Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:En krokig frekvensgång gör att vissa skivor låter bra, medan andra låter sämre än de skulle kunna göra.
Goat76 - du kan ta en analogi med tex inspelningsmikrofoner. Diffar en sådan med tex +6 dB mitt i mellanregistret så kommer inspelningen att ha den där färgningen på alla inspelningar. En högtalare är bara en reversering av en mikrofon.
Det påverkar på samma sätt.
Tangband skrev:En krokig frekvensgång gör att vissa skivor låter bra, medan andra låter sämre än de skulle kunna göra.
Goat76 - du kan ta en analogi med tex inspelningsmikrofoner. Diffar en sådan med tex +6 dB mitt i mellanregistret så kommer inspelningen att ha den där färgningen på alla inspelningar. En högtalare är bara en reversering av en mikrofon.
Conan skrev:Tangband skrev:En krokig frekvensgång gör att vissa skivor låter bra, medan andra låter sämre än de skulle kunna göra.
Njae… tonbalansen i inspelningen kommer att ändå kunna ha en korrekt tonbalans om monitorsystemet i studion "hör" mikrofonens färgning och ljudteknikern kompenserar därefter. Är det å andra sidan fel i monitorsystemets tonbalans blir det svårt att kompensera och missfärgningen riskerar att hamna på fonogrammet.
Bill50x skrev:Nu kan jag inte speciellt mycket (= inget alls) om mikrofoner. Men förutom frekvensgång är de väl olika känsliga för ljudtryck, har olika egenskaper när det gäller upptagningsriktnings osv. En del mik'ar tar ju upp ljud 360 grader, andra är riktningskänsliga. Så varför man använder en viss mikrofon kan ju bero på flera orsaker, inte bara frekvensgång.
/ B
goat76 skrev:Men nu måste jag skjuta ner den här bild vs ljud analogin än en gång! (Du ger dig aldrig!)![]()
![]()
![]()
Färgåtergivningen skulle behöva ha extrema avvikelser för att någon av oss ens skulle reagera eftersom det inom film används färgfilter för att lägga en viss "känsla" över scenen eller hela filmen, exempelvis det grågröna skimret över zombie- och apokalyps-filmer/serier som Walking Dead, The Road och The Book of Eli eller det gula öken-skimret över Breaking Bad/Better Call Saul.
Tack vare det så skulle inte många reagera speciellt mycket eller ens märka om bildskärmen har relativt kraftiga avvikelser från satt standard-kalibrering och därmed är det inte heller många som skulle uppmärksamma om skärmen var perfekt kalibrerad.
Harryup skrev:Jag mötte som genom en slump för runt 5 år sedan 2 olika ägare till stora kommersiella studios i Sthlm av helt annan anledning men då jag fick veta vad dom höll på med så frågade jag lite om monitorljud i deras studios, hur det går till vid mastringar och mixningar och lite loudness war etc.
Alla ville ha känt ljud i sina studios för alla fick in tekniker i från jordens alla hörn i sina studios hela tiden. Rakt neutralt ljud var inte ens på önskelistan. Alla ville höra att det lät dåligt på rätt sätt i från NS-10 typ.
Sen sa dom också att det i regel inte var så stort problem hur det lät i studion ändå eftersom slutmix och fixande kanske gjordes på ett hotellrum med en bärbar dator, ett par aktiva Genelec och en liten sub på 8" ståendes någonstans på golvet. Det var deras vardag även då världsartister spelades in.
Loudness war visste som precis vad det var och dom beklagade sig över det men dom tänkte heller inte bli utan jobb eftersom det var det som beställarna ville ha.
/Harry Up
matssvensson skrev:Harryup skrev:Jag mötte som genom en slump för runt 5 år sedan 2 olika ägare till stora kommersiella studios i Sthlm av helt annan anledning men då jag fick veta vad dom höll på med så frågade jag lite om monitorljud i deras studios, hur det går till vid mastringar och mixningar och lite loudness war etc.
Alla ville ha känt ljud i sina studios för alla fick in tekniker i från jordens alla hörn i sina studios hela tiden. Rakt neutralt ljud var inte ens på önskelistan. Alla ville höra att det lät dåligt på rätt sätt i från NS-10 typ.
Sen sa dom också att det i regel inte var så stort problem hur det lät i studion ändå eftersom slutmix och fixande kanske gjordes på ett hotellrum med en bärbar dator, ett par aktiva Genelec och en liten sub på 8" ståendes någonstans på golvet. Det var deras vardag även då världsartister spelades in.
Loudness war visste som precis vad det var och dom beklagade sig över det men dom tänkte heller inte bli utan jobb eftersom det var det som beställarna ville ha.
/Harry Up
Och detta kanske kan ge ledtrådar till varför det kan vara svårt att hitta musikinspelningar som låter riktigt riktigt bra på anläggningen här hemma. Som tur är har jag försökt att utveckla min förmåga att lyssna på musiken istället för på ljudet när jag vill njuta av musik. Annars är jag rädd att jag skulle bli rätt bitter. Nu behöver jag bara undvika de allra värsta exemplen som drabbar artisterna jag gillar.
mvh, mats
matssvensson skrev:http://atcloudspeakers.co.uk/hi-fi/loudspeakers/classic-series/scm50/
Om du är inne på ATC kanske dessa?
Tangband skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:
1. Varför låter vissa högtalare bra även på låg volym ?
Svar: beror på mycket , men mina egna experiment visar på att mängden dämpmaterial och sorten på dämpmaterialet har spelat viss roll i alla de fall jag testat. Fårull har visat sig göra att det låter bra även på låg volym. ( vill man ha isotermiserande material passar fårull dåligt ). Överdämpade lådor kan även låta lite instängt vid lägre volymer.
Du kan experimentera själv genom att tex. ta bort allt dämpmaterial i dina egna Majik 140 . Låter det bättre vid låg volym ?
Sådana liknande tester har jag gjort på 90-talet och det visade för mig ett samband hur ljudet uppfattades.
2. Jag upplever en skillnad med aktiv drivning av Jbl 530 kontra passiv, ljudet släpper bättre och låter mindre ansträngt både då man spelar svagt och starkt med aktiv drift.
3. Du bör lyssna själv på Buchardt s400. En waveguide låter lite ovant till en början, då den ofta ger betydligt lägre distorsion och bättre spridningsegenskaper tillsammans med boomern än en normal diskant. Vid 3 kHz kan distorsionen med hjälp av en bra implementerad waveguide vara bara hälften så hög som utan waveguide.
4. Ingenting av detta kan utläsas av specifikationer, känslighet eller ens frekvensgångsmätningar gällande om högtalaren låter överdämpat vid låga ljudnivåer eller ej.
5. Peter kan säkert bidra med mer erfarenhet.
Slut på OT.
Tack för svar, Tangband.
Jag hade gärna sett och hoppats på att detta fenomen kunde avläsas i specifikationen så att inringandet av eventuella köp av högtalare hade förenklats. Jag drar ofta ner volymen rejält efter 22:00 för grannarnas skull plus att det förenklar vid mixning om ljudet mer gradvis förändras vid olika volym istället för att tydligt ”släppa” först vid ett viss volym-pådrag.
När man mixar lyssnar man ofta på ett kortare stycke gång efter gång där man A/B-växlar mellan dessa för att avgöra vilket som låter bäst vilket troligtvis är rätt störande för grannarna, vilka man kunde bespara denna tortyr ifall man kan lita på det man hör vid lägre volym. Mina nuvarande högtalare låter rätt okej vid lägre volym men Buchardt s400 verkar ha en tydlig gräns för när de ”släpper” vilket skulle försvåra mixning vid varierad volym.
Enda sättet att veta är att låna hem högtalarna och jämföra.![]()
Med tanke på den allmänna förbättringen med exakt systemet tror jag dina nuvarande högtalare, aktivt drivna med exakt fullkomligt detroniserar de där Buchardt s400. Därmed inte sagt att de skulle vara dåliga, de är troligen jättebra om man jämför med annat för de pengarna.
Bill50x skrev:Varför en högtalare låter bra även på låg volym känns som en svårare fråga än varför vissa högtalare kräver hög volym för att klinga ut. Men jag tycker mig ha hittat några parametrar. Men de är absolut inte entydiga. Flera av de elektrostater jag lyssnat på (Magnepan, Magneplanar mfl) har definitv haft det svårt att sjunga ut på låga volymer, medan tex gamla Quad ESL-57 inte haft samma bekymmer. Annars tycker jag nog problemen mest verkar drabba tungdrivna högtalare med kraftigt dämpade höljen. Mina egna Dahlqvist DQ10 är absolut tungdrivna och kräver mycket förstärkare, men de låter ganska snabba och dynamiska i alla register utom i basen. Vilket gör att de låter bra på låga volymer men då en aningen tunna i basen.
För att återknyta till TS, det verkar inte som om det finns några entydiga tekniska mätdata att luta sig emot för att hitta en högtalare som låter bra på låga volymer. Ska man hitta sådana får man nog ge sig ut på jakt i de (få) butiker som finns kvar och helt enkelt lyssna på låg nivå.
/ B
goat76 skrev:Jag finner det ändå något konstigt att det inte verkar finnas något entydigt svar på frågan, trots att en väldigt stor del av forum-medlemmarna här är så pass insatta i att göra egna högtalare.
Man får väl göra som du säger och helt enkelt testa sänka volymen vid demo-lyssningarna, det hade dock varit enklare att kunna utesluta vissa högtalare innan lyssning.
Tell skrev:Att en högtalare skulle låta sämre på lägre volymer är inget jag nånsin hört talas om tidigare. Eller vi har ju Fletcher-Munsonkurvan som påverkar, men det gäller ju alla högtalare lika mycket. Att vissa högtalare skulle påverkas olika är dock nå nytt för mig, så jag blir nyfiken på om det här är nåt vedertaget eller är det bara nåt ni läst på nåt random stället på nätet?
Tell skrev:Att en högtalare skulle låta sämre på lägre volymer är inget jag nånsin hört talas om tidigare. Eller vi har ju Fletcher-Munsonkurvan som påverkar, men det gäller ju alla högtalare lika mycket. Att vissa högtalare skulle påverkas olika är dock nå nytt för mig, så jag blir nyfiken på om det här är nåt vedertaget eller är det bara nåt ni läst på nåt random stället på nätet?
goat76 skrev:Tell skrev:Att en högtalare skulle låta sämre på lägre volymer är inget jag nånsin hört talas om tidigare. Eller vi har ju Fletcher-Munsonkurvan som påverkar, men det gäller ju alla högtalare lika mycket. Att vissa högtalare skulle påverkas olika är dock nå nytt för mig, så jag blir nyfiken på om det här är nåt vedertaget eller är det bara nåt ni läst på nåt random stället på nätet?
Så du har aldrig själv hört eller läst i diverse recensioner att vissa högtalare enligt beskrivning kräver mer volym än andra för att det ska "släppa"?
Själv lånade jag hem en stativare av märket XTZ för en massa år sedan som lät riktigt trött på låg volym, den hade en tydlig "tröskel" vad gäller volym vilket krävdes innan ljudet liksom öppnade sig.
Om man tar den där stativ-högtalaren från Buchardt som exempel så är det en ständigt återkommande beskrivning att den kräver lite mer pådrag på volymratten innan ljudet öppnar sig, även i tråden om sagda högtalare här på Faktiskt så var det en medlem som upplevde det samma.
jansch skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Att en högtalare skulle låta sämre på lägre volymer är inget jag nånsin hört talas om tidigare. Eller vi har ju Fletcher-Munsonkurvan som påverkar, men det gäller ju alla högtalare lika mycket. Att vissa högtalare skulle påverkas olika är dock nå nytt för mig, så jag blir nyfiken på om det här är nåt vedertaget eller är det bara nåt ni läst på nåt random stället på nätet?
Så du har aldrig själv hört eller läst i diverse recensioner att vissa högtalare enligt beskrivning kräver mer volym än andra för att det ska "släppa"?
Själv lånade jag hem en stativare av märket XTZ för en massa år sedan som lät riktigt trött på låg volym, den hade en tydlig "tröskel" vad gäller volym vilket krävdes innan ljudet liksom öppnade sig.
Om man tar den där stativ-högtalaren från Buchardt som exempel så är det en ständigt återkommande beskrivning att den kräver lite mer pådrag på volymratten innan ljudet öppnar sig, även i tråden om sagda högtalare här på Faktiskt så var det en medlem som upplevde det samma.
Det skulle ju betyda att högtalaren inte är linjär???? (Ett fenomen som normalt uppstår när effektivt X max uppnås)
Alltså tvärt om, t.ex att den inte låter någonting alls på låg volym....
Jag fattar ingenting..... kan någon förklara hur det går till?
Perfector skrev:Dom senaste kommentarerna gör mig fundersam.
Jag har alltid byggt högtalare som inte ändrar karaktär med stigande volym.
Därför blir det en lite puckel i låga basen som kompenserar för örats dåliga känslighet i basen vid låga volymer.
Däremot vet jag att på kvällstid, när infraljuden från motorvägen dör ut så räcker det med lägre volym för att få full behållning av musiken.
juanth skrev:Perfector skrev:Dom senaste kommentarerna gör mig fundersam.
Jag har alltid byggt högtalare som inte ändrar karaktär med stigande volym.
Därför blir det en lite puckel i låga basen som kompenserar för örats dåliga känslighet i basen vid låga volymer.
Däremot vet jag att på kvällstid, när infraljuden från motorvägen dör ut så räcker det med lägre volym för att få full behållning av musiken.
Med en puckel i låga basen.
Vad händer med den puckeln vid högre volym menar du?
Den lär finnas kvar i tonkurvan om du inte har nån slags switch till filtret.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster