sub+högtalare(problem)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

sub+högtalare(problem)

Inläggav zapanasta » 2006-12-03 15:23

Hej,stötte på ett konstigt fenomen i dag,kör 2 kanal.Har högtalarna kopplade på speaker A på stärkaren,subben på speaker B.Körde en testton i dag på 31,5 hz på subben,rätt mycket energi där,testade även högtalarna,samma sak där(kanske något mindre)Men när jag sen kör högtalarna+subben på 31,5 hz tonen hördes det nästan ingenting.Ändrade då fasen till 180 grader på subbas slutsteget då hördes det bra,men det lustiga är att till musik så låter det bättre när fasen står på 0(mer energi i basen då)nån som har nån aning?mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-03 18:27

Hej,fick ingen ordning på detta,nåt slags utsläckningsfenomen är det alldeles säkert frågan om.Tog bort subben helt enkelt,dessa transmissionline lådor klarar sig galant utan subb,man kanske förstör den speciella karaktären på ljudet som dom levererar genom att ha en subb tillsammans med dom också,nån som vet?mvh.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-03 18:44

Kan ju vara så att högtalarna inte är faskorrekta (konstant fas) och därför erhåller du utsläckningar och förstärkningar om vart annat över frekvensbandet.

Genom att låta subwoofern ensam ta hand om basen löser du detta problem.

/slrt
admin

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-03 18:50

Om jag förstår rätt så kör du dina "sido" (?) högtalare fullrange? De är TL och subben är basreflex? Teoretiskt kan väl en del fasproblem uppstå. Vill minnas att basreflex är 4:e ordningens system som då vrider 180 grader medans TL väl brukar betraktas som 2:a ordningens system och då vrider fasen 90 grader.

Oavsett detta så kan man väl anta att basen rullar av vid olika frekvenser och att du precis som andra subägare har en benägenhet att dra på den mycket varför kanske inte nivåerna är matchade heller? Det skulle ju kunna resultera i en hel del intressanta (?) och komplexa förlopp som säkert många här skulle älska att sätta tänderna i !

Jag skulle nog prova vad som händer om du delar av sidohögtalarna vid den frekvens där subben går på. Sedan kan man säkert laborera med nivåer, delningsfrekvens och placering för att få det att stämma!

Lycka till!

/Jocke

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-03 19:51

Hej,tack för svaren,flyttat runt subben men det hjälper inte heller,men frågan är hur djupt musik går i frekvens,kanske inte gör nåt att jag inte har så mycket energi vid 31,5 hz,vid 40 hz är det full kraft.Vad tror ni?nån som vet hur djupt musik går,missar man mycket tro?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-12-03 19:58

Mitt minne är blott ett minne numera.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-12-03 20:28

Jag har ett par golvare som enligt tillverkaren går ner till 30Hz. Nu har jag två subbar som tar vid under 60Hz. Man kan roa sig med att koppla bort subbarna och sedan koppla in dom igen. Då märker man klart och tydligt att subbarna verkligen tillför något vesäntlig i musiken. Speciellt musik som är inspelad idag.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-03 20:34

Hej,kan konstatera av jockes ock nefilims inlägg att för det första kan jag inte få dom i fas för att basreflex vrider fasen 180 grader ock transmissionlinen 90 grader,dom hamnar i ofas vid olika frekvenser hur än man beter sig tydligen,sen såg jag att det finns gott om energi under 40 hz.Så enda sättet att få ordning på detta är att antingen strypa transmissionline högtalarna eller ta bort subben.väljer helt klart det senare.dessa spelar ju väldigt bra bas utan sub men man har alltid varit basgalen.Nog dags att leta lite välljud i stället för jordbävning.mvh.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-12-03 21:11

Jag tycker att det är väldigt sällan man hittar stativare eller normala golvare som förmår att återge den lägsta oktaven med den riktiga nivån. Det handlar inte om jordbävning utan om vanlig normal bas från t.ex en stor bastrumma i en symfoni eller den lågbas som man får från en bandlös elbas.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-04 00:15

Hej,ja nu börjar detta bli lite snurrigt.Har en testskiva med ett sinussvep från 0-120 sekunder där varje sekund motsvarar en hz,exempelvis 20 sek=20 hz.Jag körde denna på högtalarna ock när den kom till 30 hz slog jag på subben,ja då lät det mer helt plötsligt,provade flera ggr ock visst den hjälper högtalarna bra från 30 hz.Märkligt med ett annat resultat med en annan skiva tycker jag.mvh.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-04 09:58

Jag har svårt att tro att fasskillnaden ensam kan bidra till ditt problem. Teoretiska 90grader som tex i ett 6dB-filter adderas till 0. Men tillsammans med att högtalarna har sin "rolloff" inom varandras område och vi inte riktigt känner till nivåerna gör ju att jag skulle föreslå att du provar att dela sidohögtalarna vid subbens delning. Inte för att det skulle vara "den ultimata" lösningen utan för att få koll på var problemet finns.

Nu har jag inte haft sub på länge och då var möjligheterna att göra egna mätningar små. Kan det handla om rummets påverkan? Kanske dina testskivor inte är lika "stämda" så de triggar olika resonanser. Andra känner säkert till sånt här bättre!

/Jocke

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: sub+högtalare(problem)

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-12-04 10:47

Zapanasta, så som du har kopplat in högtalarna är INTE bra. Det är risk för att de interferera med varandra, eftersom högtalare normalt har lite olika fasgång i basregistret. Två vågor som möts i motfas ger utsläckning helt enkelt, du minns väl högstadiefysiken? :wink:

Som helhet kan det ha varit så att du fått konstig och ojämn basåtergivning med subbwåffern, möjligtvis har du bättre ljud utan den.

Om du ska använda bashögtalare tillsammans med andra högtalare så skall basen skäras bort från "fronthögtalare" (sidosystemen). Den korrekta benämningen är att sidosystemen höpassfiltreras. Det gör du enklast genom att använda en vanlig hembioförstärkares inbyggda delningsfilter. Välj då 80 Hz delningsfrekvens.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-12-04 12:02

Hur blir det då när man vill ha basstöd då kan det ju bli problem.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-04 13:23

Basstöd fungerar bara på högtalare konstruerade för det. Vi andra får göra just som Lindroos påtalade - dela av basen med delningsfilter, företrädesvis elektroniskt. Dessutom förespråkar jag, och många med mig att minst två subbar används. 80hz är en riktigt bra frekvens eftersom det låter huvudhögtalarna slippa de frekvenser som behöver flytta mest luft och ger stor frihet i placeringen av subbarna (märk väl att jag envisas med plural).

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-12-04 14:28

http://www.ev.se/skiva/skiva.htm

Ser det inte ut som om testerna har en hel del problem?
Har de en brusnivå som ligger på ca -40dB till -50dB?
I annat fall så visar de glatt att t.ex. flöjter och körsång återger ljud ned till 5Hz, och det låter inte som med verkligheten överensstämmande.
Rimligt vore nog att mata in en syntetiskt genererad signal där man vet svaret och redovisa mätningen. Då framgår mer tydligt vad som finns med som mer eller mindre konstant brus och vad som verkligen kommer från signalen.
Kanske t.ex. Johan_Lindroos kan hjälpa oss att uttolka något vettigt ur de presenterade kurvorna?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-04 18:19

Hej,lånade en radiochack i dag ock har gjort lite intressanta mätningar.La den på bordet framför där man sitter ock lyssnar,testade högtalarna ensamma först,skiljer 10 db mellan 25 ock 40 hz,kopplade sen in subben,den gav ingen ljudhöjning vid 25 ock 31,5(oförändrat)men vid 40 hz var det nu 18 db skillnad i stället(kraftig höjning vid 40hz ock även 50hz).detta var med fasen på subben i läge 0.Testade nu med fasen på 180,nu skiljer det bara 8 db mellan 25hz ock 40hz men nu rasar det 9 db till 50 hz i stället.Detta går ju inte att fiksa till på nåt sätt,sett att ni skriver att man ska dela av huvudhögtalarna vid 80 hz ock låta subben spela därunder men det vinner jag inget på för att dessa högtalare spelar ju så pass djupt ock kraftfullt själva så det blir nog bara sämre med en sån kombination för mig i alla fall.Kommer i stället att spela med subben avstängd ock om jag sen vill spela lite nångång så det fladdrar i byxbenen så kopplar jag på den bara(det låter då mäktigt när dom spelar tillsammans med fasen på 0)Satt föressten på en skiva med mycke bas ock vred på så mycket som det gick utan att det började låta illa,121 db på mätaren.mvh.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-04 21:51

Du har tydligen mycket kapabla högtalare, kanske mycket bättre än subben? Gjorde du någon mätning på bara subben? En tanke att spinna på kunde vara att dubblera bassystemet i dina TL om du vill ha mer basstöd. Som det verkar vara med subben nu kan du ju lika väl bära ut den och trycka in loudness när du ska ha disco! :D

/Jocke

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-04 22:08

Jocke skrev:Du har tydligen mycket kapabla högtalare, kanske mycket bättre än subben? Gjorde du någon mätning på bara subben? En tanke att spinna på kunde vara att dubblera bassystemet i dina TL om du vill ha mer basstöd. Som det verkar vara med subben nu kan du ju lika väl bära ut den och trycka in loudness när du ska ha disco! :D

/Jocke
Hej,mätte subben också, den gav 118db även högtalarna gav 118db så nog klarar sig högtalarna utmärkt ensamma men nog blir det mer drag när jag kopplar in subben.Som sagt kommer att köra med subben avstängd men vill jag tokspela nångång så slår jag på den.(det ska va kul att spela musik ibland) ps,hade ett par cerwin vega förut som jag gjorde mätningar på också,mätte dessa jag har nu på exakt samma sätt, samma mätare, samma utrustning,samma avstånd, ock samma skivor som jag mätte cv-högt med förut, Dessa(luxor) tappar 10db mindre mellan 40hz ock 25hz ock spelar 3db högre(118 mot 115db ).Bra det med tanke på att det satt en tolva i dom(cv) ock en tia i dessa.mvh.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-12-05 08:37

"....att ni skriver att man ska dela av huvudhögtalarna vid 80 hz ock låta subben spela därunder men det vinner jag inget på för att dessa högtalare spelar ju så pass djupt ock kraftfullt själva så det blir nog bara sämre med en sån kombination för mig i alla fall...."

Ingen har väl kommenterat ditt val av sub ;) Det verkar onekligen som om den inte alls hänger med dina högtalare och då är det ju ett rätt dåligt alternativ att koppla in den ;) Jag TROR att dina högtalare är mer musikaliska även om de genererar lika starkt ljudtryck.

Dessutom har du bara en sub vilket inte alls är lika trevligt som två. :)

Ett delat system är fortfarande ett bra alternativ om du inte tycker dina högtalare räcker till i de lägre oktaven, men du kanske behöver investera rätt mycket för att få det riktigt bra. Det kanske inte alls är värt det för dig.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-12-06 19:30

Vart kan man hitta information om hur olika konstruktioner vrider fasen?

Jag hade ett likande problem när jag kopplade in en sluten baslåda som spelade med full range högtalare med basreflex , löstes genom att flippa fas switchen på baslådan.
100% Digital

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-12-06 20:36

zapanasta skrev:Hej,lånade en radiochack i dag ock har gjort lite intressanta mätningar.La den på bordet framför där man sitter ock lyssnar,testade högtalarna ensamma först,skiljer 10 db mellan 25 ock 40 hz,kopplade sen in subben,den gav ingen ljudhöjning vid 25 ock 31,5(oförändrat)men vid 40 hz var det nu 18 db skillnad i stället(kraftig höjning vid 40hz ock även 50hz).detta var med fasen på subben i läge 0.Testade nu med fasen på 180,nu skiljer det bara 8 db mellan 25hz ock 40hz men nu rasar det 9 db till 50 hz i stället.Detta går ju inte att fiksa till på nåt sätt,sett att ni skriver att man ska dela av huvudhögtalarna vid 80 hz ock låta subben spela därunder men det vinner jag inget på för att dessa högtalare spelar ju så pass djupt ock kraftfullt själva så det blir nog bara sämre med en sån kombination för mig i alla fall.Kommer i stället att spela med subben avstängd ock om jag sen vill spela lite nångång så det fladdrar i byxbenen så kopplar jag på den bara(det låter då mäktigt när dom spelar tillsammans med fasen på 0)Satt föressten på en skiva med mycke bas ock vred på så mycket som det gick utan att det började låta illa,121 db på mätaren.mvh.

RadioShack 33-2050 mäter inte linjärt under 31.5 Hz. Dess frekvensomfång är begränsat till 31.5 - 8000 Hz. På musiksignaler ger den inga vettiga utslag då den är för långsam. Har en modifierad RS 33-2050 som hyfsat rakt hela mellan 20 - 20 kHz. Verkar inte vara någon subbas du har eftersom den inte ger något tillskott i just lågbasen.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-06 21:41

RogerGustavsson skrev:
zapanasta skrev:Hej,lånade en radiochack i dag ock har gjort lite intressanta mätningar.La den på bordet framför där man sitter ock lyssnar,testade högtalarna ensamma först,skiljer 10 db mellan 25 ock 40 hz,kopplade sen in subben,den gav ingen ljudhöjning vid 25 ock 31,5(oförändrat)men vid 40 hz var det nu 18 db skillnad i stället(kraftig höjning vid 40hz ock även 50hz).detta var med fasen på subben i läge 0.Testade nu med fasen på 180,nu skiljer det bara 8 db mellan 25hz ock 40hz men nu rasar det 9 db till 50 hz i stället.Detta går ju inte att fiksa till på nåt sätt,sett att ni skriver att man ska dela av huvudhögtalarna vid 80 hz ock låta subben spela därunder men det vinner jag inget på för att dessa högtalare spelar ju så pass djupt ock kraftfullt själva så det blir nog bara sämre med en sån kombination för mig i alla fall.Kommer i stället att spela med subben avstängd ock om jag sen vill spela lite nångång så det fladdrar i byxbenen så kopplar jag på den bara(det låter då mäktigt när dom spelar tillsammans med fasen på 0)Satt föressten på en skiva med mycke bas ock vred på så mycket som det gick utan att det började låta illa,121 db på mätaren.mvh.

RadioShack 33-2050 mäter inte linjärt under 31.5 Hz. Dess frekvensomfång är begränsat till 31.5 - 8000 Hz. På musiksignaler ger den inga vettiga utslag då den är för långsam. Har en modifierad RS 33-2050 som hyfsat rakt hela mellan 20 - 20 kHz. Verkar inte vara någon subbas du har eftersom den inte ger något tillskott i just lågbasen.
Hej, Denna radiochack jag har lånat har modell,nr 33-4050 ock den har både slow ock fast response ock beträffande subbasen så funkar den ypperligt ensam med gott om energi vid 31,5 hz.Problemet här handlar om utsläckning när man kör den ilag med huvudhögtalarna, som andra medlemmar informerat mig om.mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-07 14:42

Hej,nu har jag tagit bort subben,fick ändå ingen ordning på detta,är nog som ni säger att ska man ha subb bör man dela huvudhögtalarna vid 80hz ock låta subben spela därunder.Men jag tog bort den i stället då dessa högtalare i sig är så pass kapabla i basen själva.Mätte på dom nyss ock dom tappar 10 db från 40hz ner till 25hz Mätt med radiochacken i lyssningsposition,vad säger ni om det tappet mellan 40 ock 25 hz,bra el dåligt?cerwin vega högtalarna jag hade innan tappade 20 db mellan 40 ock 25 hz med exakt samma metoder ock exakt samma mätposition.mvh.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-12-07 15:05

A-ha du har transmissionslinjehögtalare! Jag såg inte detta förrän nu. Transmissionslinjehögtalare kan ha en del fuffens för sig när det gäller att generera bas och i fas med övriga register. Kan vara därför du haft problem när du kört dem samtidigt som subbwåffern.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-07 15:23

Berätta mer! Vaddå för fuffens?

Enligt teorierna ska väl en TL ha fas och rolloff som en sluten låda (2:a ordningen? Ljudledningen är en kvarts våglängd och röret borde då ligga 45 grader fasvridet. Eller? Borde i så fall inte vara något fuffens!

/Jocke

PS. Jag vet att Svante har en annan uppfattning än den gängse förekommande. Vore det inte bra om vi kunde reda ut det här en gång för alla!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-07 15:54

Hej, subben borta nu,ska man sträva efter så rak frekvensgång som möjligt ska man ju defenitivt inte använda subben på ett sånt sätt som jag gjort;tack för hjälpen för denna gång medlemmar.lärt mig en hel del på kort tid nu som man inte haft en aning om.mvh.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-07 20:53

Hej,ställer en ny fråga i min gamla tråd så man slipper starta trådar i onödan.Dessa högtalare jag har går ju att spela förbluffande högt med utan att basen låter ansträngd,imponerande med tanke på att det(bara) sitter en 10 tummare i varje.Hade som sagt ett par cerwin vega med 12 tummare innan ock dessa spelade skjortan av dom(hade båda paren här ett tag så jag kunde jämföra).Är det transmissionline konstruktionen som möjligör detta?.Mvh.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-12-07 21:04

Transmission line är ju en sk kvartsvågspipa. När konen tex rör sig inåt tar det en kvarts våglängd (vid avstämning) innan den "puffar ut" luften. Sedan tar det ytterligare en kvarts vågläng (totalt en halv våglängd) innan undertrycket kommer tillbaka och dämpar konrörelsen då konen är på väg åt andra hållet.

Idag är ju konmaterial och magnetsystem långt mycket bättre än på TL:s storhetstid och många menar att principen inte tillför något som inte en vanlig basreflexlåda kan erbjuda. Fast har man vant sig vid den behärskat kontrollerade bas de här systemen erbjuder så är det svårt att vänja sig vid något annat!

/Jocke

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2006-12-07 21:17

zapanasta skrev:Hej,ställer en ny fråga i min gamla tråd så man slipper starta trådar i onödan.Dessa högtalare jag har går ju att spela förbluffande högt med utan att basen låter ansträngd,imponerande med tanke på att det(bara) sitter en 10 tummare i varje.Hade som sagt ett par cerwin vega med 12 tummare innan ock dessa spelade skjortan av dom(hade båda paren här ett tag så jag kunde jämföra).Är det transmissionline konstruktionen som möjligör detta?.Mvh.

Konrörelserna blir mindre i en TL- eller kvartsvågspipakonstruktion. Det gör ju att det borde låta mindre ansträngt.

Och principen ger som sagt ett lite speciellt basljud i dessa konstruktioner. Min första självbyggda högtalare var en kvartsvågspipa. Ett Voight-horn med en 8"-Coral-bredbandare i. Lät riktigt bra (tyckte jag då i alla fall). Tror att avsaknaden av delningsfilter bidrog en hel del till det.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-07 21:57

Hej,hittade en sida där det stod lite.mvh.http://www.drkrupp.se/hifi/box_transmissionline.html [url][/url]

Nästa

Återgå till Generellt om hifi