Vad saknar ni i ljudet hemma ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad saknar ni i ljudet hemma ?

1. Bättre djup-bas
19
37%
2. Bättre dynamik
12
23%
3. Bättre klang
7
13%
4. Bättre stereo-perspektiv
8
15%
5. Bättre närvaro
6
12%

Antal röster : 52

Tangband
Semesterfirare

Re: Vad saknar ni i ljudet hemma ?

Inläggav Tangband » 2018-03-08 07:58

NADifierad skrev:
Tangband skrev:
NADifierad skrev:
närvaro.jpg

Jag hittar inget att invända mot mitt ljud. Det uppfyller mina kriterier för tillfället.
Fast jag gillar att utveckla anläggningen, så jag strävar vidare.
Mera membranyta, mera tryck :D .

Det är väl det som är speciellt med intresset- att man vet att ljudet låter en bra bit sämre än live. Åtminstone tycker jag det. Så det finns ju hela tiden utvecklingspotential. :)

Jag tycker nog att mitt ljud hemma, så som jag uppfattar det, låter bättre än något jag hört live :) .
När jag lyssnar föredrar jag dessutom alltid studioinspelningar, framför liveinspelningar.

Live kan ju även vara akustiskt musik, typ symfoniorkester live. Låter din stereo även bättre än symfoniorkestern? 8O

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-08 08:01

sprudel skrev:
lennartj skrev:Inget.
Det viktiga för mig är att anläggningen kan skapa illusionen av att det låter "som på riktigt", och det kan den.
Jag kräver inte att anläggningen ska kunna återge samma ljudtryck som live eller full originaldynamik, bara
att man ska känna sig övertygad om att det är så.

Jag tillåter mig att kopiera detta som mitt svar. :)

Min erfarenhet är att om det är tillräckligt bra illusion så kan man lyssna igenom anläggningens fel och kvar blir musiken.
Om jag börjar lyssna till detaljer och fel i inspelningen så är det inte ”tillräckligt bra.”

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2018-03-08 08:05

Min erfarenhet är att dynamiken är mycket viktig för avnjutandet av musiken, oavsett andra brister i återgivningen.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2018-03-08 10:15

Tangband skrev:
NADifierad skrev:
Tangband skrev:
Det är väl det som är speciellt med intresset- att man vet att ljudet låter en bra bit sämre än live. Åtminstone tycker jag det. Så det finns ju hela tiden utvecklingspotential. :)

Jag tycker nog att mitt ljud hemma, så som jag uppfattar det, låter bättre än något jag hört live :) .
När jag lyssnar föredrar jag dessutom alltid studioinspelningar, framför liveinspelningar.

Live kan ju även vara akustiskt musik, typ symfoniorkester live. Låter din stereo även bättre än symfoniorkestern? 8O

Haha :D . Så långt vill jag inte sticka ut hakan.
Fast klassisk musik är inte min kopp Te. Så jag tycker nog inte att en symfoni orkester är någon positiv ljudupplevese :) .
Skämt å sido, så menar jag med Livemusik, musik som återges live via ett PA. Så det är där jag gör jämförelsen.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-08 10:28

Människor har väl i alla tider "lyssnat igenom" anläggningen. Vaxrullar o trattar levererade "His Masters Voice" så trovärdigt att en hund lät sig luras :) enligt reklamen alltså och kanske tyckte någon att de hade Caruso på besök därhemma när de vevade på ordentligt. Sedan 80-talet har inget hänt i princip när det gäller tvåkanalslyssning. De bästa prylarna från den tiden är bättre än, eller lika bra, som det vi lyssnar på idag. Till det kan vi lägga ovanan att förstöra musiken innan den distribueras.

När kommer nästa ljudsprång?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-08 10:41

hifikg skrev:När kommer nästa ljudsprång?

Direktkoppling till hjärnan? Så man hör musiken inne i huvudet utan att behöva använda hörlurar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2018-03-08 10:46

DVD-ai skrev:
Jag blir alltid så nyfiken när något säger att det "låter som på riktigt", liksom av vad dom menar med det ?! :)

Jag har aldrig hört en anläggning som påminner om att vara i närheten av att kanske återge något så att det låter som att händelsen är på riktigt i rummet jag är i.
Dessutom är så mycket av materialen man spelar ej verkliga händelser så där kan det ju inte ens låta som en verklig händelse ?!

När det gäller "konstgjorda ljud" (troligen minst 95% av all nyproducerad populärmusik) känner jag oftast på mig att det inte kan vara "på riktigt".
Då saknar jag referenser och ljuden bara "är".
DVD-ai skrev:Jag eftersträvar alltså inte att det ska låta som att händelsen är på riktigt, bara att ljuden är det.

Vad är skillnaden? Jag förstår dig inte.
En del menar att man inte kan återge exempelvis en symfoniorkester i ett vanligt bostadsrum så att det "låter som på riktigt", men jag menar att det är möjligt, fast man måste inse att illusionen skapas med bl.a. anpassad dynamik för rummets storlek. Här tycker jag att BIS (som nämnts tidigare i tråden) är fel ute om avsikten med inspelningen är att den ska "låta som på riktigt" i hemmiljö. Ing. Öhman använder ibland utrycket domesticering. Det finns ett sätt att att tackla inspelningar där man upplever originaldynamiken som överdriven i hemmiljö och det är att välja rörförstärkare med lagom uteffekt i förhållande till högtalarnas känslighet och lite lagom kompression. Jag kanske är lättlurad, men det är skönt att komma hem från en konsert med Göteborgssymfonikerna och vara nyfiken på att jämföra med någon alternativ tolkning och inte störas av att återgivningen skulle vara sämre än den jag nyss hört live, om inte inspelningen är dålig.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-08 11:10

lennartj skrev:
DVD-ai skrev:Jag eftersträvar alltså inte att det ska låta som att händelsen är på riktigt, bara att ljuden är det.

Vad är skillnaden? Jag förstår dig inte.

Jodå, jag förstår. För att röra till det lite skulle jag vilja lägga till en dimension till, nämligen musiken.
Ta någon som spelar fiol i ett rum. Ljudet av fiolen kan naturligtvis återges olika bra, det är ofta det som ljudnördar fokuserar på. Men själva händelsen i rummet är en andra aspekt. Hur trovärdig är själva händelsen, inte bara ljudet? Och den tredje aspekten är musiken, förmedlar anläggningen verkligen musikerns intentioner?

Dessa tre delar av återgivningen är delvis min egen förklaring för att göra beskrivningen av återgivning mer begriplig för mig själv. Rent tekniskt är de alla samma sak, en förändring av signalen, kallas också för distorsion :-) Men för att verbalisera vad jag hör känns det enklare att säga att jazzorkestern spelar kaotiskt i en cd-spelare men mer ordnat och förståeligt i en annan än att med tekniska termer försöka förklara vad som är fel i den ena cd-spelaren. För det har jag inte teknisk kompetens nog att göra, men lyssna på musik är jag hyggligt bra på.

/ B

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-03-08 11:25

Både du och DVD-ai talar om återgivning utöver ljudet, helsvårt att förstå. Ljudet av en fiol mot en haka i ett rum i Skövde är annat än ljudet av fiol, kantänka, men det är inget annat än ljud ändå.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-08 11:49

darkg skrev:Både du och DVD-ai talar om återgivning utöver ljudet, helsvårt att förstå. Ljudet av en fiol mot en haka i ett rum i Skövde är annat än ljudet av fiol, kantänka, men det är inget annat än ljud ändå.

Det beror på vad man lägger in i ordet "ljudet".
Om du hör en fiol i din anläggning så hör du inte bara ljudet från strängarna, du hör också (om det är en akustisk upptagning) instrumentets placering i rummet. Strikt tekniskt är det ljud också. Men tänk dig en mickad fiol kopplad direkt till en inspelningsapparat. Sedan lägger du på lite eko så det ska låta lite mer intressant. Vad har du då? Jo strängar som låter med lite eko på. Och det ljudet kan du naturligtvis panorera ut efter eget skön. Men någon riktig lokal är det inte. Så själva händelsen finns inte där i original utan är något som är skapat i studion. Nu är mitt exempel med en ensam violinist kanske inte så lysande men tänk ett gäng musiker som spelar tillsammans inför publik. Ett i mitt tgycke utmärkt exempel är att jämföra framförandena i TV4's Så Mycket Bättre med de studioinspelningar som släpps på CD. De senare är ofta totaldöda.
Båda är dock "ljud" det har du rätt i. Men detta är ju min enkla åsikt, DVD-ai får själv förklara sin ståndpunkt :-)

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2018-03-08 12:34

darkg skrev:Både du och DVD-ai talar om återgivning utöver ljudet, helsvårt att förstå. Ljudet av en fiol mot en haka i ett rum i Skövde är annat än ljudet av fiol, kantänka, men det är inget annat än ljud ändå.
Får jag försöka komma med en förklaring då?
Ljud är tryckvågor i luften. Både ljud/oljud och musik kommer av sådana.

Musiken uppstår mellan dina öron då hjärnan registrerat och bearbetat dina sinnesintryck inte bara från nervcellerrna i innerörat utan även från huden, bröstbenet occh andra ställen.
Det som är musik för dig behöver inte vara musik för mig och det beror på varje individs samlade livserfarenhet.

Freeform avantgardistisk jazz kan vara svårsmält för många, som kanske bara uppfattar en kakafoni av (o)ljud, men en del personer kan uppfatta en puls, spår av samklang mm.
En försommarkväll gick jag in på Liseberg och när jag närmade mig den gamla musikpaviljongen uppfattade jag glesa pip och bröl, men de kom allt tätare och jag började ana ett sammanhang och fram växte ett traditionellt fyrstämmigt arrangemang av "Den blomstertid nu kommer" med dåvarande saxofonkvartetten Position Alpha.
Beroende på i viken del av världen vi vuxit upp kan oktaven med åtta heltoner vara en självklarhet, eller något främmande.
Jag tror inte det finns någon absolut sanning om vad musik är, men min uppfattning är att god musikåtergivning ställer högre krav än god ljudåtergivning. Korrekt tajming tycker jag hör mer till god musikåtergivning än till ljudåtergivning.

Oj, det här blev svårare än väntat att uttrycka kort och koncist.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-03-08 12:54

Ni är inne på det jag menar !

Original Händelsen (sammanhanget av olika instrument, rumsinformation där och då osv...) behöver inte vara övertygande även om varje enskilt ljud i rummet kan kännas naturligt.
Bara min hjärna tycker att ljudet uppstår i mitt rum (inte i/ur några högtalare) så räcker det för mig.
Inte att original händelsen med alla dess olika perspektiv så som pratas om här, att allt det ska stämma med hur verkligheten upplevs.
Det har jag ingen ambition om längre, efter att ha insett att jag aldrig hört något som jag upplever kommer inärheten...
Jag tror det krävs väldigt andra medel vid inspelning, hantering av programaterial och därefter uppspelning för att få en fullständigt naturligt koppling till original händelsen.

Att originalhändelsen är övertygande är för mig inte viktigt, det som är viktigt är att NUVARANDE händelse är det :)
Det är en viktig skillnad där !
Detta resulterar ju i att originalhändelsen med alla dess parametrar ej upplevs "som i verkligheten" hemma, men det utskickade ljudet i mitt rum kan för den sakens skull upplevas trovärdigt i mitt rum.
Hjärnan känner att original händelsen jag lyssnar på händer inte här i mitt rum, men sättet på vilket som jag får lyssna på original händelsen är övertygande. nuvarande händelse är övertygande, typer :P

Edit: det närmsta man kommer är ju då viss elektronisk musik där original händelsen ju är här och nu i rummet.
Och om återgivningen dessutom är övertygande så blir ju denna original händelsen väldigt naturlig dessutom så att ljuden verkligen kan upplevas ha sitt självklara historiska urspring här i mitt rum !
Precis som musik live utan PA, accepteras av hjärnan på ett helt annat sätt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2018-03-08 13:31

Saknar inget faktiskt men skulle verkligen vilja slippa alla kablar. Finns ok ljud trådlöst men inte bra i mina öron. Ännu :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-03-08 13:34

i skrev:Min erfarenhet är att dynamiken är mycket viktig för avnjutandet av musiken, oavsett andra brister i återgivningen.

Ja, det kan jag utan problem sympatisera med.

/Harryup

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-03-08 13:36

Vill man veta hur det låter hemma så kan man spela in ljud ute, åska, trafik, naturljud och sedan spela upp dom hemma.
då har man en referens till vad man hörde ute och kan lätt bedöma hur nära verkligheten man kommer.
Nyårsfyrverkerier är utmärkt som ljudtest hemma, både transienter och ljudtryck.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-08 15:00

Harryup skrev:
i skrev:Min erfarenhet är att dynamiken är mycket viktig för avnjutandet av musiken, oavsett andra brister i återgivningen.

Ja, det kan jag utan problem sympatisera med.

Fast dynamik kan vara så olika. Det ena betraktelsesättet är att lyssna på tex typ Bolero. Skruvar man upp så man hör början tydligt så blåser man säkringar i slutet av stycket...

Men dynamik kan också var hur man uppfattar enskilda instrument. Känns de riktiga, som om man hörde dem i verkligheten?

Och hur musiker spelar och sjunger, Vanligt är ju tex att sångare ökar avståndet till micken när de höjer rösten. Tanken är väl att det ska låta som om de höjer rösten utan att den de facto blir högre, eller?

Därutöver finns också dynamikreducering som låter direkt illa. Ofta kombinerad med toppklippning för att få upp medelnivån. Det handlar då ofta om elakartad dist dom kan vara påfrestande att lyssna på.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-03-08 16:14

Många lite väl trögdrivna lådor spelas det lite för högt med hemma kan jag tycka. Med mera lättdrivna högtalare så upplever jag det som eller är det också så att man får lite mera dynamik och spelglädje på lägre nivå med. Typiskt så har både förstärkare och högtalare förstås med tanke på kombinationseffekter en viss nivå man måste spela över för att få dom "att komma igång". Och då är det olika långt kvar till "taket" för vad som låter bra. För tröga högtalare på för låg nivå eller drivna av lite för trötta förstärkare tycker jag ger ett lite för trött ljud och slätstruket. OM man dessutom spelar tokkomprimerad musik så kommer inte anläggningen igång innan det är "för sent". Det blir för högt och låter direkt illa.
Jag gillar mera lättdriva högtalare och gärna lite mera riktade utan att vara extra riktade på grund av en massa tidsfel vilket inte är ovanligt med illajudande hornsystem.

/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-08 23:46

Harryup skrev:Många lite väl trögdrivna lådor spelas det lite för högt med hemma kan jag tycka. Med mera lättdrivna högtalare så upplever jag det som eller är det också så att man får lite mera dynamik och spelglädje på lägre nivå med. Typiskt så har både förstärkare och högtalare förstås med tanke på kombinationseffekter en viss nivå man måste spela över för att få dom "att komma igång". Och då är det olika långt kvar till "taket" för vad som låter bra. För tröga högtalare på för låg nivå eller drivna av lite för trötta förstärkare tycker jag ger ett lite för trött ljud och slätstruket. OM man dessutom spelar tokkomprimerad musik så kommer inte anläggningen igång innan det är "för sent". Det blir för högt och låter direkt illa.
Jag gillar mera lättdriva högtalare och gärna lite mera riktade utan att vara extra riktade på grund av en massa tidsfel vilket inte är ovanligt med illajudande hornsystem.

Det brukar finnas något kvickt och lättsamt över lättdrivna högtalare. Ungefär som känslan att köra en lätt bil. Det kanske inte går fortare 0-100 jmf med en potentare tyngre och mer hästkraftsstinn bil. Men det är mycket kvickare att komma runt gathörnen och bra mycket roligare.

Det finns för övrigt högtalarkonstruktörer som hyllar lätta styva lådor istället för tunga dämpade just för att de senare äter energi. Precis som tunga bilar drar energi.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-08 23:55

Bill50x skrev:
hifikg skrev:När kommer nästa ljudsprång?

Direktkoppling till hjärnan? Så man hör musiken inne i huvudet utan att behöva använda hörlurar.

/ B

I Dan Browns senaste bok, Begynnelse, beskrivs hörlurar som monteras för att ljudet ska gå genom kindbenen istället för genom örat. Ljudet beskrevs på ett positivt sätt. Jag vill minnas att jag läst om sådan teknik. Kanske är det något för framtiden, men det var som sagt hörlurslyssning. Det sker redan i inledningen av boken, så det är ingen spoiler :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-03-09 10:33

Några varianter, ursäkta sunkigt reklamstuk

Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2018-03-12 16:20

saknar lite lugn och precision i ljudet som lite tyg och isolering skulle hjälpa mig med, det tråkiga är att jag skulle tappa några upplevda dB och därefter börja sukta efter större högtalare

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2018-03-12 16:21

två stereos kanske är the way to go, en liten stereo med piP och nån 50w stärkare

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-12 17:00

Jag skulle ha velat ha ett ytterligare alternativ att rösta på: Bättre ljudkvalitet på medelfonogrammet.

De inspelningar som är superbra är för få helst enkelt. Men ändå är de ärligt talat så många att det sällan eller nästan aldrig saknas välljudande inspelningar. Men jag fungerar inte riktigt så. Jag vill ju att ALLA inspelningar skall låta bra, helt enkelt för att de... BORDE göra det! :)

Jag har skapligt många hundra skivor, med musik som jag verkligen älskar, och som jag är lite ledsen över att de inte låter bättre, även om de faktiskt låter bättre här än på de flesta andra ställen. Så man kanske inte skall klaga?

Fast jag tänker att om man inte klagar så finns ju ingenting alls som försöker få saker att bli bättre. Frågan är HUR man bäst bör klaga? Att säga att de som gjort fonogrammet är sopor är ju varken sant eller konstruktivt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2018-03-12 17:41

Jag saknar mina f.d. i64ez. Typ.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-12 18:20

Det är väl bara att köpa nya? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2018-03-12 18:41

IngOehman skrev:Jag skulle ha velat ha ett ytterligare alternativ att rösta på: Bättre ljudkvalitet på medelfonogrammet.

De inspelningar som är superbra är för få helst enkelt. Men ändå är de ärligt talat så många att det sällan eller nästan aldrig saknas välljudande inspelningar. Men jag fungerar inte riktigt så. Jag vill ju att ALLA inspelningar skall låta bra, helt enkelt för att de... BORDE göra det! :)

Jag har skapligt många hundra skivor, med musik som jag verkligen älskar, och som jag är lite ledsen över att de inte låter bättre, även om de faktiskt låter bättre här än på de flesta andra ställen. Så man kanske inte skall klaga?

Fast jag tänker att om man inte klagar så finns ju ingenting alls som försöker få saker att bli bättre. Frågan är HUR man bäst bör klaga? Att säga att de som gjort fonogrammet är sopor är ju varken sant eller konstruktivt.

Vh, iö

Jag kör med din NOOLOM. Fungerar bra. Perfekt blir det ju inte, men klart bättre än innan i del fall. Mest bas-boost som behövs på en del plattor. Men några kan vara lite väl ljusa också. Så det är ju en sak man kan göra. Skivorna i sig blir ju inte bättre. Men ljudet blir det, i alla fall där och då.
En annan variant är ju att helt re-mastra skivorna själva. Jag har bara orkat göra det med en. Men gör man det kan få bättre dynamik också (kräver EQ efteråt eftersom det blir höga frekvenser i processen). Fungerar OK (dvs resultatet låter objektivt bättre än det som finns på skivan) på dom spår jag har provat, men det är mycket jobb. Man kan ju köpa en processor som gör det i realtid om man vill. Går väl loss på ca 20000 och upp senast jag kollade.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2018-03-12 19:12

Morello skrev:Det är väl bara att köpa nya? :)

För att citera min 155cm korta fru: "Inga högtalare får vara högre än vad jag är lång!".

Det var skälet till i34es, men de var överdrivet för vad jag nyttjar. Så kvar bli kanske ett par i28s eller ännu mindre.......
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-03-12 19:16

Punkt 6.. eller 7 eller 8 borde vara bättre grannar. Lodisar som har picknickplayers som spelas för hårt. :x Upp till 60 dB med grummel uppifrån.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-03-12 19:17

FBK skrev:Saknar ingenting i ljudet. Men bättre rum så basen kunde bli bättre saknar jag.

Med byte av försteg, lite justering (av bas och diskant) på baksidan av mina aktiva burkar så blev det bättre.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2018-03-12 20:35

Bamsefar skrev:
Morello skrev:Det är väl bara att köpa nya? :)

För att citera min 155cm korta fru: "Inga högtalare får vara högre än vad jag är lång!".

Det var skälet till i34es, men de var överdrivet för vad jag nyttjar. Så kvar bli kanske ett par i28s eller ännu mindre.......

Platådojjor till frun?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi