Hifistenar...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Figge77

Re: Hifistenar...

Inläggav Figge77 » 2016-12-06 18:07

ja det var det som höll mig tillbaka lite! hadde dom varit HD och THX hadde jag köpt redan!

gillar dom där SATA sladdarna! det är ju här flaskhalsen legat länge nu! kul att dom löst det, man måste haka på här nu innan dom stiger i pris!
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-12-06 18:25

Skaffade de där SATA-sladdarna men det gurglande, forsande ljudet från moderbordet och det susande och knattrande ljudet från processorn hördes ju rakt igenom. :evil:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-12-06 18:32

ajdå! säker på du hadde den där flätade skärmen på? annars kan man få läckage av ljud, som då lägger sig runt CPU, det vill man inte pga risken för mikrofoniska störningar i CPU

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-12-06 18:33

sportbilsentusiasten skrev:Grabbar, att ni ens orkar bry er... :mrgreen:

Rätt talat, varför småfnutta? Kör med 25 kilos guldtackor på högtalarna! Ett mycket mer skimrande ljud garanteras.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-06 18:46

KarlXII skrev:Skaffade de där SATA-sladdarna men det gurglande, forsande ljudet från moderbordet och det susande och knattrande ljudet från processorn hördes ju rakt igenom. :evil:

Du menar själva modermodemet?
Bilagor
modermodemet.jpg
modermodemet.jpg (71.93 KiB) Visad 6444 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-12-06 18:48

står det i tidningen är det sant!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-12-06 18:50

Är inte guld egentligen alldeles för billigt?

Peter Belt hade ju en salva att smörja in proppskåpet med, som borde kunna substitueras med skönhetskrämen Crème de la Mer, som ligger på 600 000:- per kilo. Och man smörjer förstås in hela bostaden!

Annars borde man väl kunna hitta på något ställe i anläggningen där man vill använda Plutonium, som väl kostar en bit över 30 000 000:- per kilo.

En redan lancerad produkt var den där kabeln som skulle innehålla tungt vatten (men som i verkligheten innehöll blåfärgat vatten) och då känns ju steget till en tritium-fylld kabel inte långt. Prislapp: Över 250 000 000:- per kilo. Plus själva kabeln då såklart, för en kvarts miljard får man bara fyllningen.

Men den riktiga storfräsaren satsar självklart på Californium, vilket betingar nära 250 000 000 000:- per kilo. Ja, tvåhundrafemtio miljarder kilot! Guld är ju liksom bara som fjutt, om man jämför.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-12-06 18:53, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-06 18:50

Figge77 skrev:ja det var det som höll mig tillbaka lite! hadde dom varit HD och THX hadde jag köpt redan!

gillar dom där SATA sladdarna! det är ju här flaskhalsen legat länge nu! kul att dom löst det, man måste haka på här nu innan dom stiger i pris!

Missa inte de välutvecklade USB-kablarna! Jag är innehavare av en dyr-USB, till mitt försvar kan jag säga att jag fick med den på köpet när jag köpte min DAC. Den är röd och fin, schyst guldfärg på kontakterna och när Lillbabs sjunger "Så Klart" då jäklar blir det ös
https://www.youtube.com/watch?v=acMBulg8HWo
Tror jag har skrivit om det i min presentation. Där finns även kabeln avbildad. Varning för spår av bar hud!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-06 18:52

IngOehman skrev:Är inte guld egentligen alldeles för billigt?

Peter Belt hade ju en salva att smörja in proppskåpet med, som borde kunna substitueras med skönhetskrämen Crème de la Mer, som ligger på 600 000:- per kilo. Och man smörjer förstås in hela bostaden!

Annars borde man väl kunna hitta på något ställe där man vill använda Plutonium som väl kostar en bit över 30 000 000:- per kilo.

Annars har det väl redan lancerats en kabel som skulle innehålla tungt vatten (men i verkligheten innehöll blåfärgat vatten) så då känns steget till en tritium-kabel inte långt. Prislapp: Över 250 000 000:- per kilo.

Men den riktiga storfräsaren satsar självklart på Californium, vilket betingar nära 250 000 000 000:- per kilo. Ja, tvåhundrafemtio miljarder kilot! Guld är ju liksom bara som fjutt, om man jämför.

Vh, iö

Borde man inte smörja in sig själv inför varje lyssning? Då blir det särskilt dyrt för mig, som är extra omfångsrik, men det finns inga genvägar...

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-12-06 19:00

ja har kört med ståltråd som lågnivåkabel (sommarstuga+sprit = fyllskalle klanta ner hela stereon på golvet så kablage OCH RCA uttaget på cdn vart sopor) tur det fanns ståltråd och peta in, ingen hörde någon skillnad:D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-06 19:05

Figge77 skrev:ja har kört med ståltråd som lågnivåkabel (sommarstuga+sprit = fyllskalle klanta ner hela stereon på golvet så kablage OCH RCA uttagen på cdn vart sopor) tur det fanns ståltråd och peta in, ingen hörde någon skillnad:D

Det var nog ingen vanlig ståltråd, den hade säkert legat ute i fullmånens sken tre månvarv och burits in i stugan av en jungfru som gick baklänges och sjöng Halleluja på Pashto.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2016-12-06 19:18

precis! det hadde iaf inte med vårat intag av dunk förpackat innehåll (OBS! 1993-4 nångång) det var inne då :D

därav tror jag din teori är rätt! förklarar också varför ståltråden var rostig!

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-12-13 09:11

Jag hörde från tillförlitligt håll att denna mirakelsalva var ett bilvårdsmedel! Förmodligen något liknande Bosse Bildoktorns kopparpasta :mrgreen: Den som har rymligt samvete kan göra stora pengar i denna bransch.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-13 10:47

ErikAndersson skrev:

Jag hörde från tillförlitligt håll att denna mirakelsalva var ett bilvårdsmedel! Förmodligen något liknande Bosse Bildoktorns kopparpasta :mrgreen: Den som har rymligt samvete kan göra stora pengar i denna bransch.

Och den dyra belt-tejpen var samma typ av tejp som användes för att stripa Amazoner på den tiden det begav sig :-)
Han var nog storkund på Biltema. Eller inte.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2016-12-13 12:21

Nån som provat dom där "hifi-mössen" i en läderpåse?

Peter Belt hade nån pryl som kunde behandla vatten på nåt sätt så att stereon lät bra. Det var bara att dricka ett glas behandlat vatten så lät allting mycket bättre.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-12-13 13:01

Peter Belt har nytt på gång, nu finns det gem som förhöjer musikupplevelsen !
http://www.pwbelectronics.co.uk/wp-content/uploads/2015/05/PWB-Morphic-Link-Paper-Clips.pdf

We have suggested, ever since,
that the linkage could be examples of what Rupert Sheldrake refers to as
‘morphic resonance’, i.e. that things which exist and are identical are linked by
the energy of ‘morphic resonance’.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-12-13 13:10

Patricks tweaks är ju förhållandevis sansade jämfört med det där. :mrgreen:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-13 13:37

momus skrev:Nån som provat dom där "hifi-mössen" i en läderpåse?

Peter Belt hade nån pryl som kunde behandla vatten på nåt sätt så att stereon lät bra. Det var bara att dricka ett glas behandlat vatten så lät allting mycket bättre.

Jag har hifi-hästar. Behandlat vatten? Whisky? Funkar!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-12-13 14:06

En Svalanderollad Burmeister cd jag köpte för länge sedan som han avmagnetiserade(!?), slipade kanten och färgade svart.
Vilket naturligtvis kostade extra.
Tyvärr lånade jag ut den och minns inte längre till vem.
Men i någon stuga någonstans finns den kanske kvar och sprider glädje :)

Lät den bättre efter det?
Den lät bra, men det är svårt att säga om den blev bättre eftersom jag inte köpte en o-ollad att jämföra med.
Jag är skeptisk.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-13 18:43

Doofus skrev:Peter Belt har nytt på gång, nu finns det gem som förhöjer musikupplevelsen !
http://www.pwbelectronics.co.uk/wp-content/uploads/2015/05/PWB-Morphic-Link-Paper-Clips.pdf

We have suggested, ever since,
that the linkage could be examples of what Rupert Sheldrake refers to as
‘morphic resonance’, i.e. that things which exist and are identical are linked by
the energy of ‘morphic resonance’.

Fantastiskt. Han håller på än. Och vilka underbara förklaringar till att det låter olika han ger. Dessa jämrans energifält alltså och vår inbyggda aversion mot t ex PVC... beware! Allt låter lika bra, bara man ger prylarna dyrbar smörjelse, givetvis är det bara Belt som har formulan. Glöm inte de magiska gemen, särskilt kring högen av räkningar! Må han svälta ihjäl om den här ormoljan är hans levebröd!

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2016-12-13 20:57

Kan man använda saffran som dämpmaterial kanske?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-12-14 08:39

ostmaccan skrev:

Kan man använda saffran som dämpmaterial kanske?

Med ett guldpris som är ca:6 gånger högre än saffran så blir den dämparen inget annat än en ren budgetprodukt.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-12-14 15:19

ErikAndersson skrev:

Kopparpasta är egentligen ett mycket bra preparat. Leder ström utmärkt samt förhindrar oxidadion, Kan med fördel användas till spadterminaler för strömbrytare, likriktare mm. Kostar c:a femtiolappen för en tub.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-12-14 16:40

ErikAndersson skrev:Kopparpasta är egentligen ett mycket bra preparat. Leder ström utmärkt samt förhindrar oxidadion, Kan med fördel användas till spadterminaler för strömbrytare, likriktare mm. Kostar c:a femtiolappen för en tub.

Men hur är det med värmebeständigheten, Riskerar inte pastan att flyta iväg och (möjligen) ge kontakt på de mest oönskade ställen.
En bra produkt som ska användas under ansvar med andra ord.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2016-12-15 09:24

Jag har inte använt kopparpasta vid förstärkarbyggen, jag litar inte på spadterminaler utan föredrar att löda. Jag har däremot använt kopparpasta för andra ändamål bla till motorcycklar utan att den har runnit. Men det gäller som sagt att använda med förstånd. :)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-12-15 20:14

KarlXII skrev:En forummedlem som kanske vill vara anonym, låt oss kalla honom HarryBup*, äger en Shaktisten.
Det är nog bland det värsta i tweaksammanhang jag sett.
"Stenen" är ju inget mineral - det är någon typ av plast. Sicket jävla skit. :lol:

En annan konkurrent måste ju vara de där små mässingsskålarna som endast begåvade/utbildade kan placera ut i rummet.

*Hur nämnde HarryBup kommit över stenen är oklart men den används endast som skämtartikel :D

Buddhaskålar åsido.

Vi utförde ju hyggligt noggranna tester på denna Shaktisten när vi hade samlat vår testpanel.
Ingen av oss, som jag uppfattade det, anmälde detektion av hörbar förvrängning utan min uppfattning är att den är hyggligt transparent.
Nu var det förvisso öppna tester och förväntanseffekter kan spela spratt med oss, det vet vi.

Men.

Jag är inte säker på att testet utfördes på rätt sätt.
Detta då vår forummedlem som kanske vill vara anonym, varför inte låta oss kalla honom HarryBup, glömde stenen senare på kvällen.
Jag har därför sett till att ta ansvar för den, varit fodervärd sedan en tid och den inte rubbats ur sitt läge utan lämnats in situ.

Min teori är följande:
-Jag misstänker att denna Shaktisten inte var aktiverad.
Misstänker att vår forummedlem som kanske vill vara anonym, varför inte låta oss kalla honom HarryBup, faktiskt har förvarat den på annan plats än i närhet av sterion.

Jag har laddat den med mycket bra musik en längre tid och börjar bli riktigt fäst vid den lille rackaren!

En bonuseffekt är att jag har en brummande trafo på en extern strömförsörjning till en cd-spelare ( den ska lämnas in för service) som den effektivt eliminerar.
Den är ju faktiskt också en electromagnetic stabilizer.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-12-16 02:40

Inte aktiverad, säger du....
Intressant.

Frågan är hur man bäst laddar den.
Skickar man tillbaka den till fabriken?
Läser man högt ut Peter Belts manifest för den?
Chockar man den med 100+ dB saxofoner från en svensk dansbandssskiva?

Eliminerar brum?
Mysteriet tätnar.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-12-16 11:55

Närå, dä ä enkelt . . . bara att spela samtliga spår i "Bästa kramgoa låtarna"(2004)*
av Vikingarna på högsta volym, samtidigt som man befinner sig i avspelningsrummet
tesammans mä stenen, å biffen ä fixad, lätt som ena plätt . . . typ. :)

*Helst förstautgåvan om man vill vara på den säkra sidan.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2016-12-16 14:00

Om jag förstod den anonyme ägaren "HarryBup" rätt så laddas den av närheten till musiken.
Eller om det var stereon där var hans uttalande faktiskt lite svävande, nästan flummigt.

Den var helt enkelt urladdad när vi var där. Jämför med ett urladdat batteri, det fungerar inte.
Idag är den säkert fulladdad och på eller aktiverad eller vad man nu ska säga.

Personligen blev jag chockad av att shaktisten visade sig inte alls vara någon sten!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-12-17 18:21

2-ch skrev:Om jag förstod den anonyme ägaren "HarryBup" rätt så laddas den av närheten till musiken.
Eller om det var stereon där var hans uttalande faktiskt lite svävande, nästan flummigt.

Den var helt enkelt urladdad när vi var där. Jämför med ett urladdat batteri, det fungerar inte.
Idag är den säkert fulladdad och på eller aktiverad eller vad man nu ska säga.

Personligen blev jag chockad av att shaktisten visade sig inte alls vara någon sten!

Jag med. Tror inte på dem längre när det inte är sten. Någon som vill köpa mina?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi