känslighet på högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

känslighet på högtalare?

Inläggav zapanasta » 2006-12-05 13:39

Hej,som jag har förstått mäts känsligheten på en högtalare vid 1m ock 1watt med en ton på 1khz.Detta kan ju vara missvisande eftersom det säger ju ingenting vad högtalaren är kapabel till i basområdet.Ex ett par med 90db känslighet kan ju skapa långt mer ljudtryck i basen med samma påförd effekt än ett par på 95db.Nu är jag ingen mästare på detta,men har jag rätt eller fel.mvh.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-05 13:57

Det vanligaste är att man mäter med 2.83V. Detta ger 1W OM impedansen är 8ohm men inte annars.

Känsligheten är i regel LÄGRE i basen. Men visst kan man köra in tokmycket effekt även i en högtalare med lägre känslighet, men ändå prestera riktigt höga spl. Detta har dock mer med slaglängd/volym samt termiskt beteende att göra.

Klart som lervälling?

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-12-05 13:58

Om vi påför 1 V vid 50Hz respektive 1kHz vill du väl att detta ska resultera i samma ljudnivå, väl? Annars har du ett baslyft. Å, just det, man brukar mäta med 2.83V.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Re: känslighet på högtalare?

Inläggav Piotr » 2006-12-05 14:03

zapanasta skrev:Ex ett par med 90db känslighet kan ju skapa långt mer ljudtryck i basen med samma påförd effekt än ett par på 95db.Nu är jag ingen mästare på detta,men har jag rätt eller fel.mvh.

Du måste göra skillnad på känslighet och verkningsgrad/effektivitet.

p.s. kommer säkert någon som kan förklara mer pedagogiskt snart. :)

/Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-05 14:19

Känsligheten säger hur högt högtalaren låter med motsvarande en watt (2.83 Volt). Det är en småsignalsparameter, och säger ingenting om hur mycket den låter vid större effekter eller vid extremfrekvenser.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-05 14:19

Anledningen till att jag ställer denna fråga är att jag har jämfört ett par cerwin vega med tolvor i basen mot mina luxor transmissionline lådor,det är ju högre känslighet på cv lådorna,ändå spelar luxor lådorna 3 db högre med samma påförd effekt,klar hörbar skillnad också.mvh.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-05 14:21

Sedan är ju högtalarvärlden full av mer eller mindre sanna skrytsiffror på allt från bruttovikter till maxeffekter och frekvensgång, och känsligheten är inte undantagen.
Senast redigerad av paa 2006-12-05 14:21, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2006-12-05 14:21

paa skrev:Känsligheten säger hur högt högtalaren låter med motsvarande en watt (2.83 Volt). Det är en småsignalsparameter, och säger ingenting om hur mycket den låter vid större effekter eller vid extremfrekvenser.
Ok,tack för svaren,då är jag med.mvh.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-05 14:27

zapanasta skrev:Anledningen till att jag ställer denna fråga är att jag har jämfört ett par cerwin vega med tolvor i basen mot mina luxor transmissionline lådor,det är ju högre känslighet på cv lådorna,ändå spelar luxor lådorna 3 db högre med samma påförd effekt,klar hörbar skillnad också.mvh.

Hur mäter du känslighet och pålagd effekt i detta fall?

Om den ena högtalaren låter högre vid samma volyminställning på förstärkaren, ja då har den högre känslighet. Detta förutsatt en rimligt rak frekvensgång på båda.

Effekten är en helt annan sak och beror på högtalarens impedans i förhållande till spänningssvinget på förstärkarutgången.

Gör dig själv en tjänst och börja med grundläggande ellära så kommer du greppa detta snart. Googla tex. på ohms lag.

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-12-05 14:28

Att man kan få väldigt olika resultat i basen mellan olika högtalare kan även bero på hur de kopplar till rummet vid just den frekvensen man mäter vid just den högtalar-/mikplaceringen.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-05 14:29

zapanasta skrev:
paa skrev:Känsligheten säger hur högt högtalaren låter med motsvarande en watt (2.83 Volt). Det är en småsignalsparameter, och säger ingenting om hur mycket den låter vid större effekter eller vid extremfrekvenser.
Ok,tack för svaren,då är jag med.mvh.

Nja, som jag skrev tidigare anges känsligheten normalt med spl vid 2.83V....

om sedan högtalaren råkar ha exakt 8ohm impedans vid den frekvens man mäter så kommer effekten att bli 1W i talspolen.

Om man har en 4ohm talspole så blir effekten det dubbla dvs. 2W.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: känslighet på högtalare?

Inläggav Svante » 2006-12-05 18:48

zapanasta skrev:Hej,som jag har förstått mäts känsligheten på en högtalare vid 1m ock 1watt med en ton på 1khz.Detta kan ju vara missvisande eftersom det säger ju ingenting vad högtalaren är kapabel till i basområdet.Ex ett par med 90db känslighet kan ju skapa långt mer ljudtryck i basen med samma påförd effekt än ett par på 95db.Nu är jag ingen mästare på detta,men har jag rätt eller fel.mvh.

Jo, du har helt rätt i att det inte går att sammanfatta en högtalares känslighet vid alla frekvenser i en enda siffra. Känsligheten anges oftast som utnivån man får på 1 meters avstånd om man matar den med 2,83 V vid "medelhöga frekvenser" antingen i helrymd eller halvrymd. Ibland mäter man känsligheten, ibland räknar man fram den. Det är inte säkert att de två metoderna stämmer överens om man använder en alltför förenklad modell (vilket inte är ovanligt).

Vill man veta hur känsligheten varierar med frekvensen, så tittar man på tonkurvan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-12-05 22:57

Med "samma påförd effekt" menar du samma inställning på volymkontrollen då?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-05 23:48

Piotr skrev:om sedan högtalaren råkar ha exakt 8ohm impedans vid den frekvens man mäter så kommer effekten att bli 1W i talspolen.

Faktiskt inte, om den inte råkar vara rent resistiv. Jag minns en sång som vi brukade sjunga i korridorerna i gymnasiet, till vår fysiklärares glädje:

"Den totala effekten é lika mé, U gånger I gånger cosinus fi".

Fasvinkeln är viktig, också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-12-06 00:43

Äsch, viktig-petter (eh menar viktig-svante) det där är ju överkurs! ;)

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-06 02:00

Piotr skrev:Äsch, viktig-petter (eh menar viktig-svante) det där är ju överkurs! ;)

/Peter

Ja, jo, ok då. Jag tvekade faktiskt när jag skrev det.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-12-06 09:45

Svante skrev:"Den totala effekten é lika mé, U gånger I gånger cosinus fi".

:lol: :lol: :lol:

Sådana sånger sjöng inte jag och mina polare på gymnasiet...

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-12-06 10:29

MichaelG skrev:
Svante skrev:"Den totala effekten é lika mé, U gånger I gånger cosinus fi".

:lol: :lol: :lol:

Sådana sånger sjöng inte jag och mina polare på gymnasiet...

Hälsn. Michael

En annan som vi sjöng (jag gick N):

"N-töntar é vi allihopa, allihopa, allihopa,..."

Återgå till Generellt om hifi