Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Helt osökt och utan tanke (:-)) kommer jag då in på nuvarande diskussion om högtalarfötter... OM det nu är så att en perfekt isolering från golvet ger absolut lägst golvvibration, lägst bidrag från strålande ytor (ja, golvet i alla fall, sedan är det bara golv och väggar kvar) osv... Vad händer då med de andra parametrarna. Står verkligen högtalaren still med hänsyn till alla frekvenser? Hur vet vi det, uppmätt? Vilka parametrar kan tänkas påverkas av en högtalare som står still - respektive inte gör det? Frekvensgång? Impulssvar? Dist? Strålningsvinkel?
Richard skrev:
Tja, örat och hjärnan är så oerhört mera överlägset än alla mätistrument i hela världen.
MagnusÖstberg skrev:Har man aldrig funderat över spörsmålen eller läst 25 år gamla artiklar är det inte alltid så underligt att man filosoferar.
Och frågar man inte så får man inga svar!
Bill50x skrev:Richard skrev:Tja, örat och hjärnan är så oerhört mera överlägset än alla mätinstrument i hela världen, så varför mäta impulssvar och frekvensgång ? De säger ju inte ett skit om hur det låter....
Mjae, det är väl att förenkla det hela. Tekniska mätningar säger visst en hel del, om du frågar mig.
Att mäta en enskild parameter och tro att den berättar något om återgivningskvaliteten är däremot väl naivt. Det säger bara något om just den parametern. Att en röd bil är snabb betyder inte att alla röda bilar är snabba...
/ B
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Richard skrev:Tja, örat och hjärnan är så oerhört mera överlägset än alla mätinstrument i hela världen, så varför mäta impulssvar och frekvensgång ? De säger ju inte ett skit om hur det låter....
Mjae, det är väl att förenkla det hela. Tekniska mätningar säger visst en hel del, om du frågar mig.
Att mäta en enskild parameter och tro att den berättar något om återgivningskvaliteten är däremot väl naivt. Det säger bara något om just den parametern. Att en röd bil är snabb betyder inte att alla röda bilar är snabba...
Men även att dra slutsatsen att den där röda bilen, som är snabb, är det på grund av färgen, är ju fel. Däremot kan den vara snabb på grund av formen, trots att en annan bil med samma form inte är det.
Att mäta är helt enkelt meningslöst om man inte först lärt sig det man behöver veta för att kunna tolka mätningarna.
Ragnwald skrev:Hm.. ser ju ut som en trekantstav. Lacka den mattsvart.
IngOehman skrev:
Och jag repeterar - det har från första början handlat både om högtal-
arens rörelser, och om golvets, och om både linjära och olinjära problem.
Och att Harryup försöker dunka i andra att det har varit på något annat
sätt hoppas jag ingen går på.
Vh, iö
Harryup skrev:IngOehman skrev:Och jag repeterar - det har från första början handlat både om högtal-
arens rörelser, och om golvets, och om både linjära och olinjära problem.
Och att Harryup försöker dunka i andra att det har varit på något annat
sätt hoppas jag ingen går på.
Vh, iö
Sluta blanda in mig i dina förvecklingar.
Harryup skrev:Jag har överhuvudtaget inte kommenterat vad du skrivit att du har testat spikes.
Tvärtom så har jag aldrig gjort jämförelser mellan SD-fot och Spikes som du hela tiden återvänder till.
Harryup skrev:Jag har redogjort för mina funderingar medans du hela tiden blir personlig.
Harryup skrev:Jag kommer be moderatorerna ha ett kvartssamtal med dig nu.
Harryup skrev:Problemet är ju att folk med mjukfötter är väldigt inne på att golvvibrationer är det enda problemet.
IngOehman skrev:Harryup skrev:Problemet är ju att folk med mjukfötter är väldigt inne på att golvvibrationer är det enda problemet.
Det du skriver är inte riktigt. Om du inte kan stå för det du skriver så
tycker jag det är bättre om du inte skriver det alls.
bomellberg skrev:Tänk er att ni befinner er ute i rymden, svävande (den mjukaste kopplingen mot golvet som finns). Hur ni än rör era armar (elementet) så kommer er kropp (kabinettet) inte att ha förflyttat sig då armarna förs tillbaka till ursprungsläget (musiksignal upphör).
Dra inte in mig i den soppan tackBill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Det finns ju redan Bill50x?
Då kan väl någon som vet var kopiera det hit och så utgår vi ifrån detta istället för att diskutera person. OK?
/ B
MagnusÖstberg skrev:Dra inte in mig i den soppan tackBill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Det finns ju redan Bill50x?
Då kan väl någon som vet var kopiera det hit och så utgår vi ifrån detta istället för att diskutera person. OK?
/ B
Nattlorden skrev:Newtons tredje säger oss att kraften och motkraften blir lika stora.
Newtons andra säger oss att kraften = massan x accelerationen.
Alltså: konmassa x konacceleration = kabinettmassa x kabinettacceleration.
kabinettacceleration = (konmassa/kabinettmassa) x konacceleration
Då kabinettmassan typiskt är mycket mycket större än konmassan får vi alltså ut att kabinettaccelerationen är mycket mindre än konaccelerationen vid en pålagd kraft.
Nattlorden skrev:Då kabinettmassan typiskt är mycket mycket större än konmassan får vi alltså ut att kabinettaccelerationen är mycket mindre än konaccelerationen vid en pålagd kraft.
Bill50x skrev:Jag köper detta också. Men någon har hävdat/påvisat att rörelsen i kabinettet trots allt blir mindre på mjuka fötter än på spikes (på några andra fötter har jag inte sett vare sig mätningar eller kommentarer). Om nu massan i konen är försumbar i sammanhanget, varför är den inte det på spikes? Ja, alltså om vi nu lägger golvvibrationerna åt sidan...
Fint.Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Dra inte in mig i den soppan tackBill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Det finns ju redan Bill50x?
/ B
Nix. Min önskan var mer riktad till allihopa och inte specifikt dig. Men du hade ett så bra inlägg att spinna vidare på
/ B
2-ch skrev:Sen har jag faktiskt en seriös fråga också.
Är hårda resp. mjuka fötter något man kan avgöra endast genom att titta på dom?
Jag menar det finns ju en uppsjö av mer eller mindre snillrikt konstruerade fossingar.
Kan hårt vara mjukt och tvärt om?
MagnusÖstberg skrev:Fint.
Jag tycker det är dumt att inte läsa en tråd man deltar i. Det blir ju lite meningslöst (eller meningslösare) att lägga tid på inlägg om senare skribenter i tråden skippar det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster