ErikAndersson skrev:Ni får ursäkta om jag hoppar in i denna tråd. Men jag satt och kollade schemat på min gamla Dynaco ombyggnad. Jag skulle där rekommendera att anodmotstånden på ingångssteget vilka är 22kohm, ändras till 47kohm, bör förbättra ljudet ytterligare. Dessutom vill jag minnas att jag använde E80CC som drivsteg i stället för ECC 82. Vilket är tycker jag ett rör med subjektivt bättre ljudkvalitet jämfört med ECC82. Det är bara att skifta rakt.
Du är inte bara ursäktad utan mycket välkommen!
För att friska upp minnet kommer en länk till din artikel här
http://user.faktiskt.io/lennartj/EADynaco001.pdfI mitt slutsteg på bilden ser man att det faktiskt sitter Philips E80CC i men du nämner dem inte alls i din lista med rekommenderade rör på sista sidan och du levererade dem med Precision ECC82 i.
För en stund sedan talade jag med Roland på Tangotubes, som verkar ha E80CC av åtminstone 3 olika fabrikat hemma, bl.a. Philips som han ska ska återkomma med prisuppgifter på.
Om jag byter anodmotstånden från 22 kOhm till 47 kOhm ökar väl effektutvecklingen en aning mot nu.
Har du räknat på hur mycket de de behöver tåla?
Jag misstänker att de pyttiga 1/8-wattarna i mitt lilla komponentförråd är för klena?
En sak till, jag har ett fel i det ena slutsteget. När jag slår på båda börjar de spela med samma volym, men det ena faller i volym med ca. 3 dB, ju varmare det blir.
Har du något tips på var jag bör börja leta?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]