av MichaelG » 2003-12-06 21:35
Apropå högtalarfötter...
Jag har provat olika underlag till ett antal olika högtalare. Tre av dem hade en relativt döddämpad låda. De andra (=fyra - fem olika) hade det inte. Resultatet jag kom fram till var att underlaget spelar mindre roll med de döddämpade.
Golvhögtalaren (stor och tung och "död") testades med typ SD-fötter, femtioöringar och direkt på golvet. Den ljudmässiga skillnade var inom felmarginalen - dvs inget som jag eller min kompis skulle kunna detektera i ett blindtest.
Mellanhögtalaren (mittemellanstor stativhögtalare) testades med typ SD-fötter, mynt och med de små gummipluppar som följde med mellan stativet och högtalaren. Stativet står på spikes på tio-öringar på golvet. Ingen hörbar skillnad.
Minstahögtalaren (liten stativhögtalare) testades med typ SD-fötter, tio-öringar, möbeltassar mellan stativet och högtalaren. Stativet stod på spikes på tio-öringar på golvet. Ingen skillnad hördes.
Däremot några av de 4-5 högtalarna som inte varit döda i lådan gav ljudmässiga skillnar beroende på underlaget. Ett par av dem var så dåliga återgivare att inget trix fått dem att prestera hjälpligt - så dem räknar vi bort. Men några andra av dem gav bättre resultat på mjuka fötter än på hårda. Särskilt ena paret (50 Kg/styck golvhögtalare med resonant kabinett) fortplantade massa tråkigheter ner i golvet med framförallt spikes. Mynt var något bättre och mjuka fötter en hit! (- nästan).
Slutsats: Spikes/mynt direkt mellan högtalare och golv/stativ ger ingen vinst jämfört med mjuka fötter. Är högtalarnas låda akustiskt "döda" så spelar det ingen större roll vad man använder. Är högtalarlådan resonant så är spikes sämre än mynt som är sämre än mjuka fötter.
Sedan vet jag inte om detta var en slump eller om det finns någon sorts stöd för mina erfarenheter. De tre ovan nämnda "döda" högtalarna var av fabrikatet QLN.
Hälsn. Michael