Hur viktigt är feel good för er?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-06-29 22:51

Vem f-n vill ha feel good när det finns pla cebo. http://programinplacebostudies.org/about/people/
Pålitlig, Flexibel, Robust

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-23 16:54

mx skrev:
Richard skrev:
mx skrev:
Richard skrev:
mx skrev:
Richard skrev:
mx skrev:Tanken slog mig efter att ha läst artikeln om D/A från Benchmark i senaste
MoLT. Blev verkligen sugen på att köpa en riktigt bra DAC även om jag inte
har några problem med min nuvarande. :)

Det är väldigt små skillnader på dacar ( ja, det vet du ju redan som haft Hegel... ) . Men det kanske ger feelgood att ha något som mäter väldigt bra ?

Nu var ju kanske inte Hegel HD10 en jättebra DAC heller? Jämfört med den
inbyggda i min Marantz SR6005 så var det ju ingen skillnad. Tycker nästan att
den inbyggda låter bättre.

Hegel HD10 fick ju stryk av Cambridge DacMagic under testet vi gjorde med
LTS på Sveriges Radio i Umeå, dessutom.

Jo, men var det någon stor skillnad då ?

Mellan?

Hegel och dacmagic...

Ja.

Våra tester med audiolab m- dac visar att denna låter betydligt bättre än denon avr 2308 som försteg och dac. Skillnaden var överaskande stor.

Om nu det skulle kunna vara en hint om att din marantz- dac och/ eller försteg kanske utgör en flaskhals i ditt system. Denon och marantz har ju en del likheter på insidan. :)

Om du tänker köpa en extern dac så tror jag att audiolaben ligger bra till. Hade jag haft möjlighet själv hade jag köpt en.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-23 20:03

Nu blev jag påmind igen om att jag har en DAC liggandes i skåne någonstans...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-24 18:14

Jag har alltid undrat vad ni egentligen menar med feelgood..men jag tror efter att ha läst denna tråden att jag fattar vad ni menar. Ta mitt senaste inköp t.ex... En gammal Focal byggsats ifrån hifikit, C600..
Jag tyckte om dem direkt, men efter att ha öppnat dem och sett att allt är ordentligt och vackert lött, att det är bra komponenter i filter och att allt är gjort så bra som det ska göras tycker jag om dem mer..trots att lite dämp på lösen och elektrolyter i filtret knappast hade tagits av mig i en blindtest. Samma sak med tätlisten jag monterade, islagsmuttrarna osv.. Onödigt, säkert, men det ger feelgood.

Det är när jag tänker efter rätt mycket man mixtrat med genom åren med just feelgood som motiv. Här på faktiskt råder normalt en mer praktisk syn på saker. Ofta läser man kommentarer om onödigt arbete folk lagt ner, eller saker som kunde gjort lika bra betydligt enklare... men i min värld finns inget som genererar feelgood som är onödigt.

Jag misstänker att feelgood är viktigt oavsett vad det gäller. Varför polerar man t.ex bort smårepor på bilen? De är ju inte i vägen, höjer inte bränsleförbrukningen eller påverkar det rent praktiska på något vis alls. Men ändå...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-07-25 21:15

Att köpa ett vintage kassettedäck på auktionssajt för att det är snyggt istället för ett bra, känt, modernt etc :D

Vafan som hela min rigg då :oops:

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-07-27 15:20

Bagaget skrev:Att köpa ett vintage kassettedäck på auktionssajt för att det är snyggt istället för ett bra, känt, modernt etc :D

Sjukt mycket feelgood på den!

Feelgood by Schmutzi™ handlar precis om sånt!
feelgood handlar mer om tillräckligt bra. (ÄR kassettdäcket tillräckligt bra och snyggt är det ju vinn vinn vinn)
vissa menar att feelgood är att köpa det finaste, bästa så att man inte behöver oroa sig för att det kan bli bättre, låter som en jobbig inställning.

Tycker det är mycket mer feelgood i att ha en anläggning som kommer 90% av vägen till en sterero som kostar 10ggr mer.
Med lite lätt självövertalning kan man då med god min köpa sig den där gamla hifidrömmen som eg kostar lite för mycket. Men eftersom ens stereo kostar så lite så kan man ju krydda till det lite :D
Och vips så har man högre feelgood-index än om man hade haft "fin-stereon" som man inte ha några sköna minnen till. :)
(Visst nu kan man hävda att fin-stereon är den gamla hifidrömmen men enligt feelgood by schmutzi™ så är prisvärdhet en av grundpelarna. Tänk att alla ka få högsta prestanda med tillräckligt mycket pengar, det roliga sitter ju i att få hög prestanda för så lite pengar som möjligt. Då kommer kunskap in i bilden med :D ) och då sjunker feelgood:en på fin-stereo drömmen då man tagit den lökiga genvägen för att stilla sin audiophilia nervousa.
eller något sånt.
:)

Fast absolut högst feelgood blir det på DIY-saker. inget är så fint och så bra som något man konstruerat själv!
Det blir ju precis som man skjälv vill ha det och inte hur någon annan tycker att det ska vara.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-27 23:58

schmutziger skrev:
Bagaget skrev:Att köpa ett vintage kassettedäck på auktionssajt för att det är snyggt istället för ett bra, känt, modernt etc :D

Sjukt mycket feelgood på den!

Feelgood by Schmutzi™ handlar precis om sånt!
feelgood handlar mer om tillräckligt bra. (ÄR kassettdäcket tillräckligt bra och snyggt är det ju vinn vinn vinn)
vissa menar att feelgood är att köpa det finaste, bästa så att man inte behöver oroa sig för att det kan bli bättre, låter som en jobbig inställning.

Tycker det är mycket mer feelgood i att ha en anläggning som kommer 90% av vägen till en sterero som kostar 10ggr mer.
Med lite lätt självövertalning kan man då med god min köpa sig den där gamla hifidrömmen som eg kostar lite för mycket. Men eftersom ens stereo kostar så lite så kan man ju krydda till det lite :D
Och vips så har man högre feelgood-index än om man hade haft "fin-stereon" som man inte ha några sköna minnen till. :)
(Visst nu kan man hävda att fin-stereon är den gamla hifidrömmen men enligt feelgood by schmutzi™ så är prisvärdhet en av grundpelarna. Tänk att alla ka få högsta prestanda med tillräckligt mycket pengar, det roliga sitter ju i att få hög prestanda för så lite pengar som möjligt. Då kommer kunskap in i bilden med :D ) och då sjunker feelgood:en på fin-stereo drömmen då man tagit den lökiga genvägen för att stilla sin audiophilia nervousa.
eller något sånt.
:)

Fast absolut högst feelgood blir det på DIY-saker. inget är så fint och så bra som något man konstruerat själv!
Det blir ju precis som man skjälv vill ha det och inte hur någon annan tycker att det ska vara.

Så vackert skrivet att jag blir tårögd!!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-07-28 00:29

. . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Re:

Inläggav HenrikTornquist » 2025-07-21 23:09

Nattlorden skrev:
tvett skrev:hur mycket feelgood är det i räfflad aluprofil?

Om den skall vara som cd-ställ - ganska mycket.

Var det de ställen som såldes på IKEA för en massa år sedan? Jag tänkte försöka få fatt på en hög, eller åtminstone profilen så jag kan få fräst upp några.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Tell

Re: Re:

Inläggav Tell » 2025-07-22 08:56

HenrikTornquist skrev:
Nattlorden skrev:
tvett skrev:hur mycket feelgood är det i räfflad aluprofil?

Om den skall vara som cd-ställ - ganska mycket.

Var det de ställen som såldes på IKEA för en massa år sedan? Jag tänkte försöka få fatt på en hög, eller åtminstone profilen så jag kan få fräst upp några.

En bump på tolv år, är ju upp på highscore-listan med den!

Användarvisningsbild
Kurben

Re: Hur viktigt är feel good för er?

Inläggav Kurben » 2025-07-22 18:17

Köpte en Pioneer PD-s707 för 150:- på en loppis nyligen i utmärkt skick. Inte för att den är bra eller att jag behöver den utan endast för att den är snygg i bänken men anläggningen... Sen är det lite minnen från 90 talet som spelar in såklart.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2025-07-22 19:22

Föredrar feel good framför feel bad. Är jag ensam om det?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-07-22 20:18

petersteindl skrev:Föredrar feel good framför feel bad. Är jag ensam om det?

En del verkar inte vilja ha feel good. Men det breder ut i stugorna, det ser man på Facebook, Fler och fler vill ha feel good. Jag sålde en tuner till en kille som enbart ville ha den för det var samma serie som hans förstärkare ifrån 80-talet så det blev så snyggt. Han var uppskruvad som fanken över att den var så fin. Vi pratade lite om Hifi och tiden och han hade övergett hobbyn på det gamla sättet utan nu var det snygga gamla grejer och avslappnad mjukt ljud som gällde.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi