Din "bästa" ljudupplevelse under Göteborgs mässor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-09-30 19:55

En bild till av O&G-rummet

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-30 23:08

Rydberg skrev:En bild till av O&G-rummet

Anläggningen såg betydligt sexigare ut från sidan, med mer djup i bilden, även o din bild är den som ägaren/lyssnaren får stå ut med från Sweetspot.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-10-01 09:53

Håller med, ingen av bilderna är dock "min" utan tagna av folk på HF som hade ett stort och fint mässreportage.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2012-10-01 20:06

Nattlorden skrev:
Vovven skrev:
Nattlorden skrev:Inte speciellt svårt att bygga en lätt ram att klä med tyg och ställa över/runtom för att få dem fyrkantiga.

Mycket insiktsfullt av Dig Nattlorden.
Om Du gillar soundet hos Vivid men vill ha dem fyrkantiga kan Du ju alltid skicka ett mail till Vivid och föreslå denna lösning.

Nu var det som hjälp till de som behöver det. Jag har nått den återgivning jag behöver redan, så jag behöver inte bry mig på att lyssna på något nytt/annorlunda.

Min kompis Patrik från Vivid Audio berättade att han hört Laurence som ligger bakom designen av Vivid Audio föreslå för en kund på CES att göra just detta med ett par Giya G1. Han sa att det blir mycket bättre att kompromissa med att gömma högtalaren i tunn tygram än att göra kompromisser med själva högtalaren i sig.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-01 21:16

Vovven skrev:Min kompis Patrik från Vivid Audio berättade att han hört Laurence som ligger bakom designen av Vivid Audio föreslå för en kund på CES att göra just detta med ett par Giya G1. Han sa att det blir mycket bättre att kompromissa med att gömma högtalaren i tunn tygram än att göra kompromisser med själva högtalaren i sig.

Precis. Trevligt att få medhåll från konstruktörshåll. Behövs ingen tjockare metallpinnesrätblock för att spänna upp en tygbur. Gör att göra mycket tunnare än toppen av Von Schweikerts VR-4 gjordes...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-01 21:57

Tycker det är en liten kul diskussion om designade högtalare när andra alternativ är helt odesignade men klarar sig bra ändå i diskussionerna då det gäller utseende.

/Harryup

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-10-01 23:25

Harryup skrev:Tycker det är en liten kul diskussion om designade högtalare när andra alternativ är helt odesignade men klarar sig bra ändå i diskussionerna då det gäller utseende.

/Harryup

Det måste väl ändå vara värre om man lägger en massa arbete på att designa något och det blir fulare än något som det inte lagts något sådant arbete på alls.

Vivid´s högtalare är säkert mycket bra (har tyvärr inte hört dom) men utseendet är i min värld hemskt. Ser ut som en Teletubie. Och utseendet är tyvärr viktigt för en relativt stor del av en köpkrets. Jag utesluter inte att någon tycker dom är snygga, men har hittills aldrig hört någon uttrycka det.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2012-10-02 00:04

Jag anser att det är en smula opassande att Dissa varandras produkter, uppfattningar, klädstilar eller annat.
Att vräka ur sig taffliga kommentarer gagnar inte en god stämning på vare sig detta eller andra forum.

En elak (och inproduktiv) tanke gör sig bäst osagd (oskriven).
IMPROVED XPO

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-10-02 01:31

Vovven skrev:Jag anser att det är en smula opassande att Dissa varandras produkter, uppfattningar, klädstilar eller annat.
Att vräka ur sig taffliga kommentarer gagnar inte en god stämning på vare sig detta eller andra forum.

En elak (och inproduktiv) tanke gör sig bäst osagd (oskriven).

Jag kan gå med på att det är fel tråd att diskutera det i. Men jag ser inget fel i att man kan ha och även berätta om sina uppfattningar kring utseendet av produkter. Det är högtalare vi pratar om inte uppfattningar eller klädstilar.

MvH Carl som inte ska diskutera vidare detta i en i övrigt trevlig tråd.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-02 08:40

MagnusÖstberg skrev:
schmutziger skrev:Gladaste överraskningarna:
Att Opalums Högtalare lät långt mycket bättre än vad jag vågade hoppas på!
Att Totem(forrest?) faktiskt lät riktigt bra! Kommer inte ihåg basen men resten var redigt fint.

Sen att jag oxå tyckte att de två säljarna från båda ställena oxå var redigt bra o fria från bullshit var befriande o kanske spelar in i omdömet? stort plus till de, dem, dom.

Bild
Berätta mer!

Var det en högtalare?
Vid första snabba titten på bilden, så trodde jag det var en fjärr eller nåt sånt!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2012-10-02 09:53

Opalum
IMPROVED XPO

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-10-02 12:59

Sorgligt men sant.

Bild

Hifi anno 2012

//Lech

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-10-02 14:30

Det är inte det minsta sorgligt, utan helt fantastiskt. Att använda sin iPhone som källa gör i princip ingenting i jämförelse med mycket annat som påverkar mer.

Jag använder iPhone som källa då och då och det låter alldeles utmärkt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-02 16:59

Absolut. Dagens moderna digitala spelare är ju fantastiska.
Sedan kanske man inte skall förvänta sig absoluta värdsklass i ljud från en mobiltelefons hörlursuttag, men iphone är verkligen inte dålig.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-10-02 17:14

Använder aldrig hörlursutgången när jag lyssnar i anläggning heller. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-02 17:16

Nej jag antar att du tar ut signalen via en docka, men är ju fortfarande mobilens DAC ifall du tar ut den analogt.

Dockor med digitala utgångar finns ju dock även om de är lite ovanligare.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-10-02 17:25

Strömmar endast. Hade gärna haft en docka som tog ut signalen digitalt dock.

Vet dock inte vad som händer med ljudströmmen, men kopplingen är som följer: Apple Lossless strömmat från iPhone till Airport Express, som sedan är kopplad digitalt till min Marantz.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-02 17:28

shifts skrev:Strömmar endast. Hade gärna haft en docka som tog ut signalen digitalt dock.

Vet dock inte vad som händer med ljudströmmen, men kopplingen är som följer: Apple Lossless strömmat från iPhone till Airport Express, som sedan är kopplad digitalt till min Marantz.

Ahh ja tänkte inte ens på airplay.

Vad jag vet så är airport express lossless med tämligen lågt jitter med korrekt inställningar så du behöver nog inte oroa dig.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi