Ni är inne på det jag menar !
Original Händelsen (sammanhanget av olika instrument, rumsinformation där och då osv...) behöver inte vara övertygande även om varje enskilt ljud i rummet kan kännas naturligt.
Bara min hjärna tycker att ljudet uppstår i mitt rum (inte i/ur några högtalare) så räcker det för mig.
Inte att original händelsen med alla dess olika perspektiv så som pratas om här, att allt det ska stämma med hur verkligheten upplevs.
Det har jag ingen ambition om längre, efter att ha insett att jag aldrig hört något som jag upplever kommer inärheten...
Jag tror det krävs väldigt andra medel vid inspelning, hantering av programaterial och därefter uppspelning för att få en fullständigt naturligt koppling till original händelsen.
Att originalhändelsen är övertygande är för mig inte viktigt, det som är viktigt är att NUVARANDE händelse är det

Det är en viktig skillnad där !
Detta resulterar ju i att originalhändelsen med alla dess parametrar ej upplevs "som i verkligheten" hemma, men det utskickade ljudet i mitt rum kan för den sakens skull upplevas trovärdigt i mitt rum.
Hjärnan känner att original händelsen jag lyssnar på händer inte här i mitt rum, men sättet på vilket som jag får lyssna på original händelsen är övertygande. nuvarande händelse är övertygande, typer

Edit: det närmsta man kommer är ju då viss elektronisk musik där original händelsen ju är här och nu i rummet.
Och om återgivningen dessutom är övertygande så blir ju denna original händelsen väldigt naturlig dessutom så att ljuden verkligen kan upplevas ha sitt självklara historiska urspring här i mitt rum !
Precis som musik live utan PA, accepteras av hjärnan på ett helt annat sätt