Moderator: Redaktörer
http://www.ev.se/skiva/skiva.htm
Hej,mätte subben också, den gav 118db även högtalarna gav 118db så nog klarar sig högtalarna utmärkt ensamma men nog blir det mer drag när jag kopplar in subben.Som sagt kommer att köra med subben avstängd men vill jag tokspela nångång så slår jag på den.(det ska va kul att spela musik ibland) ps,hade ett par cerwin vega förut som jag gjorde mätningar på också,mätte dessa jag har nu på exakt samma sätt, samma mätare, samma utrustning,samma avstånd, ock samma skivor som jag mätte cv-högt med förut, Dessa(luxor) tappar 10db mindre mellan 40hz ock 25hz ock spelar 3db högre(118 mot 115db ).Bra det med tanke på att det satt en tolva i dom(cv) ock en tia i dessa.mvh.Jocke skrev:Du har tydligen mycket kapabla högtalare, kanske mycket bättre än subben? Gjorde du någon mätning på bara subben? En tanke att spinna på kunde vara att dubblera bassystemet i dina TL om du vill ha mer basstöd. Som det verkar vara med subben nu kan du ju lika väl bära ut den och trycka in loudness när du ska ha disco!![]()
/Jocke
zapanasta skrev:Hej,lånade en radiochack i dag ock har gjort lite intressanta mätningar.La den på bordet framför där man sitter ock lyssnar,testade högtalarna ensamma först,skiljer 10 db mellan 25 ock 40 hz,kopplade sen in subben,den gav ingen ljudhöjning vid 25 ock 31,5(oförändrat)men vid 40 hz var det nu 18 db skillnad i stället(kraftig höjning vid 40hz ock även 50hz).detta var med fasen på subben i läge 0.Testade nu med fasen på 180,nu skiljer det bara 8 db mellan 25hz ock 40hz men nu rasar det 9 db till 50 hz i stället.Detta går ju inte att fiksa till på nåt sätt,sett att ni skriver att man ska dela av huvudhögtalarna vid 80 hz ock låta subben spela därunder men det vinner jag inget på för att dessa högtalare spelar ju så pass djupt ock kraftfullt själva så det blir nog bara sämre med en sån kombination för mig i alla fall.Kommer i stället att spela med subben avstängd ock om jag sen vill spela lite nångång så det fladdrar i byxbenen så kopplar jag på den bara(det låter då mäktigt när dom spelar tillsammans med fasen på 0)Satt föressten på en skiva med mycke bas ock vred på så mycket som det gick utan att det började låta illa,121 db på mätaren.mvh.
Hej, Denna radiochack jag har lånat har modell,nr 33-4050 ock den har både slow ock fast response ock beträffande subbasen så funkar den ypperligt ensam med gott om energi vid 31,5 hz.Problemet här handlar om utsläckning när man kör den ilag med huvudhögtalarna, som andra medlemmar informerat mig om.mvh.RogerGustavsson skrev:zapanasta skrev:Hej,lånade en radiochack i dag ock har gjort lite intressanta mätningar.La den på bordet framför där man sitter ock lyssnar,testade högtalarna ensamma först,skiljer 10 db mellan 25 ock 40 hz,kopplade sen in subben,den gav ingen ljudhöjning vid 25 ock 31,5(oförändrat)men vid 40 hz var det nu 18 db skillnad i stället(kraftig höjning vid 40hz ock även 50hz).detta var med fasen på subben i läge 0.Testade nu med fasen på 180,nu skiljer det bara 8 db mellan 25hz ock 40hz men nu rasar det 9 db till 50 hz i stället.Detta går ju inte att fiksa till på nåt sätt,sett att ni skriver att man ska dela av huvudhögtalarna vid 80 hz ock låta subben spela därunder men det vinner jag inget på för att dessa högtalare spelar ju så pass djupt ock kraftfullt själva så det blir nog bara sämre med en sån kombination för mig i alla fall.Kommer i stället att spela med subben avstängd ock om jag sen vill spela lite nångång så det fladdrar i byxbenen så kopplar jag på den bara(det låter då mäktigt när dom spelar tillsammans med fasen på 0)Satt föressten på en skiva med mycke bas ock vred på så mycket som det gick utan att det började låta illa,121 db på mätaren.mvh.
RadioShack 33-2050 mäter inte linjärt under 31.5 Hz. Dess frekvensomfång är begränsat till 31.5 - 8000 Hz. På musiksignaler ger den inga vettiga utslag då den är för långsam. Har en modifierad RS 33-2050 som hyfsat rakt hela mellan 20 - 20 kHz. Verkar inte vara någon subbas du har eftersom den inte ger något tillskott i just lågbasen.
zapanasta skrev:Hej,ställer en ny fråga i min gamla tråd så man slipper starta trådar i onödan.Dessa högtalare jag har går ju att spela förbluffande högt med utan att basen låter ansträngd,imponerande med tanke på att det(bara) sitter en 10 tummare i varje.Hade som sagt ett par cerwin vega med 12 tummare innan ock dessa spelade skjortan av dom(hade båda paren här ett tag så jag kunde jämföra).Är det transmissionline konstruktionen som möjligör detta?.Mvh.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot], skrotnisse och 35 gäster