningen något, kan jag meddela att, efter ha lyssnad över detta receiverförsteg (AV-7005) med varierande musik, både analog resp digital matning, måste jag tillstå att det låter väldigt bra, eller Med LTS-termer; inte alls. :wink:

Jag hoppas verkligen boom känner sig nöjd med försteget nu, trots att det nog gett honom ett och annat grått hår ;)

hevi skrev:Så till diskussionen... Jag tycker det är OK att vara skarp i sina kommentarer, som Johan valt att vara i det här fallet. Speciellt med booms mycket stensäkra och skarpa uttalanden (inte bara i denna tråd). Ska man "raljera" svepande om produkter och/eller teknologier så är det bra om man har i alla fall lite på fötterna -annars får man nog räkna med att få smaka på sin egen medecin emellanåt.
Jag anser nog det jag med. Det har varit en lång racka med nedvärderande inlägg på hala grunder!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-16 23:44

Nja, funktioner som boom efterlyste, har han ju funnit och använt sig av i åratal med Denon 3806. Var tydligen inte svåra att finna där.

Själv avstår jag diskutera receiverfunktionerna, jag är inte tillräckligt insatt än. :(

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-05-16 23:46

Tack för svar.

Bara för att det dök upp en länk till manualen, så började jag titta i den (borde sova istället).

Default så blandar den kanalerna, för att skapa ett bredare ljud. Center'ns ljud blandas in i L och R. Den gör också "Shift sound image center to front or rear to adjust playback balance". Va nu de är - nu kom jag nog på det. Det är vanlig balanskontroll för center kanalens ljud som blandas in i L+R.
Verkar helidiotiskt. Nu försvann mitt intresse för denna apparat. Ja, okey det går att ställa in.

Den verkar inte ha någon parametriskequalizer. Borde man inte få det i denna prisklass?

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-16 23:51

Det där om centern är jag lite tveksam till - det finns dock en funktion för att i multikanalsmusikåtergivning styra om/hur mycket man vill ha återgivet från centern. Kan du citera den informationen, för så är det inte i sr6004..

Vad gäller DSP-möjligheter är Marantz tämligen sparsmakade med det jämfört med många andra. Yamaha har tex betydligt mer sådant lull-lull och så även Denon.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2011-05-16 23:55

Ragnwald skrev:Nja, funktioner som boom efterlyste, har han ju funnit och använt sig av i åratal med Denon 3806. Var tydligen inte svåra att finna där.

Funktioner som jag ställde in en gång i tiden (typ 2006?) när jag konfigureraden min 2105a för flerkanal (exakt det som boom inte verkar ha fått ordning på) hade jag inga som helst problem att hitta eller för den delen ställa in i denna reciever -och då läste jag inte ens manualen förrän efteråt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-16 23:56

Jag skulle personligen aldrig aldrig någonsin försöka läsa en svensk manual. Dom brukar i bästa fall vara översatta av nån som inte kan något. I normalfallet datoriserad översättning, och sämst av någon som kanske kom försent just den dagen och fick det som straff. Jag köper aldrig någonsin svenska datorprogram och jag läser inget om datorer på svenska.

Minns en gammal Yamaha CD-1X där man kunde läsa i manualen att på engelska kan den stråla laserstrålning om man öppnar den, på norska röntgenstrålning, på danska magnetisk strålning och på svenska radioaktiv strålning. Med reservation för att språken kan vara blandade.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-16 23:59

hevi skrev:... inga som helst problem att hitta eller för den delen ställa in i denna reciever -och då läste jag inte ens manualen förrän efteråt.

Grattis, bra jobbat. :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-05-17 00:00

MagnusÖstberg skrev:Det där om centern är jag lite tveksam till - det finns dock en funktion för att i multikanalsmusikåtergivning styra om/hur mycket man vill ha återgivet från centern. Kan du citera den informationen, för så är det inte i sr6004..

Läs på sidan 73 om "C.Image" och "Dimension".
"Assign center channel signal to front left and right channels for wider sound."

//Michael

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2011-05-17 00:02

Mich skrev:Tack för svar.

Bara för att det dök upp en länk till manualen, så började jag titta i den (borde sova istället).

Default så blandar den kanalerna, för att skapa ett bredare ljud. Center'ns ljud blandas in i L och R. Den gör också "Shift sound image center to front or rear to adjust playback balance". Va nu de är - nu kom jag nog på det. Det är vanlig balanskontroll för center kanalens ljud som blandas in i L+R.
Verkar helidiotiskt. Nu försvann mitt intresse för denna apparat. Ja, okey det går att ställa in.

Nej, den blandar inte någon centerinformation default. Jag körde först DTS HD MA med center (fast jag inte har någon) och då var det precis noll dialog i ljudet. Tog bort centerhögtalare och fantomcenter kickade in... Kan dock hålla med om att en parametris EQ hade varit trevligt. Finns någon form av EQ som komplement till Audissey MultEQ, dock, men den har jag inte experimenterat med då jag inte har behovet.

edit: på min 6005, alltså...7005 vet jag faktiskt inte med säkerhet hur den funkar med centern...

H
Senast redigerad av hevi 2011-05-17 00:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2011-05-17 00:03

Ragnwald skrev:
hevi skrev:... inga som helst problem att hitta eller för den delen ställa in i denna reciever -och då läste jag inte ens manualen förrän efteråt.

Grattis, bra jobbat. :)

*klappar mig själv på axeln och småler lite drygt* :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-17 00:24

Mich skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det där om centern är jag lite tveksam till - det finns dock en funktion för att i multikanalsmusikåtergivning styra om/hur mycket man vill ha återgivet från centern. Kan du citera den informationen, för så är det inte i sr6004..

Läs på sidan 73 om "C.Image" och "Dimension".
"Assign center channel signal to front left and right channels for wider sound."

//Michael
Ok, inställningsbar mellan 0.0-1.0 med 0.3 som standardvärde.

Där ser man.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-17 05:45

Mich skrev:Tack för svar.

Den verkar inte ha någon parametriskequalizer. Borde man inte få det i denna prisklass?

//Michael

Då kommer den manual som skall vara redigerad av outlaw i usa läs gärna sidan 50-51 och tala om vad du får fram
http://user.faktiskt.io/boom/av7005guide.pdf

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-05-17 06:28

boom skrev:
jonasp skrev:Alltså, Johan har en poäng. Sådana där apparater är komplicerade och det är inte självklart att det går att förstå dem utan att läsa manualen. Jag skulle snarare säga att man är chanslös om man inte tittar i manualen.

Här är en manual på AV7005 läs den sen kan du förklara den
http://us.marantz.com/DocumentMaster/US ... UG_v00.pdf

Och då är det den som är ganska lätt att förstå den svenska är rena katasrofen.

Boom, jag skrev att man var chanslös om man INTE läste manualen.

Jag skrev inte att man per automatik förstår allt bara att man läser manualen. Manualen till min Denon 2808 duger inte ens som toapapper - den är nämligen tryckt på för dåligt papper för det.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-05-17 08:49

Om man förutsätter att användaren redan är insatt i hemmabio specifika termer kommer aldrig en förstagångs användare förstå något. Manualer ska skrivas för förstagångs användare.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-17 09:10

+1
Dax att audiopressen tar användarhandböckerna på allvar och recenserar dem med, för att få igång förbättring på den punkten.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-17 10:18

+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-05-17 10:33

Alexi skrev:Om man förutsätter att användaren redan är insatt i hemmabio specifika termer kommer aldrig en förstagångs användare förstå något. Manualer ska skrivas för förstagångs användare.

Håller helt med. Sen borde branschen generellt bli bättre på att tillhandahålla vettiga installationstjänster.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-05-17 10:38

Alexi & Ragnwald. Kunde inte sagt det bättre själv! Cheers på er :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-17 10:39

Harryup skrev:Jag skulle personligen aldrig aldrig någonsin försöka läsa en svensk manual. Dom brukar i bästa fall vara översatta av nån som inte kan något. I normalfallet datoriserad översättning, och sämst av någon som kanske kom försent just den dagen och fick det som straff. Jag köper aldrig någonsin svenska datorprogram och jag läser inget om datorer på svenska.

Minns en gammal Yamaha CD-1X där man kunde läsa i manualen att på engelska kan den stråla laserstrålning om man öppnar den, på norska röntgenstrålning, på danska magnetisk strålning och på svenska radioaktiv strålning. Med reservation för att språken kan vara blandade.

mvh/Harryup

Och radioaktiv strålning vill man ju absolut inte utsättas för. Bäst att inte
chansa.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-05-17 10:49

Alexi skrev:Om man förutsätter att användaren redan är insatt i hemmabio specifika termer kommer aldrig en förstagångs användare förstå något. Manualer ska skrivas för förstagångs användare.

Vet inte riktigt om jag håller med om det. Idealet som jag ser det är att gränssnitten är så intuitiva att förstagångsanvändaren inte behöver någon manual alls - plug 'n' play, typ.

Jag tycker att vi, som har aktiv musiklyssning som specialintresse, kan lägga ned lite tid på att lära oss om ljudformat och eventuella setuper själva. På så sätt blir manualen mer en konfirmering av det vi redan vet, och det blir ganska enkelt att få till det som vi vill.

Om man vill lära sig mer om LFE/.1/SW-problematiken och bashantering är det bara att söka lite grand.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-05-17 10:55

Vanligt är det (har jag märkt) med förekomsten av "fisk" i instruktionsböcker av sämre snitt, sådanna som är översatta med program typ...

"stoppa fisken i" osv... va det en gång och har varit med om detta många gånger... 8O

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-17 10:56

DVD-ai skrev:Vanligt är det (har jag märkt) med förekomsten av "fisk" i instruktionsböcker av sämre snitt, sådanna som är översatta med program typ...

"stoppa fisken i" osv... va det en gång och har varit med om detta många gånger... 8O

Va? :D

Det har jag aldrig sett. Har du bild?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2011-05-17 13:56

mx skrev:
DVD-ai skrev:Vanligt är det (har jag märkt) med förekomsten av "fisk" i instruktionsböcker av sämre snitt, sådanna som är översatta med program typ...

Va? :D

Det har jag aldrig sett. Har du bild?

Finns ju massor av exempel på nätet. Stekvändare och Gäddsnipa ("jack") är ju kassiker när det gäller ljudprodukter. Min absoluta favorit är ju den här (från avigsidan):

Exempel 1 (det låter nästan farligt):
Att Lyssna Genom Hörlur

Plugga ett stereo hörlur apparat (inte inklusive) in i hörlurets stekvändare för private lyssning. När stickkontakten är satt in i stekvändaren, ljudet skulle höras genom hörluret. Anpassa volymen, balans och utjämmare kontroller.

Exempel 2 (sista meningen är nästan poetisk):
Handling av kassetter

... Kasetterna måste ligga i container för att bevara dem rent och förhindra dem från krökning i ljudbandets form. Säkra inspelning och återspel skulle konsekvent erhållas, bara om alla delar i ljudbandet kommer i kontakt.
t.ex: trångmål rulle ankarspel, ljud huvud och raderings huvud fri från ljudband avskavning.

Exempel 3 (översättning av "Wow & flutter"):
Detaljerad beskrivning, Fono sektion:
Braksucce & flaxande 0.3%

Exempel 4 (KS=CD...):
Kontrollinstrument på den framsida panelen:
Minne Knapp
När KS spelaren är på halt form, eller när skivtallriken är öppen, välj ett spår nummer med snabb eftersändning eller snabb återföring knappen.
Tryck ner minne knappen för att inträda numret i KS spelarens program minne som program nummer 1. Minne Indikatorn skulle belysa, steg uppvisningen skulle visa "01", och spår indikatorn skulle visa det valt spår numret. Upprepa det här för farande för att Inträda andra språr numret i program minnet.

....solklart, eller hur :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-17 14:44

DVD-ai skrev:Vanligt är det (har jag märkt) med förekomsten av "fisk" i instruktionsböcker av sämre snitt, ..."stoppa fisken i" osv...

Ja som nybörjare, är det ju bara att göra som det står. :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2011-05-17 17:27

Ja detta med manualer och hur maskinen igentligen fungerar...

AV7005, SR5005 och SR6005 har denna inblandning av center ljud till L+R.

MEN... i AV7005 Outlaw guiden står det att denna inställning enbart är för "Neo:6 Music" mode (sid 41). Undra om det stämmer?

//Michael

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-05-18 18:59

Mich skrev:Ja detta med manualer och hur maskinen igentligen fungerar...

AV7005, SR5005 och SR6005 har denna inblandning av center ljud till L+R.

MEN... i AV7005 Outlaw guiden står det att denna inställning enbart är för "Neo:6 Music" mode (sid 41). Undra om det stämmer?

//Michael

Gick du i koma efter dusten med manualen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi