Skillnad på mp3 decoders?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Margaux

Skillnad på mp3 decoders?

Inläggav Margaux » 2006-08-06 10:28

Det är ju skillnad på olika mp3 encoders.

Men hur är det egentligen med decoders? Jag skall göra om ett antal mp3 (320 kb) till FLAC (och tänkte först göra om dem till WAV). Finns det någon dekoder som är bättre än andra rent ljudmässigt?
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-08-06 10:55

hmmm frågan är varför du ska göra om mp3 till flac....dom lär ju inte bli mindre och bättre blir dom ju inte heller
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-06 11:38

mp3 till flac, ja jisses nu snöar det i helvete :lol:

Om du känner att du har onödigt mkt disk kan jag gärna ta över en :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-06 12:14

Om du inte behöver ha dem som flac eller är orolig för framtida kompabilitet tycker jag att du skall lämna dem som Mp3. När du skapar en Mp3 tar du bort en del av signalen och ljudet (även om det oftast är ohörbart). Hur mycket du än försöker kan du inte få tillbaka den informationen. Den är för alltid förlorad.

Hur trist den än låter så får du rippa om dem om du vill ha flacar med "hela ljudet". Kommer du att höra någon skillnad? - antagligen inte, men jag håller med. Det känns lixom bättre med flac. :-)

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-08-06 14:12

Ja det är en lång historia. Pga av en "olycka" råkade jag radera alla låtar med tracknr>10 som jag hade i FLAC. Jag hade dock backupat dem i mp3 320. Eftersom jag har lite aspergersyndrom (skämt:-)) så vill jag att alla filer skall ha samma typ om det är samma skiva.

Men frågan är ju intressant ändå. Är det skillnad på decoders?

PS Har 2 st externa 1 TB diskar som är speglade...:-)

/Joachim

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-08-06 14:40

Inte så insatt i vilka codecs osv som är bäst, men nog skulle jag göra om mina flac till mp3 istället för tvärtom....då får du i alla fall samma kvalitet på hela albumet.
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Rollo

Inläggav Rollo » 2006-08-06 14:42

Jag dekodade Rolling Stones' Gimme Shelter till wav med mpg123 och Winamps inbyggda "Disk Writer Plugin". Filerna blev olika stora, troligtvis på grund av att programmen lägger till varierande metadata.

Sedan lobbade jag in resultatfilerna i WaveLab, som har en funktion för att jämföra ljuddata ur flera filer.

The verdict?

Skillnad.

Den ursprungliga mp3-filen kodades med en uråldrig kodare för länge sedan som verkar ha smugit in en del tveksamheter i filen, tveksamheter som de olika avkodarna väljer att tolka på olika sätt. Mitt i deltafilen som WaveLab spottade ur sig finns ett svagt och högfrekvent gubbtoffeltjipp.
Dessutom finns det hela tiden en svag (1 bit, kanske? Ska kolla.) brusig musiksignal. Musiksignalen kan vara resultatet av ett avrundningsfel hos en av avkodarna eller ett offsetfel.

Mer undersökning följer.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-06 16:47

Margaux skrev:Ja det är en lång historia. Pga av en "olycka" råkade jag radera alla låtar med tracknr>10 som jag hade i FLAC. Jag hade dock backupat dem i mp3 320.

Törs man föreslå att du kopierar av skivorna igen istället ?

Att gå från MP3/320 till FLAC innebär att du, givetvis, förlorar mycket information...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
MrIster

Inläggav MrIster » 2006-08-06 17:01

I princip bör man inte förlora någon information om man går från mp3 till FLAC eftersom Flac är lossless. Att däremot göra om mp3 till mp3 innebär dataförlust, även om man går uppåt i bitrate. Vilken decoder du använder för att packa upp mp3 är troligen inte så viktigt. Däremot kan det vara stor skillnad på olika encoders. Själv kör jag alltid med LAME. Den går att ladda ner gratis, bara att googla fram.

/Mange.

Rollo

Inläggav Rollo » 2006-08-06 17:08

En snabb koll på Hydrogen Audio gav inget resultat, så jag fipplade vidare.

Denna gång komprimerade jag Wendy McNeills "Such a Common Bird" med LAME. Jag använde följande harang:

Kod: Markera allt
lame --preset standard "07 Such a common bird.wav"

Detta genererade en komprimerad fil med en varierande bitströmsstorlek på mellan 160-256kb/s (181 kb/s i genomsnitt).

Denna fil skickade jag enligt tidigare manöver genom mpg123 och Winamps Disk Writer-plugin. Fler skillnader än den tidigare filen, denna gång i form av högfrekventa pip som såg ut att vara väldigt beroende av den ursprungliga signalen. Amplituden på dessa pip låg ~16dB uner maximal utstyrning.

För att skoja till det lite testade jag också WaveLabs avkodare. Den verkar generera en utfil som är mer lik Winamps än mpg123s, men små skillnader finns fortfarande i form av enstaka samples vid -93dB, ca.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-06 17:20

MrIster skrev:I princip bör man inte förlora någon information om man går från mp3 till FLAC eftersom Flac är lossless.

Visst, men du har redan förlorat stort iom att du gått till MP3 - så det blir ändå "fel" - liksom ingen idé att gå från ett komprimerat format (MP3) till ett lossless (FLAC).

Och ja, olika decoders packar upp olika.... Man kan ju tycka att de borde vara identiska, men icke så enkelt nej...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
MrIster

Inläggav MrIster » 2006-08-06 17:34

Bamsefar skrev:Visst, men du har redan förlorat stort iom att du gått till MP3 - så det blir ändå "fel" - liksom ingen idé att gå från ett komprimerat format (MP3) till ett lossless (FLAC).

Och ja, olika decoders packar upp olika.... Man kan ju tycka att de borde vara identiska, men icke så enkelt nej...

Jo, att det är onödigt att göra om från mp3 till FLAC håller jag med om. Filerna blir ju större utan att bli bättre. Nu hade ju trådskaparen nån sorts psykologiska skäl att göra det ändå.

Att det var sån stor skillnad på avkodare visste jag inte. Tack för den informationen.
Har du någon uppfattning om vad man skall använda då man tex vill göra en vanlig CD med mp3 som utgångsmaterial. Verkar ju vara känsligt vilken avkodare man använder för att göra .wav av filerna.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-06 17:49

Nu hänger jag nog inte med, vill du fylla en CD med MP3or eller ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
MrIster

Inläggav MrIster » 2006-08-06 17:56

Bamsefar skrev:Nu hänger jag nog inte med, vill du fylla en CD med MP3or eller ?

Nej, det är ju enkelt. Jag vill spela in en CD som kan återuppspelas i äldre CD-spelare (som ej är mp3-kompetenta).

En del musik har man ju bara som mp3 men vill ibland avnjuta tex i bilen.
Har tidigare gjort detta i Nero rakt av. Men man kanske ska använda en annan decoder om det är som du säger (vilket jag ej betvivlar).

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-06 18:06

Det var väl det jag trodde... Men jag har inget bra svar för det :oops: Du får testa dig fram till vilken du gillar...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-06 18:14

Default tipset är att du använder foobar för uppackningen. Finns på http://www.foobar2000.org/ . Ladda in filerna i spelaren (du kan ta ALLA på en gång) högerklicka och välj convert. Det kan vara så att du måste ladda hem en flac encoder innan. Kommer inte ihåg. :-)

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-08-06 21:51

Det finns/fanns en jämförelse mellan mp3-decoders på nätet som jag inte kan hitta längre. Jag minns dock att det var rätt stor variation i resultaten mellan olika decoders. Lame visade sig vara en utmärkt decoder, varför jag skulle rekommendera den om möjligt. Vad gäller övriga program minns jag inte resultaten och vågar inte uttala mig.
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-08-06 22:48

Lame visade sig vara en utmärkt decoder,

Jag använder LAME som encoder men visste inte att man kan använda LAME för decoding också. Är detta något man kan välja i tex Media Player?

Nästan 1000 skivor... :x :x :x

/Joachim

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-08-06 23:42

Margaux skrev:

Nästan 1000 skivor... :x :x :x

Visst, jag har tid - jag kan låna dom :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-08-07 00:00

Margaux skrev:Jag använder LAME som encoder men visste inte att man kan använda LAME för decoding också. Är detta något man kan välja i tex Media Player?

Skippa M$ grejset. Kör Foobar istället. Den är lite knepigare att komma i gång med men den ger dej full kontroll. En riktig arbetshäst. Och kommer med alla bra decoders :-)

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2006-08-07 07:59

På min finlyssningsmaskin där jag kör med kernelstreaming använder jag JRMedia center. Skall kolla om man kan välja mp3 decoder.Borde ju gå.

/Joachim

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2006-08-07 12:37

Margaux skrev:
Jag använder LAME som encoder men visste inte att man kan använda LAME för decoding också. Är detta något man kan välja i tex Media Player?

Tveksamt, men kör man kommandoradsvarianten kan man göra:

lame --decode fil.mp3 fil.wav

t ex.
"paintus peelus, roofus leakus, in extremus!"

eatfrog

Inläggav eatfrog » 2006-08-07 13:57

Denna använder jag:

http://otachan.com/in_!mpg123.html

Babelfish kan översätta från japanska till engelska.
Det är ett plugin till winamp5.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-08-07 13:58

eatfrog skrev:Denna använder jag:

http://otachan.com/in_!mpg123.html

Babelfish kan översätta från japanska till engelska.
Det är ett plugin till winamp5.

Annars var det ju mycket informativt på klarspråk! :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Återgå till Generellt om hifi