Kan rörsteg provocera fram skillnader som annars..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Kan rörsteg provocera fram skillnader som annars..

Inläggav sprudel » 2014-11-17 11:15

ErikAndersson skrev:
Kronkan skrev:Vill passa på att hälsa Erik Andersson tillbaka

Tack det värmer. Jag har inte känt mig speciellt populär här på forumet. Kanske beroende på mina i någras ögon radikala åsikter beträffande signalbehansling i bla förstärkare. Jag är av den åsikten att andras åsikter skall respekteras och inte utmynna i otidigheter.

Uppskattad är du allt, det var faktiskt medlemmar som var den stora supporterskaran när det gällde omröstningen till Sladds pris, som du rättmätigt erövrade. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-17 11:15

ErikAndersson skrev:

Tack det värmer. Jag har inte känt mig speciellt populär här på forumet. Kanske beroende på mina i någras ögon radikala åsikter beträffande signalbehansling i bla förstärkare. Jag är av den åsikten att andras åsikter skall respekteras och inte utmynna i otidigheter.

Det tycker jag nog att det på det stora hela taget görs också - det som detta forumet är allergiskt mot är när åsikter (mer eller mindre av misstag) framförs som fakta. Så ser du bara upp lite grand med HUR man skriver, så tror jag säkert du får precis all den respekt du förtjänar och mer därtill - vi vill ju ha så mycket kompetens på forumet vi bara kan få! :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-17 12:20

ErikAndersson skrev:

Då är ju denna tråd en bra start där trevnad ju råder trots tillfälligtvis olika tankar fanns och även personer med olika grad av kompetens :oops: också framträtt.
Om man besöker olika forum så är väl på Faktiskt där det händer saker. I andra så är takten inte så hög.

Som Sprudel framfört så var det ju många här på Faktiskt som nominerade dig. Det var inget aggressivt i den tråden.

Men kommer ihåg när du lämnade Faktiskt. Har sparat ett Pm från detta tillfälle.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-17 12:26

ErikAndersson skrev:Ni får ursäkta om jag hoppar in i denna tråd. Men jag satt och kollade schemat på min gamla Dynaco ombyggnad. Jag skulle där rekommendera att anodmotstånden på ingångssteget vilka är 22kohm, ändras till 47kohm, bör förbättra ljudet ytterligare. Dessutom vill jag minnas att jag använde E80CC som drivsteg i stället för ECC 82. Vilket är tycker jag ett rör med subjektivt bättre ljudkvalitet jämfört med ECC82. Det är bara att skifta rakt.

Vilka egenskaper hos ingångsdelen menar du förändras?
Lägre distorsion?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-17 12:28

ErikAndersson skrev:

Så tror jag inte att det är.
Jag tror däremot att vissa (inkl jag) har ifrågasatt dina ofta klent underbyggda påståenden (det hänvisas dock frekvent till saker och ting låter....) om olika elektronikrelaterade spörsmål, varpå du inte sällan blir arg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-17 12:40

Morello skrev:
ErikAndersson skrev:

Jag tror däremot att vissa (inkl jag) har ifrågasatt dina ofta klent underbyggda påståenden (det hänvisas dock frekvent till saker och ting låter....) om olika elektronikrelaterade spörsmål, varpå du inte sällan blir arg.

Det tog inte lång stund innan man gjorde personliga påhopp.

Jag ser inte på Faktiskt som ett forum för en viss kyrklig riktning.

Ett fora torde väl vara en mötesplats.
Senast redigerad av Kronkan 2014-11-17 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-17 12:44

Inget påhopp; jag bara redogjorde för hur det historiskt har sett ut när Perka gjort entre.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-17 12:47

Morello skrev:Inget påhopp; jag bara redogjorde för hur det historiskt har sett ut när Perka gjort entre.

Det vara bara en spydighet. Inget konkret eller mätbart. Bara löst tyck och tänk förmedlat i en förnedrande form.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-17 12:49

[qurfote="Kronkan"][qurfote="Morello"]
ErikAndersson skrev:

[/quote]

Jag tror däremot att vissa (inkl jag) har ifrågasatt dina ofta klent underbyggda påståenden (det hänvisas dock frekvent till saker och ting låter....) om olika elektronikrelaterade spörsmål, varpå du inte sällan blir arg.[/edequote]

Det tog inte lång stund innan man gjorde personliga påhopp.

Jag ser inte på Faktiskt som ett forum för en viss kyrklig riktning.

Ett fora torde väl vara en mötesplats.[/edequote]

Just det - en plats för diskussion, men då måste man väl tåla att bli ifrågasatt och vara beredd att förklara vad man menar etc.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-17 12:49

Vore som sagt bra om admin kunde ordna den sabbade citeringsfunktionen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-17 12:57

Långsinthet är ingen dygd.
Var vänliga och sabotera inte även denna tråd utan håll er till ämnet!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-17 13:04

Jag trodde ämnet var avklalarat? Har jag missat något?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-17 13:39

Nattlorden skrev:Det tycker jag nog att det på det stora hela taget görs också - det som detta forumet är allergiskt mot är när åsikter (mer eller mindre av misstag) framförs som fakta. Så ser du bara upp lite grand med HUR man skriver, så tror jag säkert du får precis all den respekt du förtjänar och mer därtill - vi vill ju ha så mycket kompetens på forumet vi bara kan få!

Nu är det ofta är lätt att bli kategorisk när man är helt övertygad om en sak. Och det är självklart att den punkten kan diskuteras på ett värdigt sätt här på forumet. Men att gå tillbaka nästan till barndomem (nu tog jag i lite) och tro sig hitta fel är väl att passera gränsen tycker jag i alla fall. Det tycker jag är ett tecken på personlig aggression, och det borde inte höra hemma här på forumet, utan inläggen bör föras i en artig och kamratlig anda. Vi har ju trots allt samma intresse.

Hur som helst det är väl rörförstärkare den här tråden handlar om. Och då kommer vi osökt in på begreppet "färgning" Vad är färgning, det borde väl vara att förstärkaren och även övriga komponenter i anläggningen adderar egna övertoner som inte är relaterade till musiken (de blir de visserligen med förstå mig rätt nu) de skall hur som helst inte vara med. Ett exempel på detta är "lulliga" förstärkare med subjektivt dålig upplösning och dynamikförmåga, tyvärr finns det ett flertal rörförstärkare i denna grupp. Nu behöver det inte vara så, utan det ljudet är ofta helt beroende på konstruktionen. En kontrast till detta är förstärkare som verkar "skala av" vissa övertoner som "tillhör" musiken, det resulterar ofta ett tycker jag "könlöst" och kallt ljud utan "ståpälskänsla". Idealet är att få fram ett ljud man trivs med och som man tycker påminner om verklighetens klangvärd. Dit kommer vi aldrig, men vi får försöka efterlikna den så mycket vi kan (och har råd med) Sedan är allt givetvis en fråga om vilken musik vi föredrar.

Citat sprudel

Re: Kan rörsteg provocera fram
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-17 13:44

Morello skrev:Jag trodde ämnet var avklalarat? Har jag missat något?

Förslag på en utbildning
http://www.dn.se/webb-tv/program/ribbings-etikettskola/

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-17 13:53

Ämnet (om man utgår ifrån rubriken) kan näppeligen avhandlas på några sidor i en tråd.

Frågan (Kan rörsteg provocera fram skillnader som annars..) kan besvaras. Svaret är ja, det kan de, om de bidrar med olinjäriteter.

Men ämnet (varför det sker, om det är tecken på kvaliteter eller problem, hur hörandet kommer in i bilden...) är mycket större än ett JA-svar på frågan. Lennart har ju dessutom specifikt kommit med förslag på vad tråden kan få handla om härefter.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-11-17 14:07, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-17 13:54

Tar tillbaka inlägget. Citeringsfnktionen verkar ha spårat ur. Det går inte heller se vem som skrivit vad. Så blev det för mig.

Tar paus. Skall gå på kurs!

Re: Kan rörsteg provocera fram [/quote][/quote]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-17 14:03

ErikAndersson skrev:

Min åsikt är att din åsikt är bra! :)

Min åsikt är även att musikåtergivning i hemmet inte är en moralfråga utan att allt som någon får glädje av
är bra. Defacto-bra! Jag tror det är en bra attityd på så vis att en sådan inställning gör att man faktiskt kan
tala om saker, även ur ett tekniskt perspektiv, utan att påtvinga andra några värderingar.

Är alla människor sådana så kan man prata om hur saker fungerar utan att någon behöva klaga på det.

Och det gillar jag, för en värld där man inte kan diskutera hur saker är, är ingen bra värld.

Jag tycker mig även se att att vissa har så starkt inpräglade (och fyrkantiga) värderingar att de blir nästintill
blinda för de riktiga värdena - att få känna glädje.

Vh, iö

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-17 15:12

ErikAndersson skrev:Ni får ursäkta om jag hoppar in i denna tråd. Men jag satt och kollade schemat på min gamla Dynaco ombyggnad. Jag skulle där rekommendera att anodmotstånden på ingångssteget vilka är 22kohm, ändras till 47kohm, bör förbättra ljudet ytterligare. Dessutom vill jag minnas att jag använde E80CC som drivsteg i stället för ECC 82. Vilket är tycker jag ett rör med subjektivt bättre ljudkvalitet jämfört med ECC82. Det är bara att skifta rakt.

Du är inte bara ursäktad utan mycket välkommen!
För att friska upp minnet kommer en länk till din artikel här
http://user.faktiskt.io/lennartj/EADynaco001.pdf
I mitt slutsteg på bilden ser man att det faktiskt sitter Philips E80CC i men du nämner dem inte alls i din lista med rekommenderade rör på sista sidan och du levererade dem med Precision ECC82 i.

För en stund sedan talade jag med Roland på Tangotubes, som verkar ha E80CC av åtminstone 3 olika fabrikat hemma, bl.a. Philips som han ska ska återkomma med prisuppgifter på.

Om jag byter anodmotstånden från 22 kOhm till 47 kOhm ökar väl effektutvecklingen en aning mot nu.
Har du räknat på hur mycket de de behöver tåla?
Jag misstänker att de pyttiga 1/8-wattarna i mitt lilla komponentförråd är för klena?

En sak till, jag har ett fel i det ena slutsteget. När jag slår på båda börjar de spela med samma volym, men det ena faller i volym med ca. 3 dB, ju varmare det blir.
Har du något tips på var jag bör börja leta?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-11-17 15:19

Börja med att mäta upp katodspänningen på alla rör och se om vilopunkterna drivit iväg pga. trasigt rör och/eller annan komponent.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-11-17 16:08

ErikAndersson skrev:

Faktisktpubliken har en väldigt stor tyngd i Arken Lifetime Achievement Peoples Choice...
Välkommen tillbaka! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-17 17:07

IngOehman skrev:

Ämnet (om man utgår ifrån rubriken) kan näppeligen avhandlas på några sidor i en tråd.

Frågan (Kan rörsteg provocera fram skillnader som annars..) kan besvaras. Svaret är ja, det kan de, om de bidrar med olinjäriteter.

Men ämnet (varför det sker, om det är tecken på kvaliteter eller problem, hur hörandet kommer in i bilden...) är mycket större än ett JA-svar på frågan. Lennart har ju dessutom specifikt kommit med förslag på vad tråden kan få handla om härefter.

Vh, iö

Jag förstod Sprudels fråga i trådstarten såsom om det är just rörförstärkare som kan provocera fram de problem som vi då ansåg oss höra. Så har ingen invänding mot det du skriver. Men är det en generell sak som kan uppstå i alla typer av förstärkare oavsett om det är rördrivna eller inte.

Det är möjligt att jag inte riktigt förstod Sprudels ursprungliga fråga för i den fanns väl en fråga om det just var rörförstärkaren i samverkan med "burken" som skapade problemet.

Frågan kanske är primär för de som verkligen kan förstärkeriets sköna konst. Men inte för mig.

Vänliga häslnigar
Jan

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-17 17:42

lennartj skrev:

Du är inte bara ursäktad utan mycket välkommen!
För att friska upp minnet kommer en länk till din artikel här
http://user.faktiskt.io/lennartj/EADynaco001.pdf
I mitt slutsteg på bilden ser man att det faktiskt sitter Philips E80CC i men du nämner dem inte alls i din lista med rekommenderade rör på sista sidan och du levererade dem med Precision ECC82 i.

För en stund sedan talade jag med Roland på Tangotubes, som verkar ha E80CC av åtminstone 3 olika fabrikat hemma, bl.a. Philips som han ska ska återkomma med prisuppgifter på.

Om jag byter anodmotstånden från 22 kOhm till 47 kOhm ökar väl effektutvecklingen en aning mot nu.
Har du räknat på hur mycket de de behöver tåla?
Jag misstänker att de pyttiga 1/8-wattarna i mitt lilla komponentförråd är för klena?

En sak till, jag har ett fel i det ena slutsteget. När jag slår på båda börjar de spela med samma volym, men det ena faller i volym med ca. 3 dB, ju varmare det blir.
Har du något tips på var jag bör börja leta?

Tack för de vänliga orden. Jag vet inte varför jag inte rekommenderade E80CC förmodligen för att de är relativt ovanliga eller också glömde jag helt enkelt. Vad beträffar motståndens storlek finns det snitsiga 2 watts motstånd på Elfa. de får även plats i det trånga utrymme som finns till hands. Du kan även droppa din adress på min mail så kan jag lägga ett par motstånd i ett kuvert och lägga på låddan. Kostar gratis

Vad det är för mankemang med ena stget är svårt att säga, något så enkelt som rörfel är det väl inte. Vid uppstart av förstärkaren kan du kolla om båda slutrören värms upp identiskt, om inte kan det vara läck i en gallerkonding, men då brukar det dista också vid högre effektuttag. Någon kallis tror jag inte på, då skulle inte felet komma när apparaten blir varm.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-17 18:14

Du har fått PM. Vänligen skicka inte ett par utan 4 motstånd, annars kan det kvitta. :wink:

Roland påminner om att E80CC drar dubbelt så mycket glödström som ECC82, så nättrafon kan få det väl svettigt.
Kan det vara orsaken till att E80CC inte fick vara med på listan?

Då kastar jag ut en fråga till alla:
var kan jag hitta en separat glödströmstrafo som ger minst 1,5 A och är lägre än 40mm så den går in på chassiets undersida?

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-17 18:32

Du kan få 10 motstånd om så önskas jag har gott om dem. E80CC drar exakt samma glödström som ECC82 (6,3 volt 0,3 A). Så där har din rörlevrantör fel. Jag läste din länk där står som lämpligt rör E89CC det röret existerar inte utan det är tryckfelsnissa som varit i farten, det skall naturligtvis vara E80CC! Dessutom anges E88CC som olämpligt ingångsrör, det är fel! Det är tvärtom ett mycket lämpligt rör.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-17 18:45

Fel av mig! E80CC drar vid 6 volts drift 0,6 A samt för 12 volt 0,3 A. Men skillnaden på 0,3 A kommer inte att värma upp trafon. Det finns god marginal.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-17 19:15

Jag blir lite nyfiken när jag läser det där om driftsspänning, och praktiskt okunnig om rör som jag är undrar jag - är det två olika glödtrådar som man kan koppla i serie eller parallellt? När jag tänker efter vet jag ju inte ens om E80CC är ett enkel eller ett dubbelrör...

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-17 19:28

Impressive, här på detta fantastiska forum diskuterar konstruktörer med intresserade användare och andra sina konstruktioner. Förnämligt! :)
Blir mycket glad när jag läser i en annan tråd att HA Amp 22 har 32 dB i gain, snyggt och fin hänsyn taget till Oppo andra dac/försteg. Plinius SA 102 har också 32dB, sparar en massa pengar att inte köpa ett försteg till.

Enjoy Lennart, jag följer med intresse, Kronkan också, och snart har han köpt en Dynaco av dig. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2014-11-17 19:32

Ingvar: Triod betecknas med C och är det två trioder i samma glaskolv blir beteckningen följaktligen CC. Vissa dubbeltrioder typ tex ECC 81,ECC82,ECC83 har två seriekopplade glödsystem med mittuttag varvid de kan seriekopplas eller parallellkopplas efter behag (6,3 resp 12,6 volt) Vissa andra dubbeltrioder som tex ECC85 ECC88 mm har parallellkopplade glödsystem och kan därför endast köras med en spänning vanligtvis 6,3 volt.

Intressant i samanhanget är att de äldre transistorerna kallades kallkatodtrioder där tex 0C 71 visade att nollan stod för kallkatod och C för triod.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-17 19:38

sprudel skrev:Impressive, här på detta fantastiska forum diskuterar konstruktörer med intresserade användare och andra sina konstruktioner. Förnämligt! :)
Blir mycket glad när jag läser i en annan tråd att HA Amp 22 har 32 dB i gain, snyggt och fin hänsyn taget till Oppo andra dac/försteg. Plinius SA 102 har också 32dB, sparar en massa pengar att inte köpa ett försteg till.

Enjoy Lennart, jag följer med intresse, Kronkan också, och snart har han köpt en Dynaco av dig. :)

Spelar ingen roll om det är de gamla begagnade 6550 rören som ingår. Inte alls. Gör inget. Kommer inte att göra ont alls. Lite kanske men uthärdligt. Sina nya fina rör behöver inte ingå. :D Erik kan sända motstånden till mig :wink:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-11-17 20:35

ErikAndersson skrev:Du kan få 10 motstånd om så önskas jag har gott om dem. E80CC drar exakt samma glödström som ECC82 (6,3 volt 0,3 A). Så där har din rörlevrantör fel. Jag läste din länk där står som lämpligt rör E89CC det röret existerar inte utan det är tryckfelsnissa som varit i farten, det skall naturligtvis vara E80CC! Dessutom anges E88CC som olämpligt ingångsrör, det är fel! Det är tvärtom ett mycket lämpligt rör.

Nu ska vi inte överdriva. :roll:
Visserligen spelar jag nog fler monoskivor än de flesta (Kronkan oräknad) men ska jag byta motstånden vill jag ju göra det i båda kanalerna och det går väl åt två motstånd i varje? 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi