Fjärrkontroller

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur många fjärrkontroller har du?

Omröstningen slutade 2006-08-18 17:21

1
5
10%
2-5
22
45%
mer än 5
22
45%

Antal röster : 49

Användarvisningsbild
manger

Fjärrkontroller

Inläggav manger » 2006-08-11 17:21

Läste Grismannens tråd om Fula fjärrar och kom att tänka på att jag retar mig inte så mycket på dess (nästan alltid fula :? ) utseende utan antalet, mängden eller drivan av fjärrar som ligger i vardagsrummet. Hur många gånger har man inte försökt byta kanal på TVn med fjärren till DVDn! 8O
Finns det en snygg, gedigen och framför allt logiskt upplagd universalfjärr?
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-08-11 17:39

Det är onekligen ett problem. Jag önskar att min oändligt snygga Linn-fjärr kunde styra allt men det går ju inte. Istället har jag kommit på en annan lösning: TV behöver man inte titta på särskilt ofta (har jag märkt) så den fjärren kan man gömma undan. Video ser jag ännu mer sällan och DVD kan man låta bli att skaffa (vilket har den adderade fördelen att man slipper se en massa film och elände). Om man dessutom ser till att skaffa en allt-i-ett-anläggning klarar man sig med en fjärr. Problem löst!

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-08-11 18:45

De gånger jag funderat och letat universalfjärrar återkommer jag alltid till (Logitech) Harmony.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-08-11 19:03

4 varav jag använder en ofta en lite mer sällan och dom två sista väldigt sällan
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-08-11 19:11

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-08-11 19:47

En bra programmerbar multifjärr är guld värd :!:
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-08-11 19:49

Jag tycker Philips har en bra lösning på fjärr, dock så är den aldeles för dyr för att vara en fjärrkontroll

Bild
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-08-11 21:38

Var då? Vid TVn i vardagsrummet ligger det 5 st tror jag, i sovrummet 2. Vid datorn 1, på landet 4 eller 5.

Tillsammans blir det fler än 5, är det så du menar? :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-08-11 23:00

Såg helst att man slapp dessa missfoster. 8O
Knappar helst på apparaterna och det går ju bra hitintills.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-08-11 23:52

Svante skrev:Var då? Vid TVn i vardagsrummet ligger det 5 st tror jag, i sovrummet 2. Vid datorn 1, på landet 4 eller 5.
Tillsammans blir det fler än 5, är det så du menar? :wink:

Inte fler? :wink: ...
(Jepp! det var så jag menade..)

Det verkar som om det saknas ett segment i universalfjärrkontrollsmarknaden; En serie med snygga, designade handmanicker som är i klass med de lite dyrare musik/TV/audio-media-anläggningarna. Visuellt och funtionellt mer åt B&O, Linn eller Primare än de vanliga 170gr plast med färgglada gummiknappar.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-08-12 01:39

2 video
2 dvd (varav en med inspelning)
tv
förstärkare

6 st. Men nu skall jag skaffa mig nån bra multifjärr i prisklassen 400-800 kronor. Jag är trött på skiten.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2006-08-12 09:59

Morgan skrev: bra multifjärr i prisklassen 400-800 kronor.

tror jag blir svårt, men motbevisa mig gärna

air

Inläggav air » 2006-08-12 11:19

Fram till förra veckan fanns på mitt vardagsrum dessa fjärrkontroller:

1 TV
1 DVD
1 Reciever
1 VCR
1 CD (som dubblar som volymkontroll till mitt försteg)

När jag var inne på lokala Musta Pörssi hittade jag en mycket trevlig universalfjärr, nämligen denna:

Philips SRU 740
Bild

Bra format, bra kvalitekänsla och bra knappar.

Efter att jag inhandlat den och kommit hem, så uppdagades det att den inte har support för nån cd spelare över huvudtaget :oops:

Fick således lämna tillbaka den. (den fungerade prima med allt annat, men saknade vissa specialknappar)

Istället råkade jag hitta en annan modell som beställdes, och anlände i tisdags:

Philips SRU 9600
Bild

Denna har support för 8 olika enheter samt "learning" funktion.

För tillfället är jag nöjd med denna och kvaliten känns rätt bra (förutom på "scroll wheelet" i mitten)
Priset var inte heller så farligt, betalade 73euro för denna.
//air

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2006-08-12 22:30

Jag tycker Philips har en bra lösning på fjärr, dock så är den aldeles för dyr för att vara en fjärrkontroll

Jag förstår inte varför Pronto är så hypad...är den verkligen så bra?
Visst är den snygg, men den ligger inte bra i handen, den är otymplig att använda med en hand, ingen känsla när man trycker på rätt knapp i biomörkret, lyser upp det mesta omkring sig, osv, osv.
Jag börjar bli knäckt av att det inte finns någon smidig fjärr utan sådana där hemska LCD-"måstelysaförattfungera"-touch-knappar.

Alvarligt, det behövs ju inte så mycket knappar igentligen. Ingångsväljare och val av apparat som fjärren ska kontrollera, nummersats, play, paus, byt spår, stop, volym, mute, ett styrkors och några till som subtitle och bildformat...kanske runt 40 knappar. Ska det vara så svårt att få till bra i en snygg förpackning?

Jag förstår inte frågeställningen på topic heller. Menas hur många man har, eller hur många man använder?
Hur många fjärrkontroller jag har vill jag inte tänka på (och förstår ännu mindre varför någon annan vill, därav min ) men det är en bra bit över fem, kanske det dubbla till alla digitalboxar, dvd-spelare, minianläggningar osv, därimot har jag en som jag använder, nämligen Rotels RR-969. Fungerar till allt, har en bra känsla i knapparna, ljussensor så den inte börjar lysa mitt på ljusa dagen, och mest underskattat av allt: Klocka! Perfekt att ha på fjärren så man kan ställa in alarm om man glömmer bort tiden under en lyssningsstund...eller bara vill veta vad tiden är.[/quote]

niclas

Inläggav niclas » 2006-08-12 22:34

Philips verkar som sagt ha rätt bra alternativ. En för ca 500-600kr är modellen ru-760. Den har riktiga knappar, inlärningsfunktion samt röd belysning "under" knapparna.

Bild

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-08-12 23:00

niclas skrev:Philips verkar som sagt ha rätt bra alternativ. En för ca 500-600kr är modellen ru-760. Den har riktiga knappar, inlärningsfunktion samt röd belysning "under" knapparna.

Tack för tips! Ser precis ut som vår nuvarande tv-fjärr... (som man ju iofs skulle kunna styra video, tv, satellit, osv med - så länge det är Philips-grejer!)

Man bör (som de flesta säkert redan vet) alltid skaffa tv och video/dvd av samma märke så sparar man fjärrkontroller.... plus att Q-link o.dyl underlättar enormt.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-08-12 23:04

Köpte mig precis en Logitech 525 från dustin (fri frakt just nu).
Scannat på nätet och de allra flesta verkar vara nöjda med hur den fungerar. Ska bli skönt med en fjärr alltså, jag sätter mig alltid på minst 3 i mörkret :oops:

Bild

Kostar inte mer än att man kan slänga den i lådan med saker man inte orkar använda nere i källaren :roll: :D

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-08-12 23:16

Bubben skrev:Jag förstår inte frågeställningen på topic heller. Menas hur många man har, eller hur många man använder?

Det var en enkel fråga bara; "Hur många fjärrkontroller har du?"
Underförstått; hur många fjärrkontroller använder du för att lyssna på musik, se på TV, ställa persiennerna, osv...
(Har du en som fungerar till allt men har tio i en låda i garderoben så är svaret en (1).)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2006-08-12 23:19

Jag har också en sån här:

Bild

Tycker den funkar fullständigt perffa, ja förutom styrningen av min processor Thule PR350b förstås. Det coolaste är väl det med koderna som finns på Philips hemsida. Alla "vanliga" apparater finns med här. Man klickar på den apparat man har och så får man en kod. Kanon!. 8O :D

Thule har av någon anledning valt konstiga och "sneda" frekvenser och få fjärrar kan sända dessa. Har kommit så långt i programmeringen att att det mesta funkar fast man får fippla lite vid byte av signalkälla.

Thule har renamat och tweakat en av prontofjärrarna och säljer denna med sin egen logo för 4500 kr. :cry:
Det betalar jag inte för en fjärr även om jag har pengarna. Det måste finnas gränser. :x

Återgå till Generellt om hifi