Etik mot "lurade" audiofiler

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Re: Etik mot "lurade" audiofiler

Inläggav JM » 2018-01-23 21:25

bakerman22 skrev:När jag läser dom här trådarna kommer jag alltid att tänka på en ung grabb som skrev på ett annat forum för några år sen.
Han kunde absolut ingenting om ljud.
Han hade lyckats spara ihop en budget på 5000 spänn och ville addera en baslåda i sitt pojkrum.

Glad i hågen gick han till den lokala hifihandlaren. Ut kom han med en baslåda för 2500 och en lågnivåkabel för lika mycket...

Jag ser ingen etisk skillnad mellan att lura den unga grabben och damen med de dyra kablarna.

Det är inte mer etiskt ok att lura en med pengar än grabben som kämpat ihop sina 5000 kr.

Men vi är hjärntvättade sedan barnsben att de som har pengar behandlar vi med andra etiska normer.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-23 23:43

petersteindl skrev:
shifts skrev:Med så få kvinnor i hobbyn, tycker jag vi ska heja på henne istället och gratulera till att rejält ha trampat i hifiklaveret! :D

På riktigt: Gratulera istället för att gnissla tänder. Hon verkar väldigt nöjd med sitt köp och då finns det ju inte mycket att knorra över.

:D Bra där. Precis min uppfattning.

Med vänlig hälsning
Peter

Håller också med helt å hållet! Låt människan få vara glad och nöjd. Tipsa om lite bra musik, eller ännu hellre, låna ut lite bra, spännande och välljudande skivor så hon får lyssna på i nya anläggningen. Sen kan ni snacka om den bra och välljudande musiken istället för hur blåst du tycker hon vart på kablarna.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2018-01-24 00:14

jansch skrev: Snip ..

"Värdet" - som kunden sätter, behöver inte nödvändigtvis vara relaterat till tekniska prestanda.
Min fru har en klocka från ett av "prestige märkena" som aldrig går rätt, IKEA klockan för 19:90 i mitt hobbyrum går exaktare men är hon lurad ?(eller har hon blivit lurad?) Skillnaden i kundpris är mer än 1 på 5.000. Man måste skilja på känsla och verklighet.... och känslor är normalt starkare. Snip .

Ha! Det där "dilemmat" känner jag igen. Vid kl 22:06 skulle jag tajma av hur mycket klockan på handleden egentligen fortar sig, samtidigt upptäcktes att en sprint gett upp i armbandet. Ren tur att den fortfarande var kvar på handleden och inte låg i rännstenen.

För en dryg månad sedan gick plastarmbandet av på min eminenta, fina och exakta Casio med 10-årsbatteri. Grävde därför fram en Rolex Oyster Perpeteum Submariner ur en skrivbordslåda. Konstaterade påföljande dag att den fortat sig. OK, hur mycket? Nu en månads senare vet jag att uret fortar sig med 149 minuter på 31 dagar och 6 minuter. Alltså 0,455 % eller 6,55 minuter /dag. Ska man lägga en hundring på nytt plastarmband från Clas i Sjön eller slanta upp ca 5 papp på junktidsvisaren för service, rundsmörjning plus ny sprint och få tillbaks en snajsig mekanisk skrytklocka som visar någorlunda rätt? Såg annons för någon vecka sedan på en begagnad Submariner från 2012, nästan 60K ville säljaren ha, min är sedan 80-talet men är väl knappast utan värde för det. Känns ändå sisådär, när alternativen övervägs. Roslagens Urmakeri-Morello har nog sin uppfattning klar, min är det inte.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-01-24 00:25

jansch skrev:När blir man lurad?

Min fru har en klocka från ett av "prestige märkena" som aldrig går rätt, IKEA klockan för 19:90 i mitt hobbyrum går exaktare men är hon lurad ?(eller har hon blivit lurad?)

Det hela är mycket enkelt och beror på om hon blev itutad att finklockan skulle visa tiden exaktare eller ej. Och risken för det är mycket liten då inga dyrarmbandsurspekulater som tror nått så dumt, och det påstås heller aldrig. Till skillnad från dyrkablar köps de på uttalade status- eller designvärden. Precis som den dyra handväskan är dyr för att den är snygg eller dyr för att den är dyr. Inte för att någon tror att den bättre bär innehållet.

Alltså, hur i hela si-och-så tänkte du att det skulle vara en relevant liknelse?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2018-01-24 00:50

Den här tråden kommer ständigt bort från ämnet och problemet. Det handlar inte om att lägga mycket pengar på onödiga saker (där sitter vi nog alla i glashuset), branschens marginaler eller metavärde i statusprodukter. Det handlar om detta:

"Jo men jag tänkte först köpa ett annat par högtalare, men en vän till mig tipsade om ett nytt par så när jag fick provlyssna på dem hade vi också möjligheten att jämföra högtalarkablarna. Och vilken skillnad! Allt knaster försvann från vinylskivorna och det blev verkligen kristallklart ljud!"

Den upplevelsen av hur ljudet ändras trodde jag inte var möjlig vid en jämförelse mellan kablar. Ett sådant påstående kräver följdfrågor och klargörande. Det går utmärkt att ställa frågor kring detta utan att kränka någon eller vara insinuant. Jag vill t.ex veta om hon verkligen menar det så som jag uppfattar det hon sa. Skivknaster försvann?! Jag vill i så fall veta vad det är för superkablar (sådana kan jag tänka mig att betala 15000 för). Jag vill veta hur demon gick till och vem som utförde den, osv.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-01-24 01:42

Belker skrev:"Jo men jag tänkte först köpa ett annat par högtalare, men en vän till mig tipsade om ett nytt par så när jag fick provlyssna på dem hade vi också möjligheten att jämföra högtalarkablarna. Och vilken skillnad! Allt knaster försvann från vinylskivorna och det blev verkligen kristallklart ljud!"

Den upplevelsen av hur ljudet ändras trodde jag inte var möjlig vid en jämförelse mellan kablar. Ett sådant påstående kräver följdfrågor och klargörande. Det går utmärkt att ställa frågor kring detta utan att kränka någon eller vara insinuant. Jag vill t.ex veta om hon verkligen menar det så som jag uppfattar det hon sa. Skivknaster försvann?! Jag vill i så fall veta vad det är för superkablar (sådana kan jag tänka mig att betala 15000 för). Jag vill veta hur demon gick till och vem som utförde den, osv.

Det kan vara så enkelt som att detta är ett paradexempel på att vi inte har något språk att beskriva ljud med. Knaster (inte skivknaster) kanske betyder högfrekvensinformation för henne. Vi kan inte anta något om hur hon uppfattar "knaster", det kan vara hur olikt vår egen uppfattning som helst. I sådana fall är detta också ett paradexempel på hur omedvetna mottagarna (=vi) är om att så är fallet, vi förutsätter automatiskt att vi tänker på samma sak som hon när hon säger "knaster".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-24 01:55

Finkablar behöver ett gäng såna här också...
Bilagor
sortlift.png
sortlift.png (688.92 KiB) Visad 1776 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-01-24 07:35

Belker skrev:Ett sådant påstående kräver följdfrågor och klargörande. Det går utmärkt att ställa frågor kring detta utan att kränka någon eller vara insinuant.

Men då du ju själv vet svaret på frågan (dvs det finns ingen kabel som kan minska knastret från en vinylskiva samtidigt som den gör allt annat ljud klarare) så vad är det du vill veta från kabelköparen? Jo att/hur hon har blivit blåst på köpet. Det är väl insinuant om nåt, och hon som köpt kablarna lär ju inte bli gladare.

Samma sak med förslaget nån hade om att ta sina egna EKK-sladdar och åka hem till henne för en jämförande lyssning. Den övningen är ju knappast till för att lära sig mer om hennes nyköpta sladdar utan för att skriva henne på näsan att hon gjort ett galet köp.

Ni verkar tycka att ni känner ett ansvar att hjälpa kabelköparen att komma till insikt om det dåliga köpet och kanske att då be att få lämna tillbaka sladdarna, men personen kanske inte alls vill bli hjälp av den här "insikten" utan vill säkert bara lyssna på musik genom den nya, fina anläggningen.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2018-01-24 07:40

Precis Svante, det hade varit min första fråga och jag kan inte förstå varför det skulle vara så känsligt att diskutera med henne.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2018-01-24 09:38

Men damen köpte cd spelare och inte vinyl spelare....

Tell

Inläggav Tell » 2018-01-24 09:50

Förstår inte hur vissa här kan försvara sånt här bedrägeri som damen blivit utsatt för?
"Hon är glad o nöjd så ingen skada skedd!". Pja för dom pengarna hade hon kunnat köpa betydligt roligare saker, typ en ny fina tv-apparat, en semester eller tillomed lite extra ledighet där hon kan sitta o njuta av musiken från en billig kabel istället. Hon hade också kunnat skänka pengarna till nån hjälporganisation där dom gjort mycket mer nytta. Så jo, mycket skada är skedd imo.
I min värld är det kapitalförstöring, vaskning o bara så extremt inneffektivt att slänga så mycket pengar på ingenting. O jag ogillar starkt ineffentivitet.
Men så ja skadan är ju redan skedd, så därför är det kanske dumt att skapa dålig stämning i sitt sällskap genom att förklara för henne vilket felköp hon gjort. Tyvärr :/

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-01-24 10:18

Adhoc skrev:För en dryg månad sedan gick plastarmbandet av på min eminenta, fina och exakta Casio med 10-årsbatteri. Grävde därför fram en Rolex Oyster Perpeteum Submariner ur en skrivbordslåda. Konstaterade påföljande dag att den fortat sig. OK, hur mycket? Nu en månads senare vet jag att uret fortar sig med 149 minuter på 31 dagar och 6 minuter. Alltså 0,455 % eller 6,55 minuter /dag. Ska man lägga en hundring på nytt plastarmband från Clas i Sjön eller slanta upp ca 5 papp på junktidsvisaren för service, rundsmörjning plus ny sprint och få tillbaks en snajsig mekanisk skrytklocka som visar någorlunda rätt? Såg annons för någon vecka sedan på en begagnad Submariner från 2012, nästan 60K ville säljaren ha, min är sedan 80-talet men är väl knappast utan värde för det. Känns ändå sisådär, när alternativen övervägs. Roslagens Urmakeri-Morello har nog sin uppfattning klar, min är det inte.

Min mekaniska klocka drar sig ca 1s/24h, din verkar verkligen vara i behov av service. Skicka upp den till Roslagens Urmakeri vetja! :D
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2018-01-24 10:49

JM skrev:
bakerman22 skrev:När jag läser dom här trådarna kommer jag alltid att tänka på en ung grabb som skrev på ett annat forum för några år sen.
Han kunde absolut ingenting om ljud.
Han hade lyckats spara ihop en budget på 5000 spänn och ville addera en baslåda i sitt pojkrum.

Glad i hågen gick han till den lokala hifihandlaren. Ut kom han med en baslåda för 2500 och en lågnivåkabel för lika mycket...

Jag ser ingen etisk skillnad mellan att lura den unga grabben och damen med de dyra kablarna.

Det är inte mer etiskt ok att lura en med pengar än grabben som kämpat ihop sina 5000 kr.

Men vi är hjärntvättade sedan barnsben att de som har pengar behandlar vi med andra etiska normer.

JM

Jag har lite svårt att föreställa mig hur ditt etiska resonemang ser ut. Deontologi in absurdum? Snor man maten från den som inte har något mer att äta den dagen eller från någon som har kylskåpet fullt så anser de flesta av oss att det första är värre, med eller utan indoktrinering. Härav det gamla uttrycket: det drabbar ingen fattig.

/DQ-20

Edit: Ser för mitt inre hur JM ställer sig framför TV:n på julafton när Robin Hood visas. "Det här får ni inte se! Det bygger på en rutten etik som vi indoktrinerats med. Robin Hood är en simpel tjuv!"
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-24 11:40

Adhoc skrev:
För en dryg månad sedan gick plastarmbandet av på min eminenta, fina och exakta Casio med 10-årsbatteri. Grävde därför fram en Rolex Oyster Perpeteum Submariner ur en skrivbordslåda. Konstaterade påföljande dag att den fortat sig. OK, hur mycket? Nu en månads senare vet jag att uret fortar sig med 149 minuter på 31 dagar och 6 minuter. Alltså 0,455 % eller 6,55 minuter /dag. Ska man lägga en hundring på nytt plastarmband från Clas i Sjön eller slanta upp ca 5 papp på junktidsvisaren för service, rundsmörjning plus ny sprint och få tillbaks en snajsig mekanisk skrytklocka som visar någorlunda rätt? Såg annons för någon vecka sedan på en begagnad Submariner från 2012, nästan 60K ville säljaren ha, min är sedan 80-talet men är väl knappast utan värde för det. Känns ändå sisådär, när alternativen övervägs. Roslagens Urmakeri-Morello har nog sin uppfattning klar, min är det inte.

Adhoc, äldre Submariner är mycket dyra idag. Var rädd om den och använd den inte utan att göra översyn. Har den legat en längre (>10 år) tid finns ingen olja kvar och du verkdelarna slits mycket snabbt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-24 11:43

Rydberg skrev:Min mekaniska klocka drar sig ca 1s/24h, din verkar verkligen vara i behov av service. Skicka upp den till Roslagens Urmakeri vetja! :D

Har i princip slutat att ta mot klockor då jag som du känner till jobbar ganska mycket med nya audio-produkter. Därtill har det blivit ohyggligt svårt med reservdelar
Numera tar jag bara mot extra intressanta ur. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2018-01-24 12:47

Morello skrev:
Rydberg skrev:Min mekaniska klocka drar sig ca 1s/24h, din verkar verkligen vara i behov av service. Skicka upp den till Roslagens Urmakeri vetja! :D

Har i princip slutat att ta mot klockor då jag som du känner till jobbar ganska mycket med nya audio-produkter. Därtill har det blivit ohyggligt svårt med reservdelar

Har du någon konkurrent du kan rekommendera?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-24 12:55

pingvinen skrev:Men damen köpte cd spelare och inte vinyl spelare....

De bytte kablar och källa samtidigt och drog slutsatsen att knasterfriheten berodde på kabeln :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-24 13:01

Conan skrev:Ni verkar tycka att ni känner ett ansvar att hjälpa kabelköparen att komma till insikt om det dåliga köpet och kanske att då be att få lämna tillbaka sladdarna, men personen kanske inte alls vill bli hjälp av den här "insikten" utan vill säkert bara lyssna på musik genom den nya, fina anläggningen.

Jopp, det gäller att rädda folk från att gå ner sig helt i ormoljegropen. En gång är ingen gång, men vem vet vad som händer nästa gång en sådan person kommer in till en samvetslös handlare. Svarta koner... jo jo... o jordlådor... och nätpluggar... o varför inte lite kristaller när vi ändå håller på? Klart vi som är upplysta har ett visst ansvar att hjälpa våra medmänniskor. Tycker du inte det?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-01-24 13:35

DQ-20 skrev:
Morello skrev:

Har du någon konkurrent du kan rekommendera?

/DQ-20

Rob Engström är duktiga.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-24 14:03

Endera är man där och hjälper eller stjälper i samband med köpet eller också så håller man käften tills man blir tillfrågad anser jag.
Gratta henne till ett köp som gjort henne nöjd. En kompis som kommer och påpekar saker att man borde vara missnöjd och inte alls njuta av stereon är ingen kompis. Tänk om ni har vänkretsen full av kompisar som vet bättre men alltid i efterhand. Har du köpt vinterdäck på original lättmetallfälgar, du är grundlurad. Går lika bra att köra med plåtfälgar ifrån nån billighetsleverantör etc etc. Va, har du köpt en ny CD-spelare istället för en beggad 668 på blocket, lurad.
Livet är fullt av val och alla man gör kanske inte är kloka i alla aspekter men att ta njutningen ifrån folk är inte ett val jag gör.
Njuter man av att ha original BMW-fälgar och kör i salt och sand så är det upp till den personen att göra det.
OM den dessutom är hennes hörselupplevelse att det ljud som hon beskriver som knastret försvann så kanske det skulle beskrivits annorlunda av nån av oss. Kanske det var nån vass diskant, kanske det inte var högtalarkablarna som byttes utan småsignalkablarna som plockade upp nån störning ifrån en dimmer eller vad som helst.
Det är inte alls säkert att hon hörde fel utan bara beskriver det med lite svårförstådda ord. Och handlaren har ingen skyldighet att ta tillbaka några kablar om inte öppet köp verkligen kommit överens om så chansen är stor att släpar man dit sina EKK och ingen hör skillnad så är den tidigare glada tjejen inte längre glad och EKK-mannen är några vänner fattigare. Hjälp till innan köpet om ni tror att ni är kapabla till det och inte efter. Under de år jag jobbade i affär så var det inte så många tjejer som vågade köpa sin stereo själva. Ofta hade de med en inte sällan mindre begåvad kille som skulle hjälpa till och välja grejor. Tjejer hör bättre än killar, i synnerhet eftersom de inte har nån bias av att ha pluggat märken och modeller som andra killar gillar. De tjejer som kom, valde grejor som lät bra tillsammans i en kombination som passade deras plånböcker. Så kul att hon är nöjd och hoppas hon får fortsatt vara det.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-24 14:04

hifikg skrev:
Conan skrev:Ni verkar tycka att ni känner ett ansvar att hjälpa kabelköparen att komma till insikt om det dåliga köpet och kanske att då be att få lämna tillbaka sladdarna, men personen kanske inte alls vill bli hjälp av den här "insikten" utan vill säkert bara lyssna på musik genom den nya, fina anläggningen.

Jopp, det gäller att rädda folk från att gå ner sig helt i ormoljegropen. En gång är ingen gång, men vem vet vad som händer nästa gång en sådan person kommer in till en samvetslös handlare. Svarta koner... jo jo... o jordlådor... och nätpluggar... o varför inte lite kristaller när vi ändå håller på? Klart vi som är upplysta har ett visst ansvar att hjälpa våra medmänniskor. Tycker du inte det?

Innan köp ja om man nu verkligen har något att bidra med, efter köp som man är nöjd med, nej.

/Harryup

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-01-24 14:24

Harryup skrev:Endera är man där och hjälper eller stjälper i samband med köpet eller också så håller man käften tills man blir tillfrågad anser jag.
Gratta henne till ett köp som gjort henne nöjd. En kompis som kommer och påpekar saker att man borde vara missnöjd och inte alls njuta av stereon är ingen kompis. Tänk om ni har vänkretsen full av kompisar som vet bättre men alltid i efterhand. Har du köpt vinterdäck på original lättmetallfälgar, du är grundlurad. Går lika bra att köra med plåtfälgar ifrån nån billighetsleverantör etc etc. Va, har du köpt en ny CD-spelare istället för en beggad 668 på blocket, lurad.
Livet är fullt av val och alla man gör kanske inte är kloka i alla aspekter men att ta njutningen ifrån folk är inte ett val jag gör.
Njuter man av att ha original BMW-fälgar och kör i salt och sand så är det upp till den personen att göra det.
OM den dessutom är hennes hörselupplevelse att det ljud som hon beskriver som knastret försvann så kanske det skulle beskrivits annorlunda av nån av oss. Kanske det var nån vass diskant, kanske det inte var högtalarkablarna som byttes utan småsignalkablarna som plockade upp nån störning ifrån en dimmer eller vad som helst.
Det är inte alls säkert att hon hörde fel utan bara beskriver det med lite svårförstådda ord. Och handlaren har ingen skyldighet att ta tillbaka några kablar om inte öppet köp verkligen kommit överens om så chansen är stor att släpar man dit sina EKK och ingen hör skillnad så är den tidigare glada tjejen inte längre glad och EKK-mannen är några vänner fattigare. Hjälp till innan köpet om ni tror att ni är kapabla till det och inte efter. Under de år jag jobbade i affär så var det inte så många tjejer som vågade köpa sin stereo själva. Ofta hade de med en inte sällan mindre begåvad kille som skulle hjälpa till och välja grejor. Tjejer hör bättre än killar, i synnerhet eftersom de inte har nån bias av att ha pluggat märken och modeller som andra killar gillar. De tjejer som kom, valde grejor som lät bra tillsammans i en kombination som passade deras plånböcker. Så kul att hon är nöjd och hoppas hon får fortsatt vara det.

/Harryup

Väl talat!

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2018-01-24 14:32

Men problemet här är ju inte bara denna kvinnan och vad hon får i sitt hem. Problemet är strukturelt. Om man verkligen tycker att god ljud är viktigt, så är det ju en liten tragedi att det är så svårt att hitta god information om detta, och att man inte kan få rationell väglädning om man går till en hifi-affär. Ja, så vill jag säga det: Det är en tragedi. Som Svante skrev i tråden längre upp: "Till slut så fyller desinformationen hela internet och det blir omöjligt för den som vill att hitta riktig information. Vi är nästan där idag. Det går inte idag som okunnig att söka på nätet och hitta kunskap om hifi. Bruset är för starkt".

Det är just så det är. För mig, då jag började med hifi för 4-5 år sedan (innan det var jag bare interesserad av musik, inte av ljudåtergivning i sig), var det nästantill omöjligt att förstå hur jag skulle gå fram. För mig gick det mycket pengar förlorad fördi jag litade på hifi-tidningarna och hifi-säljarna, och försökte att byta på dacar, kablar och förstärkare när jag inte var nöjd. Jag läste om hur slutsteg "lät", och var förvånad när ljudet hos mig var ungefär som förr även efter att jag hade bytat slutsteg. I dag vet jag at problemene jag upplevde berodde på rumsakustik, högtalarplacering och för dåliga högtalare helt enkelt.

För saken är ju att hifi inte är så jättesvårt. 90 procent handlar om saker som är väl belagda i många många psykoakustiske undersökningar. Högtalare betyder klart mest. Det rationella är därför att använda så mycket man kan på at köpa så goda högtalara man har råd till. Det betyder låg dist, god dynamisk förmåga, smooth tonkurva och jamn spridning med frekvens. Sen måste man se till att placera hogtalare och lyssningsposition symmetrisk, både i relation till varandra och i rummet. Och sen måste man ofta göra nåt med basåtergivningen. Om man bare är en lyssnare, kommer man väldigt långt med rums-eq i basen. Om man är ambisiös och har ett rum som tillåter det, kan man börja med passive åtgärder, eventuelt med aktive basfällor. Dom pengarna man har igen efter detta kan man använda på elektronik - källa, slutsteg (om man inte har aktiva högtalare), osv.

Och sen man kan krångla på hifi-forum om vad som är best av olika högtalarprincip (dynamisk/dipol/elektrostat/horn/omni etc), och hur stor skilnad det gör med byte av elektronik.

Men 90 procent av high-fidelity är rätt okomplicerad, skulle jag påstå. Det finns rationella sätt att uppnå det på som inte är särskilt svåra. Men denna informationen är det nästantill omöjlig att hitta på ett enkelt sätt i dom flesta hifi-publikationer eller hos hifi-säljare. Det gör att väldigt många människor har mycket sämre ljud i sina hem än dom annars skulle haft, om hifi-världen bare hade varit präglad av en basal och grundläggande rationalitet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-01-24 14:42

Harryup skrev:Endera är man där och hjälper eller stjälper i samband med köpet eller också så håller man käften tills man blir tillfrågad anser jag.

/Harryup

Ja, jag förväntar mig då att mina vänner är ärliga och raka och inte några ryggradslösa ryggdunkare. Om min nya kabel (eller nya högtalare för den delen) visar sig vara kejsarens nya kläder tycker jag de ska säga de. Kan man inte vara ärlig med sina vänner undrar jag vad den vänskapen är värd?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tell

Inläggav Tell » 2018-01-24 14:52

jonasp skrev:Ja, jag förväntar mig då att mina vänner är ärliga och raka och inte några ryggradslösa ryggdunkare. Om min nya kabel (eller nya högtalare för den delen) visar sig vara kejsarens nya kläder tycker jag de ska säga de. Kan man inte vara ärlig med sina vänner undrar jag vad den vänskapen är värd?

This! O vad är man för kompis om man bara står o tittar på medans nån slänga hårt injobbade pengar i sjön?
Senast redigerad av Tell 2018-01-24 14:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-24 14:55

jonasp skrev:Ja, jag förväntar mig då att mina vänner är ärliga och raka och inte några ryggradslösa ryggdunkare. Om min nya kabel (eller nya högtalare för den delen) visar sig vara kejsarens nya kläder tycker jag de ska säga de. Kan man inte vara ärlig med sina vänner undrar jag vad den vänskapen är värd?

Jag håller helt med. Ärlighet mellan vänner är viktigare än ömma tår enligt mig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-01-24 14:58

Det handlar inte om att vara ärlig eller oärlig.
Det handlar om att man ombedd gör livet surt för en annan människa.

Om man blir tillfrågad så skall man ju förstås säga vad man tycker, men blir man inte tillfrågad så behöver man inte inleda med att förklara att en annan person borde vara missnöjd inte bara med produkterna men även med personens egen smak då den tydligen inte heller är tillfylles eftersom hon är nöjd vilket hon inte skall vara.

/Harryup

jansch

Inläggav jansch » 2018-01-24 15:29

gopnik, Du skrev: "Till skillnad från dyrkablar köps de på uttalade status- eller designvärden".

Menar du då att kunder alltid köper "dyrkablar" för att de har en klar bild av att ljudet i anläggningen kommer bli bättre?

Köpbeteende och och köpbeslut är mycket mer komplext än vad de flesta människor tror. Man (även jag) vill gärna tro att alla köpbeslut är rationella och välmotiverade, främst då med "hårda" fakta t.ex. tekniska specar.
Detta är ju i sig ganska svårt med "dyrkablar" då de sällan är specade!

Det finns massor av undersökningar och studier på köpbeteenden gjorda under de senaste 50 åren och man kan konstatera att köpbeslutet sällan tas på RATIONELLA grunder. Intressant är att trots inköp som är dyra för de flesta människor - typ bilköp är det inte faktabaserade underlag som styr beslutet. Bilar är speciellt intressant då faktaunderlagen ofta är väldigt utförliga.
Selektiv perception och inte minst våra grundläggande prioriteringar/behov (Maslow) styr hårt våra beslut.

Ännu mer komplext blir det när man gör ALLT MAN KAN för att ta ett rationellt beslut. Detta gäller för B2B affärer och främst om LOU krävs (Lagen om offentlig upphandling för Verk och Myndigheter). Det visar sig då att köpbesluten ibland blir SÄMRE, d v s vi har inte förmågan att definiera alla FORMELLA/rationella krav korrekt i form av en helhetsbild. Lite "vanlig känsla" hade räddat många sådana affärer. Alltså typ: "det här känns inte rätt" eller "jag tror mer på..."

Titta gärna på företags affärsideer och produktannonsering (hur dom profilerar) och fråga grannen varför han köpte sin 3:e Volvo. Du kommer få massa "rationella" argument men det var nog inte så beslutet togs. Vi (människor) är fantastiska på att hitta argument för våra köpbeslut i efterhand. Vi läser faktiskt fler t.ex.Volvo annonser/artiklar EFTER köpet och mår då bra av att motivera vårt köp.

Min fru köpte "en klocka som skulle vara hela livet". Jag har ingen aning om detta i praktiken styrde beslutet - intressant att du vet mer om hennes beslut än hon själv och undertecknad ("köps de på uttalade status- eller designvärden")

Nyfiken fråga: Hur tar man ett köpbeslut på dyrkablar som inte har någon spec? Lyssnar på en ljudmässa, selekterar ur alla hörselintryck som inte kommer från resten av anläggningen? Eller något annat sätt?

Tell

Inläggav Tell » 2018-01-24 15:48

Harryup skrev:Det handlar inte om att vara ärlig eller oärlig.
Det handlar om att man ombedd gör livet surt för en annan människa.

Om man blir tillfrågad så skall man ju förstås säga vad man tycker, men blir man inte tillfrågad så behöver man inte inleda med att förklara att en annan person borde vara missnöjd inte bara med produkterna men även med personens egen smak då den tydligen inte heller är tillfylles eftersom hon är nöjd vilket hon inte skall vara.

/Harryup

Kortsiktigt surt ja, men långsiktigt så kanske personen lär sig nåt. Tycker det kan vara rätt oärligt o oschysst att bara vara tyst också.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-01-24 15:48

jansch skrev:Nyfiken fråga: Hur tar man ett köpbeslut på dyrkablar som inte har någon spec? Lyssnar på en ljudmässa, selekterar ur alla hörselintryck som inte kommer från resten av anläggningen? Eller något annat sätt?

Alla seriösa handlare låter dig låna hem kablar och så kan du testa i lugn och ro i din egen anläggning. Jag lånade hem en hel kablar i början av 2000-talet (2000-2005) från Lefflers i Linköping och där var aldrig något köptvång eller liknande. Jag gjorde även blindtester på den tiden (grannen fick vara försökskanin) mellan de olika kablarna men räknade sällan ut signifikanser, jag ville mer har subjektiva uttalanden och sen kunde jag jämföra dessa med mina egna intryck.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi