Moderator: Redaktörer
zapanasta skrev:Ex ett par med 90db känslighet kan ju skapa långt mer ljudtryck i basen med samma påförd effekt än ett par på 95db.Nu är jag ingen mästare på detta,men har jag rätt eller fel.mvh.
Ok,tack för svaren,då är jag med.mvh.paa skrev:Känsligheten säger hur högt högtalaren låter med motsvarande en watt (2.83 Volt). Det är en småsignalsparameter, och säger ingenting om hur mycket den låter vid större effekter eller vid extremfrekvenser.
zapanasta skrev:Anledningen till att jag ställer denna fråga är att jag har jämfört ett par cerwin vega med tolvor i basen mot mina luxor transmissionline lådor,det är ju högre känslighet på cv lådorna,ändå spelar luxor lådorna 3 db högre med samma påförd effekt,klar hörbar skillnad också.mvh.
zapanasta skrev:Ok,tack för svaren,då är jag med.mvh.paa skrev:Känsligheten säger hur högt högtalaren låter med motsvarande en watt (2.83 Volt). Det är en småsignalsparameter, och säger ingenting om hur mycket den låter vid större effekter eller vid extremfrekvenser.
zapanasta skrev:Hej,som jag har förstått mäts känsligheten på en högtalare vid 1m ock 1watt med en ton på 1khz.Detta kan ju vara missvisande eftersom det säger ju ingenting vad högtalaren är kapabel till i basområdet.Ex ett par med 90db känslighet kan ju skapa långt mer ljudtryck i basen med samma påförd effekt än ett par på 95db.Nu är jag ingen mästare på detta,men har jag rätt eller fel.mvh.
Piotr skrev:om sedan högtalaren råkar ha exakt 8ohm impedans vid den frekvens man mäter så kommer effekten att bli 1W i talspolen.
Piotr skrev:Äsch, viktig-petter (eh menar viktig-svante) det där är ju överkurs!
/Peter
MichaelG skrev:Svante skrev:"Den totala effekten é lika mé, U gånger I gånger cosinus fi".
![]()
![]()
![]()
Sådana sånger sjöng inte jag och mina polare på gymnasiet...
Hälsn. Michael
Användare som besöker denna kategori: skrotnisse och 34 gäster