Tell skrev:Svante skrev:Tell skrev:Är det verkligen så krävande då då det görs hela tiden o det knappt finns nån som ser det som ett problem? O vad är det man eventuellt hör för fel vid en dålig omsampling, sämre diskant bara som du nämnde i den andra tråden eller är det nåt mer? För det är väl det jag kan skymta om jag samplar om en bild fram o tillbaka att det blir en liten loss i det högfrekventa, aka en liten liten gnutta suddigare.
Alltså, ska det göras riktigt bra är det krävande, ja. Ska man göra något som folk i allmänhet inte reagerar på så är det lättare. Felen som kan uppstå är flera dels kan man få tonkurvepåverkan, dels kan man få vikningsdistorsion. En del omsamplare är heltalsimplementationer och då kan det uppstå distorsionskomponenter av annan sort. Det kan hända allt möjligt, och det luriga är att det hörs olika mycket på olika signaler. När jag hör dem är det oftast på signaler med riktigt mycket djupbas, speciellt om högtalarna inte kan återge djupbasen så att bara disten blir kvar. Det blir som ett högfrekvent kvitter, liksom.
Vad innebär "heltalsimplementation"? Om man översätter det till grafiksnack, är det omsampling utan interpolering eller liknande, att det blir "pixligt" o jävligt?
Hur ofta hör DU att det är ett problem med omsampling?
Heltalsimplementation innebär kort sagt att man har en fix upplösning på de tal som behandlas (minsta steget är 1) och en fix övre gräns (32767 för 16-bitstal). När man bygger ett interpolationsfilter innebär det många multiplikationer ock additioner och på vägen är det väldigt svårt att hålla koll på nivåerna, vilket lätt gör att man får problem med avrundningsfel eller överstyrning. Med flyttalsberäkningar behöver man inte hålla koll på detta på samma sätt.
Jag stöter ofta på problem med omsampling, men det är inte primärt i hifisammanhang utan i enklare sammanhang när man tar en standardPC med defaultinställningar. Då hör jag ofta det där högfrekvensfnisslet och det försvinner efter omställning i control panel.