DVD-A för 2-kanaler

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petern

DVD-A för 2-kanaler

Inläggav petern » 2007-01-23 23:23

Funkar det? Är det något att satsa på, alltså en DVD-audiospelare om man bara ska köra med två högtalare?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-23 23:48

Ja, absolut.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-23 23:49

http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Audio

Är det stereo-utgåvor på dvd-a du frågar efter eller undrar du om systemet klarar att mixa ner till stereo på ett bra sätt?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-01-23 23:59

Tack för det- Bra länk. Jag frågar nog om båda sakerna, tror jag. Låter det bra i båda fallen? Vet du något om utbudet?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-24 00:18

Om du menar utbudet av DVD-A skivor så verkar skivsläppen bli färre och färre. Däremot så kommer det mer och mer SACD även om skivorna inte finns i varje butik.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-01-24 00:47

Ja, det var utbudet avd DVD-A skivor jag menade. Hur är ljudet? Stor skillnad mot DVD-skivor, om man bara spelar i 2 kanaler?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-24 08:56

Jag rekommenderar också att man har DVD-Audio även med enbart två kanaler. Somliga artister har specialutgåvor i DVD-Audio, andra har sina bästa mastringar på DVD-Audio. Att jämföra med Dolby Digital kan man inte göra i samma galax - DD har mycket sämre upplösning, ofta sämre mixningar/mastringar och inte minst kompressionsartefakter vid nedmixning till stereo. Mot DTS är det jämnare, men det är nog bara i surround - det är sällan det finns ett högbits stereospår i DTS.

På de allra flesta DVD-Audio-utgåvor finns ett högupplöst stereospår, och då är det ju inget problem. Att låta spelaren mixa ned surround till stereo känns rätt vanskligt med tanke på alla de olika preferenser som artister, producenter och tekniker har.

Jag har faktiskt den senaste tiden haft en känsla av att DVD-Audio kommit tillbaka litet jämfört med SACD. Neil Youngs utgåvor, den bortglömda QUAD-mixen av Dark Side of the Moon, och inte minst Beatles Love är några exempel. Men sammantaget finns det enormt mycket mer på SACD fortfarande.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-24 11:53

Dark side of the moon har jag hört talas om att den ska finnas på DVD-Audio men jag har faktiskt inte lyckats lokalisera skivan ännu. Jag kan inte heller påstå att DVD-Audio utgåvan av "Love" låter bättre än CD:n. Jag tycker numera att en bra 5.1 mix är roligare och bättre att lyssna på jämfört med två kanals stereo. Rummet växer i storlek med 5.1 eftersom man oftast får ambiensen i bakhögtalarna. Sen om det är DVD-Audio eller SACD spelar ingen roll även om jag tycker att den senare är smidigare och att man oftast får med ett CD-skickt.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-01-24 19:50

Tack för informativa svar :) Det blir nog till att köpa en bättre, begagnad DVD-A spelare.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-01-24 23:42

Sedan finns det ju DAD (som jag tror dom kallas) skivor också. Alltså DVD-Video skivor med stereo 24/96 ljud. Jag tycker dessa skivor har två stora fördelar gentemot DVD-Audio:
- Det är DVD-Video skivor (och inte DVD-Audio), går således att spela på alla DVD-Video spelare.
- Bara ett ljudspår vilket inte kräver några menyer, bara lägga i skivan och trycka på play (vilket man inte kan säga om DVD-Audio).

PS. Tyvärr är väl utbudet väldigt begränsat.

//Michael

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-01-25 21:12

Man måste alltså ha skärmen igång för att köra DVD-A?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-01-26 00:24

petern skrev:Man måste alltså ha skärmen igång för att köra DVD-A?

Nej inte jag i alla fall. Det står då DVD-audio i displayen på spelaren och jag zappar mellan låtarna med fjärren, precis som med en vanlig CD eller SACD.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-26 08:35

Ragnwald skrev:

Nej inte jag i alla fall. Det står då DVD-audio i displayen på spelaren och jag zappar mellan låtarna med fjärren, precis som med en vanlig CD eller SACD.
Det beror allt på hur skivan är gjord, men menyer och automatval. Det finns skivor som fastnar i en meny som man måste stega i och göra rätt val, det finns de som startar musiken direkt när man lägger i skivan, det finns de som inte går att välja låt med nummer på fjärren.

Som den vise mannen säger: Det är olika.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-26 08:39

Nagrania skrev:Dark side of the moon har jag hört talas om att den ska finnas på DVD-Audio men jag har faktiskt inte lyckats lokalisera skivan ännu.

Det är bara att googla på till exempel "dsotm dvd-a" så borde du finna vad du söker. Om man som jag inte är så haj på det där med bitTorrent och hubar och sånt, så låter man en kompis fixa det mot lämplig muta.

Intressant med den är (förutom att den är mixad mer aggressivt än SACD-utgåvan och har vissa instrumentspår som inte är med på vare sig originalspåren eller SACD-surrounden) att röster och instrument är mer nära, inte så EQ:ade och limiterade. Och då har jag bara lyssnat på frontkanalerna.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-26 10:43

Det lär också finnas en DVD-Audio utgåva av Tubular Bells som är en quad-originalmix från 70-talet , alltså 4.0. Den lär brusa lite mer än SACD utgåvan men jag vet inte själv för jag har bara hört den senare. Jag tittade lite efter DVD-A utgåvan men det finns ju "bara" en uppsjö av olika varianter så jag vet inte vilken av dom. Originalskivan Tubular Bells är tydligen inspelad analogt på en mångkanalare med dBx-brusreducering typ 1.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-26 10:57

Många DVD-A- och DTS-utgåvor på gamla QUAD-mixar är ju rippade från LP:n, så då får man nog räkna med en hel del extra brus.

DSOTM är en av de få som är mastrade direkt från analoga 1/4" fyrkanals originalbandet. 8O :D

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-26 11:32

Almen:
DSOTM är en av de få som är mastrade direkt från analoga 1/4" fyrkanals originalbandet.

Jag reagerar! Jag är helt säker på att originalen ligger på 1/2". Varför skulle man rippa från en vinyl Lp när det säkert finns en originaltejp. Det är väll bara riktigt gamla inspelningar som man rippar. Inspelningar som är graverade på vax eller lack. I Sverige var det så tidigare att skivbolagen kastade sina gamla matriser, för vem kunde ana någon nytta av sånt. För att kunna göra dom här gamla överföringarna till CD måste man ofta låna en fräsch schellackskiva från SRF eller Statens bild och ljudarkiv. Det är tur att arkiven finns och att vi inte haft krig i landet på 200 år. Tänk alla gamla stereo-inspelningar och även mono som man gjorde i Tyskland under kriget och nu är försvunna eller förstörda. Ja det är ju så klart inte bara i Tyskland som man gjort viktiga inspelningar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-26 11:48

Nagrania skrev:Jag reagerar! Jag är helt säker på att originalen ligger på 1/2". Varför skulle man rippa från en vinyl Lp när det säkert finns en originaltejp. Det är väll bara riktigt gamla inspelningar som man rippar.
Du reagerar med rätta - klart det är 1/2"-band. Men förutsättningen för att kunna använda bandet är att man har tillgång till det. Det är än så länge inte många skivbolag som tycker att det är mödan värt att överföra fyrkanals quad-mixar till digitalt format, så majoriteten av det som finns tillgängligt är rippat av privatpersoner från quad-uppspelning på skivspelare till DTS.

Här är infon om DSOTM:
Dark Side Of The Moon
From the original 1/2" Master Tapes

This is the real deal. not the usual Q8 or SQ versions with all their limitations (limited bandwidth on the Q8, Matrixed surround on the SQ etc) but a genuine transfer from the original master tapes. Finally you can hear Alan Parsons mix as it was always intended to be heard in studio quality audio. The only "liberty" we have taken here is an additional .1 track. You can make up your own mind as to whether or not it is a worthwhile addition.
It also features all new artwork in both sections specially created for this DVD-Audio release. The disc will play on all DVD players, as it is a DVD-Audio/Video "hybrid" containing the following:

Audio_TS
MLP Lossless at 24/96 Resolution in 4.1

Video_TS
DTS from 24/48 Source files
Dolby Digital from 24/48 Source files

Additionally, it is possible to play both the lossy streams from DVD-Audio players.
Each type has it's own menus. What you can access is dependant entirely on your player.

All Authoring, Encoding, Post Production and design is exclusive to this release.

FEEL FREE TO DISTRIBUTE THIS DISC TO OTHERS, BUT ALWAYS "AS IS" AND IN FULL. PLEASE DO NOT RIP AND REPOST IN ANY OTHER FORMAT. THERE IS NO NEED AS ALL DVD PLAYERS CAN READ THIS DISC, AND DOING SO WILL DEPRIVE OTHERS OF THE FULL HIGH RESOLUTION FORMATS USED. ADDITIONALLY, RIPPING TO DTS-CD WILL INVOLVE QUALITY LOSS DUE TO DOWNSAMPLING, AND WILL REDUCE THE LISTENING PLEASURE FOR OTHERS.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-26 12:48

Nagrania skrev:Tänk alla gamla stereo-inspelningar och även mono som man gjorde i Tyskland under kriget och nu är försvunna eller förstörda. Ja det är ju så klart inte bara i Tyskland som man gjort viktiga inspelningar.

Nja, vet inte om det stämmer. Det finns faktiskt inspelningar kvar i de tyska arkiven. Fick härom året en inspelning gjord 1938 av tyska radion överförd till CD. Kostade säkert en slant för den släkting som beställde den "efterlysningen".... Det gjordes t.o.m. en separat folder över den 1941 bortgångne pianisten. Paralleller till filmsidan kan också göras och det finns mängder med tysk film trots att innehållet knappast var en fjäder i hatten efter krigsslutet.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-26 13:36

Jag tror inte heller att den mesta musik är borta men t.ex ryssarna stal med sig mycket när man okuperade Berlin i krigsslutet. För att inte tala om de allierades massiva bombningar av dom tyska städerna. Tyskarna stal ju för övrigt dom med vid sina okupationer. Som musik och ljudhistoriskt intresserad skulle det vara kul att få några gamla tyska stereoinspelningar från den här tiden.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-01-26 15:22

Det går ju förvisso utmärkt att köra de från hårddisk om man nu har möjlighet till detta..

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-01-26 15:27

Det beror på spelaren och i viss mån även skivan.

På en Pioneer 668 så går det bra att köra utan skärm om man vet vilken grupp som är med vilken upplösning. Tyvärr stämmer inte grupp ordningen med den ordning som dom olika ljudspåren står skrivna på skivans omslag. Jag har märkt mina skivor med grupp numret som är det högupplösta stereo spåret. Vilket jag har fått fram genom att koppla spelaren till en TV.

//Michael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-26 16:51

Nagrania skrev:Jag tror inte heller att den mesta musik är borta men t.ex ryssarna stal med sig mycket när man okuperade Berlin i krigsslutet. För att inte tala om de allierades massiva bombningar av dom tyska städerna. Tyskarna stal ju för övrigt dom med vid sina okupationer. Som musik och ljudhistoriskt intresserad skulle det vara kul att få några gamla tyska stereoinspelningar från den här tiden.

Men mycket lagrades undan i bergrum innan bombningarna tog fart. Lite förutseende var man nog trots tron på överlägsenhet.... Inte minst såg en del höjdare till att lägga undan godbitar åt sig själva.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-26 18:17

Tyska Reich Rundfunk gjorde ett hundra stereoinspelningar under 1943 och alla försvann utom fem som många år senare hittades i Sovjetunionen. Jag vet att det här är väldigt mycket OT men det här är ändå väldigt intressant tycker jag.

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-01-26 21:39

Mich, fattade inte riktigt det där med "...köra utan skärm om man vet vilken grupp som är med vilken upplösning". Har väl kanske inte helt fattat resten heller...om jag ska vara riktigt ärlig.
/Peter

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-26 22:14

Jag tror att han menar att DVD-Audio skivor som inte innehåller bilder utan bara musik i högupplöst stereo. Med högupplöst stereo menar jag 96KHz och 24bitar eller 192KHz och 24bitar. (En CD-skiva innehåller musik med 44,1KHz och 16bitar). DVD-skivor utan bild går förmodligen att stoppa in i spelaren precis som man gör med en vanlig CD-skiva. Sedan har vi DVD-skivor där man kan göra olika val som t.ex att man vill lyssna på musiken i vanlig två-kanalsstereo eller kanske man vill lyssna på musiken i 5.1. Om man vill spela 5.1 så kan det vara aktuellt att välja om det ska vara DD(Dolby digital) eller DTS(som har fem gånger högre data flöde än DD). För att kunna göra dessa val så måste man ha en bildskärm som man kan klicka i det man önskar. Dessutom kan en DVD-A skiva innehålla extra material som idolbilder, creditlista och annat som också behöver en skärm för att kunna läsas.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-01-26 23:25

petern skrev:Mich, fattade inte riktigt det där med "...köra utan skärm om man vet vilken grupp som är med vilken upplösning". Har väl kanske inte helt fattat resten heller...om jag ska vara riktigt ärlig.
/Peter

Skall försöka förklara lite tydligare...få se nu...

Jo i 668an kan man göra en inställning som heter något (kommer inte ihåg vad). När detta är gjort kan man komma åt alla grupper (och låtar) med knapparna på spelarn. Säg att vi har en skiva där låtarna finns i 3 olika format, t.ex. DD, DTS och 24/192. Först så kommer låt nr 1 i DD. Om man hoppar till nästa låt så kommer låt nr 2 i DD (tänka sig :) ). Säg nu att det var 10 låtar på skivan. Om man hoppar till låten efter låt nr 10, så kommer man till låt nr 1 i DTS format. Oops vi hoppade med andra ord till nästa grupp. DD, DTS och 24/192 är 3 olika grupper. Det syns i displayen vilken grupp och vilken låt man lyssnar på.

Det man måste hålla reda på och först även ta reda på är vilket grupp nummer dom olika formaten har (jobbigt). Varför kunde dom inte ha visat formatet i klartext eller med lämplig symbol i displayen. På omslagen till skivorna så stor vilka format som finns på skivan. Först trodde jag att det var så finurligt att dom stog i ordning, men icke.

PS. Det var över ett år sedan jag gjorde detta, så jag kanske minns fel. Det går kanske också att göra på annat sätt.

//Michael

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2007-01-26 23:49

Tack för dom förklaringarna, nu vet jag mycket mer :D Visste inte att det fanns DVD-A skivor som bara innehåller högupplöst ljud i två kanaler. Passar mig perfekt i alla fall. Mich, låter lite oroväckande att det var över ett år sen du spelade såna här alster. Tröttnat på allt knappande?
/Peter

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-01-27 00:18

Visste inte att det fanns DVD-A skivor som bara innehåller högupplöst ljud i två kanaler.

Men tänk på det att dom är inte är så många.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2007-01-27 14:18

petern skrev:Visste inte att det fanns DVD-A skivor som bara innehåller högupplöst ljud i två kanaler.
Mina DVD-Audio skivor innehåller förutom stereo även flerkanals ljudspår, texterna och vissa även bilder och video. Däremot så har jag DVD-Video skivor som enbart innehåller stereo 24/96 (och eventuellt någon still bild, om jag minns rätt).

petern skrev:Mich, låter lite oroväckande att det var över ett år sen du spelade såna här alster. Tröttnat på allt knappande?
Beror på att jag bara kan spela CD i min ljudanläggning. Har digitalt försteg/delningsfilter matat från en Sony CD. Nu har dom i och för sig kommit med ny mjukvara som skall supporta 96kHz, men jag har inte provat det.

//Michael

Nästa

Återgå till Generellt om hifi