det här med utveckling inom hifiindustrin?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

det här med utveckling inom hifiindustrin?

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 15:33

hur står det till egentligen? blir saker och ting bättre? alltså om vi nu bortser från allt det billiga skräpet som skeppas ut via kina...

om vi nu snackar om dagens riktiga hifiprodukter...mest högtalare då ?

vad säger dom som vart med ett tag....är det mer hifi eller bara nya prylar med större element å längre slaglängd å allt vad det heter?

är tex nya b&w 801 bättre än dom gamla matrix modellerna eller nån annan äldre toppmodell?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-16 15:37

Det mesta tillverkas väl i Kina idag så...

Prislappen sätts av beställaren :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-16 16:06

:twisted :x Jag förstår inte vad du Haakan menade med "billigt skräp från Kina"?? Vi får tyvärr räkna med att det mesta i hifiväg kommer att produceras där, vilket mycket redan gör! Se på all OEM-tillverkning! Jag kan garantera att du säkert har många prylar/komponenter som är producerade i Kina! Diskussionen om Kinatillverkat påminner mycket om hur det var när japanerna började tillverka prylar på 60-talet! Hur ser det ut nu??!! :lol:

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2006-03-16 16:14

alltså om vi nu bortser från allt det billiga skräpet som skeppas ut via kina...

Kan ju inte vara lätt att ha noll koll...

Klart är väl att det bästa man köper är en billig massproducerad plast dvd för några hundra, en denon receiver och högtalare med 3 bokstäver i namnet med olika konstiga bokstavsavslutningar och pga. risigt med pengar kopplar man samma med EKK. Madrasser efter väggarna så är allt löst.

För är det inte tillbaka till något liknande frågeställningen och frågeställningar liknande denna vill komma.
--------------------------------------------------

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-16 16:17

Kineserna tillverkar ju idag förträfflig hifiapparatur! Teknik, design och pris/kvalitet kan knappast några andra konkurrera med!!

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2006-03-16 16:51

Jag har ju hållit på med hifi mer eller mindre sedan mitten på 70-talet och jag tycker att det som lät riktigt bra då står sig utmärkt än idag.

Dynamiska högtalarelement har nog blivit bättre förstås och en del andra grejor också.
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-16 17:04

En sak som knappast blivit bättre är väl rörförstärkare och mekaniska saker som skivspelare ?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 17:06

jockskott...

som vanligt så hakar folk upp sig på ord...allt som är billigt tillverkas i kina....men måste ALLT som tillverkas vara billigt skräp? nej förstås inte....

å jag kan säga att jag har förövrigt förträfflig ekonomi! den blomstrar :) senaste månaderna har jag kunnat hämta ut siffror som närmar sig årsinkomster hos medelsvensson...

så jockskott :) nästa ggn du tänker hoppa på nån så bör du ha ryggen fri :) bara ett tips från min sida

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-03-16 17:12

8O Oj...PMS? :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-16 17:32

MP skrev:En sak som knappast blivit bättre är väl rörförstärkare och mekaniska saker som skivspelare ?

Jodå. En Linn LP12:a låter betydligt bättre än en 70-talare.... Med bra vinyl dessutom bättre (bättre = mer musikalisk, bättre "kropp" i ljudet, bättre rytmik osv) än många av dagens cd/dvd-spelare.

Lyssnar man på samplad datorproducerad hårdkomprimerad och limiterad musik spelar det däremot ingen roll vad man spelar den på. Sådan musik släpps ju ibland även på vinyl, men då hörs bara vinylens nackdelar, knaster typ.

/ B

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-16 17:38

JockScott skrev:Kan ju inte vara lätt att ha noll koll...

...pga. risigt med pengar kopplar man samma med EKK...

Jag tycker det är alldeles förträffligt om du gödslar med dina pengar så att Sveriges ekonomi fortsätter snurra, men för de som är intresserade av den mest prisvärda neutrala ljudåtergivningen som går att uppbringa, istället för att skryta på ett forum om hur mycket pengar man har, så är jag glad att det finns folk med ordentlig koll. :wink:
Ha ett fint liv.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-16 17:40

Tar vi Acoustic Energy som exempel så är jag tveksam till utvecklingen
inom högtalartillverkningen: AE 109 sopar ju banan med AEgis Evo 3! 8O

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-16 17:45

Bill50x skrev:
MP skrev:En sak som knappast blivit bättre är väl rörförstärkare och mekaniska saker som skivspelare ?

Jodå. En Linn LP12:a låter betydligt bättre än en 70-talare.... Med bra vinyl dessutom bättre (bättre = mer musikalisk, bättre "kropp" i ljudet, bättre rytmik osv) än många av dagens cd/dvd-spelare.

Lyssnar man på samplad datorproducerad hårdkomprimerad och limiterad musik spelar det däremot ingen roll vad man spelar den på. Sådan musik släpps ju ibland även på vinyl, men då hörs bara vinylens nackdelar, knaster typ.

/ B

Nu är ju iofs LP-12 från 1972 i sitt grundutförande.
Även om många detaljer har bytts ut sedan dess.
Linn Axis hade gett dig bättre argument om vi ska hitta något undantag. :wink:

Det jag syftar på i detalj är att mekaniskt arbete med precision för en produkt med avsevärd tyngd har blivit mycket dyrare idag i handeln medan elektroniken blivit allt billigare.

Men för att nämna ett till undantag, elektronrören var väl ändå bättre förr ? ...eller ?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-16 17:59

MP skrev:Nu är ju iofs LP-12 från 1972 i sitt grundutförande.
Även om många detaljer har bytts ut sedan dess.
Linn Axis hade gett dig bättre argument om vi ska hitta något undantag. :wink:

Det jag syftar på i detalj är att mekaniskt arbete med precision för en produkt med avsevärd tyngd har blivit mycket dyrare idag i handeln medan elektroniken blivit allt billigare.

Men för att nämna ett till undantag, elektronrören var väl ändå bättre förr ? ...eller ?

Jag tror inte att det finns en enda skruv i LP12:an som är lik 72:ans årsmodell. Det är väl egentligen bara namnet och utseendet på låda/plint och tallrik som finns kvar. Och själva konstruktionsprincipen förstås, men den delar dom med många andra.

Rörförstärkare har jag hemskt dålig koll på numera, det var länge sedan jag lyssnade på något nyproducerat. Jag har kamrater som spelar på sina gamla rörhäckar, visserligen genomgångna och med nya rör men det är ändå 70-talsgrejor. Men eftersom dom fortfarande låter ypperligt måste dom ha varit långt före transistorn i ljudkvalité när dom tillverkades.....

/ B

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2006-03-16 19:35

Haakan_W skrev:jockskott...

som vanligt så hakar folk upp sig på ord...allt som är billigt tillverkas i kina....men måste ALLT som tillverkas vara billigt skräp? nej förstås inte....

å jag kan säga att jag har förövrigt förträfflig ekonomi! den blomstrar :) senaste månaderna har jag kunnat hämta ut siffror som närmar sig årsinkomster hos medelsvensson...

så jockskott :) nästa ggn du tänker hoppa på nån så bör du ha ryggen fri :) bara ett tips från min sida

Håkan: Du förstår kanske inte att du med ditt första inlägg diskvalificerar tråden som seriös med ditt tillägg på första stycket. Om det beror på okunskap eller vad det vete fan...

Jag håller ryggen ganska fri och om du lyckas plocka ut årsinkomster senaste månaderna är det väl bara gratulera, men kanske du ska hålla ryggen fri och inte snacka skit om grejer du uppenbarligen har liten kunskap(erfarenhet) om det blir inte riktigt taget seriöst då förstår du.

MP: Jag tillhör tyvärr definitivt inte de som är sparsamma, har allt för många dyra hobbys att plöja ner dem i. Tyvärr har inte heller jag obegränsat av dem så därför ser jag på världskartan däribland Kina då jag handlar olika produkter, i Kina finns mycket fina grejer at högsta kvalite om man kan leva utan märkesprestige och inte måste veta att man betalat många tiotusingar per del för att tycka den låter bra.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-16 20:24

Jockscott:

Det hade räckt om du saagt att du har avvikande åsikt - att det tillverkas förträffliga produkter i Kina. Du hade inte behövt vara direkt ohövlig.

I sak håller jag med om att det faktiskt tillverkas förträffliga produkter i Kina, till priser det är svårt att konkurrera med.

(men det mesta som tillverkas där är fortfarande tillverkat efter prisnivå och inte ambition varefter kvalité/prestanda/pris går hand i hand.)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 20:33

jockscott vad är det du inte förstår av det jag skriver?

jag skrev förutom billigt skräp från kina...för där tillverkas alla billiga saker...när såg du sist en förstärkare gjord i sverige för kanske 3000:-?

men var har jag skrivit att det endast tillverkas sånt där? finns gott om dyra saker som produceras där..även säkerligen gott om bra saker...eller hur ? du tycker inte att du drog lite snabba slutsatser?

en ursäkt vore på sin plats....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-16 20:36

Jag skulle nog säga att ingångsnivån på högtalare (typ de enklare små Dali & B&W) blir bättre och bättre.

Jag skulle nog säga att produktionsjämnheten på element är bättre idag.

_Möjligheten_ till att kunna använda mer exotiska material finns idag - om det används positivt ännu tror jag mindre på, men det bör bättra sig efterhand som de inte enbart nyttjas som buzzwords.

Avstånden från sämst till bäst är nog en aning mindre idag. Sen fanns det bra högtalare från förr som fortfarande skulle gå in bland det bästa om de producerades fortfarande.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2006-03-16 20:46

Håkan: Jag förstår tror jag ganska bra vad du skriver, men du kanske förklarade vad du menar lite dåligt?

Du menar nu alltså att din frågeställning ska läsas "Vi ska bortse från allt billigt skräp"?

Och med "riktiga" produkter så inkluderas allt över vilken prisklass? 3000:-?

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Re: det här med utveckling inom hifiindustrin?

Inläggav The_Man » 2006-03-16 20:52

Haakan_W skrev: alltså om vi nu bortser från allt det billiga skräpet som skeppas ut via kina...

Om jag känner Haakan rätt så menade han med det där: Skräp! oavsett vart det kommer ifrån eller vad det kostar.... :wink: Oavsett pris så undrar han om utvecklingen gott framåt på HiFi produkter, inte skräp produkter :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 20:57

JockScott skrev:Håkan: Jag förstår tror jag ganska bra vad du skriver, men du kanske förklarade vad du menar lite dåligt?

Du menar nu alltså att din frågeställning ska läsas "Vi ska bortse från allt billigt skräp"?

Och med "riktiga" produkter så inkluderas allt över vilken prisklass? 3000:-?

hifi?

Bild

hifi?

Bild

hifi?

Bild

hifi?

Bild

ge upp nu, jag orkar inte med troll...är det nåt mer kan du ta det via pm...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-16 21:17

japp, vi skippar alla troll, THe_man hade en trevlig förklaring till trådskaparens intentioner.

Håller med hetsporren att instegsmodellerna är bättre. Om kvalitén på elementen är jämnare vet jag inte, men det är ju trevligt. Förr var det bara vissa märken som var duktiga på det, Dynaudio var ett.

En hel del som tidigare producerades här i Norden produceras numera i Kina, som Vifa, och om kvalitén blivit bättre visar det på trevlig QC där.

Jag tror vi får en framtid initialt med bättre produkter till billigare pris, dock på bekostnad av en del tidigare kända märken som får svårt att konkurrera.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-03-16 21:20

Vad tror ni denna artikel handlar om?

http://www.audioholics.com/news/editorials/DumbingDownAudio.php

Ledtråd

Megatrends:

* Hyper compression in CDs
* Cubed speakers
* iPod & MP3 players
* Satellite radio
* Lack of comparative reference to unamplified live musical performances
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2006-03-16 21:34

Håkan: De bilder du visar är ju knappast de associationer man får från ditt 1:a inlägg men då vet jag vad du nu försökte få fram.

Troll är det dagen eller var det gårdagens modeord på faktiskt, tror jag sett det användas frekvent här minst ett halvår tillbaka. Det är väl i sammanhang då man anser sig veta bättre än de man diskuterar med eller i vilka sammanhang ska det användas? men Ok, du är alltså lite bättre än mig så du vann...

Man: Mucka med nån annan, jag orkar inte med troll! 8)
Senast redigerad av JockScott 2006-03-16 21:42, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-03-16 21:40

det handlar absolut inte om att vinna nånting ska du ha klart för dig....men jag förtydligade för dig vad jag menade i mitt andra inlägg...vilket du helt ignorerar och fortsätter misstolka mig...

jag vet precis vilka modeller du menar å syftar på å dom är det säkerligen inget fel på, dom har säkerligen dragit upp nivån på den prisklassen jämfört med tidigare kina hifi

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-16 22:07

JockScott skrev:
Man: Mucka med nån annan, jag orkar inte med troll! 8)

Är det jag det?....eftersom du inte fattade vad Haakan menade så tänkte jag hjälpa till lite....och då muckar man?....konstig inställning, bråka är inget jag håller på med :wink: men nu släpper vi det här(i alla fall jag) Men om vi ska hålla oss till topic så tror jag också som det är sagts här att billigare HiFi har blivit bättre med åren medans dyra produkter var och är ungefär det samma.....något bättre måste det väl ha blivit tycker man.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-16 23:11

Sluta käfta med detsamma, och återgå till trådämnet. Försök vara smidiga i era uttalanden och tro aldrig det värsta om folk.

Varför måste jag tala om för folk hur man skall bete sig? (retorisk fråga; behöver inga svar i denna tråd.)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-16 23:14

:oops:
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-03-17 08:46, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-03-16 23:28

högtalare med 3 bokstäver

qrs????????????

själv tycker jag att utväcklingen inom elektronik har varit våldsam
prestandan och prisvärdheten har ökat dramatiskt
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-16 23:36

Den digitala domänen har ju rasat iväg alldeles, som givit saker som dsp och digital lagring till exempel. Men själva förstärkarutvecklingen har bara haft klass D som en nyhet på 30 år. Vad jag förstår så är det samma typer av trissor som användes på 70-80-talen som fortfarande än idag anses som de bästa.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Nästa

Återgå till Generellt om hifi