Genväg till mjukfötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-27 18:51

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-27 18:55

Bill50x skrev:Helt osökt och utan tanke (:-)) kommer jag då in på nuvarande diskussion om högtalarfötter... OM det nu är så att en perfekt isolering från golvet ger absolut lägst golvvibration, lägst bidrag från strålande ytor (ja, golvet i alla fall, sedan är det bara golv och väggar kvar) osv... Vad händer då med de andra parametrarna. Står verkligen högtalaren still med hänsyn till alla frekvenser? Hur vet vi det, uppmätt? Vilka parametrar kan tänkas påverkas av en högtalare som står still - respektive inte gör det? Frekvensgång? Impulssvar? Dist? Strålningsvinkel?

I princip allt det där skriver jag ju om i artikeln om högtalarfötter som jag skrev i början av 90-talet var det väl. Jag går där igenom både fysiken och visar både uträknade grafer och några mätningar för att visa att teoriera stämmer.

Jag svarar gärna på frågor om den, om du har några. Vadhelst du undrar över. Och förstås om någon annan undrar något också. Jag förstår hur det kan verka förbryllande att stöta på påståenden som strider emot allt man har "fått lära sig" om spikfötter som skall isolera, "avkoppla" eller till och med fungera som mekaniska likriktare som bara leder vibrationer i den ena riktningen...

Fantasin som använts för att hitta på en massa metafysiska förklaringar
har varit rik, och jag förstår att de som saknar grundkunskaperna ofta har
svårt att tro på att allting har varit fel, men tyvärr måste man nog börja
där, för de som vill lära sig något om detta måste börja med att frigöra sig
från alla dumheter de har itutats. För att lära sig måste man börja med att
olära sig. Och i hifi-världen kan det finnas mycket mög att olära sig.

Man kan inte fylla en bägare som redan är full.

Och dessutom; vad 17 skall man ha all mög till?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-27 18:59

Har man aldrig funderat över spörsmålen eller läst 25 år gamla artiklar är det inte alltid så underligt att man filosoferar.

Och frågar man inte så får man inga svar! :)
Jag saknar dig.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-08-27 19:00

Richard skrev:
Tja, örat och hjärnan är så oerhört mera överlägset än alla mätistrument i hela världen.

Men inte avkodningen, du glömmer det, den sprider något fruktansvärt mellan individer.

Prova att bygga en bra högtalare enbart med hjälp av öronen, jag lovar du har att göra..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-27 19:08

MagnusÖstberg skrev:Har man aldrig funderat över spörsmålen eller läst 25 år gamla artiklar är det inte alltid så underligt att man filosoferar.

Och frågar man inte så får man inga svar! :)

Det har du förstås 100% rätt i, och några frågor har jag väl heller inte
klagat på.

Men du kanske såg att mitt svar vände sig till Bill50x, som väl deltagit i
varenda fottråd här på faktiskt, och där har ju den ursprungliga fotartikeln
funnits med flera gånger.

Alltså i helt modern tid.

Och jag repeterar - det har från första början handlat både om högtal-
arens rörelser, och om golvets, och om både linjära och olinjära problem.
Och att Harryup försöker dunka i andra att det har varit på något annat
sätt hoppas jag ingen går på.

Så jag är glad att Bill tar upp saken.

Och om någon vill ställa några frågor så svarar jag som sagt gärna på
dem. Alltså om någon frågar någonting nytt och spännande som inte är
förklarat redan i den första artikeln.

---------------------------------------------------------------------

Bill50x skrev:
Richard skrev:Tja, örat och hjärnan är så oerhört mera överlägset än alla mätinstrument i hela världen, så varför mäta impulssvar och frekvensgång ? De säger ju inte ett skit om hur det låter....

Mjae, det är väl att förenkla det hela. Tekniska mätningar säger visst en hel del, om du frågar mig.

Att mäta en enskild parameter och tro att den berättar något om återgivningskvaliteten är däremot väl naivt. Det säger bara något om just den parametern. Att en röd bil är snabb betyder inte att alla röda bilar är snabba...

/ B

Men även att dra slutsatsen att den där röda bilen, som är snabb, är det på grund av färgen, är ju fel. Däremot kan den vara snabb på grund av formen, trots att en annan bil med samma form inte är det.

Att mäta är helt enkelt meningslöst om man inte först lärt sig det man behöver veta för att kunna tolka mätningarna.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-08-28 02:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-27 21:41

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:
Richard skrev:Tja, örat och hjärnan är så oerhört mera överlägset än alla mätinstrument i hela världen, så varför mäta impulssvar och frekvensgång ? De säger ju inte ett skit om hur det låter....

Mjae, det är väl att förenkla det hela. Tekniska mätningar säger visst en hel del, om du frågar mig.

Att mäta en enskild parameter och tro att den berättar något om återgivningskvaliteten är däremot väl naivt. Det säger bara något om just den parametern. Att en röd bil är snabb betyder inte att alla röda bilar är snabba...

Men även att dra slutsatsen att den där röda bilen, som är snabb, är det på grund av färgen, är ju fel. Däremot kan den vara snabb på grund av formen, trots att en annan bil med samma form inte är det.

Att mäta är helt enkelt meningslöst om man inte först lärt sig det man behöver veta för att kunna tolka mätningarna.

Tack för kompletteringen. Alla kor har fyra ben, men alla djur med fyra ben är inte kor.... typ?

/ B

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-08-27 22:42

jaha, blir de här någe bra då... (tänk)

har äntligen funnit en *fyrkantsstav för att CENTRERA ditlägget av fötterna (ser ju ut som kuddar :P )

nåja de små ska provas på högisarna som väger ca: 28Kg
så tänkte jag att lite silvertejp mot golvet blir fin glidyta :idea:

Bild

några ytterligare tankar vore fint, trots det abrupta inlägget..
TACK för mig!

*trekantsstav ska de VA!

va säger PAA :?:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-27 22:59

Hm.. ser ju ut som en trekantstav. Lacka den mattsvart. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-08-27 23:31

Ragnwald skrev:Hm.. ser ju ut som en trekantstav. Lacka den mattsvart. :wink:

läckert :lol:

ang. 'mjuka fötter' trycks de ihop på mitten eller blir ytan liksom lika stor upptill som nertill? därav frågan om silvertejp kan va lämplig..
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-29 00:58

IngOehman skrev:
Och jag repeterar - det har från första början handlat både om högtal-

Vh, iö

Sluta blanda in mig i dina förvecklingar. Jag har överhuvudtaget inte kommenterat vad du skrivit att du har testat spikes.
Tvärtom så har jag aldrig gjort jämförelser mellan SD-fot och Spikes som du hela tiden återvänder till.
Jag har redogjort för mina funderingar medans du hela tiden blir personlig.

Jag kommer be moderatorerna ha ett kvartssamtal med dig nu.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MrMiyagi

Inläggav MrMiyagi » 2012-08-29 01:27

Nu har jag inte lusläst hela den här tråden så ni får ursäkta om frågan redan avhandlats. Det talas hela tiden om högtalare och deras kopplingar mot omvärden. Verkar finnas många åsikter om hur det skall göras optimalt och skillnaden i resultat förefaller vara av den kalibern att man många gånger måste vara en mycket tränad lyssnare för att med säkerhet uppfatta den.
Är det någon som har ägnat en tanke på hur det där stora soffbordet (eller för den skull någon annan möbel) är kopplat mot omvärden? Blir det, för dessa guldöron, några hörbara skillnader om det står på spikes eller mjuka fötter? Ytan är ju stor och om den bringas i svängning måste ju den rimligtvis kunna påverka ljudåtergivningen - både direkt och genom dopplereffekt på reflekterat ljud.

Observera att detta är en seriöst ställd fråga av en som bara följt debatten från åskådarplats och ibland upplevt att man silat mygg men släppt igenom elefanter för att finna en vetenskaplig förklaring till just sin åsikt.

/MrM
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt.
http://www.youtube.com/watch?v=7oLgmabd2ZA

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-29 10:46

Harryup skrev:
IngOehman skrev:Och jag repeterar - det har från första början handlat både om högtal-

Vh, iö

Sluta blanda in mig i dina förvecklingar.

Se sista citatet i detta inlägg. Du blandar in dig, ingen annan.

Och igen - det har hela tiden handlat om HELA komplexet. Om högtalar-
ens rörelser mest men även om golvets, och om både linjära och olinjära
problem.

Att du ändå försöker påstå att "de med mjukfötter" ser golvet rörelser
som det ENDA problemet, och att du dessutom påstår att detta av dig
uppdiktade är ett problem, är helt absurt.

Harryup skrev:Jag har överhuvudtaget inte kommenterat vad du skrivit att du har testat spikes.
Tvärtom så har jag aldrig gjort jämförelser mellan SD-fot och Spikes som du hela tiden återvänder till.

Jag har inte skrivit att du gjort några sådana jämförelser. Och jag gör
det verkligen inte i det du citerat.

Harryup skrev:Jag har redogjort för mina funderingar medans du hela tiden blir personlig.

Du har en sällsynt förmåga att låtsas att du håller dig till ämnet fast det
du i verkligheten gör är att komma med oriktiga påståenden om vad de
som du kritiserar tycker. Det kan hända att du tror att ingen ser det,
men det gör de nog.

Harryup skrev:Jag kommer be moderatorerna ha ett kvartssamtal med dig nu.

Jasså.

Detta skrev du:

Harryup skrev:Problemet är ju att folk med mjukfötter är väldigt inne på att golvvibrationer är det enda problemet.

Det du skriver är inte riktigt. Om du inte kan stå för det du skriver så
tycker jag det är bättre om du inte skriver det alls.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-29 11:04

IngOehman skrev:
Harryup skrev:Problemet är ju att folk med mjukfötter är väldigt inne på att golvvibrationer är det enda problemet.

Det du skriver är inte riktigt. Om du inte kan stå för det du skriver så
tycker jag det är bättre om du inte skriver det alls.

Jag måste säga att jag, med rätt eller fel, också har uppfattat det så, alltså att golvets rörelser är det enda problemet. Jag har också uppfattat det så att diskussionen bara handlar om SD vs spikes när Haryup försöker nyansera det hela med att berätta om de speciella fötter han kommit fram till fungerar bäst - för honom och just med nuvarande konfiguration.

Men för att avsluta debatten om vem som sagt vad och tycker si och så, berätta gärna hellre vilka andra problem som mjuka fötter löser än just bara golvvibrationerna? Gör en kort sammanfattning av dina erfarenheter/mätningar och dina slutsatser. Gör det!

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 11:19

Det finns ju redan Bill50x?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-08-29 11:21

Jag har förstått det så här.

Målet är ett stillastående kabinett. Detta för att ett kabinett som förflyttar sig påverkar elementens möjlighet att återskapa informationen korrekt.

För att komma till målet finns några olika principer, varav hård koppling respektive mjuk koppling mot golvet är två. Att den mjuka kopplingen får kabinettet att stå kvar i sin position är ganska enkelt att förstå med ett tankeexperiment. Tänk er att ni befinner er ute i rymden, svävande (den mjukaste kopplingen mot golvet som finns). Hur ni än rör era armar (elementet) så kommer er kropp (kabinettet) inte att ha förflyttat sig då armarna förs tillbaka till ursprungsläget (musiksignal upphör).

Med hård koppling mot golvet kommer de krafter som har sitt ursprung i elementets förflyttning att kräva motkrafter från golvet. Det är då ett helt annat resonanssystem uppstår och vi får alltså en större rörelse på kabinettet, speciellt i resonansfrekvensen, som flyttas uppåt i frekvens.

Detta förstår och anammar jag.

Men.

Även om den flytande upphängningen gör att kabinettets nollposition inte förändrats efter att musiksignalen tystnat, kan jag inte se varför det är just det sätt som också får kabinettet att stå som mest stilla även då musik spelas. När jag står på golvet och viftar med armarna uppåt och nedåt så står ju min kropp stilla. Om jag gör samma sak i rymden så kommer min kropp att åka uppåt och nedåt.

Hur förklarar man detta?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 11:27

Som tur är väger ju inte högtalarelementet hälften av totalvikten. Så ju större viktskillnad mellan kabinett och den rörliga massan hos elementet, destu mindre del av rörelsen sker hos kabinettet. Och så ramlar vi tillbaka på frågan - hur stor rörelse hos kabinettet krävs för att detta skulle hörbart påverka ljudåtergivningen (modulering/doppler...)?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-29 11:42

MagnusÖstberg skrev:Det finns ju redan Bill50x?

Då kan väl någon som vet var kopiera det hit och så utgår vi ifrån detta istället för att diskutera person. OK?

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-29 11:43

Jag ser det fortfarande så att en fot som är hård men tudelad (egentligen ännu fler delar) och möjlig att vibrera mikroskopiskt i sidled kan bete sig annorlunda än en spik som är solid och har ett stämgaffelsbeteende.
Den fot jag använder är död jämförelse med en belastad spik.
Och denna hårda fot borde bete sig annorlunda i horisontalplanet mot ett mjukfot som är möjlig att gunga i sidled.
Men eftersom det kanske saknas erfarenhet av tester med en sådan fossing så jämställs den med en "stämgaffel" hela tiden och då är SD-foten ett bättre val.
Jag tycker skillnaden i utförandet på fötterna är ganska stort när det gäller tyngd, delar, anläggningsytor och påstod funktion.

Men allt detta har ju någonstans ett syfte att ge en bättre musikåtergivning.
Annars är ju enda syftet att man inte skall störa grannarna.

Och när det gäller hur man kan uppleva de olika alternativen ljudmässigt så kommer man åter till skillnaden SD kontra spik eftersom det är det som jämförts i tidigare tester. Skall man vara rättvis och bete sig vetenskapligt så tycker jag inte att man kan anse att olika former av flerdelade fötter beter sig som en spik.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-29 11:44

bomellberg skrev:Tänk er att ni befinner er ute i rymden, svävande (den mjukaste kopplingen mot golvet som finns). Hur ni än rör era armar (elementet) så kommer er kropp (kabinettet) inte att ha förflyttat sig då armarna förs tillbaka till ursprungsläget (musiksignal upphör).

Jodå, det kan jag köpa. Men vad händer analogt med högtalaren under tiden det är en rörelse?

/ B

Edit: obs att jag på intet sätt lutar åt vare sig den ena lösningen eller den andra, tycker bara det är intressant att diskutera - framför allt när man försöker gå lite utanför ramarna :-)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 11:47

Bill50x skrev:

Då kan väl någon som vet var kopiera det hit och så utgår vi ifrån detta istället för att diskutera person. OK?

/ B
Dra inte in mig i den soppan tack :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 12:04

Newtons tredje säger oss att kraften och motkraften blir lika stora.

Newtons andra säger oss att kraften = massan x accelerationen.

Alltså: konmassa x konacceleration = kabinettmassa x kabinettacceleration.

kabinettacceleration = (konmassa/kabinettmassa) x konacceleration

Då kabinettmassan typiskt är mycket mycket större än konmassan får vi alltså ut att kabinettaccelerationen är mycket mindre än konaccelerationen vid en pålagd kraft.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-29 12:08

MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Nix. Min önskan var mer riktad till allihopa och inte specifikt dig. Men du hade ett så bra inlägg att spinna vidare på :-)

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-29 12:10

Utifrån mitt synsätt är det samma sak som att säga att en förstärkare med THD 0.01% kommer låta bättre än en med 0,02%.

Det är ju säkert egentligen rätt men det kommer möjligen inte vara sant i alla lägen då man saknar en hel del nödvändig information.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-29 12:12

Nattlorden skrev:Newtons tredje säger oss att kraften och motkraften blir lika stora.

Newtons andra säger oss att kraften = massan x accelerationen.

Alltså: konmassa x konacceleration = kabinettmassa x kabinettacceleration.

kabinettacceleration = (konmassa/kabinettmassa) x konacceleration

Då kabinettmassan typiskt är mycket mycket större än konmassan får vi alltså ut att kabinettaccelerationen är mycket mindre än konaccelerationen vid en pålagd kraft.

Jag köper detta också. Men någon har hävdat/påvisat att rörelsen i kabinettet trots allt blir mindre på mjuka fötter än på spikes (på några andra fötter har jag inte sett vare sig mätningar eller kommentarer). Om nu massan i konen är försumbar i sammanhanget, varför är den inte det på spikes? Ja, alltså om vi nu lägger golvvibrationerna åt sidan...

/ B

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-08-29 12:32

Nattlorden skrev:Då kabinettmassan typiskt är mycket mycket större än konmassan får vi alltså ut att kabinettaccelerationen är mycket mindre än konaccelerationen vid en pålagd kraft.

Något alla med någorlunda välstädade hem är tacksamma för :wink:

Sen har jag faktiskt en seriös fråga också.
Är hårda resp. mjuka fötter något man kan avgöra endast genom att titta på dom?
Jag menar det finns ju en uppsjö av mer eller mindre snillrikt konstruerade fossingar.
Kan hårt vara mjukt och tvärt om?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 12:33

Bill50x skrev:Jag köper detta också. Men någon har hävdat/påvisat att rörelsen i kabinettet trots allt blir mindre på mjuka fötter än på spikes (på några andra fötter har jag inte sett vare sig mätningar eller kommentarer). Om nu massan i konen är försumbar i sammanhanget, varför är den inte det på spikes? Ja, alltså om vi nu lägger golvvibrationerna åt sidan...

Notera: Ekvationerna gäller i ett oändligt mjukt fall.

Ställer du dem på spikes så kan kabinettet inte röra sig fritt i horisontalplanet utan kraften kommer snarast att ge en rotationsrörelse runt infästningspunkt. När högtalaren försöker pressas bakåt så roterar den alltså på bakre spikespetsar och de främre lyfts (i vart fall minskas belastningen) och motsatt. ( Samma sak om den stått platt på golvet, men hävstången blir kortare när man inte lyfter högtalare någon cm... och friktionen bör vara vår vän i större utsträckning. )

Not: Jag har dock inte påstått att den är försumbar, jag har bara visat att det skulle rimligen kunna vara så. För att veta krävs ju att man i experiment provar hur stora kabinettaccelerationer som är hörbart. Det jag har visat är att ju större förhållandet mellan konvikt och kabinettvikt är, destu mindre vill kabinettet röra sig.

Sen är naturligtvis inte mjukfoten oändligt mjuk heller så att ekvationen går att använda helt idealt, där blir friktioner o.dyl. att ta med... men de är avsevärt mjukare än spikes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 12:33

Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Nix. Min önskan var mer riktad till allihopa och inte specifikt dig. Men du hade ett så bra inlägg att spinna vidare på :-)

/ B
Fint.

Jag tycker det är dumt att inte läsa en tråd man deltar i. Det blir ju lite meningslöst (eller meningslösare) att lägga tid på inlägg om senare skribenter i tråden skippar det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-29 12:35

2-ch skrev:Sen har jag faktiskt en seriös fråga också.
Är hårda resp. mjuka fötter något man kan avgöra endast genom att titta på dom?
Jag menar det finns ju en uppsjö av mer eller mindre snillrikt konstruerade fossingar.
Kan hårt vara mjukt och tvärt om?

Det får man väl undersöka var och en om.

Tycker det nämnts någon högtalare där själva infästningen (i högtalare) för spikes var mjuk i sig, så där blir det väl att betrakta det som mjukfot oavsett hur hårda spikes man skruvar dit?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-29 14:15

MagnusÖstberg skrev:Fint.

Jag tycker det är dumt att inte läsa en tråd man deltar i. Det blir ju lite meningslöst (eller meningslösare) att lägga tid på inlägg om senare skribenter i tråden skippar det.

Nu har jag dock läst tråden. Hela, även om jag inte minns alla detaljer.

Din kommentar om att saken har avhandlats tidigare var klockren, men jag tänkte nog att någon annan hade mer energi att leta reda på just detta. Mer energi än vad jag har alltså. Jag är fortfarande så trött av allt skitsnack som förekommer i diverse trådar, inte minst denna.

Men nu verkar diskussionen ha kommit på någorlunda rätt bog igen - håll tummarna för att så förblir :-)

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-29 14:24

:)
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi