Ranefjord skrev:Dogmer har vi alla, även Ni. Ad Hoc-försvar använder alla , även de där borta. Ja Ni oxo.
Jag citerar Thåström från skivan Xplodera mig 2000: "Alla har fel (igen)."
Nä-hä-hä-hä-du! Att alla har dogmer, är en dogm ytterligare!
Jag har INGA dogmer. Tvärtom är det min hela grundfilosofi att betrakta världen UTAN dogmer, UTAN tumregler, och att skilja på subjektiva uppfattningar, gissningar och fullfjädrade teorier.
Och inte minst - att aldrig, aldrig glömma, att man inte behöver tro något alls om det man inte undersökt. Man slipper tro, man har den fri- och rättigheten! Att tro utan grund är ingen "rättighet eller frihet", det är ett ok. Att alldeles i onödan gå omkring med uppfattningar utan vettiga grunder är att göra sig själv en stor otjänst.
Att förstå detta är en fantastisk insikt. Som att en dag upptäcka att man inte har stam och rötter, utan har fötter och muskler, och kan välja att hoppa och springa - vart man vill!
Svante skrev:Att bygga förstärkare utan återkoppling är väl som att försöka köra bil med förbundna ögon. Klart att man måste ha koll på om <utspänningen>/<läget på vägen> är rätt.
Och att därtill bygga single end-konstruktioner är som att vilja ha en bil som svänger olika lätt åt höger och vänster, helt i onödan! - Ju mer vägen svänger fram och tillbaka, ju större risk att åka ned i ena diket
(fantombas kallas den hörbara effekten av avdriften, i ljudvärlden).
Vh, iö