av oivavoi » 2018-01-24 14:32
Men problemet här är ju inte bara denna kvinnan och vad hon får i sitt hem. Problemet är strukturelt. Om man verkligen tycker att god ljud är viktigt, så är det ju en liten tragedi att det är så svårt att hitta god information om detta, och att man inte kan få rationell väglädning om man går till en hifi-affär. Ja, så vill jag säga det: Det är en tragedi. Som Svante skrev i tråden längre upp: "Till slut så fyller desinformationen hela internet och det blir omöjligt för den som vill att hitta riktig information. Vi är nästan där idag. Det går inte idag som okunnig att söka på nätet och hitta kunskap om hifi. Bruset är för starkt".
Det är just så det är. För mig, då jag började med hifi för 4-5 år sedan (innan det var jag bare interesserad av musik, inte av ljudåtergivning i sig), var det nästantill omöjligt att förstå hur jag skulle gå fram. För mig gick det mycket pengar förlorad fördi jag litade på hifi-tidningarna och hifi-säljarna, och försökte att byta på dacar, kablar och förstärkare när jag inte var nöjd. Jag läste om hur slutsteg "lät", och var förvånad när ljudet hos mig var ungefär som förr även efter att jag hade bytat slutsteg. I dag vet jag at problemene jag upplevde berodde på rumsakustik, högtalarplacering och för dåliga högtalare helt enkelt.
För saken är ju att hifi inte är så jättesvårt. 90 procent handlar om saker som är väl belagda i många många psykoakustiske undersökningar. Högtalare betyder klart mest. Det rationella är därför att använda så mycket man kan på at köpa så goda högtalara man har råd till. Det betyder låg dist, god dynamisk förmåga, smooth tonkurva och jamn spridning med frekvens. Sen måste man se till att placera hogtalare och lyssningsposition symmetrisk, både i relation till varandra och i rummet. Och sen måste man ofta göra nåt med basåtergivningen. Om man bare är en lyssnare, kommer man väldigt långt med rums-eq i basen. Om man är ambisiös och har ett rum som tillåter det, kan man börja med passive åtgärder, eventuelt med aktive basfällor. Dom pengarna man har igen efter detta kan man använda på elektronik - källa, slutsteg (om man inte har aktiva högtalare), osv.
Och sen man kan krångla på hifi-forum om vad som är best av olika högtalarprincip (dynamisk/dipol/elektrostat/horn/omni etc), och hur stor skilnad det gör med byte av elektronik.
Men 90 procent av high-fidelity är rätt okomplicerad, skulle jag påstå. Det finns rationella sätt att uppnå det på som inte är särskilt svåra. Men denna informationen är det nästantill omöjlig att hitta på ett enkelt sätt i dom flesta hifi-publikationer eller hos hifi-säljare. Det gör att väldigt många människor har mycket sämre ljud i sina hem än dom annars skulle haft, om hifi-världen bare hade varit präglad av en basal och grundläggande rationalitet.