Hur satsar du dina pengar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vad är viktigast att lägga stor del av hifi-budgeten på för att det skall bli fint å leva?

Källapparaterna - detta är ju välkänt sedan urminnes tider - det går aldrig att förbättra en signal från en dålig källa!
4
3%
Förstärkeriet betyder mest! En dålig förstärkare förstör mer än några andra länkar.
5
4%
Kablarna är viktigast, det är där de musikaliskt viktiga skillnaderna hittas!
7
6%
Det är högtalarna som betyder mest!
78
62%
Ljudet påverkas mest av rummet, så det är där man måste satsa mest!
14
11%
Man skall lägga exakt lika mycket på alla de ovanstående delarna!
1
1%
Jag förstår inte frågan/jag förstår inte (eller tycker inte om) förslagen.
16
13%

Antal röster : 125

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-01 01:20

Ranefjord skrev:Dogmer har vi alla, även Ni. Ad Hoc-försvar använder alla , även de där borta. Ja Ni oxo.

Jag citerar Thåström från skivan Xplodera mig 2000: "Alla har fel (igen)."

8)

Nä-hä-hä-hä-du! Att alla har dogmer, är en dogm ytterligare! 8)

Jag har INGA dogmer. Tvärtom är det min hela grundfilosofi att betrakta världen UTAN dogmer, UTAN tumregler, och att skilja på subjektiva uppfattningar, gissningar och fullfjädrade teorier.

Och inte minst - att aldrig, aldrig glömma, att man inte behöver tro något alls om det man inte undersökt. Man slipper tro, man har den fri- och rättigheten! Att tro utan grund är ingen "rättighet eller frihet", det är ett ok. Att alldeles i onödan gå omkring med uppfattningar utan vettiga grunder är att göra sig själv en stor otjänst.

Att förstå detta är en fantastisk insikt. Som att en dag upptäcka att man inte har stam och rötter, utan har fötter och muskler, och kan välja att hoppa och springa - vart man vill!

Svante skrev:Att bygga förstärkare utan återkoppling är väl som att försöka köra bil med förbundna ögon. Klart att man måste ha koll på om <utspänningen>/<läget på vägen> är rätt.

Och att därtill bygga single end-konstruktioner är som att vilja ha en bil som svänger olika lätt åt höger och vänster, helt i onödan! - Ju mer vägen svänger fram och tillbaka, ju större risk att åka ned i ena diket :cry:
(fantombas kallas den hörbara effekten av avdriften, i ljudvärlden).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-01 02:00

Morello skrev:Högtalarna har kostat massor med tid och resultatet är jag helnöjd med.

Vill i sammahanget framföra mina stående ovationer till Ingvar Öhman, som konstruerat alla element, förutom diskanterna. Utan dessa Ino-element hade projektet inte blivit vad det blev. :D

Med risk att inläggen skall framstå som korsvis ryggklappning :oops: vill jag försiktigt meddela att det är trevligt att se att elementen hanteras så skickligt!

Är ju vanligtvis inte imponerad av majoriteten av de icke-Ino-högtalare jag råkar (eller tvingas) lyssna till, men din konstruktion är verkligen komplett, i synnerhet när man zoomar in på de tre viktigaste egenskaperna! Den är lågdistorderande, bredbandig och klingar sunt, både direkt och via rummet. Najs!

Vh, iö

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-01 02:18

Bamsefar skrev:Hur räknar man om man som jag försöker hålla skivsamligen (CD resp DVD) på ett lägre antal hundra skivor och helt enkelt säljer av det som jag inte vill spara ???

Jag menar, vari ligger vinsten att lägga skivor man aldrig lyssnar på, på hög ???

Alltså, frågan om anläggningen eller skivsamlingen varit "dyrast" i inköp är felaktig - är du nöj eller är du inte nöjd ?

Det där håller jag med om Bamsefar. Om jag hade sparat alla skivor som jag köpt så hade det nog varit ett par tusen, men efter utrensningar av skivor som jag lyssnat på ett fåtal gånger och som jag helt enkelt inte har lust att spela mer återstår ca. 300 favoriter av cd och sacd skivor. Det är så många timmar musik på dessa skivor att jag inte hinner spela alla ens en gång per år. Vissa skivor har spelats ofta i 10 tals år och dom kommer att snurra ofta i flera decennier till.

Min anläggning är fördelad så här i % :

Förstärkare 37%
Högtalare 35%
Multispelare med försteg 13%
Rum 6% arbetet oräknad då jag har gjort det mesta själv. Med arbetskostnad skulle den legat betydligt högre.
Kablar 6% . Då räknar jag pris ut till kund.
Hyllor och vibrationsdämpare 2%

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-01 02:22

Hos mig går oftast musik många timmar varje dag. 300 skivor är bara sisådär 300 timmar, det vill säga bara sisådär 8 arbetsdagar.

Fast du kanske lyssnar på radio mycket? :wink:
(Det gör förvisso jag, dessutom...)

Vh, iö

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-01 03:04

IngOehman skrev:Hos mig går oftast musik många timmar varje dag. 300 skivor är bara sisådär 300 timmar, det vill säga bara sisådär 8 arbetsdagar.

Fast du kanske lyssnar på radio mycket? :wink:
(Det gör förvisso jag, dessutom...)

Vh, iö

Jag lyssnar aldrig på musik när jag arbetar, sitter i bilen eller gör något annat. När det är musiklyssning så är det endast musiklyssning för min del och inget annat. (möjligen isåfall ett glas rött eller en pilsner till musiken på helgerna). Ska jag lyssna på musik så ska vara bra kvalitet på den musiken inte bara musikalist utan också tekniskt.
Radio lyssnar jag inte till i anläggningen. Radisändningarna är för komprimerade
Men musikprogram på tv,n finns det ju en del och då är det via anläggningen som jag tar ut ljudet (min tvskärm har inga högtalare). Speciellt Hd1 som är en HDtvkanal som sänds från satellit har en hel del bra konserter. Ljudet i tvsändningarna är också oftast komprimerat, men det märker man inte på samma sätt när det är en bild med samtidigt som ljudet.

Emellanåt blir det en tur ut i naturen ett tag utan musik och andra ljud som stör. Jag behöver denna tystnad emellanåt för att må bra och efter en sådan period är det gott att ta fram en gammal goding bland dom som jag har och sitta en hel natt och lyssna på musiken.

Bilden till vänster är från ett verkligen tyst ställe. Death Valley i Californien. Där var det helt vindstilla och så tyst att man kunde höra öronsusningarna som jag aldrig hör annars.

Det här med att alltid ha ett skval med musik jämnt och ständigt har jag svårt att förstå. Det finns dom som ständigt går med lurar och lyssnar på musik och än värre kanske MP3 komprimerad musik hela den vakna tiden.

Utöver det jag lyssnar på hemma så är musiklyssning på konserthuset, operan eller någon jazzklubb något som jag går på emellanåt och har man tur så är det någon enstaka gång musik unplugged dvs. helt utan förstärkare högtalare och annat ljudförstörande som smeker öronen. I New York där jag var förra året fanns det en hel del att välja på av det slaget. Jag hade nog haft svårt att hitta dessa pärlor själv, men i sällskap med en musikälskande NewYorkare var det inga problem.

Stora rockkonserter går jag aldrig på och den sista av den sorten hörde jag på Scandinavium. Det var Ike&Tina Turner Show. Fy fasen vilket taskigt ljud det var i den hallen.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-01 03:33

Fy på oss som går ifrån ämnet, men ändå: vad är det för fel med att gilla musik såpass mycket att man lyssnar flera timmar om dagen?

Jag har inga problem med att njuta av bra musik samtidigt som jag städar, skriver på faktiskt, klipper gräset eller lagar mat. Tvärtom tycker jag att det är trivsamt. mp3 blir det ofta, men det är i princip enbart LAMEenkodad musik (därmed inte sagt att jag inte hör skillnad på mp3 och cd). Med tanke på hur många studier det finns som visar att så bra rippad musik är svår att skilja från cd om man inte vet vad man lyssnar på så tror jag inte att det skadar, för det är faktiskt ofta smidigare än cd, för att inte tala om lp.

Fast, att lyssna på mp3 och det ofta, det är väl inte fint nog? Finns det månne ett visst snobberi i high end och kabele$oteri? 8O
Common sense is not that common.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-01 03:46

dawen skrev:Fy på oss som går ifrån ämnet, men ändå: vad är det för fel med att gilla musik såpass mycket att man lyssnar flera timmar om dagen?

Jag har inga problem med att njuta av bra musik samtidigt som jag städar, skriver på faktiskt, klipper gräset eller lagar mat. Tvärtom tycker jag att det är trivsamt. mp3 blir det ofta, men det är i princip enbart LAMEenkodad musik (därmed inte sagt att jag inte hör skillnad på mp3 och cd). Med tanke på hur många studier det finns som visar att så bra rippad musik är svår att skilja från cd om man inte vet vad man lyssnar på så tror jag inte att det skadar, för det är faktiskt ofta smidigare än cd, för att inte tala om lp.

Fast, att lyssna på mp3 och det ofta, det är väl inte fint nog? Finns det månne ett visst snobberi i high end och kabele$oteri? 8O

Det enda jag kan svara på detta är att var och en gör som han gillar bäst. jag har talat om hur jag vill ha det och det är det ingen som vet bättre än jag sjäv. Du kan kalla det för snobberi, men det är vad jag mår bra av och om det är snobberi, så gärna för mig. :wink:

Vi är alla oilka på alla sätt och tur är väl det, då att inte allt blir likriktat på ett komunistiskt sätt (jodå, jag har varit komunist också i min ungdom, men det gick över när man började förstå hur saker och ting fungerar i verkliga livet.) 8O

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-01 03:54

Äh Jorma, sluta vara så vettig, jag var ju laddad för bråk! :twisted: :wink:

Givetvis är det viktigt att var och en är nöjd, vad det än gäller. Jag tänker inte försöka tvinga dig att lyssna mer på musik på samma sätt som att jag vet att du inte tänker tvinga mig till motsatsen.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-01 05:08

dawen skrev:Äh Jorma, sluta vara så vettig, jag var ju laddad för bråk! :twisted: :wink:

Givetvis är det viktigt att var och en är nöjd, vad det än gäller. Jag tänker inte försöka tvinga dig att lyssna mer på musik på samma sätt som att jag vet att du inte tänker tvinga mig till motsatsen.

Dawen, nu är det jag som tänker bråka.
Har du läst arne anka eller sett pjäsen.
Man skulle kunna tro det då dina inlägg ligger på den nivån, men utan att riktigt nå upp till Arnes spetsfyndigheter (eller man kanske skulle kalla det för spyfärdigheter när Arne anka har varit ute och festat och undrat att "var fan är brudarna". Brudarna var inte där så Arne började filosofera istället med sin vän crokodillo eller vad han nu hette och det blev långa filosofiska utläggninger som slutade med att Arne spydde. Inte av filosofin, men av drickat som hade behövts för att komma upp i den höga rymd som han behövde för att få till filosofin på det sätt som fångade åhörarna /crokodillo, inte brudarna) 8O :D
Inte illa menat, men det första jag tänker på när jag läser dina inlägg är Arnes filosofier.

Tex. när du säger att detta kunde man köpa en bra bil för eller kanske skänka pengarna till behövande i Afrika :roll:
Jaja bägge alternativen kanske är till behövande, men då återstår ju att klura ut vem som är mest i behov. Arne med "jag vill ha, ja jag är i trängande behov av en bil eller afrikanen som behöver mat för dagen. Det var ett listigt uttänkt alternativ precis i stil med allas vår hjälte Arne Anka.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-01 14:24

Har du läst alla 2673? 8O

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-01 15:07

Mitt incitament att äga fler fonogram än 300 är väl helt enkelt att jag har träffat på skivor som jag bara måste äga, oerhört många fler gånger än 300!

Jag menar, jag har ju haft sisådär 40 år på mig att hitta fonogram. Är övertygad att det finns ytteligare tiotusentals skivor som jag verkligen vill äga, bara jag lyckas hitta dem.

300/40=7,5 skiva - om året! Då går det många veckor mellan varje skivinköp...

Jag håller med Jorma om att var och en gör som han eller hon vill, men för mig vore det otänkbart att ha en pliktsituation i samband med musiklyssnande. (Typ: Jag SKALL INTE göra göra något annat än att sitta och lyssna, eller: jag skall bara lyssna på saker med hög ljudkvalitet.) Jag behöver inte bestämma mig i förväg för vad jag skall göra på för sätt. Jag lyssnar på det jag känner för, när jag vill! Det behöver inte finnas några regler för hur det skall vara.

Jag spelar med glädje flera av av mina 78-varvare när jag dammsuger (annars suger det...).

Vilket osökt leder mig in på att jag har väldigt svårt dessutom att avstå från musik bara för att inspelningen är dålig, men visst - ibland lyckas studiorna att skada musiken så illa att jag inte kan lyssna på musiken, annat än på mycket svag nivå, men det är rätt ovanligt med sådana inspelningar, och det är en rätt ny utveckling.

För mer än 20 år sedan var många inspelningar också mycket dåliga, men sällan på ett sådant sätt att man inte kunde "lyssna igenom eländet" (förvrängningarna alltså) och ha en oerhört stor glädje av musiken! :P

Vh, iö

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-01 15:25

IngOehman skrev:Mitt incitament att äga fler fonogram än 300 är väl helt enkelt att jag har träffat på skivor som jag bara måste äga, oerhört många fler gånger än 300!

Jag menar, jag har ju haft sisådär 40 år på mig att hitta fonogram. Är övertygad att det finns ytteligare tiotusentals skivor som jag verkligen vill äga, bara jag lyckas hitta dem.

300/40=7,5 skiva - om året! Då går det många veckor mellan varje skivinköp...

Cdskivor började jag köpa för ca. 20 år sedan = ca. 15 sparade skivor/år av ca 100 inköpta/år. = ca 2/vecka men jag brukar köpa en bunt i taget, numera ofta på dom stora mässorna där man kan köpa riktigt bra specialskivor till låga priser. Från CES brukar det bli sisådär en 25-30 skivor. Hur många som blir kvar i samlingen vet jag inte förrän jag har spelat dom några gånger.

Jag håller med Jorma om att var och en gör som han eller hon vill, men för mig vore det otänkbart att ha en pliktsituation i samband med musiklyssnande.

Det är ingen pliktsituation jag befinner mig i. Plikt hade varit att spara varenda inköpt pryl, oavset om jag använde den eller ej, men jag tillhör inte den sorten som är samlare. Den som samlar kan jag förstå och det är upp till var och ens personliga läggning.

Jag spelar med glädje flera av av mina 78-varvare när jag dammsuger (annars suger det...).

Vilket osökt leder mig in på att jag har väldigt svårt dessutom att avstå från musik bara för att inspelningen är dålig, men visst - ibland lyckas studiorna att skada musiken så illa att jag inte kan lyssna på musiken, annat än på mycket svag nivå, men det är rätt ovanligt, och det är en rätt ny utveckling.

För mer än 20 år sedan var många inspelningar också mycket dåliga, men sällan på ett sådant sätt att man inte kunde "lyssna igenom eländet" (förvrängningarna alltså) och ha en oerhört stor glädje av musiken! :P

Vh, iö

Jag har också några skivor som är usel kvalitet i samlingen och som jag spelar ibland för att dom är kul. Men att spela musik samtidigt med dammsugning låter lite perverst, men det finns värre saker att vara pervers i. 8)

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-01 15:27

dawen skrev:Har du läst alla 2673? 8O

Alla 2673 vad då för något :?:
Du har väl inte blandat ihop amerikanska Kalle Anka med vår helsvenska Arne Anka?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-01 15:28

Nejdå, jag vet exakt vem Arne Anka är. Jag syftade på mina inlägg, eftersom du skrev hurdan jag var. Jag undrade bara om du läst allihop, eller om du dömer mig efter de jag författat i den här tråden.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-01 15:45

dawen skrev:Nejdå, jag vet exakt vem Arne Anka är. Jag syftade på mina inlägg, eftersom du skrev hurdan jag var. Jag undrade bara om du läst allihop, eller om du dömer mig efter de jag författat i den här tråden.

Det går ibland flera veckor när jag inte läser något på Faktiskt och alla dina 2676 inlägg har jag inte läst. Inte alla i den här tråden heller.
Dömd? Nä, Arne är kul, så det kan ju vara tvärtom jag menar. En hedersutmärkelse

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-01 15:49

Arne är alkoholist också, så...om du inte säger vad du menar så kan jag ju bli orolig :? :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-01 15:51

Så många inlägg orkar man ju inte läsa.

Glad sommar!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-01 15:53

Det beror väl på hur välförfattade de är? :)

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-01 16:35

dawen skrev:Arne är alkoholist också, så...om du inte säger vad du menar så kan jag ju bli orolig :? :wink:

Du avgör själv om du behöver vara orolig.
Det är mången god poet som var alkoholist eller gick på andra droger.
Själv är jag det ibland, men bara när jag själv vill, så man är väl inte det på riktigt ännu, tror jag.
God poet alltså, trots att jag är född på samma ställe som Gustav Fröding.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-01 16:38

Jorma skrev:Det är mången god poet som var alkoholist eller gick på andra droger.

Frågan är väl snarare om de inte var dåliga poeter med lyckosamt utfall. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-07-01 16:57

Jorma skrev:
dawen skrev:Arne är alkoholist också, så...om du inte säger vad du menar så kan jag ju bli orolig :? :wink:

Själv är jag det ibland, men bara när jag själv vill, så man är väl inte det på riktigt ännu, tror jag.

Med tanke på att Fröding var både alkoholist och mentalsjuk redan som 30-åring, blev omyndigförklarad tio år senare och dog vid 50 års ålder så får vi väl för din skull hoppas att det inte var någon lokalt knuten åkomma han drabbats av 8O :wink: .
Henrik
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-01 16:59

:mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-01 17:15

hevi skrev:
Jorma skrev:

Med tanke på att Fröding var både alkoholist och mentalsjuk redan som 30-åring, blev omyndigförklarad tio år senare och dog vid 50 års ålder så får vi väl för din skull hoppas att det inte var någon lokalt knuten åkomma han drabbats av 8O :wink: .
Henrik

:D 8O
Jag har passerat 50 utan att ha drabbats ännu, så kanske finns gott hopp om att jag kanske klarar mig ett tag till.

Enligt släktforskare är dessa släkt och har en gemensam anfader från 1600talet:

Nils Ferlin
Gustaf Fröding
Selma Lagerlöf
Esaias Tegnér
Wilhelm Stenhammar
Clabbe af Geijerstam
Bengt Bratt
osv.

Alla har inte drabbats trots att dom är släkt.
Jag är väl också släkt med dom och er alla om man ser tillräckligt långt bakåt :wink:

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2005-07-01 18:10

Jorma: "Jag är väl också släkt med dom och er alla om man ser tillräckligt långt bakåt "

:lol: :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-01 18:29

Jorma skrev:
IngOehman skrev:Jag håller med Jorma om att var och en gör som han eller hon vill, men för mig vore det otänkbart att ha en pliktsituation i samband med musiklyssnande.

Det är ingen pliktsituation jag befinner mig i. Plikt hade varit att spara varenda inköpt pryl, oavset om jag använde den eller ej, men jag tillhör inte den sorten som är samlare. Den som samlar kan jag förstå och det är upp till var och ens personliga läggning.

Det var inte "att behålla skivor" som jag syftade till när jag skrev "pliktsituation i samband med musiklyssnande". Det syftade till dina uttalanden (mina understrykningar) som:

Jorma skrev:Jag lyssnar aldrig på musik när jag arbetar, sitter i bilen eller gör något annat.

Och:
Jorma skrev:När det är musiklyssning så är det endast musiklyssning för min del och inget annat.

Och:
Jorma skrev:Ska jag lyssna på musik så ska vara bra kvalitet på den musiken inte bara musikalist utan också tekniskt.

Och:
Jorma skrev:Radio lyssnar jag inte till i anläggningen. Radisändningarna är för komprimerade.

Det är förstås helt ok att på det viset bestämma i förväg hur man gör och skall göra, som sagt - var och en gör som den vill.

Men JAG vill inte vara i en sådan pliktsituation. Jag lyssnar hur jag vill, när jag vill, på vad jag vill! :P

Och detta finns det inte några regler för 8) , och det är jag väldigt glad för. :wink:

Vh, iö

PS. Sen tycker jag man skall sätta allt i proportion också. En god radioutsändning på P2 är definitivt avsevärt mycket mindre dynamiskt skadad än de flesta popinspelningar. Hade du skrivit att du inte lyssnar på reklamradiostationer skulle jag ha förstått Jorma, men P2, ehuru långt ifrån perfekt, kan verkligen ge svindlande goda musikupplevelser - som dessutom är unika i många fall eftersom det inte sällan är saker som inte finns att köpa på fonogram.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-01 18:42

Å alla andra lyssnar också precis som de vill!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-01 18:53

Johan_Lindroos skrev:Å alla andra lyssnar också precis som de vill!

Förutom de som har konstiga grannar och måste reducera lyssningsnivån. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-01 19:02

:lol: :lol: :lol:

Eller rättare sagt:

:cry: :cry: :cry:

Jag känner för dig Johan. /iö

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-07-01 19:02

Hur många av er är det som säljer skivor ni inte lyssnar på?
Jag har aldrig krängt en skiva, däremot gett bort ett gäng till
min lille lille lillebror !

:D
NN

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-07-01 19:09

Men JAG vill inte vara i en sådan pliktsituation. Jag lyssnar hur jag vill, när jag vill, på vad jag vill!

Precis IÖ. Det gör jag också och detta är inget tvång, det har bara blivit så att jag tycker inte om att känna tvång att behöva lyssna på sådant som jag inte vill lyssna på när jag inte vill lyssna :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi