Lägger Tidal ner 2018?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Lägger Tidal ner 2018?

Inläggav Svante » 2017-12-27 00:45

Tell skrev:
Svante skrev:
Tell skrev:Är det verkligen så krävande då då det görs hela tiden o det knappt finns nån som ser det som ett problem? O vad är det man eventuellt hör för fel vid en dålig omsampling, sämre diskant bara som du nämnde i den andra tråden eller är det nåt mer? För det är väl det jag kan skymta om jag samplar om en bild fram o tillbaka att det blir en liten loss i det högfrekventa, aka en liten liten gnutta suddigare.

Alltså, ska det göras riktigt bra är det krävande, ja. Ska man göra något som folk i allmänhet inte reagerar på så är det lättare. Felen som kan uppstå är flera dels kan man få tonkurvepåverkan, dels kan man få vikningsdistorsion. En del omsamplare är heltalsimplementationer och då kan det uppstå distorsionskomponenter av annan sort. Det kan hända allt möjligt, och det luriga är att det hörs olika mycket på olika signaler. När jag hör dem är det oftast på signaler med riktigt mycket djupbas, speciellt om högtalarna inte kan återge djupbasen så att bara disten blir kvar. Det blir som ett högfrekvent kvitter, liksom.

Vad innebär "heltalsimplementation"? Om man översätter det till grafiksnack, är det omsampling utan interpolering eller liknande, att det blir "pixligt" o jävligt?
Hur ofta hör DU att det är ett problem med omsampling?

Heltalsimplementation innebär kort sagt att man har en fix upplösning på de tal som behandlas (minsta steget är 1) och en fix övre gräns (32767 för 16-bitstal). När man bygger ett interpolationsfilter innebär det många multiplikationer ock additioner och på vägen är det väldigt svårt att hålla koll på nivåerna, vilket lätt gör att man får problem med avrundningsfel eller överstyrning. Med flyttalsberäkningar behöver man inte hålla koll på detta på samma sätt.

Jag stöter ofta på problem med omsampling, men det är inte primärt i hifisammanhang utan i enklare sammanhang när man tar en standardPC med defaultinställningar. Då hör jag ofta det där högfrekvensfnisslet och det försvinner efter omställning i control panel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-27 01:26

Svante skrev:
Tell skrev:
Svante skrev:
Alltså, ska det göras riktigt bra är det krävande, ja. Ska man göra något som folk i allmänhet inte reagerar på så är det lättare. Felen som kan uppstå är flera dels kan man få tonkurvepåverkan, dels kan man få vikningsdistorsion. En del omsamplare är heltalsimplementationer och då kan det uppstå distorsionskomponenter av annan sort. Det kan hända allt möjligt, och det luriga är att det hörs olika mycket på olika signaler. När jag hör dem är det oftast på signaler med riktigt mycket djupbas, speciellt om högtalarna inte kan återge djupbasen så att bara disten blir kvar. Det blir som ett högfrekvent kvitter, liksom.

Vad innebär "heltalsimplementation"? Om man översätter det till grafiksnack, är det omsampling utan interpolering eller liknande, att det blir "pixligt" o jävligt?

Heltalsimplementation innebär kort sagt att man har en fix upplösning på de tal som behandlas (minsta steget är 1) och en fix övre gräns (32767 för 16-bitstal). När man bygger ett interpolationsfilter innebär det många multiplikationer ock additioner och på vägen är det väldigt svårt att hålla koll på nivåerna, vilket lätt gör att man får problem med avrundningsfel eller överstyrning. Med flyttalsberäkningar behöver man inte hålla koll på detta på samma sätt.

Jag stöter ofta på problem med omsampling, men det är inte primärt i hifisammanhang utan i enklare sammanhang när man tar en standardPC med defaultinställningar. Då hör jag ofta det där högfrekvensfnisslet och det försvinner efter omställning i control panel.

Ah nu är jag med. Är van vid engelska termerna :) Dock så är nog själva matten för avancerad för mig att försöka förstå, även fast jag gärna skulle vilja förstå. Men hur ofta menar du att den här snåla versionen av omsampling används? Har du nån inblick i hur exakt Windows, Apple, Android osv gör?
Har du förresten ett exempel på nån låt/ljudfil som man kan försöka framkalla det här felet med? Är nyfiken på hur det låter.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-27 02:12

Tell skrev:
Svante skrev:
Tell skrev:

Ah nu är jag med. Är van vid engelska termerna :) Dock så är nog själva matten för avancerad för mig att försöka förstå, även fast jag gärna skulle vilja förstå. Men hur ofta menar du att den här snåla versionen av omsampling används? Har du nån inblick i hur exakt Windows, Apple, Android osv gör?
Har du förresten ett exempel på nån låt/ljudfil som man kan försöka framkalla det här felet med? Är nyfiken på hur det låter.

Jag ska fundera på saken, jag satt nyss och lekte med testsignaler på laptoppen med Win 7 jag har med mig nu och lyckades inte få den att bete sig uppenbart illa (genom laptophögtalarna...). Det går nog inte att säga hur vanligt det är, det finns så många sätt det kan bli fel på och det är nog bättre numera. De kan ju ha uppdaterat detta.

Det blir bara fler och fler frågor... :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-27 02:48

Svante skrev:Jag ska fundera på saken, jag satt nyss och lekte med testsignaler på laptoppen med Win 7 jag har med mig nu och lyckades inte få den att bete sig uppenbart illa (genom laptophögtalarna...). Det går nog inte att säga hur vanligt det är, det finns så många sätt det kan bli fel på och det är nog bättre numera. De kan ju ha uppdaterat detta.

Det blir bara fler och fler frågor... :roll:

Haha, ja jag har en tendens att vilja förstå saker :) O då jag själv aldrig hört problemet så är jag nyfiken.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-27 04:18

Conan skrev:Fast egentligen är nog fråga 1 redan besvarad. Det är extremt svårt att höra skillnad på wav och en bra snålkodad fil i 320 kb/s oavsett om det är mp3 eller ogg/vorbis. För normal musikkonsumtion (även på audiofilnivå :) ) är det i princip omöjligt.

Så då landar vi de facto direkt i fråga 2 - är det ljudkvalitetsskillnad på musik uppspelad direkt på Spotify kontra Tidal, CDDA eller FLAC, och vad beror den skillnaden i.s.f. på?

Problemet är då fortfarande, att man får se på enskilda utgåvan. Då det finns miljoner alternativ.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-12-27 16:48

Morello skrev:
Svante skrev:
Morello skrev:Huruvida Tidal och/eller skräpify går i graven struntar jag högaktningsfullt i - problemet för alla oss som gillar välljud är det förbannade "loudness race" som förstört praktiskt taget all populärmusik sedan cirka 1990 samt även andra genrer på senare år.

Tyvärr verkar det vansinneskomprimerade skräpljudet ha blivit normen även bland så kallade "audiofilerna" - om inte så skulle skräpify/tidal med alla remasters aldrig vunnit popularitet bland de som påstår sig värna om välljud.

Fast... Jag ser det som en möjlighet. Både Spotify och Tidal jobbar med att medelnivånormera det som streamas. De är inte framme ännu, men det går åt rätt håll, tror jag. Om majoriteten konsumenter streamar sina fonogram är incitamentet för loudness race borta.

I mina mest optimistiska stunder ser jag en tioårsperiod framöver när majoriteten streamas medelnivånormerat och när några upptäcker att de kan få med transienterna om man bara låter bli kompressorn och så uppstår ett "nytt" ideal med oförstörda transienter.

Och som jag ser det är den medelnivånormerade kanalen en förutsättning för det.

Jag träffade gamla kompisar från förr i onsdags på julöl och ämnet kom upp - ingen av dessa är dock audiofiler. Samtliga hade "volymnormering" påslagen i spotify-programvaran i telefonen (Skräpify skriver förvisso volymnormalisering....). Är denna påslagen kan en kompressor/limiter i förekommande fall användas för att öka nivån på sådant som är "för svagt". Skräpify ser jag ingalunda som en seriös aktör. Jag skulle applådera deras undergång faktiskt, vilket torde vara en tidsfråga mot bakgrund av de enorma förlsuterna kvartal efter kvartal, år efter år. :)

Trots detta vansinne med ljudkvaliteten vill jag tillönska alla mina forumkompisar en riktigt god jul!

Är det verkligen så? Att normaliseringen ibland går in och höjer nivån? Jag trodde i min enfald att den bara sänkte nivån (och i värsta fall höjde) helt linjärt. Kan du, Morello eller någon annan peka på källa till detta?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-27 16:55

Belker skrev:Är det verkligen så? Att normaliseringen ibland går in och höjer nivån? Jag trodde i min enfald att den bara sänkte nivån (och i värsta fall höjde) helt linjärt. Kan du, Morello eller någon annan peka på källa till detta?

Klart att normalisering jobbar på båda hållen! Det ingår i begreppet.. Idé än ju att normalnivån skall vara konstant, så folk slipper röra volymkontrollen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-12-27 18:15

Det är inte självklart att den jobbar med kompressor eller limiter, som Morello hävdar, därav min fråga. Som jag förstått det ändras inte dynamiken i en låt. Tidal tog det nyligen till nästa nivå med album normalization.
http://productionadvice.co.uk/tidal-normalization-upgrade/

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-27 18:24

Jag blir lite irriterad när de håller på och fegar. EBU R.128 finns, det är bara att implementera den så är det klart. EOD.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-27 19:18

Svante skrev:Jag blir lite irriterad när de håller på och fegar. EBU R.128 finns, det är bara att implementera den så är det klart. EOD.

Nä... det är bara att göra det BÄTTRE än R. 128 och marknadsföra att man är bäst. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-12-27 19:29

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Jag blir lite irriterad när de håller på och fegar. EBU R.128 finns, det är bara att implementera den så är det klart. EOD.

Nä... det är bara att göra det BÄTTRE än R. 128 och marknadsföra att man är bäst. :mrgreen:

Det går inte för strömningstjänsterna att "normalisera ner" så mycket i dagsläget. Då räcker inte utnivån från flertalet moderna mobila enheter till att ge en rimlig ljudnivå i till lyssnarnas hörlurar eller blåtandhögtalare.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-27 22:48

Dock så får man icke förglömma att normalisera går att stänga av.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-12-27 23:34

music4ever skrev:Dock så får man icke förglömma att normalisera går att stänga av.

Ja men då är vi tillbaka i loudness-war-träsket där man tjänar på att låta så högt som möjligt. För att t.ex. EBU R 128 ska bli effektivt borde allt material läggas med medelvärdet på den låga nivån. Men tyvärr som sagt så blir det för lågt för många uppspelare har för lite (alt. begränsningar) i hur hög utnivå de kan ge.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-28 01:19

Kompressorn som går in när man normaliserar i spotify låter helt fruktansvärt. Den är helt oanvändbar (om de inte har ändrat den på sistone).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-12-28 01:28

Åsså undrar somliga varför man(jag) föredrar att lyssna på vinyl . . . typ. :roll:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-28 02:42

music4ever skrev:Kompressorn som går in när man normaliserar i spotify låter helt fruktansvärt. Den är helt oanvändbar (om de inte har ändrat den på sistone).

Du menar alltså en kompressor som går in när spotify spelar musik som behöver spelas högre pga normaliseringen?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-28 02:47

music4ever skrev:Kompressorn som går in när man normaliserar i spotify låter helt fruktansvärt. Den är helt oanvändbar (om de inte har ändrat den på sistone).

När upplevde du detta?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-12-28 09:32

Jag vill också veta mer om detta. Har du låtexempel, music4ever? Även Nattlorden och Morello har uttalat sig sturskt om detta. Har någon fakta?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-12-28 11:58

Har nu grävt lite i detta:
Tidal tillämpar INTE höjning av nivåer. Som länkat ovan gör de dessutom normaliseringen per album. Sänkning är linjär, ingen limiting eller kompression.

YouTube, samma sak, fast per låt.

Spotify har tills nyligen tillämpat Replay Gain +3dB, men uppges nu slutat med det (antagligen iom att de sänkte från -11 till -14LUFS). Däremot ligger fortfarande en limiter i processen. Se uttalande från Spotify från i våras:
The limiter's ceiling used to be set at -0.04 dBFS, but we have now changed it to -1.0 dBFS. That change was made in May when they lowered the loudness level.

We have discussed True Peak limiting, and it is obvious that it's needed. We should measure True Peak levels, and we should make the limiter True Peak sensitive.

Both of these points are unfortunately not high on the "To-do-list", so I don't think it will happen all too soon.

Now, so far, we have decided to go with the limiter - but we think it's more important that we balance the volume / loudness with no limiter... especially as we've lowered the level so fewer songs will be limited.
You can turn off the loudness adjustment completely, if you really want to get rid of the limiter.

So, yes... for time being at least, then there is a limiter in the chain but it's actually very rare that it's working. On the material that I know for sure it has affected then I didn't hear any negative affects of it, but like with all audio processing ... results are program dependent ;)

That's it.... I hope this helps.

Jag tycker detta är lite motsägelsefullt. Vad ska de med en limiter till om de inte har positiv replay gain? Eller missförstår jag något?

http://siggidori.wixsite.com/skonrokk-studios/single-post/2017/09/05/Does-Spotify-use-a-limiter
https://community.spotify.com/t5/Social-Off-Topic/How-does-the-loudness-normalization-algorithm-work/td-p/1603671
http://productionadvice.co.uk/youtube-loudness-normalisation-details/

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-12-28 12:08

Googlade True Peak limiter och tror jag fattar nu. Det Spotify skriver om detta behöver inte betyda att de tillämpar höjning. Det har snarare, åter igen, att göra med inkompetent musikindustri, där mastringstekniker tycker att det är en bra idé att maxa alla reglage till 11, med påföljande klippning vid DA-konvertering.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-12-28 12:35

Belker skrev:The limiter's ceiling used to be set at -0.04 dBFS, but we have now changed it to -1.0 dBFS. That change was made in May when they lowered the loudness level.

We have discussed True Peak limiting, and it is obvious that it's needed. We should measure True Peak levels, and we should make the limiter True Peak sensitive.

Both of these points are unfortunately not high on the "To-do-list", so I don't think it will happen all too soon.

Now, so far, we have decided to go with the limiter - but we think it's more important that we balance the volume / loudness with no limiter... especially as we've lowered the level so fewer songs will be limited.
You can turn off the loudness adjustment completely, if you really want to get rid of the limiter.

So, yes... for time being at least, then there is a limiter in the chain but it's actually very rare that it's working. On the material that I know for sure it has affected then I didn't hear any negative affects of it, but like with all audio processing ... results are program dependent ;)

That's it.... I hope this helps.

Man kan ju bli vansinnig för mindre. De visar ingen respekt alls för konstverken de distribuerar. Och ingen respekt för att det finns folk som kan det där som redan har löst problemet med R.128. Arrrgh. :evil:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-12-28 12:53

Men är det verkligen Spotifys fel här? Visst R128 kanske löser det, men det är väl knappast Spotifys fel att Konstverken inte går att distribuera utan att de klipper?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-28 12:57

Det är ju inget måste att låta fonogrammen toppklippa, det är ett sätt man verkar ha valt - ett resultat av loudness war helt enkelt.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-12-28 13:05

Så ett spår med medelvärde -28 och peakar på 0 med påföljande klippning av true peak ska släppas fram av streamingtjänsten? Eller ska en limiter skydda användaren från klippningen? Eller sänka allt till -29? Inte retoriska frågor. Jag undrar!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-28 13:21

Svante skrev:

Man kan ju bli vansinnig för mindre. De visar ingen respekt alls för konstverken de distribuerar. Och ingen respekt för att det finns folk som kan det där som redan har löst problemet med R.128. Arrrgh. :evil:

Skräpify är inget för den medanspråk. Bojkotta skräpet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2017-12-28 14:46

music4ever skrev:
icko skrev:Inte alls min erfarenhet. Hur många anger detta som skäl till att de spelar vinyl exempelvis i tråden "Vinyl vs cd" ?

Världen är större än Faktiskt. Testa och gå in på Steve Hoffmans forum, eller några av de andra stora hifi forumen.

Stevehoffman.com hade jag aldrig hört talas om, ska läsa lite där. Tack för tipset.

Harryup skrev:
shifts skrev:Det är väl en inställning vanligare på andra forum än här.

Inte min erfarenhet alls, om du menar Euphonia så tycker jag att man är mycket väl medvetna om vinylens tekniska fel och problem. Snarare är det upplevelsen som det pratas om som många föredrar.

/Harryup

+1
Senast redigerad av icko 2017-12-28 15:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2017-12-28 15:12

Problemet Spotify / Tidal har ju redan framkommit, att det kommer vara en massa telefoner / blåtandshögtalare som inte kan öka utnivån tillräckligt. Att implementera R.128 rakt av kommer generera enormt antal klagomål map låg volym. Mängden klagomål avseende R.128 är försvinnande få i jämförelse. Deras mål är ju att tjäna pengar, överleva som företag. Inte att tillfredsställa ett fåtal audiofiler där många inte ens använder tjänsten. gör du?

För mig är den stora vinsten med Spotify att hitta ny musik, exempelvis via spellistan "Discover Weekly".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-12-28 15:14

icko skrev:

Problemet Spotify / Tidal har ju redan framkommit, att det kommer vara en massa telefoner / blåtandshögtalare som inte kan öka utnivån tillräckligt. Att implementera R.128 rakt av kommer generera enormt antal klagomål map låg volym. Mängden klagomål avseende R.128 är försvinnande få i jämförelse. Deras mål är ju att tjäna pengar, överleva som företag. Inte att tillfredsställa ett fåtal audiofiler där många inte ens använder tjänsten. gör du?

För mig är den stora vinsten med Spotify att hitta ny musik, exempelvis via spellistan "Discover Weekly".

Svaret är väl enkelt - "köp en bättre telefon" ?

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2017-12-28 15:17

Så att tjänsten kan bli mer kreddig bland medelålders män som inte använder tjänsten?

Deras sänkning från -11dB till -14dB är som jag förstår ett försök att gå i en bättre riktning. Tur har ju telefoner relativt kort livslängd.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2017-12-28 15:23

Telefon - pratar vi inte om musikanläggningar här?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi