Moderator: Redaktörer
Det beror allt på hur skivan är gjord, men menyer och automatval. Det finns skivor som fastnar i en meny som man måste stega i och göra rätt val, det finns de som startar musiken direkt när man lägger i skivan, det finns de som inte går att välja låt med nummer på fjärren.Ragnwald skrev:petern skrev:Man måste alltså ha skärmen igång för att köra DVD-A?
Nej inte jag i alla fall. Det står då DVD-audio i displayen på spelaren och jag zappar mellan låtarna med fjärren, precis som med en vanlig CD eller SACD.
Nagrania skrev:Dark side of the moon har jag hört talas om att den ska finnas på DVD-Audio men jag har faktiskt inte lyckats lokalisera skivan ännu.
DSOTM är en av de få som är mastrade direkt från analoga 1/4" fyrkanals originalbandet.
Du reagerar med rätta - klart det är 1/2"-band. Men förutsättningen för att kunna använda bandet är att man har tillgång till det. Det är än så länge inte många skivbolag som tycker att det är mödan värt att överföra fyrkanals quad-mixar till digitalt format, så majoriteten av det som finns tillgängligt är rippat av privatpersoner från quad-uppspelning på skivspelare till DTS.Nagrania skrev:Jag reagerar! Jag är helt säker på att originalen ligger på 1/2". Varför skulle man rippa från en vinyl Lp när det säkert finns en originaltejp. Det är väll bara riktigt gamla inspelningar som man rippar.
Dark Side Of The Moon
From the original 1/2" Master Tapes
This is the real deal. not the usual Q8 or SQ versions with all their limitations (limited bandwidth on the Q8, Matrixed surround on the SQ etc) but a genuine transfer from the original master tapes. Finally you can hear Alan Parsons mix as it was always intended to be heard in studio quality audio. The only "liberty" we have taken here is an additional .1 track. You can make up your own mind as to whether or not it is a worthwhile addition.
It also features all new artwork in both sections specially created for this DVD-Audio release. The disc will play on all DVD players, as it is a DVD-Audio/Video "hybrid" containing the following:
Audio_TS
MLP Lossless at 24/96 Resolution in 4.1
Video_TS
DTS from 24/48 Source files
Dolby Digital from 24/48 Source files
Additionally, it is possible to play both the lossy streams from DVD-Audio players.
Each type has it's own menus. What you can access is dependant entirely on your player.
All Authoring, Encoding, Post Production and design is exclusive to this release.
FEEL FREE TO DISTRIBUTE THIS DISC TO OTHERS, BUT ALWAYS "AS IS" AND IN FULL. PLEASE DO NOT RIP AND REPOST IN ANY OTHER FORMAT. THERE IS NO NEED AS ALL DVD PLAYERS CAN READ THIS DISC, AND DOING SO WILL DEPRIVE OTHERS OF THE FULL HIGH RESOLUTION FORMATS USED. ADDITIONALLY, RIPPING TO DTS-CD WILL INVOLVE QUALITY LOSS DUE TO DOWNSAMPLING, AND WILL REDUCE THE LISTENING PLEASURE FOR OTHERS.
Nagrania skrev:Tänk alla gamla stereo-inspelningar och även mono som man gjorde i Tyskland under kriget och nu är försvunna eller förstörda. Ja det är ju så klart inte bara i Tyskland som man gjort viktiga inspelningar.
Det beror på spelaren och i viss mån även skivan.petern skrev:Man måste alltså ha skärmen igång för att köra DVD-A?
Nagrania skrev:Jag tror inte heller att den mesta musik är borta men t.ex ryssarna stal med sig mycket när man okuperade Berlin i krigsslutet. För att inte tala om de allierades massiva bombningar av dom tyska städerna. Tyskarna stal ju för övrigt dom med vid sina okupationer. Som musik och ljudhistoriskt intresserad skulle det vara kul att få några gamla tyska stereoinspelningar från den här tiden.
petern skrev:Mich, fattade inte riktigt det där med "...köra utan skärm om man vet vilken grupp som är med vilken upplösning". Har väl kanske inte helt fattat resten heller...om jag ska vara riktigt ärlig.
/Peter
Mina DVD-Audio skivor innehåller förutom stereo även flerkanals ljudspår, texterna och vissa även bilder och video. Däremot så har jag DVD-Video skivor som enbart innehåller stereo 24/96 (och eventuellt någon still bild, om jag minns rätt).petern skrev:Visste inte att det fanns DVD-A skivor som bara innehåller högupplöst ljud i två kanaler.
Beror på att jag bara kan spela CD i min ljudanläggning. Har digitalt försteg/delningsfilter matat från en Sony CD. Nu har dom i och för sig kommit med ny mjukvara som skall supporta 96kHz, men jag har inte provat det.petern skrev:Mich, låter lite oroväckande att det var över ett år sen du spelade såna här alster. Tröttnat på allt knappande?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster