bill50x skrev:Däremot låter många stativare bättre (än motsvarande golvare) beroende på mindre lådresonanser och bättre spridning pga mindre interfererande lådytor. Att dom inte går lika djupt i bas (alternativt inte kan spela lika högt vid en given låg frekvens) är något man får ta eller fixa på annat sätt.
Jag tycker det där låter lite fördomsfullt. Som att det skulle vara någon naturlag att stativhögtalare låter på ett visst sätt. Ta Max stativare tex. Lådvolym på 24 liter 50cm djupa, avstämda till 33Hz. De verkar likna fördomarna om golvhögtalare med enda skillnaden att de råkar vara stativare.
Men det är ju såklart svårt att inte generalisera när det gäller sådana här generella frågor.
Men jag skulle inte vilja drista mig till att gereralisera om stativare vs. golvares ljud. Det är för komplext med för många saker som har för liten betydelse för ljudet (alternativt för stor varians).
Man skulle lika gärna kunna påstå att golvare generellt är av 2.5-vägs typ. Men det är så uppenbart svepande så det är ingen som skulle gå på det.