Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: Vad gör en rak tonkurva egentligen för själva musiken?

Inläggav Tangband » 2020-03-27 21:34

En krokig frekvensgång gör att vissa skivor låter bra, medan andra låter sämre än de skulle kunna göra.

Goat76 - du kan ta en analogi med tex inspelningsmikrofoner. Diffar en sådan med tex +6 dB mitt i mellanregistret så kommer inspelningen att ha den där färgningen på alla inspelningar. En högtalare är bara en reversering av en mikrofon.
Det påverkar på samma sätt.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-03-27 23:31

Tangband skrev:En krokig frekvensgång gör att vissa skivor låter bra, medan andra låter sämre än de skulle kunna göra.

Goat76 - du kan ta en analogi med tex inspelningsmikrofoner. Diffar en sådan med tex +6 dB mitt i mellanregistret så kommer inspelningen att ha den där färgningen på alla inspelningar. En högtalare är bara en reversering av en mikrofon.

Njae… tonbalansen i inspelningen kommer att ändå kunna ha en korrekt tonbalans om monitorsystemet i studion "hör" mikrofonens färgning och ljudteknikern kompenserar därefter. Är det å andra sidan fel i monitorsystemets tonbalans blir det svårt att kompensera och missfärgningen riskerar att hamna på fonogrammet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-28 00:13

Tangband skrev:En krokig frekvensgång gör att vissa skivor låter bra, medan andra låter sämre än de skulle kunna göra.

Tangband, om det här med inspelning av musik blir en grej som för dig utvecklar sig till fler varierande inspelningar så kommer du med tiden bli varse om att det ofta faktiskt är direkt önskvärt med mikrofoner med lite mer karaktärsdrag, det är inte en slump att U47/U48/U87 är världens populäraste mikrofoner för sång, att AKG c414 är väldigt populär för inspelning av piano/flygel, att Electro-Voice RE20 föredras till ståbas/elbas/baskagge.

Listan kan göras hur lång som helst med exempel på mikrofoner just för att de ofta har förstärkningar i vissa frekvensområden som framhäver vissa ljudkällors styrkor, det kan i många fall vara nödvändigt för att verkligen kunna fånga ljudet så att det ska låta så som man uppfattar det låta vid den "riktigta" lyssningen.
En mikrofon med den allra rakaste och på pappret mest korrekta frekvenskurvan fungerar helt enkelt inte alltid så bra till alla applikationer och alla situationer, det kan lika gärna bli helt fel och är likt "avstånds-problematiken" som du lärt dig så är ofta en mikrofon med tydlig karaktär/förstärkt område även det ett sätt att komma runt mikrofonernas tillkortakommanden. Jag lovar att du kommer upptäcka detta med tiden. :)

En elgitarr kan exempelvis med fördel spelas in med två nära mikrofoner med olika karaktär, en med mörk karaktär och en med ljus karaktär som sedan balanseras för att fånga gitarrens hela omfång och ljudlig fyllighet och utöver det ytterligare en mikrofon på några meters avstånd för att få en naturlig rumslig klang. Att någon av de nära mikrofonerna gärna och med fördel har en liten förstärkning i presence-området kan också bidra till att det låter mer likt det ljud man upplever när man lyssnar på gitarrförstärkaren på "riktigt i rummet.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-03-28 00:17

Conan skrev:

Njae… tonbalansen i inspelningen kommer att ändå kunna ha en korrekt tonbalans om monitorsystemet i studion "hör" mikrofonens färgning och ljudteknikern kompenserar därefter. Är det å andra sidan fel i monitorsystemets tonbalans blir det svårt att kompensera och missfärgningen riskerar att hamna på fonogrammet.

Nu avsåg jag seriösa akustiska inspelningar helt utan tonkontroller och annat tjafs :P

Jag ville visa på det orimliga att acceptera stora avvikelser vid avspelning men inte göra det vid inspelningen . Som jag nämnde, högtalaren är bara en reversering av mikrofonen .

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-28 00:25

Nu kan jag inte speciellt mycket (= inget alls) om mikrofoner. Men förutom frekvensgång är de väl olika känsliga för ljudtryck, har olika egenskaper när det gäller upptagningsriktnings osv. En del mik'ar tar ju upp ljud 360 grader, andra är riktningskänsliga. Så varför man använder en viss mikrofon kan ju bero på flera orsaker, inte bara frekvensgång.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-28 00:39

Bill50x skrev:Nu kan jag inte speciellt mycket (= inget alls) om mikrofoner. Men förutom frekvensgång är de väl olika känsliga för ljudtryck, har olika egenskaper när det gäller upptagningsriktnings osv. En del mik'ar tar ju upp ljud 360 grader, andra är riktningskänsliga. Så varför man använder en viss mikrofon kan ju bero på flera orsaker, inte bara frekvensgång.

/ B

Om du först sitter och lyssnar på någon som exempelvis spelar cello live och sen bestämmer dig för att du vill göra en inspelning som är så likt det ljud du hör, så är det minst lika troligt att mikrofonen med den största avvikelsen från den rakaste kurvan kan passa bäst för just den situationen.

En duktig studio-ingenjör har så pass stor kunskap om sin mikrofon-arsenal att han/hon genom att lyssna live på ett framförande med relativt stor precision kan avgöra vilken mikrofon som passar bäst för just den inspelningen. Det är många parametrar som avgör som tålighet, känslighet, mikrofontyp och karaktär för att bäst fånga ljudet för att få bästa och mest naturligt låtande resultat. Vilken mikrofon som eventuellt har rakast frekvensgång är sällan en avgörande faktor.

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-28 11:48

goat76 skrev:Men nu måste jag skjuta ner den här bild vs ljud analogin än en gång! (Du ger dig aldrig!) :D :D :D

Färgåtergivningen skulle behöva ha extrema avvikelser för att någon av oss ens skulle reagera eftersom det inom film används färgfilter för att lägga en viss "känsla" över scenen eller hela filmen, exempelvis det grågröna skimret över zombie- och apokalyps-filmer/serier som Walking Dead, The Road och The Book of Eli eller det gula öken-skimret över Breaking Bad/Better Call Saul.
Tack vare det så skulle inte många reagera speciellt mycket eller ens märka om bildskärmen har relativt kraftiga avvikelser från satt standard-kalibrering och därmed är det inte heller många som skulle uppmärksamma om skärmen var perfekt kalibrerad.

Nu går jag tillbaks några sidor för att kommentera det här som jag velat kommentera några dagar men inte hunnit pga för mycket jobb så här i corona-tider :\

Men du vet att alla som jobbar med bild gärna skaffar sig en skärm med så absolut bra färgåtergivning och kontrast som möjligt, och den ska gärna kalibreras ofta. 100% av sRGB känns som ett minimum, men ska väl nuförtiden gärna klara mycket mer, 6500 kelvin ska den vara på med en korrekt gamma på 2.2 o med en Delta E på mindre än 3.
Därefter när dom gradear sina filmer så gör dom ingen random slentrianjustering för att få färgen lite gul, utan det är ett rätt precist arbete som sker för varje skott i filmen. Detsamma gäller för fotografering som jag hållt på med i en 15-20 år nu, det är ett väldigt precist arbete där jag ganska direkt ser vid en utskift om nåt inte matchar det jag såg på skärmen.
Så alltså precis samma som för ljud, att i en studio så vill man verkligen ha ett så korrekt o neutralt ljud som möjligt för att det ska bli så rätt som möjligt hos slutkonsumenten också. När man producerar musik så används ju för övrigt filter också för att få en viss "känsla" i musiken. Beroende på hur man jobbar o vilken musik det är så kan det precisions-eqas rätt rejält, på samma sätt som man sitter o drar i kanske den blåa färgen för att få till exakt den himmelsfärgen man vill ha.

O på samma sätt som du säger att det krävs rätt mycket avvikelse i färgåtergivningen så är det rätt samma i ljud också. Man vänjer sig ju med diverse fel i sin egen anläggning, öronen liksom kalibrerar sig efter dom. Lite som med min anläggning att jag vet att jag har en liten dipp vid 76Hz, nåt som jag hörde rätt direkt när jag satt upp ljudet o som jag justerade så gott jag kunde i min MiniDSP för att få det liite bättre. Men det är ju fortfarande där fast jag inte alls tänker på det lika mycket, öronen lixom filtrerar ut det. Det är bara när det råkar komma en låt jag kan som har mycket energi där som jag tänker på det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-03-28 11:59

Jag mötte som genom en slump för runt 5 år sedan 2 olika ägare till stora kommersiella studios i Sthlm av helt annan anledning men då jag fick veta vad dom höll på med så frågade jag lite om monitorljud i deras studios, hur det går till vid mastringar och mixningar och lite loudness war etc.

Alla ville ha känt ljud i sina studios för alla fick in tekniker i från jordens alla hörn i sina studios hela tiden. Rakt neutralt ljud var inte ens på önskelistan. Alla ville höra att det lät dåligt på rätt sätt i från NS-10 typ.
Sen sa dom också att det i regel inte var så stort problem hur det lät i studion ändå eftersom slutmix och fixande kanske gjordes på ett hotellrum med en bärbar dator, ett par aktiva Genelec och en liten sub på 8" ståendes någonstans på golvet. Det var deras vardag även då världsartister spelades in.
Loudness war visste som precis vad det var och dom beklagade sig över det men dom tänkte heller inte bli utan jobb eftersom det var det som beställarna ville ha.

/Harry Up

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2020-03-28 13:34

Harryup skrev:Jag mötte som genom en slump för runt 5 år sedan 2 olika ägare till stora kommersiella studios i Sthlm av helt annan anledning men då jag fick veta vad dom höll på med så frågade jag lite om monitorljud i deras studios, hur det går till vid mastringar och mixningar och lite loudness war etc.

Alla ville ha känt ljud i sina studios för alla fick in tekniker i från jordens alla hörn i sina studios hela tiden. Rakt neutralt ljud var inte ens på önskelistan. Alla ville höra att det lät dåligt på rätt sätt i från NS-10 typ.
Sen sa dom också att det i regel inte var så stort problem hur det lät i studion ändå eftersom slutmix och fixande kanske gjordes på ett hotellrum med en bärbar dator, ett par aktiva Genelec och en liten sub på 8" ståendes någonstans på golvet. Det var deras vardag även då världsartister spelades in.
Loudness war visste som precis vad det var och dom beklagade sig över det men dom tänkte heller inte bli utan jobb eftersom det var det som beställarna ville ha.

/Harry Up

Och detta kanske kan ge ledtrådar till varför det kan vara svårt att hitta musikinspelningar som låter riktigt riktigt bra på anläggningen här hemma. Som tur är har jag försökt att utveckla min förmåga att lyssna på musiken istället för på ljudet när jag vill njuta av musik. Annars är jag rädd att jag skulle bli rätt bitter. Nu behöver jag bara undvika de allra värsta exemplen som drabbar artisterna jag gillar.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-29 15:51

matssvensson skrev:
Harryup skrev:Jag mötte som genom en slump för runt 5 år sedan 2 olika ägare till stora kommersiella studios i Sthlm av helt annan anledning men då jag fick veta vad dom höll på med så frågade jag lite om monitorljud i deras studios, hur det går till vid mastringar och mixningar och lite loudness war etc.

/Harry Up

Och detta kanske kan ge ledtrådar till varför det kan vara svårt att hitta musikinspelningar som låter riktigt riktigt bra på anläggningen här hemma. Som tur är har jag försökt att utveckla min förmåga att lyssna på musiken istället för på ljudet när jag vill njuta av musik. Annars är jag rädd att jag skulle bli rätt bitter. Nu behöver jag bara undvika de allra värsta exemplen som drabbar artisterna jag gillar.

mvh, mats

Jag har väldigt lätt för att koppla bort ljudet, hur det egentligen låter och ändå ta till mig det musikaliska framförandet, men det är ju såklart lättare att göra det då musiken tilltalar mig mer. Rätt mycket av den typ av rock jag mestadels lyssnar på är ändå rätt skaplig rent ljudmässigt, men den kommer dock sällan upp hela vägen till den allra bäst producerade musiken. Jazz-inspelningar håller en högre kvalitetsmässig medelnivå, å andra sidan innehåller den musiken renare låtandes instrument vilket såklart underlättar för den totala klarheten/separationen mellan dessa ljudelement. Inom lite hårdare typer av rockmusik där dist medvetet läggs på för att skapa soundet så grötar naturligtvis de olika instrumenten ihop sig betydligt mer, en distande elbas och en ännu mer distande elgitarr är så väldigt nära/lika varandra och brottas väldigt mycket om samma frekvenser.

För att återgå lite till ATC SCM40 så har jag nu läst många fler intryck från diverse användare och de förefaller vara så att många anser basen vara deras svagaste sida, vilket är lite tråkigt. Kanske bör jag ändå sikta in sig på högtalare med någon form av basport, då jag inte har några direkta planer på separata basmoduler. Klart det är fint med djupbas men för grannsämjans skull väljer jag bort det.

Högtalar-jakten fortsätter... och är öppen för både baskapabla stativare och medelstora golvare som fungerar bra på ett lyssningsavstånd på 220-250 centimeter. Kom gärna med förslag på tänkbara alternativ. :)

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2020-03-29 16:08

Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-29 17:29

matssvensson skrev:http://atcloudspeakers.co.uk/hi-fi/loudspeakers/classic-series/scm50/

Om du är inne på ATC kanske dessa?

Jag har faktiskt aldrig hört ett par högtalare från ATC så jag har inte några specifika preferenser för just det märket annat än att jag läst mig till att många hyllar mellanregistret vilket brukar vara rätt viktigt för rockmusik. Det prismässiga steget upp från ATCs instegsmodeller är rätt stort, de högtalarna du länkar till kostar cirka 100tkr mer än golvaren SCM40 som jag först var lite intresserad av.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-31 20:17

Tog följande OT till denna tråd istället. :)

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:
1. Varför låter vissa högtalare bra även på låg volym ?
Svar: beror på mycket , men mina egna experiment visar på att mängden dämpmaterial och sorten på dämpmaterialet har spelat viss roll i alla de fall jag testat. Fårull har visat sig göra att det låter bra även på låg volym. ( vill man ha isotermiserande material passar fårull dåligt ). Överdämpade lådor kan även låta lite instängt vid lägre volymer.
Du kan experimentera själv genom att tex. ta bort allt dämpmaterial i dina egna Majik 140 . Låter det bättre vid låg volym ?
Sådana liknande tester har jag gjort på 90-talet och det visade för mig ett samband hur ljudet uppfattades.

2. Jag upplever en skillnad med aktiv drivning av Jbl 530 kontra passiv, ljudet släpper bättre och låter mindre ansträngt både då man spelar svagt och starkt med aktiv drift.

3. Du bör lyssna själv på Buchardt s400. En waveguide låter lite ovant till en början, då den ofta ger betydligt lägre distorsion och bättre spridningsegenskaper tillsammans med boomern än en normal diskant. Vid 3 kHz kan distorsionen med hjälp av en bra implementerad waveguide vara bara hälften så hög som utan waveguide.

4. Ingenting av detta kan utläsas av specifikationer, känslighet eller ens frekvensgångsmätningar gällande om högtalaren låter överdämpat vid låga ljudnivåer eller ej.

5. Peter kan säkert bidra med mer erfarenhet.

Slut på OT.

Tack för svar, Tangband.

Jag hade gärna sett och hoppats på att detta fenomen kunde avläsas i specifikationen så att inringandet av eventuella köp av högtalare hade förenklats. Jag drar ofta ner volymen rejält efter 22:00 för grannarnas skull plus att det förenklar vid mixning om ljudet mer gradvis förändras vid olika volym istället för att tydligt ”släppa” först vid ett viss volym-pådrag.
När man mixar lyssnar man ofta på ett kortare stycke gång efter gång där man A/B-växlar mellan dessa för att avgöra vilket som låter bäst vilket troligtvis är rätt störande för grannarna, vilka man kunde bespara denna tortyr ifall man kan lita på det man hör vid lägre volym. Mina nuvarande högtalare låter rätt okej vid lägre volym men Buchardt s400 verkar ha en tydlig gräns för när de ”släpper” vilket skulle försvåra mixning vid varierad volym.

Enda sättet att veta är att låna hem högtalarna och jämföra. :)
Med tanke på den allmänna förbättringen med exakt systemet tror jag dina nuvarande högtalare, aktivt drivna med exakt fullkomligt detroniserar de där Buchardt s400. Därmed inte sagt att de skulle vara dåliga, de är troligen jättebra om man jämför med annat för de pengarna.

Jag använde egentligen bara Buchardt s400 som exempel för att förhoppningsvis få ett svar på det där med varför vissa högtalare kräver ett visst volym-pådrag innan de låter bra.

Klart är det så att man måste låna hem högtalare eller i andra hand åtminstone höra dem på en demo för att bilda sig en uppfattning vad man själv tycker, man kommer dock en liten bit på vägen genom att läsa diverse användares intryck på nätet och jag har väl i princip uteslutit dessa Buchardt s400 bara genom att väga all denna information mot vad jag själv värderar som viktiga aspekter för ljudåtergivningen i min lyssning. Av det jag snappat upp så tror inte jag ens behöver en lyssning av just de högtalarna, de verkar som sagt behöva ett visst ljudtryck innan de släpper och mellanregistret verkar ta ett steg tillbaka i ljudbilden vilket inte skulle passa mina ljudideal då det registret är enormt viktigt för gitarr-baserad musik som jag för det mesta lyssnar på.

Så vad värdesätter jag i en högtalare:

- Välbalanserat mellan alla register.
- Inte alltid behöva spela så enormt starkt för att få någon behållning av ljudet.
- Att de fungerar på ett relativt nära lyssningsavstånd på 220-260 cm.
- Förmågan att presentera musikens eller snarare inspelningens dynamik så bra som möjligt.
- Inte gröta ihop allt då det blir tätt och intensivt, kunna bibehålla tydlig separation när det går fort.

Om en högtalare inte uppfyller ovanstående grejer så är det en nedgradering från mina nuvarande högtalare. ATC verkar i regel ha dessa egenskaper och jag kan tänka mig att de kanske är några steg upp från mina och att de säkert har en rakare frekvensgång vilket kan vara till nytta vid musikskapande, dock verkar det som att basen möjligtvis är klenare men det är såklart svårt att avgöra utan egen lyssning.

När uppgraderings-jävulen börjar krafsa en på axeln så är det svårt, men det slutar nog med att jag sitter still i båten eller väntar in ett par begagnade Akubarik eller Akudorik, Linn verkar helt enkelt passa mina krav ganska bra, hellre råa musikaliska kvaliteer än något tillbakadraget hifi-finlir. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-31 21:01

Varför en högtalare låter bra även på låg volym känns som en svårare fråga än varför vissa högtalare kräver hög volym för att klinga ut. Men jag tycker mig ha hittat några parametrar. Men de är absolut inte entydiga. Flera av de elektrostater jag lyssnat på (Magnepan, Magneplanar mfl) har definitv haft det svårt att sjunga ut på låga volymer, medan tex gamla Quad ESL-57 inte haft samma bekymmer. Annars tycker jag nog problemen mest verkar drabba tungdrivna högtalare med kraftigt dämpade höljen. Mina egna Dahlqvist DQ10 är absolut tungdrivna och kräver mycket förstärkare, men de låter ganska snabba och dynamiska i alla register utom i basen. Vilket gör att de låter bra på låga volymer men då en aningen tunna i basen.

För att återknyta till TS, det verkar inte som om det finns några entydiga tekniska mätdata att luta sig emot för att hitta en högtalare som låter bra på låga volymer. Ska man hitta sådana får man nog ge sig ut på jakt i de (få) butiker som finns kvar och helt enkelt lyssna på låg nivå.

/ B

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-31 21:29

Bill50x skrev:Varför en högtalare låter bra även på låg volym känns som en svårare fråga än varför vissa högtalare kräver hög volym för att klinga ut. Men jag tycker mig ha hittat några parametrar. Men de är absolut inte entydiga. Flera av de elektrostater jag lyssnat på (Magnepan, Magneplanar mfl) har definitv haft det svårt att sjunga ut på låga volymer, medan tex gamla Quad ESL-57 inte haft samma bekymmer. Annars tycker jag nog problemen mest verkar drabba tungdrivna högtalare med kraftigt dämpade höljen. Mina egna Dahlqvist DQ10 är absolut tungdrivna och kräver mycket förstärkare, men de låter ganska snabba och dynamiska i alla register utom i basen. Vilket gör att de låter bra på låga volymer men då en aningen tunna i basen.

För att återknyta till TS, det verkar inte som om det finns några entydiga tekniska mätdata att luta sig emot för att hitta en högtalare som låter bra på låga volymer. Ska man hitta sådana får man nog ge sig ut på jakt i de (få) butiker som finns kvar och helt enkelt lyssna på låg nivå.

/ B

Jag finner det ändå något konstigt att det inte verkar finnas något entydigt svar på frågan, trots att en väldigt stor del av forum-medlemmarna här är så pass insatta i att göra egna högtalare.

Man får väl göra som du säger och helt enkelt testa sänka volymen vid demo-lyssningarna, det hade dock varit enklare att kunna utesluta vissa högtalare innan lyssning. :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-03-31 21:40

Jag gissar att det beror mycket på rummets beskaffenhet om ljudet känns fylligt även på låg volym!
Har provat samma högtalare i olika miljöer och lite stöd av väggar verkar fördelaktigt om man vill lyssna på låg volym.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-31 21:46

Att en högtalare skulle låta sämre på lägre volymer är inget jag nånsin hört talas om tidigare. Eller vi har ju Fletcher-Munsonkurvan som påverkar, men det gäller ju alla högtalare lika mycket. Att vissa högtalare skulle påverkas olika är dock nå nytt för mig, så jag blir nyfiken på om det här är nåt vedertaget eller är det bara nåt ni läst på nåt random stället på nätet?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-31 21:49

goat76 skrev:Jag finner det ändå något konstigt att det inte verkar finnas något entydigt svar på frågan, trots att en väldigt stor del av forum-medlemmarna här är så pass insatta i att göra egna högtalare.

Man får väl göra som du säger och helt enkelt testa sänka volymen vid demo-lyssningarna, det hade dock varit enklare att kunna utesluta vissa högtalare innan lyssning. :)

Man kan ju tänka sig en 100-gradig skala hur bra högtalaren är och så väljer man efter det ;-)

Skämt åsido, det kan ju finnas en anledning till varför man behöver kräma på innan vissa högtalare sjunger ut och låter naturligt. En anledning kan ju tex vara att livemusik låter högre än hemma och återgivningen helt enkelt blir mer naturlig när det är i skala 1:1. En högtalare som låter bra vid låg volym kanske har en sorts inbyggd loudness?

Det är givetvis skillnad mot en högtalare som låter bra på både svaga och starka signaler, där handlar det om dynamik. Dvs att tex kunna låta bra med någon som stillsamt plockar på några gitarrsträngar och sedan brakar helvetet löst när hela bandet drar igång bakom...

Vad man inte ska glömma är att detta inte bara är en fråga om högtalare. Varje del i återgivningskedjan bidrar mer eller mindre negativt till den upplevda kvaliteten.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-31 21:55

Tell skrev:Att en högtalare skulle låta sämre på lägre volymer är inget jag nånsin hört talas om tidigare. Eller vi har ju Fletcher-Munsonkurvan som påverkar, men det gäller ju alla högtalare lika mycket. Att vissa högtalare skulle påverkas olika är dock nå nytt för mig, så jag blir nyfiken på om det här är nåt vedertaget eller är det bara nåt ni läst på nåt random stället på nätet?

Något jag både läst om och upplevt själv i mitt vardagsrum. Om det är vedertaget vet jag inte men min upplevelse om att vissa högtalare behöver spelas ganska högt innan de "spelar ut" är något som jag upplever rätt ofta. Detta är inget problem på mässor eller när man besöker hi-fi vänner för då brukar volymen aldrig vara för låg :-)

Vad jag däremot märker är att när störnivån sjunker så låter det ofta mycket bättre, mer dynamiskt osv. Tex om man sitter ensam hemma, alla grannar har rest på sportlov och trafiken utanför har tystnat. Då låter det ofta dramatiskt bättre. Och då behöver man inte lika hög nivå hemma som vanligt.

/ B

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-31 22:06

Tell skrev:Att en högtalare skulle låta sämre på lägre volymer är inget jag nånsin hört talas om tidigare. Eller vi har ju Fletcher-Munsonkurvan som påverkar, men det gäller ju alla högtalare lika mycket. Att vissa högtalare skulle påverkas olika är dock nå nytt för mig, så jag blir nyfiken på om det här är nåt vedertaget eller är det bara nåt ni läst på nåt random stället på nätet?

Så du har aldrig själv hört eller läst i diverse recensioner att vissa högtalare enligt beskrivning kräver mer volym än andra för att det ska "släppa"?

Själv lånade jag hem en stativare av märket XTZ för en massa år sedan som lät riktigt trött på låg volym, den hade en tydlig "tröskel" vad gäller volym vilket krävdes innan ljudet liksom öppnade sig.

Om man tar den där stativ-högtalaren från Buchardt som exempel så är det en ständigt återkommande beskrivning att den kräver lite mer pådrag på volymratten innan ljudet öppnar sig, även i tråden om sagda högtalare här på Faktiskt så var det en medlem som upplevde det samma.

jansch

Inläggav jansch » 2020-03-31 22:36

goat76 skrev:

Så du har aldrig själv hört eller läst i diverse recensioner att vissa högtalare enligt beskrivning kräver mer volym än andra för att det ska "släppa"?

Själv lånade jag hem en stativare av märket XTZ för en massa år sedan som lät riktigt trött på låg volym, den hade en tydlig "tröskel" vad gäller volym vilket krävdes innan ljudet liksom öppnade sig.

Om man tar den där stativ-högtalaren från Buchardt som exempel så är det en ständigt återkommande beskrivning att den kräver lite mer pådrag på volymratten innan ljudet öppnar sig, även i tråden om sagda högtalare här på Faktiskt så var det en medlem som upplevde det samma.

Det skulle ju betyda att högtalaren inte är linjär???? (Ett fenomen som normalt uppstår när effektivt X max uppnås)
Alltså tvärt om, t.ex att den inte låter någonting alls på låg volym....
Jag fattar ingenting..... kan någon förklara hur det går till?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-31 22:59

jansch skrev:
goat76 skrev:

Det skulle ju betyda att högtalaren inte är linjär???? (Ett fenomen som normalt uppstår när effektivt X max uppnås)
Alltså tvärt om, t.ex att den inte låter någonting alls på låg volym....
Jag fattar ingenting..... kan någon förklara hur det går till?

Jag kan inte förklara det hela, jag har däremot upplevt det och att det är väldigt många andra som upplevt det samma, det är därför jag ställer frågan vad det beror på. :)

Nätet är iallafall fyllt med den frågeställningen och svaren verkar vara spridda över hela horisonten. Här har du en sökning på google med andra som frågar det samma: https://www.google.com/search?hl=sv&sxs ... CAs&uact=5

Tell

Inläggav Tell » 2020-04-01 06:27

Alltså jag upplever väl också att det låter bättre ju mer jag höjer, men det beror som sagt inte specifikt på mina högtalare/hörlurar, utan det beror på som sagt på Fletcher och Munson. Har aldrig läst om det i nån recension heller, men skulle jag gjort det så skulle jag tagit det som vanlig hifi-blajjande, dom är ju bra på att hitta på fenomen och uttryck som inte finns.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-04-01 07:51

Frågan om varför vissa högtalare låter bättre vid en viss volym (ljudstyrkenivå) har troligen flera orsaker, varför det kan vara svårt att peka ut något generellt. Det är mycket som händer när man ändrar lyssningsvolymen, dels kopplat till lyssnaren, rummet och dels kopplat till anläggningen och i hög grad till högtalarna. Även den musik man söker återge har ett ljudstyrkeintervall där det givet ett visst systems färgning låter ”bäst”.

Högre volym förändrar relationen mellan det man lyssnar på och omgivande störande ljud. T.ex. gör högre volym gör att reflexer i rummet hörs tydligare (i.o.m. att de kan uppfattas över bakgrundsljuden). Hörselns frekvensgång ändras med volym. Högtalarens olika register komprimeras olika, vilket påverkare frekvenskurvan som funktion av ljudnivån. Distorsionen hos drivande förstärkare ändras såväl som själva högtalarens distorsion som också ändras (i absolut relation till nyttosignalen).

...
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-04-01 09:13

Dom senaste kommentarerna gör mig fundersam.
Jag har alltid byggt högtalare som inte ändrar karaktär med stigande volym.
Därför blir det en lite puckel i låga basen som kompenserar för örats dåliga känslighet i basen vid låga volymer.
Däremot vet jag att på kvällstid, när infraljuden från motorvägen dör ut så räcker det med lägre volym för att få full behållning av musiken.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-01 09:23

Det blir ju lite knasigt att bygga in en EQ i högtalaren. I ditt fall betyder det att basen blir för stark när du höjer.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-04-01 09:26

Perfector skrev:Dom senaste kommentarerna gör mig fundersam.
Därför blir det en lite puckel i låga basen som kompenserar för örats dåliga känslighet i basen vid låga volymer.
Däremot vet jag att på kvällstid, när infraljuden från motorvägen dör ut så räcker det med lägre volym för att få full behållning av musiken.

Med en puckel i låga basen.
Vad händer med den puckeln vid högre volym menar du?
Den lär finnas kvar i tonkurvan om du inte har nån slags switch till filtret.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-04-01 09:43

juanth skrev:
Perfector skrev:Dom senaste kommentarerna gör mig fundersam.

Med en puckel i låga basen.
Vad händer med den puckeln vid högre volym menar du?
Den lär finnas kvar i tonkurvan om du inte har nån slags switch till filtret.

Nej, det är det som är det märkliga.
Ljudet från övriga register hinner ikapp med stigande volym.
Energin per konyta blir vad jag har fått fram större med mindre element.
Om vi säger att du har 10" bas, 5" mellan och en diskant, så är magneterna på mellan och diskant påtagligt större per konyta än basen.
Det gör att energin från mellan, diskant blir mer markant och att balansen bibehålls. (usch vad länge sedan jag höll på med sån't här)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-04-01 09:59

Nej, så fungerar det inte.
Det skall till groteska olinjäriteter i system för att sådana effekter skall göra sig gällande och då kommer det att låta något förfärligt illa på grund av distorsionen.

Detta har varit uppe till diskussion förut och du har då liksom nu fått det förklarat för dig.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-04-01 11:14

En original NAD3020 hade en hel del mörkare ljud vid låg volym än både Luxman och Yamaha förstärkare som jag jämfört med många gånger då vi sålde grunkor i början på 80-talet. Dock mätte vi aldrig på något för att härleda orsaken då vi inte hade någon möjlighet till det vid tillfället.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi