jävligt eländigt - beoplay a9

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-10 21:12

Nu har jag ingen koll på B&O's sortiment men nog är det så att dom flesta, kanske alla högtalare har inbyggda förstärkare som är inkopplade och kräver el. Jag har faktiskt av olika anledningar varit hemma hos några stycken B&O kunder i andra ärenden och ingen av de jag har besökt har haft en aning om hur grejorna kopplas in. Man installerar inget själv då det gäller multirum om man är normalkund, man får helt enkelt inte ihop grejorna. Och B&O har inga små tunna kablar då avstånden börjar bli lite stora och när man måste gå igenom väggar och sedan löda eländet själv eftersom kontakterna inte går att föra igenom. Tycker nog att dom har en stor poäng som trådlösa då det gäller kabeldragningen som går att undvika. För en B&O kund sparar man massor med tusenlappar om högtalarna är så enkla att ställa var man vill.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-10-10 21:15

Jag ger upp.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-10 21:19

jonasp skrev:Värst vad du verkar ilsken. :) (Harry alltså, inte Nattis!)

Oj, då skulle du se mig som ilsken. Händer kanske en gång per 6 år, fråga Peter. Men då det händer då jävlar.
Nej, detta tycker jag bara är lite för lite erfarenheter ifrån livet utanför faktiskt och multiruminstallationer i synnerhet för att se den stora poängen med en så enkel installation. Jag ser installationer som skulle tagit kanske månader tar ett par dagar i hus under renoveringar. Och ja, jag känner firmor som gör sådana installationer dagligen. Var inne i en butik som sa att under finanskrisen så överlevde man enbart på grund av installationer så multirum drar in massor med kulor.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-10-10 21:24

Ok, tack för att du gärna berättar om din ofantliga kunskap om multirumsinstallationer. Men du missar helt poängen. (I mitt tycke då alltså)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-10 21:33

Mina högtalare är trådlösa 8) åtminstone ända tills man ansluter en tråd till dem.

De behöver ingen nätkabel och även om de behöver en nätkabel så är en nätkabel definitionsmässigt inte synonymt med tråd.

Wicked Pedia skrev:Tråd omfattar allt ifrån sytråd och tunnaste silke, ull, lin, bomull, syntet och så vidare i textila sammanhang till tråd av metalliska material, till exempel silver och koppartråd.

Visserligen finns det koppartråd inuti ett hölje av gjuten plast, men gjuten plast eller gjuten gummi eller vulkanniserad gummi är knappast att betraktas som tråd :) Ta en ishockeypuck t.ex., är det en tråd? Näe, vulkaniserad gummi eller gjuten plast ligger inte inom definitionen på tråd.

Detta får ovillkorligen som följd att även högtalarkablar inte ingår i definitionsmängden "tråd".

Alltså är högtalare trådlösa förrutom de högtalare som ansluts med kabel som använder silke som isolator eller som använder högtalarkabel som används inom textila sammanhang :P

Dessutom kan man fråga sig om en högtalare är en högtalare innan man kopplat in dessa?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-10 21:37

petersteindl skrev:Mina högtalare är trådlösa 8) åtminstone ända tills man ansluter en tråd till dem.

Hur har du kopplat terminal till element internt då, kan man ju undra, om inte med grov, isolerad koppartråd?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-10 21:52

Kronkan skrev:
Almen skrev:
Kronkan skrev:en orgelkonsert spelad av jazzmusikern Keith Jarret
---
Vilken rysare den är.

Är det den där Spheres? Har inte hört den, varit lite skeptisk av någon anledning. Kanske vore nå't...?

Hej!
Hymns Spheres
http://www.youtube.com/watch?v=_59YSuKKAiE
För mig fungerade det igår och för Paa IRL.

Men inget jag säger gå och köp den.

Men igår så hjälpte mig den efter en krävande dag att bli människa igen.

Tack! Jag blev sugen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-10 22:08

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Mina högtalare är trådlösa 8) åtminstone ända tills man ansluter en tråd till dem.

Hur har du kopplat terminal till element internt då, kan man ju undra, om inte med grov, isolerad koppartråd?

8O Jamen det är ju till elementen :o
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-10 22:11

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:

Ytterligare ett exempel på falsk marknadsföring alltså. 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-10 22:16

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:

Ytterligare ett exempel på falsk marknadsföring alltså. 8)

Nej absolut inte. Högtalare är högtalare. Element är element :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-10 22:28

petersteindl skrev:Nej absolut inte. Högtalare är högtalare. Element är element :)

Skall det vara trådlöst så skall det vara trådlöst - inga dolda trådar på insidan! Absolut inget fronttyg, för det vet ju alla vad tyg är gjort av...

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-10 22:29

petersteindl skrev:

Jamen det här ÄR ju ett element. :evil:

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-10 22:33

KarlXII skrev:
petersteindl skrev:

Bild

Jaa, och,... ser du nån kabel? :o

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-10 22:38

petersteindl skrev:
KarlXII skrev:
petersteindl skrev:

Bild

Kabel? Är det inte trådar vi ska kika efter? 8O

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-10 22:46

KarlXII skrev:
petersteindl skrev:
KarlXII skrev:
petersteindl skrev:

Bild

Kabel? Är det inte trådar vi ska kika efter? 8O

Just det, vad var det ja sa! Se och lär och hör sen. Att man alltid skall ha rätt.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-10-11 10:52

Harryup skrev: För en B&O kund sparar man massor med tusenlappar om högtalarna är så enkla att ställa var man vill.

mvh/Harryup

Dom B&O-kunder jag har haft har inte brytt sig om några tusenlappar hit eller dit. Inte några tiotusenlappar heller för den delen.

Det skall vara snyggt och propert. Inga kablar skall synas någonstans, allt skall dras inne i väggar eller i tak. Det skall fungera perfekt överallt.

Priset är helt ointressant.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-11 14:41

Bang & Olufsen i Nyhetsutskick via e-mail skrev:Jaw-dropping beautiful sound

Last week the arrival of the latest wonder from B&O PLAY was announced - the new one-point wireless music system, BeoPlay A9. This digital loudspeaker offers impressive and spacious stereo sound performance in a single unit designed like a piece of furniture. It streams music both via AirPlay and DLNA and is available with two placement options: standing on the floor or hanging on the wall. BeoPlay A9 will be available worldwide in all Bang & Olufsen shops in the second half of November.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-11 15:21

Fjonkalicious skrev:Vilka andra hemprodukter marknadsförs som trådlösa? Inga!

Man säger ju faktiskt "trådlöst nätverk" i datorsammanhang och då är det informationsöverföringen som avses, inte att själva routern eller modemet inte har strömförsörjning via klump i väggen :)

Jag tror det bottnar i att man förr sa "telefontråd" och så har "tråd" på nåt sätt blivit synonymt med signalöverföring. Sen har det blivit "trådlöst" inom just data/televärlden.

Högtalare är ju knepiga eftersom "trådlösa" högtalare måste vara aktiva vilket de ju annars inte behöver vara. Det är inte direkt fel att bara säga trådlös men det kan vara bra att nånstans förklara att de behöver ström också.

Säger nån trådlös så tänker åtminstone jag främst på datatrafik etc. Skulle jag marknadsföra batteridrivna bluetoothhögtalare så hade jag poängterat att de är helt kabel/tråd/sladdfria :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-11 15:24

petersteindl skrev:
Bang & Olufsen i Nyhetsutskick via e-mail skrev:Jaw-dropping beautiful sound

Last week the arrival of the latest wonder from B&O PLAY was announced - the new one-point wireless music system, BeoPlay A9. This digital loudspeaker offers impressive and spacious stereo sound performance in a single unit designed like a piece of furniture. It streams music both via AirPlay and DLNA and is available with two placement options: standing on the floor or hanging on the wall. BeoPlay A9 will be available worldwide in all Bang & Olufsen shops in the second half of November.

Mmmmm, ena digitaler* högis måste ju vara enigarenadrömmen . . . typ. :D

*Undrar hur många bitar dän ä jorder aver . . . 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-11 15:53

Dä. . . ä . . . la todussin. . . typ. . . ellä 1½. . . typ :D

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2012-10-11 17:36

KarlXII skrev:
petersteindl skrev:

Bild

eller ett solarium om man ansluter signalkabeln i väggutaget. 8)
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-10-11 18:34

Äsch, trådlös är ju bara ett svenskt ord för engelskans wireless i betydelsen "inte ihopkopplad via kablage/tråd/sladd". Engelskans wired betyder ju rätt och slätt förbunden eller sammankopplad (i elektrisk mening).

Man ska alltså inte lägga för stor vikt vid just ordet tråd i sammanhanget. Min tolkning av wireless är snarare avsaknad av förbindelse snarare än vilket fysiskt media som avses.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-10-11 18:43

Hellre trådlös än rådlös 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-11 19:18

Kalejdokom skrev:Äsch, trådlös är ju bara ett svenskt ord för engelskans wireless i betydelsen "inte ihopkopplad via kablage/tråd/sladd". Engelskans wired betyder ju rätt och slätt förbunden eller sammankopplad (i elektrisk mening).

Man ska alltså inte lägga för stor vikt vid just ordet tråd i sammanhanget. Min tolkning av wireless är snarare avsaknad av förbindelse snarare än vilket fysiskt media som avses.

Håller med. Trådlös syftar på att ingen fysisk förbindelse existerar enligt mig. Tråd och kabel likaså.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2012-10-11 19:45

Signal framförs med tråd. El med kabel.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-10-11 19:50

Zzombie skrev:Signal framförs med tråd. El med kabel.

Signalerna brukar vara elektriska idag. En del röksignaler finns kanske kvar.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi