DanNorman skrev:Jo, jag behöver ett strukturerat sätt att göra det på, annars blir det för rörigt för mig.
Ah...
Det tar lite tid men är enkelt.
Välj passande insignal, enklast blir det om man väljer rosa brus.
Spela svagt, mät spektrum/styrka (och samtidigt effektnivån*, 8-ohmseffekt (eller effekt i annan nominell impedans om man föredrar det) är enkelt mätbart, verklig effekt finns det goda skäl att lämna därhän eftersom den standard som finns för ljudåtergivning utgår ifrån nivå och inte verklig effekt).
Öka sedan nivån i t ex 5 dB steg. Notera förändringar i spektrum och ljudstyrka. Testen kan väljas att göras destruktiv eller icke destruktiv. Det senare säkerställs t ex genom att relatera till nominell effekttålighet eller kanske ännu hellre genom att sätta en gräns vid t ex 3 dB kompression.
Vill man studera kompressionen både som funktion av tid och effekt så kan man mäta genom att spela in resultatet (signalen från mikrofonen) och post-analysera resultatet. Man kan ju titta på ljudfilen i efterhand då, och avläsa det man är intresserad av.
Det är svårt att komma med ett "bästa förslag" på hur länge man skall spela på varje nivåtrappsteg. Spelar man länge så når man en mera stabiliserad temperatur för varje nivå, men det kompliceras av att det finns flera på varandra överlagrade tidskonstanter för ett högtalarsystem.
Kör man t ex 3 minuter så kan det ge ett intryck av att kompressionen har stabiliserat sig, men det är för att de kortare tidskonstanterna är kortare än så, medan de längre är så långa att de inte riktigt har börjats märkas än...
- - -
Vill man specifikt se det i tråden beskrivna problemet (eller motsatsen om man lyssnar till vissa inläggare) så kan man spela en sinuston in i ett baselement på säg 200 Hz. Mät nivån vid elementets anslutningar initialt (starta på 1 volt RMS). Och förstås måste den akustiska insignalen också mätas - med en mikrofon.
Öka nivån i 5 dB-steg tills säg 2 dB kompression nåtts.
Gör sedan om exakt samma test, men ha 10 ohm i serie med baselementet. När även nu initialt nivån på terminalerna (starta på 1 volt RMS) och öka sidan insignalen (mätt före motståndet) i 5 dB-steg. Gör det lika många steg som i förre mätningar, notera kompressionen.
Resultatet kan döpas "VSB".
Vh, iö
- - - - -
PS. För genomförandets möjlighets skull är det bäst att välja att väldigt litet baselement, det vill säga ett med liten talspole. Och ett riktigt effekttåligt 10 ohmsmotstånd.
PPS. Ännu bättre är förstås att använda ett slutsteg som har inställbar utimpedans (elektroniskt, utan bruk av seriemotstånd), men få äger ju sådana eller vet hur man skall konstruera dem. Jag har dock för några år sedan gjort ett schema på ett dylikt, som jag skickade till jag tror det var Flint.
*Vad jag menar med detta är att system som autokalibrerar med avseende på nivån förslår inte för mätningen. Det räcker inte med att se formen på spektrum.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).