Flera äkta 7-kanalssystem på inmarsch!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Flera äkta 7-kanalssystem på inmarsch!

Inläggav IngOehman » 2006-02-02 16:30

Som kanske vissa redan vet så presenterade Dolby ett 7.1-system på CES - som är lossless!

Det verkar som om äkta 7.1 är på gång med andra ord. Det vill säga kanske till 2007 eller så. Med äkta menar jag det är diskrera kanaler, alltså till skillnad från de 5.1- och 6.1-kapabla förstärkare med sju slutsteg, som finns på marknaden, och som felaktigt annonseras som 7.1-förstärkare.

Jag som förordat just 7 kanaler alltsedan 70-talet tycker förstås att det är kul att se att vi kommit fram snart, man själv skulle jag ju helst se ett 7.0-system med kanalerna L, R, SR, SB, SL, SUL och SUR. De sistnämnda betyder surround up left och surround up right. Resten kan ni säkert lista ut själv.

Men ett sådant fint 7-kanalssystem lär det aldrig bli, så man får hålla tillgodo med de som bjuds.

Hursomhelst - vad jag tänkte med denna tråd var att kolla med alla:

Vad tror ni om utvecklingen?

Hur många kanaler kommer vi att ha om ett år? Och kommer de att vara DVD-baserade på grund av systemslagsmål mellan HD-kombattanterna, eller kommer bild-högupplösningsformaten att komma på riktigt?

Eller kommer det om några år att bli med HD-bildformaten som det blivit i audio-världen - de två konkurrerande högupplösningssystemen DVD-A och SACD är att betrakta som praktiskt taget icke-existerande? (<< 1%)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Re: Flera äkta 7-kanalssystem på inmarsch!

Inläggav The_Man » 2006-02-02 16:45

IngOehman skrev:..... som finns på marknaden, och som felaktigt annonseras som 7.1-förstärkare.
Vh, iö

Felaktigt är det ju inte, det är faktsikt 7.1 förstärkare, däremot så är det väl en sanning med lite modifikation eftersom processorn/dekodern i dom "bara" är 6.1 :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-02-02 16:48

De flesta kommer fortfarande att ha två kanaler. 8)

Sju kanaler om ett år är väl tänkbart, men jag undrar om det går så fort :roll:

DVD tror jag det blir, folk vill inte byta format IGEN när de just har bytt från VHS.

Om några år kanske det är en annan sak, i alla fall om HDTV kommer på allvar.
måste man ju ha större kapacitet om man skall kunna spela in från TV.

Vh :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-02 16:48

The_Man skrev:Felaktigt är det ju inte, det är faktsikt 7.1 förstärkare, däremot så är det väl en sanning med lite modifikation eftersom processorn/dekodern i dom "bara" är 6.1 :wink:

Om de har 7.1-ingång ja.

Det har inte alla.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-02 16:58

Ingvar: Hur stor uppskattar du vinsten i ett diskret 7-kanalssystem jämfört med ett "matriserat" 5/6-kanalssystem med samma högtalaruppsättning i båda fallen (säg 6-12 bakhögtalare)?
Senast redigerad av Martin 2006-02-02 16:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2006-02-02 16:58

Det låter ju trevligt även om jag blir lite yr av alla kanaler hit och dit, tekniskt sätt och dyrt blir det med. Det var lättare förr. :)
Jag gillar enkelheten med två kanaler.

Lossless men vad för kvalitet på den signalen då?

Ingvar, när kommer Ino släppa ett fint lågdistande försteg/dekoder för detta system då? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-02 17:07

Aldrig antaligen.

Jag kör själv för det mesta 4.0 (5.1 utan center och bas) och tycker det är rätt nära att vara framme vid vad man i bästa fall kan åstadkomma med ett perfekt 7.1-system!

Det är därför jag vill ha 7.0 med en helt annat kanalfördelning, läs två takkanaler. Då skulle man kunna uppnå signifikant fördelar.

Jag är dock inte motståndare till 7.1 på något sätt. Det är definitivt bättre än att matrisera fram en mittbak-kanal. Men det är även att köra utan mittbakkanal helt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag utgår hela tiden ifrån att multipla (minst 6) bakkanalshögtalare brukas, oavsett hur många kanaler för bakkanalerna som matar dem. Antalet ljudkällor är viktigare än antalet kanaler för upplevelsen av surroundfältet är min uppfatttning.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-02-02 17:15

Tja, jag tror dom aldrig flesta kommer att fortsætta med 2-kanal før musiklyssning under lång tid framåt. Av flera skæl. Dels det material som erbjuds. Dels møbleringsskæl (dom som har rent musik och/elelr filmrum ær extremt få). Dels kostnadsskæl. Før egen del ær mångkanal fullstændigt uteslutet av det sista skælet och kommer sannoligt att førbli så under mycket lång tid (10 år eller mer) såvida inget oførutsett intræffar.

Att ett 7.1-system kommer ær dock positivt. Førhoppningsvis læcker en del utveckling øver till 2-kanal också, med høgre kvalitet på fonogramen.
5.1-førstærkarna och dom stora serierna dom tillverkas i har ju varit till gagn æven før dom som bara anvænder 2 av kanalerna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

DTH

Inläggav DTH » 2006-02-02 17:53

IngOehman skrev:Hur många kanaler kommer vi att ha om ett år? Och kommer de att vara DVD-baserade på grund av systemslagsmål mellan HD-kombattanterna, eller kommer bild-högupplösningsformaten att komma på riktigt?

Eller kommer det om några år att bli med HD-bildformaten som det blivit i audio-världen - de två konkurrerande högupplösningssystemen DVD-A och SACD är att betrakta som praktiskt taget icke-existerande? (<< 1%)

Tror definitivt att bild-högupplösningsformaten kommer på riktigt. Tror systemslagsmålet kommer att lösas för oss konsumenter mha multiformatsspelare.

Den stora och avgörande skillnaden mellan HD-bild och HD-audio är att den förstnämda ger en påtaglig förbättring vilket man imho inte kan säga om den senare.

För den som kör med projektor och stor duk torde det vara klart att det finns MYCKET som fortfarande kan förbättras map såväl mjukvaran (upplösning) som hårdvaran (kontrast, svartvärden, dynamiskt omfång).

I jämförelse är de eventuella teoretiska fördelarna med ett mer högupplösande audioformat än Audio-CD minimala och i vilket fall som helst irrelevanta så länge 99 procent av fonogrammen ändå är söndermastrade (och ofta söndermikade, -mixade, etc. dessförinnan)...

Alltså: jag tror att äkta 7.1 kommer på såväl DVD som HD-DVD och BlueRay vad gäller filmljud. För ren musik förblir säkert 2-kanalsljudet rådande.

Mvh

P.S. Håller fullständigt med om att 4.0 nog är ganska nära meningsfull perfektion i praktiken.

Mvh

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-02 18:00

DTH skrev:P.S. Håller fullständigt med om att 4.0 nog är ganska nära meningsfull perfektion i praktiken.
Mvh

Vet inte om det är OT men jag har en liten undran eftersom det är många som förordar 4 kanaler och även 2 kanaler till film tittandet.....om jag har en 3sits soffa(mittimot tv) och 2 fotöljer på varsin sida(som väldigt många har möblerat) hur gör man så att det låter som ljudet kommer ifrån bilden iställer för bredvid bilden när man sitter i fotöljerna? sitter man mitt i soffan fungerar det ju bra.

DTH

Inläggav DTH » 2006-02-02 18:06

The_Man skrev:
DTH skrev:P.S. Håller fullständigt med om att 4.0 nog är ganska nära meningsfull perfektion i praktiken.
Mvh

Vet inte om det är OT men jag har en liten undran eftersom det är många som förordar 4 kanaler och även 2 kanaler till film tittandet.....om jag har en 3sits soffa(mittimot tv) och 2 fotöljer på varsin sida(som väldigt många har möblerat) hur gör man så att det låter som ljudet kommer ifrån bilden iställer för bredvid bilden när man sitter i fotöljerna? sitter man mitt i soffan fungerar det ju bra.

Just DET är nog ett fall där en centerkanal/-högtalare hjälper.

Mvh

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-02 18:11

Men det är ganska vanligt fall......skulle nog tro att det MYCKET vanligare att man tittar på film tillsammans med någon/några än sitter och kollar själv(när man är själv lyssnar man ju hellre på musik)....därför anser jag att mittkanal är ett "måste" i en flerkanals anläggning

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-02 18:41

Beror ju lite på hur uppställningen ser ut. Sitter man långt åt sidan och med långt mellan högtalarna så behövs kanske en center men om man bara sitter någonstans mellan högtalarna och har dem invinklade så ska det inte vara några problem att få en bra ljudbild så länge rummet inte är så jättestort.

Avstånden hemma är ju normalt inte så stora högtalare och lyssnare sinsemellan så tidsskillnaden mellan ljudkällorna blir inte problematiskt stor som det är i en stor biosalong tex.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-02-02 19:02

Det finns ju redan hd-dvd att boka här i sverige, förhoppningsvis kommer det lite stärkare under våren/sommaren också. Tror inte att vi behöver vänta tills 2007. Playstation kommer ju också förhoppningsvis under 2006 och med den diverse blue-raymaskiner.
Kolla in lite från CES så kan man se alla godbitar, och ju fler kanaler dessto roligare :lol:

Själv ser jag verkligen fram emot de tre nya formaten Dolby Plus, Dolby True HD och DTS-HD.

edit: Håller med om att man bör ha en center om man inte sitter helt själv i sweetspot.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-02 20:26

Undrar om man kan få höra en sån där äkta 7.1 i helgen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-02-02 21:15

paa skrev:Undrar om man kan få höra en sån där äkta 7.1 i helgen?

Jag tror inte det tyvär. Inte sett någon reklam om det, om det fanns tycker man att dom borde slå på stora trumman.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-02-02 21:32

Jag har också skippat centern. Kanske höll inte min centerhögtalare måttet men den drog hela tiden uppmärksamheten till sig på ett icke optimalt sätt.

Jag har idag både 7.1 bypass (som jag aldrig använt) och EX 7.1 som faktiskt är 8 diskreta signaler om än matrixberäknade. Tycker inte det är någon jätteskillnad mella 6.1 och 7.1. Kan inte tänka mig att det är värt uppgradering av förstärkning och DVD spelare bara för att få de helt "äkta". Jag spekulerar här och har kanske fel.

När jag hade centerhögtalaren inkopplad kunde jag simulera fram en takkanal. Detta var enastående för upplevelsen. Tyvärr klarar min processor inte av takkanal om man inte använder centern så nu kör jag utan takkanal. Men jorden är inte platt och jag hoppas verkligen att detta kommer så småningom.

Visst skulle det vara kul med lossless i 7.1. Men det finns ju redan i 6.1 i DVD-A och det vet vi hur mycket musik som släppts...

Nä ge mig takkanalen sen är jag nöjd.

Annars är de stora megatrenderna just nu bättre bildåtergivare (bätte färg, kontrast och ljusstyrka), bättre bildkälla som tex HD upplösning och lagring av media på hårddisk. Det känns som om audio ur en ren kvalitetsaspekt har kommit in i en mognadsfas.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-02-02 22:15

Margaux skrev:Men det finns ju redan i 6.1 i DVD-A och det vet vi hur mycket musik som släppts...

DVD-A finns väl bara i 5.1?

Sen håller jag med om takkanal, det vore väldans trevligt... tänk typ Black Hawk Down.. mumma!! :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-02 22:32

Är det bara jag som saknar snett-framåt? Det sitter högtalare fram och på sidorna, men visst blir det ett hål mellan dem?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-02 22:59

Svante skrev:Är det bara jag som saknar snett-framåt? Det sitter högtalare fram och på sidorna, men visst blir det ett hål mellan dem?

är nog för att du har dina framhögtalare lite för nära varrandra (en gissning bara)

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-02-02 23:58

Strauss skrev:
Margaux skrev:Men det finns ju redan i 6.1 i DVD-A och det vet vi hur mycket musik som släppts...

DVD-A finns väl bara i 5.1?

Sen håller jag med om takkanal, det vore väldans trevligt... tänk typ Black Hawk Down.. mumma!! :lol: :lol:

Tack
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-03 00:59

Jag har noterat i denna tråd flera inläggare som menat att flerkanal är inte bara ovanligt, utan till och med väldigt ovanligt.

Eftersom jag är lite insatt i säljstatistiken av apparatur undrar jag vad som är grunden till sådana bizarra uppfattningar? Att gemene man i väldigt hög utsträckning satsat på flerkanal är ju välkänt (även om tvåkanal faktiskt ökat en liten smula just sista året), men menar ni kanske att det är bland kännarna det är väldigt ovanligt med något annat än tvåkanal??

Isåfall är det ju bara att undersöka genom att starta en tråd om det här på faktiskt, och det undrar jag om inte någon gjorde för inte så länge sedan här på faktiskt. Någon som vet hur det gick?

Hur många har endast tvåkanalslyssning egentligen? Är det 90% eller mer? Eller hur mycket det nu behövs för att kunna hävda att flerkanal är "väldigt ovanligt".

Jag tror inte det alls är så stor tvåkanalsdominans. Snarare tror jag att nästan hälften har flerkanalspotential.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-03 01:09

det torde snarare vara tvärtom i svenssonstugorna...säkert 90% eller mer flerkanal...men dom hänger ju inte på forum..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-03 01:19

Det finns inget stöd för det heller i statistiken, men det är en intressant och vanlig fördom du ventilerar... :wink:

Min gissning (jag vet ju inte exakt) är att det är ungefär 50/50, såväl hos svensson som hos "eliten". Är det något ovanligare med flerkanal någonstans så är det faktiskt hos svensson, i varje fall om man räknar in alla dem som har en (gammal) avspelningsutrustning, och som i princip slutat konsumera fonogram sedan många år.

I min arbetsvärld har jag ju sett hur de som under 70-, 80- och 90-talen var de största musikälskarna med passion för ackurat återgivning, i allt större utsträckning expanderat sin passion för att nu även innefatta cineast-riktningen.

Och det är väldigt tydligt att det är flerkanalslyssnarna som bryr sig mest! Det är dom som reflekterar över hur lyssningsmiljön fungerar rent akustiskt. Det är faktiskt extremt sällsynt att stereolyssnare idag bryr sig om att göra några ordentliga ansträngningar för att få ett bättre lyssningsrum. Det förekommer, men det är sällsynt. På 70- och 80-talet var det annorlunda, men idag är det praktiskt taget bara de som har en kombinerad musik- och film-hobby som tycks bry sig tillräckligt för att göra vid lyssningsrummet på ett verksamt sätt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-03 01:25

IngOehman skrev:Och det är väldigt tydligt att det är flerkanalslyssnarna som bryr sig mest! Det är dom som reflekterar över hur lyssningsmiljön fungerar rent akustiskt. Det är faktiskt extremt sällsynt att stereolyssnare idag bryr sig om att göra några ordentliga ansträngningar för att få ett bättre lyssningsrum. Det förekommer, men det är sällsynt. På 70- och 80-talet var det annorlunda, men idag är det praktiskt taget bara de som har en kombinerad musik- och film-hobby som tycks bry sig tillräckligt för att göra vid lyssningsrummet på ett verksamt sätt.

Vh, iö

jao kolla bara på minhembio sidan...där är det många som försöker iaf..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-03 01:26

Yoda: Don't try. Do!

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-02-03 01:27

IngOehman skrev:Jag kör själv för det mesta 4.0 (5.1 utan center och bas)...

Varför kör du inte centern?

mvh michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-03 01:35

Haakan_W skrev:det torde snarare vara tvärtom i svenssonstugorna...säkert 90% eller mer flerkanal...men dom hänger ju inte på forum..

Många har flerkanal. "Svensson" köper egentligen bara nytt under några specifika förhållanden:
1) Grejen har gått sönder och måste ersättas
2) Teknisk utveckling motiverar byte (tex byte av analog tv mot digital)
3) Fler funktioner och/eller enklare handhavande

Alltså, den gamla analoga klumpen till tv hamnar på landet när det känns tillräckligt motiverat att uppgradera alternativt slängs den när den slutar fungera. Dom som köper nytt idag köper ofta flerkanal, det gäller även dom som byter sin ljudutrustning.

Men vad är det för sorts flerkanal dessa "uppgraderare" köper? Min erfarenhet är att det oftast är skräp. Centralt är en stor tv-skärm och en maffig 5-kanalsreceiver med så många inställningsmöjligheter att det går i byxorna på varje sann tekniker. Samt ett plastigt högtalarsystem med ett tunnt, skrikigt och platt ljud - men där ljudet kommer från alla håll och kanter. Redan på 2-kanalstiden placerades högtalarna där det passade, bakom soffan, högst upp på en bokhylla eller i ett hörn någonstans. Nu när man ska ha vä/hö/center/sub/bak/sida/osv, är det någon som på fullt allvar tror att placeringen är mer optimal? Tror ni att någon som inte ens klarar av att ställa in en enkel bas/diskantkontroll klarar av att balansera ut ett sådan system?

Sanningen är tyvärr att en mycket enkel och billig, men välkomponerad, tvåkanalsanläggning slår ut merparten av det 5.1-skräp som säljs idag.

/ B

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-03 01:40

Bill50x skrev:
Men vad är det för sorts flerkanal dessa "uppgraderare" köper? Min erfarenhet är att det oftast är skräp. Centralt är en stor tv-skärm och en maffig 5-kanalsreceiver med så många inställningsmöjligheter att det går i byxorna på varje sann tekniker. Samt ett plastigt högtalarsystem med ett tunnt, skrikigt och platt ljud
/ B

så sant så men det tråkiga är att den boostade basen gör att dom upplever det som bättre :x

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-03 01:44

Bill50x skrev:Sanningen är tyvärr att en mycket enkel och billig, men välkomponerad, tvåkanalsanläggning slår ut merparten av det 5.1-skräp som säljs idag.
/ B

Klart den gör...i alla fall när det gäller att lyssna på musik(men du kan ju inte jämföra en dyr 2kanals anläggning mot en billig(sen om det är 2 eller fler kanaler spelar ingen roll)....men en välkomponerad 5.1 anläggning kan nog mätas med välkomponerad 2kanals anläggning.....dock har flerkanals anläggning en fördel, den kan användas till mer än att lyssna på på stereoljud :wink: ...för dom som köper en billig flerkanals anläggning är inte alternativet en välkomponerad 2kanals anläggning...utan även den ska ju vara billig. Personligen så tycker jag att det bästa är att ha en "välkomponerad" 2kanals anläggning och en(eller flera, beroende på antal tv rum man har) lite billigare(dock inte det sämsta skräpet) flerkanals anläggning om man har möjlighet till det.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi