Possible worlds skrev:goat
Intressant synpunkt. Du menar alltså att NS-10:s genomslag i studiomiljö i praktiken har lämnat obetydliga spår i den färdiga produkten, eftersom dess brister korrigerats i senare led?
Inte obetydliga spår, men inte heller på det vis som de flesta audiofiler verkar tro. Och några klangmässiga brister behöver i de flesta fall inte korrigeras i senare led då det knappast är många mixningsingenjörer som format den övergripande klangbalansen baserat på hur den låter i ett par NS-10, vilket alla ljudtekniker vet inte är neutrala för fem öre.
Idag finns det bättre högtalare att välja för ändamålet eller så kan man helt enkelt bara begränsa basen i sina mer bas-kapabla högtalare, för den huvudsakliga fördelen med NS-10 är egentligen mest att den inte går särskilt djupt i basen och därmed ger ett ”överfokus” på mellanregistret. När mellanregistret får i princip all uppmärksamhet utan stöd från basen så är det lätt att höra ifall ljudmixen inte är naturligt balanserad, något ljudelement kan sticka ut och överrösta andra ljudelement eller tvärtom, och eftersom i princip alla ljudelement överlappar varandra och delar mellanregistret så kan ett ”överfokus” på det området säkerställa att ljudmixen ”translate well” till de flesta ljudsystem då alla högtalare åtminstone har kapacitet att spela det registret.
Och här måste förresten tilläggas att många audiofiler felaktigt tror att ovanstående kommer innebära att ljudmixen automatiskt kommer låta sämre i en bättre ljudanläggning då den ”anpassas” även för de lite mer frekvensbreddsbegränsade ljudsystemen, men så är inte fallet då ett välbalanserat mellanregister även kommer förbättra ljudmixen för det bättre ljudsystemet, det är råkade bara vara lite svårare att upptäcka bristerna då basen till viss del kompenserat för det som saknades i mellanregistret.
Ett bra exempel på ett ljudelement som når betydligt högre i frekvens än många tror är bastrumman, den ska inte vara helt ohörbar i mellanregistret men vid mixning i ett mer baskapabelt ljudsystem kan man lätt luras att tro att bastrumman är välbalanserad i mixen just tack vare kompensationen av den mer djupgående basen.
Possible worlds skrev: vet vi detta med säkerhet, att man vid mastring och lyssning använt andra högtalare, där misstagen korrigerats?
Ja, det är nog få mixningsstudios som inte har ett mer fullskaligt högtalarsystem utöver NS-10, man kan ju helt enkelt inte mixa bas-frekvensområdet med ett par högtalare som knappt har någon bas alls.
Yamaha NS-10 är inte en passande högtalare för mastring, så ifall något mot förmodan skulle behöva korrigeras p.g.a användandet av dessa högtalare vid mixning så kommer ljudmixen sannolikt passera ett eller flera neutrala ljudsystem innan den når oss konsumenter.
Possible worlds skrev:När jag talar om diskantpuckelns inverkan syftar jag just på att det slutliga ljudresultatet skulle bära med sig en inbäddad justering – att den naturligt överdrivna diskanten på NS-10 tvingat producenterna att dämpa den så kraftigt att effekten lever kvar i den färdiga mixen.
Men det är väl snarare så att många ljudmixar lider av förhöjd energi i det området från övre mellanregistret och precence-området, inte tvärtom.